Tandkødsbetændelse, syg igen igen

Hej igen :frowning:

Det er simpelthen et sukke indlæg det her… Nøj hvor det at have kat er ved at være en virkelig dyr affære… Det et trættende, det trækker tænder ud og det snupper alle pengene efterhånden… Fik min første i december og fik min nummer to i starten af januar… Siden vi fik den sidste Misha, har vi været ved dyrlæge i alt 7 gange… Egentlig bare en masse små sygdomme, men det løber sgu op alligevel… Så efter vi var af sted i for 10 dage siden og det hele nu så raskt og sundt ud, så satsede jeg på at nu skulle vi ikke rende op til ham hele tiden… Men nej nej! Nu har min den store tandkødsbetændelse, evt. nogle dårlige mælketænder i venstre side… De er i hvert fald ikke kommet ned og det ser rigtig grimt ud… Han er 5 måneder.

Vi har en tid her kl. kvart i to…

Hvad vil i sige om tænderne? Ser det helt forfærdeligt ud, eller tror i det kommer sig hurtigt igen? …

Jeg forstår ikke helt…? Er det hjørnetænderne eller kindtænderne, du er bekymret for?

Mht. hjørnetænderne, så vil du omkring tandskiftet kunne se begge tænder - netop som man kan på dit foto - den nye vil så på et tidspunkt have skubbet den gamle mælketand helt ud. :slight_smile: Så hjørnetanden ser i mine øjne normal ud - det er bare midt i tandskiftet. :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;1161577]Jeg forstår ikke helt…? Er det hjørnetænderne eller kindtænderne, du er bekymret for?

Mht. hjørnetænderne, så vil du omkring tandskiftet kunne se begge tænder - netop som man kan på dit foto - den nye vil så på et tidspunkt have skubbet den gamle mælketand helt ud. :slight_smile: Så hjørnetanden ser i mine øjne normal ud - det er bare midt i tandskiftet. :)[/QUOTE]

Diana prøv at kig på tandkødet ved kindtænderne, det er ikke godt når det ligefrem bløder.

Og Louise, nu ved jeg ikke om din dyrlæge har uddannelsen som tandlæge, ellers prøv at høre her om der er nogen der kender en i nærheden af dig. Jeg kan se at tandkødet er vokset ud over tænderne og derfor er irriteret, jeg prøvede det samme med Brazil da han var ca samme alder. Hans tandkød blev brændt af min dyrlæge, og jeg fik dengang af vide at det kunne risikere at komme igen.

[QUOTE=Diana F;1161577]Jeg forstår ikke helt…? Er det hjørnetænderne eller kindtænderne, du er bekymret for?

Mht. hjørnetænderne, så vil du omkring tandskiftet kunne se begge tænder - netop som man kan på dit foto - den nye vil så på et tidspunkt have skubbet den gamle mælketand helt ud. :slight_smile: Så hjørnetanden ser i mine øjne normal ud - det er bare midt i tandskiftet. :)[/QUOTE]
Ja jeg tror nok at det er hjørnetænderne… De er bare tydelige i den anden side… Her kan jeg slet ikke se dem ordentligt og det ser meget hævet ud, samt det ser ud til at være helt blåt af blod…

[QUOTE=Dorte Birkedal;1161580]Diana prøv at kig på tandkødet ved kindtænderne, det er ikke godt når det ligefrem bløder.

Og Louise, nu ved jeg ikke om din dyrlæge har uddannelsen som tandlæge, ellers prøv at høre her om der er nogen der kender en i nærheden af dig. Jeg kan se at tandkødet er vokset ud over tænderne og derfor er irriteret, jeg prøvede det samme med Brazil da han var ca samme alder. Hans tandkød blev brændt af min dyrlæge, og jeg fik dengang af vide at det kunne risikere at komme igen.[/QUOTE]

Jeg tror ikke han har nogen uddannelse som tandlæge, det er jeg faktisk næsten sikker på at han ikke har… Men nu må jeg lige se hvad han siger… Det lyder dyrt :o

Jeg kan se du har postnummer i Støvring, hvilken dyrlæge bruger du? :slight_smile:

Vodskov dyreklinik :slight_smile:

Rolig nu - man trækker ikke tænder ud på en 5 måneder gammel killing - den er i tandskift og det giver ofte rødmen. Indrømmet det er ikke pænt tandkød

Der kan gøres følgende:
Mindst 3 ugers Antirobe behandling (kræver recept) og eller
Colostrum på maden OG rørt til pasta der smørres på tandkødsranden, det virker antiinflamatorisk

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1161596]Rolig nu - man trækker ikke tænder ud på en 5 måneder gammel killing - den er i tandskift og det giver ofte rødmen. Indrømmet det er ikke pænt tandkød

Der kan gøres følgende:
Mindst 3 ugers Antirobe behandling (kræver recept) og eller
Colostrum på maden OG rørt til pasta der smørres på tandkødsranden, det virker antiinflamatorisk[/QUOTE]

Det ligner bare sådan en hel blodsamling… Det lugter helt vildt og han savler ekstremt… Men det er da rart at det kan fixes med behandling :slight_smile:

Er det den “dims” der sidder lige bag hjørnetænderne du er urolig over - den har de altså den skal være der. Og det lugter af død gnu mens de skifter tænder, det er helt normalt.

Jeg kender ikke til klinikken, men alternativt kan du prøve Familiedyrlægerne i Svenstrup. De har rimelig styr på tænder, men ja… de er i den dyre ende :slight_smile:

Jeg har god erfaring med der efterfølgende ikke ses de store problemer behandles der i tandskiftfasen - ja det lugter.

Det her ER blodansamling - først skåret af, senere udtrækning af tænder

Min mors kat har den ikke… Det ligner altså rigtig meget en blodsamling den der “dims”… Det er jeg 100 på at det er i hvert fald, for det er der blodet det kommer fra… Billedet er ringe kvalitet, kræet gad sgu ikke stå stille.d: hehe…

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1161600]Jeg har god erfaring med der efterfølgende ikke ses de store problemer behandles der i tandskiftfasen - ja det lugter.

Det her ER blodansamling - først skåret af, senere udtrækning af tænder[/QUOTE]

Sådan ser hans tandkød ud, bare meget mere rødt :o

Jeg kunne godt se, at der var lidt blod på det første billede - men hvis katten skifter tænder kan det vel godt bløde…og jeg troede måske, at trådstarter var nervøs over de ‘dobbelte’ hjørnetænder (som jo er helt normalt).

Men hvis kattens tandkød ligner det billede, som Lis har postet, så er der nok noget galt. :S

Kan nogen (Lis? :wink: ) forklare mig, hvorfor der kommer sådan en blodansamling? Er det primært under tandskifte? Og er det en infektion, der er skyld i det eller hvad?

[QUOTE=Diana F;1161612]
Kan nogen (Lis? :wink: ) forklare mig, hvorfor der kommer sådan en blodansamling? Er det primært under tandskifte? Og er det en infektion, der er skyld i det eller hvad?[/QUOTE]

Jeg har set de dersens “gardiner” komme i tandskiftsfasen i katte der er familiære, så en arvelig disposition er der. Jeg tror det er en immunforsvars defekt.

Hun sagde at det ikke var blodsamlinger, men at det var blodigt og irriteret. Det er fordi hans hjørnetænder ikke er faldet ud endnu og de nye er på vej ned, det er derfor det ser ud som det gør… Han har fået smertestillende og er nu på antibiotika i 5 dage. Også er planen at hvis ikke tænderne er faldet ud indenfor en uge, at de så skal rygges ud… Men tænderne sidder lidt løse, så krydser fingre for at de falder ud af sig selv… :slight_smile:

Hvis jeg var dig ville jeg kontakte Familiedyrlægerne - Torben er uddannet hos Ruhnau

Ej, det tror jeg ikke er nødvendigt :slight_smile: vi har jo været ved vores egen dyrlæge og hun var god til at forklare om tingene, så regner med at hun har styr på det. Allerede da vi kom til dyrlægen så det pænere ud end på billedet. Blodet var i hvert fald væk.

han har lige spist to dag gamle kyllinger, så helt gal kan det ikke være :smiley: