Tage hensyn til andres kræsenheder

Jeg skal holde fødselsdag næste weekend og skrev lige lidt med min mor om det der bliver stillet frem :stuck_out_tongue:

Så skriver hun at hendes mand ikke kan lide lagkage og hellere vil have is - men islagkage kan også gøre det…

Hmm…

Hvor meget hensyn tager i til jeres gæsters kræsenheder?

Jeg har s** ikke tænkt mig at droppe lagkagen og sætte is-(lagkage) frem i stedet for bare fordi han ikke kan lide det…

Jeg tager gerne hensyn til allergikere… Der hvor jeg selv kan…

Hvor meget gør I, i det?

med allergikere tager jeg altid 100% hensyn - og også med vegetarer og folk der har religiøse hensyn - 100% respekt ALTID …

men jul, fødselsdag, påske og pinse DET ville jeg aldrig røre ved… det er traditions-mad…

det skal kræsne mennesker altså ikke ødelægge…

du kan jo købe en ½ l billig vanille-is til ham - så er han sikkert happy… men jeg ville altså ikke gide… for det synes jeg er lidt noget pjat - fødselsdag er fødselsdag

sig han kan spise en hjemmebagt bolle ekstra -LOL

[QUOTE=Battlestar;108417]med allergikere tager jeg altid 100% hensyn - og også med vegetarer

men jul, fødselsdag, påske og pinse DET ville jeg aldrig røre ved… det er traditions-mad…

det skal kræsne mennesker altså ikke ødelægge…

du kan jo købe en ½ l billig vanille-is til ham - så er han sikkert happy… men jeg ville altså ikke gide… for det synes jeg er lidt noget pjat - fødselsdag er fødselsdag

sig han kan spise en hjemmebagt bolle ekstra -LOL[/QUOTE]

Gider slet ikke købe noget ekstra - han kan spise hvad der bliver sat frem :slight_smile:

Det virkede bare som om min mor næsten forventede jeg tog hensyn til det…

Ang allergi - har jeg en lillebror med glutenallergi, og til ham køber jeg nogen ting hjem til ham (hvilket min mor så har sagt hun nok skal betale for)…

Ej der giver jeg dig ret Lena - og også dig Gitze.
Jeg vil godt tage hensyn til allergikere, diabetikere, gamle med svage tænder og vegetarer, men fordi nogle er kræsne vil jeg altså ikke tage hensyn til. Jeg forventer heller ikke at de tager hensyn til mega-kræsne mig når jeg er hos dem. Så spiser jeg bare uden om broccolien :tihi:
Som skrevet - så må de spise noget af alt det andet lækre mad og kage og boller der jo diskes op med til en fødselsdag :savle:

Forventer skam heller ikke folk tager hensyn til mine kræsenheder - hvis de vil så ok… men forventer bestemt ingenting - som celina siger: så spiser man bare udenom

Jeg prøver altid, så vidt det er muligt, at tage hensyn til alle… jeg elsker glade gæster :slight_smile:

Glade gæster er bestemt en rar ting :slight_smile:

Men når der både er kage, boller og slik osse - så burde der vel være noget alle kan lide :slight_smile:

Jeg har det med mine gæster som med mine børn - de må spise det, der bliver serveret!

Dertil skal så siges, at hvis ikke jeg kender mine gæster særlig godt, serverer jeg ikke fx fisk og andre ting, som der er mange, der ikke bryder sig om.

Men specielt hvad angår desserter m.v., kan folk da bare undlade det.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;108435]Jeg har det med mine gæster som med mine børn - de må spise det, der bliver serveret!

Dertil skal så siges, at hvis ikke jeg kender mine gæster særlig godt, serverer jeg ikke fx fisk og andre ting, som der er mange, der ikke bryder sig om.

Men specielt hvad angår desserter m.v., kan folk da bare undlade det.[/QUOTE]

sådan har jeg det også - jeg spørger som regel hvis jeg slet ikke kender folk eller laver en sikker vinder… men jeg betragter det som uhøfligt at brokke sig over serveringen eller decideret forlange særbehandling…

det er ok at sige at “kan vi undgå fisk” eller “jeg kan ikke så godt lide indmad…” men det er også noget lidt andet end at fjerne lagkagen fra en fødselsdag IMHO

Nu må jeg altså be’ om mine himmelblå…

Gæsterne kan spise det; der bliver serveret.

Nu taler vi jo ikke om en speciel spise -

og kommer der nogle her, som ikke kan lide maden.
Så er det bare ærgerligt.
Hvis jeg er i byen - spiser jeg da det; som bliver serveret.

