Tandløs kat

Jeg skriver for at høre om der er nogle her, som har en tandløs kat/har erfaringer med det.

Jeg har lige været til dyrlæge for et tandtjek, det er dog blevet udsat da Vincent i mellemtiden er syg, men uden at han ville pille for meget så sagde dyrlægen at nogle af tænderne er ætset lidt og han godt kan risikere at miste flere tænder. Han har nemlig allerede mistet nogle tænder før jeg fik ham.

Selv om det heldigvis ikke er aktuelt endnu, så vil jeg gerne høre om en kat overhovedet har en fremtid uden tænder eller om jeg skal indstille mig på at jeg må aflive ham hvis han mister sine tænder.

hej Hanne.

Han kan sagtens leve et ude,mærket liv uden tænder. Jeg har hørt fra min dyrlæge, at de nogen gange har haft MCOér som de måtte fjerne alle tænderne på, men som stadig lever et super fint liv, også med at spise tørpiller -thumbs

Jen kender en tandløs kat der spiser daggamle kyllinger. Gummerne hærdes med tiden. Det er bedre at være tandløs end at have ondt.

Jep, de kan sagens leve et godt liv uden tænder…

jeg kender 2 af slagsen… og de spiser store tørbider, og jeg ved den ene af dem kan knus dem, med sine kummer…

pyha det er rart at vide, jeg sad jo her og gjorde mig selv helt bekymret for vincents fremtid. tusind tak for svar.

Ork ja. Vores 13 årige Blonde fik for nogle måneder siden fjernet alle tænder, undtagen 3 hjørnetænder. Og han spiste faktisk tørmad med den samme, godt nok slugte han det. Men i dag er det mit indtryk at han knaser med gummerne. Så jo, de lever fint uden tænder - så ingen grund til nervøsitet over det :slight_smile:

Dejligt, det skal jo bare være et værdigt liv for ham, hvis det skulle gå så galt. Heldigvis lyder det jo til at katte lever fint med det og så gør det jo ikke noget.
Tak for dit svar, det er rart at høre at de kan spise med det samme.

Min Tabasco har fået fjernet alle tænder, han tygger med gummerne, og han er blevet en meget gladere kat efter han ikke har smerter mere :smiley: pludselig gider han lege med de andre hvilket han aldrig ville før, så det kan godt betale sig at få det gjort, Jens Runau som fjernede baskes tænder fortalte han kun havde været ude for 2 tilfælde hvor det ikke hjalp.

Alle tænderne?
Plejer man ikke at lade nogen hjørnetænder blive siddende, for at “styre” tungen?

Og samtidig med jeg skriver dette - tænker jeg, det kan man jo ikke hvis hjørnetænderne er syge osse -lyside

Ja det er jo det. Blondes ene hjørnetand manglede spidsen og der var betændelse i åbenbart. Så han får nogle gange en overlæbe der “kryber” lidt ind, så han nogle gange viser “fræk” overlæbe :smiley:
Jeg skrev iøvrigt forkert, han har faktisk 1 kindtand tilbage i munden som var ok.

Alle tænder er væk og han styrer fint sin tunge :stuck_out_tongue: [bigloony]

Dette er jo indbegrebet af hvor godt det er at have et forum hvor man kan søge råd og vejledning.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at Nevadaisy er mere end lykkelig over at vide at hendes dejlige kat sagtens kan have et værdigt og værdifuldt liv uden tænder!

TAK til jer alle der hver dag bidrager med gode råd og vejledning!!!

Kh Annette