Tandbørstning/Tandpasta

Mosier har desværre problemer med tandkødsbetændelse. Derfor har vi i dag købt en hunde/kattetandbørste. Det er en fingertut man har på pegefingeren, som man kan gnide tænderne med.

Men vi er i tvivl om hvad for noget tandpasta vi skal bruge eller om vi skal bruge klorhexidin. Vi har klorhexidin stående, men det er 0,2 %, så det skal jo fortyndes - Men hvor meget?

I morgen skal jeg ned og hente antirobe på apoteket - det hjælper heldigvis og vi har købt Colostrum, som vi begynder på efterfølgende. Så håber vi at det hele sammen kan hjælpe lidt på det. :rock:

Skal du ikke have antirobe hos dyrlægen?

Dyrlægen har sendt en recept til apoteket :slight_smile:

SMart. :slight_smile:

Jeg bruger ikke klorhexidin specielt fortyndet - man skal selvfølgelig bare ikke pøse det på.
Men indtil I bliver gode venner om det, så start evt. med vand i noget tid, dernæst halv klorhexidin/halv vand og dernæst bare klorhexidin. Hvis I går i gang med at træne dagligt nu, så vil antiroben hjælpe jer rigtig godt på vej, imens I får taget på tandbørstningen.

Hvis katten synes, at den der fingertut er for stor til en missemund, så vil jeg anbefale de super-bløde kirurgiske børne-tandbørster, som Jens Ruhnau sælger.
På et af hans gode foredrag forklarede han, at man havde opdaget, at selv en alm. babytandbørste var for hård ved katte-tandkød, så det gør ondt på katten at få børstet tænder. Især, hvis tandkødet allerede er rødt og sårbart.

Der må ikke være flour i tandpastaen.

Der findes noget tandpasta til hunde med leversmag - den kan efter sigende også bruges til katte.

Brug tandpasta beregnet til hunde og katte - Aldrig mennesketandpasta. De kan ikke tåle flour og bryder sig slet slet ikke om pebermyntesmagen.

Nej, Mosier HADER lugten af pebermynte. Når vi har børstet tænder vil han slet ikke kendes ved os - ad, vi lugter :rock:

Vi startede med antirobe i går. Når tandkødet er mindre rødt, vil vi begynde med tandbørstningen.

Jeg vil gøre som Pivnu anbefalede - Starter med vand.

:slight_smile:

[quote=Blabl;456680]Nej, Mosier HADER lugten af pebermynte. Når vi har børstet tænder vil han slet ikke kendes ved os - ad, vi lugter :rock:

Vi startede med antirobe i går. Når tandkødet er mindre rødt, vil vi begynde med tandbørstningen.

Jeg vil gøre som Pivnu anbefalede - Starter med vand.

:)[/quote]

Har I trænet med ham?
Jeg ved ikke om du har gemt det jeg skrev om den metode vi bruger herhjemme? Ellers kan jeg da lige skrive det igen. :slight_smile:
Bernie tager nemlig frivilligt tandbørsten i munden og lader mig bevæge den frem og tilbage en enkelt gang. :thumbup:

[quote=Bølle-missen;456718]Har I trænet med ham?
Jeg ved ikke om du har gemt det jeg skrev om den metode vi bruger herhjemme? Ellers kan jeg da lige skrive det igen. :slight_smile:
Bernie tager nemlig frivilligt tandbørsten i munden og lader mig bevæge den frem og tilbage en enkelt gang. :thumbup:[/quote]

Yeps, jeg har det stadig :thumbup:
Ej, hvor dejligt! Det er sgu sejt. :slight_smile:

[quote=Blabl;456725]Yeps, jeg har det stadig :thumbup:
Ej, hvor dejligt! Det er sgu sejt. :)[/quote]

Ja, og det er med klorhexidin på :wehu:

Men husk endelig en godbid efter hvert strøg i munden :høhø: Bernie nægter pure indtil han har fået en godbid for hvert strøg jeg laver. :wink: Dum er han ikke… Hehe.

Ja, skal bare have fundet noget som han ELSKER. Har ikke fundet den rigtige godbid/motivation endnu.

Men det er dejligt at høre! Så skal det nok lykkes. :thumbup:

Bruger man klorhexidin, skal man nok bare lige vente lidt med godbidderne - desværre. For det skal jo lige ha’ et minut eller to til at virke :wink:
Det bedste er de specielle kattetandpastaer, som de faktisk synes det er en belønning i sig selv at få lov at få i munden. Men, de kræver at katten ikke er mælkeprotein-allergiker :frowning:
Det her er godt :slight_smile:
http://www.petvetcare.co.uk/acatalog/Toothpastes___Brushes.html

Jeg bruger helst denne fingertut i stedet for en børste - jeg kan bedre føle hvad jeg laver inde i en lille øm kattemund - og kattene kan bedre li’ det end en børste. Jens Runau anbefaler denne type, hvis katten ikke er så vild med tandbørstning.

[quote=Ann R;456771]Bruger man klorhexidin, skal man nok bare lige vente lidt med godbidderne - desværre. For det skal jo lige ha’ et minut eller to til at virke :wink:
Det bedste er de specielle kattetandpastaer, som de faktisk synes det er en belønning i sig selv at få lov at få i munden. Men, de kræver at katten ikke er mælkeprotein-allergiker :frowning:
http://www.petvetcare.co.uk/acatalog/Toothpastes___Brushes.html[/quote]

Ah men altså… :venter: Så må jeg hellere prøve det der tandpasta, for Bernie nægter at åbne munden uden at have fået sin godbid (Happy Cat grain free - foder). Og tror altså han mister tålmodigheden, hvis jeg børster med tandbørsten og der så går så lang tid før han får belønningen… :gruble:

Jeg har den der røde tandbørste fra Ruhnau. :slight_smile:

[quote=Bølle-missen;456777]Ah men altså… :venter: Så må jeg hellere prøve det der tandpasta, for Bernie nægter at åbne munden uden at have fået sin godbid (Happy Cat grain free - foder). Og tror altså han mister tålmodigheden, hvis jeg børster med tandbørsten og der så går så lang tid før han får belønningen… :gruble:

Jeg har den der røde tandbørste fra Ruhnau. :)[/quote]
Faktisk - så startede jeg med bare at gi’ en smule tandpasta på en finger. Inden jeg forsøgte med at putte fingre eller andet ind i munden. Det er nu ca et halvt år siden eller mere jeg opdagede at Zutti faktisk ikke kunne tåle den tandpasta, så vi måtte droppe den. Men Creamy står stadig på bordet i badeværelset, når jeg går derud - og tigger om tandpasta! Så, det smager åbenbart helt fint :wink:
Bucacat er også en god ting - rent slik, synes kattene, der modvirker betændelse i mund og slimhinder :ok:
http://shop.netdyredoktor.dk/pi/Bucacat_pasta_45_gr_Tilbud_spar_20__2006_.aspx

[quote=Ann R;456771]Bruger man klorhexidin, skal man nok bare lige vente lidt med godbidderne - desværre. For det skal jo lige ha’ et minut eller to til at virke :wink:
http://www.petvetcare.co.uk/acatalog/Toothpastes___Brushes.html

Jeg bruger helst denne fingertut i stedet for en børste - jeg kan bedre føle hvad jeg laver inde i en lille øm kattemund - og kattene kan bedre li’ det end en børste. Jens Runau anbefaler denne type, hvis katten ikke er så vild med tandbørstning.
[/quote]

Det er lige præcis sådan en, vi har købt :slight_smile:

OK, tror jeg vil kigge på noget kattetandpasta. Det ville jo være nemmere, hvis han synes, det er lækkert :slight_smile:

Og ellers har Jens Ruhnau også udtalt, at det primært er den mekaniske bevægelse, der giver effekten, dvs. man behøver ikke nødvendigvis tandpasta :slight_smile:

Og det sætter Galliano pris på :thumbup:

[quote=Ann R;456790]Faktisk - så startede jeg med bare at gi’ en smule tandpasta på en finger. Inden jeg forsøgte med at putte fingre eller andet ind i munden. Det er nu ca et halvt år siden eller mere jeg opdagede at Zutti faktisk ikke kunne tåle den tandpasta, så vi måtte droppe den. Men Creamy står stadig på bordet i badeværelset, når jeg går derud - og tigger om tandpasta! Så, det smager åbenbart helt fint :wink:
Bucacat er også en god ting - rent slik, synes kattene, der modvirker betændelse i mund og slimhinder :ok:
http://shop.netdyredoktor.dk/pi/Bucacat_pasta_45_gr_Tilbud_spar_20__2006_.aspx[/quote]

Dén prøver vi! :slight_smile: Så håber jeg, han kan lide det.