Tage hensyn til andres kræsenheder

Jeg har lige holdt fødselsdag og Mosters Emil på 5 år fik det samme som vi. Skaldyrssalat, flødekartofler, rodfrugt i fad, ingefærdmarineret skinke og græske deller og lækre chokolader til dessert. Mosters Emil spiste det han kunne lide…så nemt var det. Og så en voksen mand…i guder.
Tilbyd ham noget Royal Canin opblødt i vand hvis han er utilfreds -LOL
eller en daggammel kylle

[quote=kamikaze;108505]

Tilbyd ham noget Royal Canin opblødt i vand hvis han er utilfreds -LOL
eller en daggammel kylle[/quote]

Så kan det godt være, lagkagen allegevel glider ned

-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL

[QUOTE=kamikaze;108505]Jeg har lige holdt fødselsdag og Mosters Emil på 5 år fik det samme som vi. Skaldyrssalat, flødekartofler, rodfrugt i fad, ingefærdmarineret skinke og græske deller og lækre chokolader til dessert. Mosters Emil spiste det han kunne lide…så nemt var det. Og så en voksen mand…i guder.
Tilbyd ham noget Royal Canin opblødt i vand hvis han er utilfreds -LOL
eller en daggammel kylle[/QUOTE]

Haha

Ja tak - han bliver sgu tilbudt en gang tørfoder og hvis han er sød kan han da få lov til at smage deres vådfoder :stuck_out_tongue:

Jamen vi har da alle nok noget vi ikke kan li’ - men det er da vores eget problem og ikke værternes.
Jeg spiser fx hverken sild eller ost, så de traditionelle jule-, påskefrokoster og lign, får jeg ikke noget at spise den første halve til hele time. Men ærlig talt … det er da mit problem - og ikke andres.

Jeg kan så heller ikke lide lagkage, men det er pga flødeskummet og den konsistens kagen får når den på god gammeldaws maner har trukket et døgn i forvejen…
Men jeg stiller dælme ikke krav, jeg skraber det af som jeg ikke kan lide og spiser høfligt…

MEN til min egen fødselsdag har jeg fundet på at lave en superlækker chokoladelagkage, med hjemmebagte chokoladebunde, kiwi, banan, jordbær og mango er ganske gode at bruge i, og så ellers en masse chokoladecreme istedetfor flødeskum…den er supergod og så holder jeg stadig på traditionerne…

Jeg fik alletiders lagkage af mine kolleger i fødselsdagsgave (og en sang fulgte med)…det var købelagkagebunde og købefiskefrikadeller lagt ind som fyld og med vingummier ovenpå…jeg var ved at kaste op…det var måske en idè at lave :tihi:
Men ellers har jeg da også en fin lagkageopskrift jeg har lavet i miniudgave til en killingekøber. Tag 3 bunde og kom kattevådfoder af den billigste slags Ind mellem bundene…lægges sammen og øverst kommes glasur lavet af hill’s a/d…det er nemlig -LOL
smørbar

[quote=kamikaze;108524]Jeg fik alletiders lagkage af mine kolleger i fødselsdagsgave (og en sang fulgte med)…det var købelagkagebunde og købefiskefrikadeller lagt ind som fyld og med vingummier ovenpå…jeg var ved at kaste op…det var måske en idè at lave :tihi:
Men ellers har jeg da også en fin lagkageopskrift jeg har lavet i miniudgave til en killingekøber. Tag 3 bunde og kom kattevådfoder af den billigste slags Ind mellem bundene…lægges sammen og øverst kommes glasur lavet af hill’s a/d…det er nemlig -LOL
smørbar[/quote]

det er da en god ide at give kattene når de fylder år gg

[quote=Eva;108510]Så kan det godt være, lagkagen allegevel glider ned

-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL[/quote]

Den er jeg med på Eva…du er ski ikke uden humor…

-LOL-LOL-LOL-LOL

Du skal bare holde fast i at det er DIN fødselsdag, og det ikke er din mors mand der er i hovedpersonen. Din mor vil sikkert også bare gerne have, at alle er glade og tilfredse, men islagkage må han spise derhjemme, når det bliver hans fødselsdag. :slight_smile:

Enig med resten af styrken herinde.

[Skær et stykke lagkage, ind i frysen med det og vupti et fint stykke islagkage :muhaha:]

[quote=Charlotte Oeh.;108559]Enig med resten af styrken herinde.

[Skær et stykke lagkage, ind i frysen med det og vupti et fint stykke islagkage :muhaha:][/quote]

Kææææft - det er da genialt :thumbup:

Lena - det er da lige det du gør. Islagkage a la Charlotte :wehu:
Han kan da ihvertfald ikke brokke sig - for det ER da en ISlagkage :ok: :lys-ide:

-LOL

Charlotte - du er sq genial :wehu:

Charlotte - Haha, super idé! :smiley:

Hmmmm … jeg vil nu helst have at mine gæster godt kan lide det jeg serverer for dem, og gode venner vil jeg da også gerne gøre det for, at jeg ikke serverer noget jeg på forhånd ved de ikke kan lide.

Jeg har da også et par ting jeg ikke bryder mig om, og det er jo ikke noget jeg selv kan bestemme om jeg kan eller ej, og gør det da ikke for at genere nogen, så så vidt muligt, tager jeg da hensyn :wink:

Det må jeg huske, næste gang jeg skal besøge dig :muhaha:

Det er min største fornøjelse at have gæster :wehuu:

Jeg elsker at servere, hvad gæsterne godt kan lide :wehuu:
Jeg sørger altid for, at der er noget ALLE kan lide :wehuu:
Kan jeg finde en bestemt lækkerbidsken som en af gæsterne kan lide, så gør jeg også det :wehuu:
Så JA jeg tager hensyn og det er min største fornøjelse - og for mig en vigtig del af at være en god vært :inlove:

Dorthe - Men hvordan ville du have det hvis en gæst kom og sagde. Jeg kan altså ikke lide oksesteg som du har tænkt dig at servere. Lav lam i stedet?

Taler vi før eller efter stegen er sat i ovnen? :tihi:

Men til dit spørgsmål: Jeg ville blive rigtig glad for at få at vide, at jeg planlagde at servere noget gæsterne direkte ikke kunne lide. :thumbup:

tja jeg må så sige at det kun er husets faste beboere der har noget at sige mht maden her medmindre det er pga allergi eller tro f.eks…

Er der noget folk ikke er til kan de påpege det før de kommer, eller spise udenom…

Jeg er gudskelov endnu ikke stødt på en der ikke kunne lide min mad når de først har smagt på den, men kender så heller ikke nogen der er “bange” for at maden har lidt smag…

Rigtig mange gode synspunkter og herlige -LOLbemærkninger i denne skønne tråd.
Hvormange er inviteret til den fødselsdag?
Jeg undrer mig også over din mors ønske. Hvis jeg ikke kunne lide lagkage (faktisk er jeg selv lidt træt af traditionel lagkage :s:D), ville jeg da bare guffe af noget andet - og evt medbringe noget frugt som gave og supplement.
Det er noget, jeg praktiserer en del.
Dels, fordi jeg har et vægtproblem. F eks ved møder, hvor der serveres kalorierige snacks, tager jeg altid frugt a la druer eller mandariner med, så jeg ikke selv falder i, og så andre også har et sundt alternativ.
Dels, fordi jeg er madglad vegetar (dvs spiser ikke dyrene - og ja, kylling og fisk er også dyr. Spiser man det, er vegetar en “falsk varebetegnelse”).
Derfor tilbyder jeg ofte at tage en grøntsagspostej eller en grønttærte med, eller, hvis vært/værtinde foretrækker det, sender min efterhånden fyldige fil med opskrifter på grøntpostejer etc.
Men det, at man har sær-ønsker a la vegetarmad gør nogle mennesker meget vrede, og så siger de netop “'Gæster må spise det, der bliver serveret”. Nogle mennesker tager ligefrem oplysningen om, at man er vegetar, som en personlig kritik af deres valg mht mad. Det undrer mig, for det er slet ikke tilfældet, og jeg prædiker ikke for nogen.
De fleste mennesker har noget, de ikke kan døje (eller tåle), så jeg har selv ganske enkelt lavet en liste:
En kan ikke tåle krydderier og hvidløg.
En kan ikke lide flødeskum (!).
En kan ikke lide kartofler.
Osv osv…
Og så tager jeg højde for det i menuen.
Og så er der en enkelt veninde, der døjer med så megen fødevare-allergi, at jeg omvendt har lavet en ‘positivliste’ over de madvarer, hun kan tåle, og så laver jeg en ret ud fra den.
Jeg er enig med Dorthe - det er dejligt at gøre sine gæster glade.
Men fornemmer, at det i denne sag ikke handler om lagkage, men om noget strid i familien. Det kender jeg alt for godt, det orker jeg ikke selv.
Jeg er allergisk overfor skænderier og dårlig stemning :wink:

der kan jeg godt følge dig Misi - jeg går også laangt for at finde ud af hvad min gæster kan lide - jeg spørger og interesserer mig og gør hvad jeg kan for at være en go vært… selvfølgelig… for hvem vil ikke gerne have glade gæster :slight_smile:

men - omvendt synes jeg også man har en forpligtelse til at være en god gæst!! at udvise et minimum af pli og dannelse

selvfølgelig kan man også - som min far - gå FOR meget i den forkerte grøft og sige at man ELSKER retten hvorved han fik den serveret 4-5 gange inden han indrømmede overfor min mor at han ikke kunne lide det -LOL

men man har - IMHO - en forpligtelse som gæst til at honorere det arbejde værten lægger for dagen og respektere de valg værten træffer… selvfølgelig er det ok at melde ud hvis der er ting man ikke kan lide - men derfra og så til at forlange særbehandling - der er langt…

det er blottet for pli og dannelse IMO :slight_smile: