Tænder - rigtig mange af dem!

Jeg har lige kigget i min kats mund: Og han har dobbelte hjørnetænder 3 steder - det er da ikke normalt? Hans tandkød er lidt irriteret ser det ud til. Han er 5 måneder, er han ved at skifte tænder? Dr. dyr sagde bare for en måned siden at han havde skiftet tænder… Har min dyrlæge taget fejl på endnu et punkt eller??? Og hvis han er ved at skifte tænder, skal han så bare klare det selv, eller skal dyrlægen (en anden end sidst!!) trække dem ud? -uha

De falder sansynligt selv. Dobbelte tænder er ikke unormalt ved tandskifte.

Okay, men er det den rigtige tid til tandskifte ved 5 månedersalderen? -hahaha

Jep. http://www.kattens-vaern.dk/?side=104

Nyttigt link! -thumbs
Faktisk lugter han en smule ud af munden… Jeg burde nok forsøge at lære ham at få børstet tænder… Hvordan gør man det bedst?

Ved tandskifte er dobbelte hjørnetænder meget normalt, ligesåvel som rødt tandkød og lugten ud af munden.
I stedet for tandbørstning kan du også prøve bucacat pasta, men at han lugter nu skyldes tandskift.

Se Quini’s dobbelte tænder og MEGET rødt tandkød. Det forsvandt efter et stykke tid da bisserne var skiftet.

Det er lige sådan Mufti ser ud! -øøøvvvs
Så er jeg mere rolig. Det må da gøre ondt… Stakkels lille kat…
Jeg vil prøve det der pasta :slight_smile:
Vil der så ligge tænder over det hele snart?

Nej tænderne ser du ikke normalt, det er sjældent. Men ellers gem dem. Normalt sluger de dem.
Jo det gør nok ondt så missen er ikke helt sig selv, så hvis han opfører sig lidt specielt kan det sagtens være derfor. En af vores gik og kastede lidt op faktisk.

Han begyndte at bide for omkring en måned siden, hvilket jeg skrev om på KG, og da blev folk enige om at det nok kunne være tænderne. Men så sagde dr. dyr at han havde skiftet tænder, og så troede jeg at det var min kat der var noget galt med -blåblå Men han har nok bare ondt… -jegkrydser Hvor ondt det så end er at ønske at ens kat har ondt!
Selvfølgelig vil jeg gemme tænderne hvis jeg finder dem - det gør man jo også for sine børn :wink:

Øhhh, sagde dyrlægen han HAVDE skiftet tænder og du kan se der er dobbelte hjørnetænder -uh

Ja, det gjorde han… men han sagde også at han som voksen ville spise 70 g foder som alle katte på 4 kg - Mufti er altså en blanding af mc/nfo og vejer 3,5 kg allerede nu! - da jeg gjorde ham opmærksom på dette sagde han, at jeg så nok skulle regne med 5 kg!!! Og han sagde at katte ikke har brug for selskab, og at man skal dosere foder til killinger -uha Desuden tissede katten blod i 3 dage efter kastrationen, så den dyrlæge skal jeg ikke til igen…

Jeg ligger et billede ind om lidt af hans tænder, så godt det nu kunne blive med en kat der absolut ikke syntes det var sjovt at få et par fingre i munden -rulleøjne

Okay, kan ikke finde ud af sætte billedet ind! Men her er et link til det: http://www.kattegale.dk/galleri/display … 0194&pos=0

Kæresten fandt lige Verdens fineste, lille hjørnetand på sofaen - så det er bare tandskift [smilie=hate-smile.gif]
Og selvom han synes jeg er fjollet, vil jeg altså gemme den -love

Ja, det er sgu da en underlig dyrlæge -uha
Selvfølgelig skal du gemme tænder hvis du finder dem, det er jo en lille skat hehe, det er ikke så tit man er heldig. [smilie=hate-smile.gif]

Hej RF

Stod i samme situation sidste år med min hankat, han begyndte også at bide meget, så jeg spurgte opdrætteren om det kunne være tandskifte, hvilket han ikke mente, da katten var næsten et halvt år.

Men så slog vi det op på nettet, hvor vi kunne læse at det sker helt op til at katten er et halvt år. Lyder som en ret uprofeassionel dyrelæge du har dig der, sådanne ting burde han vide.

Men dejligt du har fundet ud af, hvad hans biderri skyldtes og ikke længere er nervøs [bigloony]

Venlige varme sommer hilsner

Gitte