Sådan en udtalelse; som din mor kommer med:

Er ski upassende.:frowning:

Mange gode fødselsdags-hilsner
Mona

… Jeg syntes ikke at din mor kan være bekendt at forvente at fordi din ( papfar ? ) ikke kan lide lagkage , at du skal købe islagkage til ham … Så må han “nøjes” med de andre lækker ting du servere … :slight_smile:

[quote=Lena S;108432]Glade gæster er bestemt en rar ting :slight_smile:

Men når der både er kage, boller og slik osse - så burde der vel være noget alle kan lide :)[/quote]

Det har du helt ret i… der er jo fine valgmuligheder så :slight_smile:

Jeg ville ikke gøre det. Min menu er min menu - var han laktose intolerant var det noget andet… (-tihi men så kunne han jo heller ikke tåle is) - så de må spise eller lade være som de selv vil.

Men ja, gad vide hvad din mor har tænkt med den bemærkning - og om han måske egentlig tager det så tungt?

[QUOTE=Eva K;108470]Jeg ville ikke gøre det. Min menu er min menu - var han laktose intolerant var det noget andet… (-tihi men så kunne han jo heller ikke tåle is) - så de må spise eller lade være som de selv vil.

Men ja, gad vide hvad din mor har tænkt med den bemærkning - og om han måske egentlig tager det så tungt?[/QUOTE]

Er på en måde lidt ligeglad med om han tager det tungt eller ej - for jeg kan ikke lide det menneske efter nogen ting han har gjort…

Direkte skrev min mor: Mike (hendes mand) vil hellere have is for han spiser ikke kage, men en islagkage er også fint…

hmm… ved godt en sms kan misforståes… meen, alligevel :stuck_out_tongue:

[quote=Lena S;108475]Er på en måde lidt ligeglad med om han tager det tungt eller ej - for jeg kan ikke lide det menneske efter nogen ting han har gjort…

Direkte skrev min mor: Mike (hendes mand) vil hellere have is for han spiser ikke kage, men en islagkage er også fint…

hmm… ved godt en sms kan misforståes… meen, alligevel :p[/quote]

Jamen så må Mike jo tage sin egen islagkage med…

Undskyld mig, men er det ikke din fødselsdag?

Han må tage det der kommer - det mener jeg (som alle andre) og vil han ikke det, jamen “too bad, so sad bye bye”

Mht. din mor, så kan jeg ikke forstå, at hun skriver sådan til dig.

Havde hun derimod skrevet “Mike er ikke så glad for lagkage, men er det okay med dig, at vi tager en islagkage med?” så havde det været noget andet…

[QUOTE=Annette O;108484]Jamen så må Mike jo tage sin egen islagkage med…

Undskyld mig, men er det ikke din fødselsdag?

Han må tage det der kommer - det mener jeg (som alle andre) og vil han ikke det, jamen “too bad, so sad bye bye”

Mht. din mor, så kan jeg ikke forstå, at hun skriver sådan til dig.

Havde hun derimod skrevet “Mike er ikke så glad for lagkage, men er det okay med dig, at vi tager en islagkage med?” så havde det været noget andet…[/QUOTE]

Han skal være velkommen til at tage sin egen islagkage med hvis ikke han kan nøjes med boller og slik :stuck_out_tongue:

Jeg har ikke råd til at skulle købe både det ene og det andet fordi EN person ikke kan stilles tilfreds…

hvad angår min mor: hun er blevet lidt speciel gennem de sidste par år…

Altså helt ærligt, hvor gammel er Mike?

Kunne forstå hvis han er 5 år, at der skal tages hensyn - men en voksen mand?

Ikke på vilkår.

Kan han ikke klemme et stykke lagkage ned, så kan han enten spise det andet, der er på bordet eller få en leverpostej mad.
Men det spiser han måske heller ikke.?

Har aldrig hørt så galt som at der skal tages den slags hensyn, når man bliver inviteret til fødselsdag.

:doh::doh::doh::doh::doh::doh:

[quote=Lena S;108490]Han skal være velkommen til at tage sin egen islagkage med hvis ikke han kan nøjes med boller og slik :stuck_out_tongue:

Jeg har ikke råd til at skulle købe både det ene og det andet fordi EN person ikke kan stilles tilfreds…

hvad angår min mor: hun er blevet lidt speciel gennem de sidste par år…[/quote]

Jeg kan heller ikke lide lagkage, men det siger jeg dælme da ikke til folk jeg skal til fødselsdag hos. Jeg tager hellere en bolle ekstra. Jeg får noget at spise, og ingen bliver kede af det.

Du skal ikke ud og købe stort ind, bare frdi han er kræsen. Aldrig i livet.
Det er DIN fødselsdagsfest og DU bestemmer hvad der kommer på bordet for DINE penge.
Det er ikke nogen som helst andre der skal bestemme for dig.

Når du endda ikke lige har råd til at diske op med alt muligt, så skal du ved gud heller ikke så meget som overveje det til ham.

Slut færdig…

Jeg kan da også huske dengang man var bette barn, når man var til div fødseldage og julefrokoster med forældrene så kunne man jo sjældent lide sild og det der blev serveret. Så kunne man få en spegepølsemad og sådan var det. Der er dog folk der tager mere hensyn til børn idag, men det er BØRN og ikke voksne mennesker :stuck_out_tongue:

Uhmm jeg får helt lyst til lune hjemmelavede boller nu :savle: