Tænder?

Nu er jeg lidt i tvivl og nysgerrig… :slight_smile:
Hverken Charlie eller Bailey har kridhvide tænder, men der ser ikke ud til at være nogen speciel belægning på som tandsten - der er lidt, og de har problemer med tandsten begge to, så de skal have tænderne renset på et tidspunkt. :slight_smile: Men er der nogen af jer som ligger inde med et billede af et par fine tænder og tænder som er ved at trænge til tandrensning?

Bare for at have noget at holde øje med.
Har haft en hund med tandstensproblemer, hun fik dem renset hver 1-1½ år ca., men jeg er lidt i tvivl med Bailey - for han ser ikke ud til at have så meget tandsten, men på de bagerste tænder er der en lille stribe tandkød som er lidt rødt, men tandkødet på hjørnetænderne/de forreste ser fint ud?
Har haft noget pulver til hundene som kunne forbygge, vil prøve op i dyrhandlen i morgen og høre hvad hun har af idéer til forebyggelse af det, evt. tandbørstning også. :slight_smile:

Jens Ruhnaus hjemmeside www.tanddyreklinikken.dk indeholder en hel del billeder, som du måske kan bruge :slight_smile:

Udover tandbørstning ville jeg forsøge mig med råfodring (altså gerne indeholdende knogler/brusk) og diverse forskellige tørrede godbidder til hunde af den slags, der i Danmark kan købes i BARF-butikker eller små, velassorterede dyrehandlere. De kan også købes på www.zooplus.de

[quote=Temple Bar;446442]Jens Ruhnaus hjemmeside www.tanddyreklinikken.dk indeholder en hel del billeder, som du måske kan bruge :slight_smile:

Udover tandbørstning ville jeg forsøge mig med råfodring (altså gerne indeholdende knogler/brusk) og diverse forskellige tørrede godbidder til hunde af den slags, der i Danmark kan købes i BARF-butikker eller små, velassorterede dyrehandlere. De kan også købes på www.zooplus.de[/quote]
Tak. Jeg har i dag snakket med en tidligere veterinær sygeplejerske som nu har dyrehandel og har været oppe og købe tørrede fisk som de kan få lov til at bruge deres tænder til at tygge i, de er små - for at de kan vænne sig til dem, og når de har vænnet sig til det, har hun nogle tørrede kyllingevinger, som kræver at de bruger tænderne noget mere - så dem prøver vi bagefter! :slight_smile:

Men vil da lige prøve at kigge på hjemmesiden :ok:
Kattene har ikke tandsten som skal renses nu, men jeg ved de døjer med det - og Bailey har også noget plak, som kan skrabes af. Så det er jo med at få det taget i opløbet nu og forebygge i stedet for. :slight_smile:

BARF har jeg overvejet… men… er stadig sådan lidt… :S

Men når de har vænnet sig til at bruge tænderne i de tørrede ting, kan vi prøve med råfodring - ikke erstattende for tørfoder, men noget som inderholder knogler, som de kan få et par gange i ugen fx. som supplement :slight_smile: