Talemåder og deres oprindelse?

Rigtig mange talemåder kan man google sig frem til en forklaring på. Men denne her er det ikke lykkedes mig at finde:
“på mine små tykke ben”.
Der kommer nogle søgeresultater frem, hvor talemåden bliver brugt, plus en række om sygdomme og mode, men hvor kommer den dog fra :?

Kender ikke talemåden? I hvilken forbindelse vil man bruge den? Alstå udover det indlysende…

Kunne forstille mig at den måske er en del af en revytekst fremført af Lisbeth Dahl om at stå i kø for charterbilletter “Små bitte skridt”

//youtu.be/ALzXZ-OJyNk

Hvor talemåden kommer fra ved jeg ikke, men oprindeligt er det “så hurtigt mine små tykke ben kan bære mig”, altså om at skynde sig

Jeg tror bare det med de tykke ben er en morsom tilføjelse. Den oprindelige talemåde er jo “så hurtigt mine ben kan bære mig” - jeg har aldrig hørt den i udgaven med de små tykke ben. Det kan være en “familietalemåde”

er det ikke bare en variant af så hurtigt mine ben kan bære mig ? … sagt ironisk af en der var tyk??

jeg har altid gerne ville vide den med “fletningerne i postkassen” - jeg synes den er højest mystisk,

men forleden på TV sidder en studievært i RAMME ALVOR og siger… og så havde hun godt nok fletningerne i vandskorpen!!!

min mor og jeg skreg af grin… har hun så også røven i postkassen???

nå spøg til side… : ) men hvordan er de fletninger kommet ind i den postkasse??

“fletningerne i postkassen” er vist en omskrivning af det oprindelige, “at stå med håret/skægget i postkassen”, betyder at stå i en magtesløs situation.

Men hvor det stammer fra er ikke til at finde, muligvis noget med, at hvis noget først er puttet i postkassen er det uden for ens kontrol

Det er ikke Lisbeth Dahl - ellers godt tænkt, husker godt sketchen! Det er en af dem, hvor man i starten tænker ‘Oj, nu går hun i vandet, det er en dødssejler’ - men nej - den er gudemorsom!

Den findes som talemåde. Når jeg googler den, har andre brugt udtrykket. Jeg har det så fra en venindes eks, han brugte det i spøg, manden er ca 2m høj.

Fletningerne i vandskorpen, det er da ren rodebutik :wink: