Jer, som børater tænder på jeres katte, hvilken tandbørste bruger I?
Har I en speciel slags fra Jens Runau (er det ikke det, han hedder?), eller bruger I en baby tandbørste?
Og jer som ikke gør, hvordan forebygger I tandpdroblemer med plak og anden behov for rensning?
Har hørt at kyller måske kunne være en idé?
Jeg gør ikke noget specielt for deres tænder er fine
De specielle bløde kirurgiske tandbørster, som Jens Ruhnau bl.a. sælger, er de eneste der dur, efter min mening.
Men jeg gør alt for at klare det uden. Amira fik børstet meget tænder som ung, da hun i en meget tidlig alder fik svære problemer. Men det har både rettet sig en del op, da jeg tog hånd om det allerede dengang, og jeg prøver at fodre med mest mulig hensyntagen til den tandrensende effekt.
[quote=pivnu;422830]De specielle bløde kirurgiske tandbørster, som Jens Ruhnau bl.a. sælger, er de eneste der dur, efter min mening.
Men jeg gør alt for at klare det uden. Amira fik børstet meget tænder som ung, da hun i en meget tidlig alder fik svære problemer. Men det har både rettet sig en del op, da jeg tog hånd om det allerede dengang, og jeg prøver at fodre med mest mulig hensyntagen til den tandrensende effekt.[/quote]
Og den mest tandrensende effekt er det råt? Noget råt med knogler? Tør-eller vådkost? Eller noget helt andet?
Det er bare fordi den ene af mine dreng har lidt tendens til at få en rød kant oppe ved tandroden, de andre kattes tandkød er fint og lyserødt?
Amira er desværre opvokset med rent tørfoder, så hun er svær at danse med. Men det bliver mere og mere vådfoder, og lidt hakket råt eller råt i småstykker kan også glide ned.
Dertil giver jeg nogle ‘hundegodbidder’ bestående af rent tørret lamme- og andekød (hun er jo tilmed allergisk overfor kylling). Dem gnasker hun gerne på.
Jeg børster tænder på Galliano en gang imellem og nogen gange bliver det hver dag i f.eks. en uge. Han er den eneste, jeg kan gøre det på og jeg bruger den røde tandbørste fra Jens Ruhnau til det Derudover får han diverse tørrede hundeguffer (de laves kun til hund, men kan brækkes i stykker til katte) med oksestruber som pt. største favorit.
Sander og Fanny får ikke børstet tænder, men er til gengæld begge to ret flinke til at spise råt, så det får de serveret mindst et par gange om ugen.
Rita, sig til hvis jeg skal smutte forbi Jens Ruhnau og købe en til dig… Jeg har ferie de næste tre uger, så der kan det ikke blive, men ellers arbejder jeg lige overfor, så kan godt smutte forbi. Kan se du ikke liige bor tæt ved
Jeg bruger den røde tandbørste, men er ikke så god til at få det gjort. Nogle af mine har jeg opgivet over for, for de bliver fornærmere og vil ikke snakke med mig…
Jeg bruger selv de der store tørkost fra RC som godbidder - hedder det mon ikke bare oral?? Dem bliver de nødt til at arbejde lidt med for de er næsten for store til bare at sluge…
Jeg bruger fingertutter af mikrofiber. Det har kattene det tilsyneladende bedst med og jeg har føling med hvad jeg laver på et måske ømt tandkød. Hvis tandkødet er rigtig ømt bruger jeg en vatpind dyppet i en tynd klorhexidinopløsning.
Derud over fodrer vi med Hill’s Oral Care. Egentlig fordi det er det foder Greven tåler bedst, men jeg håber da det også er godt for deres tænder
Jep, jeg er med på den om vatpinde. Det er godt til små munde. Nogle fraråder det pga. risikoen for at katten kan bide vat-dutten af, men det har jeg nu aldrig oplevet. Det er super nemt at håndtere, og min oplevelse er også, at det er lige knapt så grænseoverskridende for katten, fordi den er så meget mindre end en tandbørste.
Problemet med babytandbørster er, at de simpelthen ikke er bløde nok. Børsten er for stiv, og ud over, at det så er lidt hårdt for et ømt tandkød, så er det simpelthen ikke til at komme ind i en lille kattemund (nu har jeg jo Cornish Rex’er - ikke MCO’er), fordi at børstehårene er for ubøjelige. Hoved med børster fylder vel ca. 1 cm. eller mere - og det er der bare ikke plads til imellem tænder og læber på en lille kat.
De kirurgske tandbørster ‘fylder’ ligesom ikke så meget, fordi hårene er eftergivende (det betyder så også, at man kan være nødt til at klippe tandbørsterne skråt øverst, så at de kan komme ind bag ved i kattens mund og ikke bare bøjer af og derved ikke børster).
[quote=pivnu;423049]Jep, jeg er med på den om vatpinde. Det er godt til små munde. Nogle fraråder det pga. risikoen for at katten kan bide vat-dutten af, men det har jeg nu aldrig oplevet. Det er super nemt at håndtere, og min oplevelse er også, at det er lige knapt så grænseoverskridende for katten, fordi den er så meget mindre end en tandbørste.
Problemet med babytandbørster er, at de simpelthen ikke er bløde nok. Børsten er for stiv, og ud over, at det så er lidt hårdt for et ømt tandkød, så er det simpelthen ikke til at komme ind i en lille kattemund (nu har jeg jo Cornish Rex’er - ikke MCO’er), fordi at børstehårene er for ubøjelige. Hoved med børster fylder vel ca. 1 cm. eller mere - og det er der bare ikke plads til imellem tænder og læber på en lille kat.
De kirurgske tandbørster ‘fylder’ ligesom ikke så meget, fordi hårene er eftergivende (det betyder så også, at man kan være nødt til at klippe tandbørsterne skråt øverst, så at de kan komme ind bag ved i kattens mund og ikke bare bøjer af og derved ikke børster).[/quote]
Måske kunne vatpinden være en måde at lære ham at få nusset tænderne, inden jeg går over til tandbørste?
Skal jeg bruge klorhexidin på og i såfald hvilken opløsning?
[quote=Rita;423258]
Måske kunne vatpinden være en måde at lære ham at få nusset tænderne, inden jeg går over til tandbørste?
Skal jeg bruge klorhexidin på og i såfald hvilken opløsning?[/quote]
Køb mundskyllevæske på apoteket, det er samme opløsning til mennesker - men vær opmærksom på at det ikke er tilsat spearmint eller sådan noget. Katte kan ikke li’ klorhexidin, men med skrap smagstilsætning bliver det endnu værre.
Jeg bruger gazebind som jeg vikler om pegefingeren.
Dypper det i ren klohexidin ( uden smag)
Hilsen Lisbeth
Jarlen (hankastrat) får børstet tænder én gang i ugen ca., men han får daglig en lille klat Bucacat katte-tanpasta. Han elsker smagen, og hopper op på håndvasken når jeg går ud for at børste tænder om aftenen, så ved han han også får lidt tandpasta
nå ja, så bruger jeg en ganske almindelig baby-tandbørste
Jeg bruger den lille tandbørste som ligner den kun kan tage en tand …
Vores birma for børste tænder 1 gang i ugen uden nogen problemer