Tandproblemer

Jeg har gennem en tid bemærket, at mange katte har tand/tandkødsproblemer.

Man ved, at visse racer er arveligt disponerede for at få visse tandproblemer, men andre ting må spille ind, da plak/tandsten/tandkødsbetændelse ikke er arveligt.

Så derfor fik jeg lyst til at høre lidt nærmere om hvor udbredt problemerne er, og om fodring og kattes adgang til naturlige byttedyr spiller en stor rolle.

Så skriv gerne erfaringer ud fra følgende eksempler som rettesnore:

1: Mine katte er fritgående og har ikke tandproblemer (skriv gerne hvad de fodres med udover det de selv fanger)

2: Mine katte er fritgående og har tandproblemer (skriv gerne hvad de fodres med udover det de selv fanger)

3: Mine katte er indekatte, får kun tørfoder og har ikke tandproblemer.

4: Mine katte er indekatte, får kun tørfoder og har tandproblemer

5: Mine katte er indekatte, får meget alsidig kost (især kødprodukter) og har ikke tandproblemer

6: Mine katte er indekatte, får meget alsidig kost (især kødprodukter) og har tandproblemer

(Katte med adgang til løbegård regnes for indekatte, da muligheder for at fange byttedyr er meget begrænset)

(Under “kun tørfoder” tæller godbidder ikke med)

(“Meget alsidig kost” = at mere end det halve af kattens foder udgøres af andet end tørfoder)

4: Mine katte er indekatte, får kun tørfoder og har tandproblemer
Denne gælder for de to af mine der har udviklet tandproblemer, da de nok har gjort det inden jeg begyndte med diverse råt og vådt som tilskud og iøvrigt er de to mest kræsne. Den ene pige har fået rykket en tand ud og haft rødt tandkød, hun er 4 år.
Den anden pige på 6½ år troede de havde tandproblemer og hun fik antirobe og der var snak om at hun skulle have opereret tænder ud. Det viste sig dog at det var nyre problemer hun havde (kronisk nyresvigt). Indlæggelse, drop og nu indsprøjtning med anabolske steroider hver 3. uge sammen med nyre-diæt foder, har rettet op på hendes helbred og helt fjernet hendes røde tandkød (en følge af for meget urea i blodet). Hun er i øvrigt blevet fritgående igen efter vi er flyttet. Den eneste af mine der er og sådan vedbliver det. De tre andre får adgang i indhegnet have når vi har råd til at få den indhegnet.

5: Mine katte er indekatte, får alsidig kost (især kødprodukter) og har ikke tandproblemer
Denne gælder for mine to drenge på 2 og 1½ år.

Ingen af mine har så vidt jeg ved haft calici i udbrud.

Jeg har indekatte og fodrer meget alsidigt med masser af rå mad, og har ingen tandproblemer.

Tidligere havde jeg ude/indekatte og fodrede meget alsidigt, og ingen tandproblemer.

Skal tilføjes at tørfoder kun har en sekundær rolle her i hjemmet …Hovedvægt af mine kattes foder består af lødig vådmad og 1 gang i døgnet fodrer vi med råt kød/fisk eller fjerkræ …Det yderste af en kyllingevinge er den mest perfekte tandbørste :slight_smile:

Jeg har lige haft et par voksne piger til neutralisering, hvor der samtidig blev kikket tænder …Den ene af dem, fik en ganske lille tandrensning og den anden var der overhovedet ingen grund til at foretage sig noget, da hendes tænder var fine :slight_smile:

Mine katte er vaccineret med Purewax RCP, og har ikke haft Calici

Har inde katte fodrer med tørfoder + vådmad og kylling hver dag.

Købte mig til tandproblemer. I den linie er der desværre store problemer hos mig. I mine egne gamle linier igen tandproblemer på samme kost.

du mangler noget:

Mine katte er er vaccineret med dræbt vaccine
Mine katte er vaccineret med levende svækket vaccine
Mine katte har haft calici
Mine katte har ikke haft calici

Der er en sammenhæng med tandkødsproblemer og calici virus + en ukendt faktor

Det kunne vi jo tage i en anden tråd.

De erfaringer jeg har gjort mig her i huset tyder mere på at linierne end mad og vac er problemet.

Men følger interesseret med i indlæggenes indhold.

Jeg har en 9 årig fritgående huskat, hun får både tør og vådfoder + hvad hun fanger af mus = INGEN tandproblemer.

Har 6 indekatte, som ofdres med 1/3 tørkost, 1/3 vådmad og 1/3 råt/kogt kød. = Ingen tandproblemer.

Generelt ser vi ikke problemer med tankød eller tænder hos birmaen…og det uanset calici eller ej.

Vi vaccinerer med Purevax RCP og har aldrig haft Calici

Talte med en dame igår som er intresseret i at give min voksne omplaceringsbirma et nyt hjem.

Snakken gik vidt og bredt…hun købte sidste år 2 mainecoon killinger fra samme kuld. Hannen måtte aflives som 6 måneder gammel pga meget voldsomme tand, mund, tandkødsproblemer ( Han var stort set rådden i munden). Pigen, blev aflivet en måned senere af samme lidelse.

Jeg syntes det er så frygteligt.:græde:

Præcis den har jeg haft problemer med.

Vaccinerede katte får jo normalt ikke et hårdt angreb calici - så det er sikkert gået upåagtet hen.

Har igen meget bedre tandkødsstatus efter jeg gik tilbage til Felocell.

[quote=Lis Dahlstrøm;278581]Præcis den har jeg haft problemer med.

Vaccinerede katte får jo normalt ikke et hårdt angreb calici - så det er sikkert gået upåagtet hen.

Har igen meget bedre tandkødsstatus efter jeg gik tilbage til Felocell.[/quote]

Har man smittebærer i huset, vil man som regel få udbrud på killingerne…og det kender jeg flere opdrættere der får (de vaccinerer med anden vaccinetype) . Vi har pt haft ialt 10 killinger fordelt på 2 kuld…3 af dem har endda været ude i ammeplejer før de kom hjem til flokken, og stadig ingen udbrud af nogen art…så jeg vil 100 % påstå at vi ikke har calici…(endnu), og det på trods af jeg har én kat, som burde have det med sig fra opdrætter, som ser det i alle kuld. Ifølge min dyrlæge er Purevax Rcp den der dækker bedst mod calici.

Desuden ses caliciudbrud oftest på uvaccinerede killinger i 6-8 ugers alderen…de voksne vil meget sjældent blive ramt.

Ifølge min dyrlæge (og egen oplevelse) er den det ikke - hvilket der også er en form for logik i.

Purevax er dræbt vaccine på calici. Dræbt vaccine virker ikke lige så hurtigt, godt, bredt og langvarigt som levende svækket - og det er der forsket i.

Ak hvor er det forskelligt med de katte. Jeg har to, og de kommer i hver deres gruppe.

1: Billy efter foderskift: er fritgående og har ikke tandproblemer. Han bliver fodret med en blanding af tørkost, vådfoder og råt. Er vaccineret med Purevax og har haft calici.

2: Billy før foderskift: var fritgående og havde tandproblemer. Blev fodret med tørfoder, fangede godt nok noget ude, men tror ikke, han spiste ret meget af det.

3: Nugga: er indekat, får kun tørfoder og har ikke tandproblemer. Hun har adgang til udeliv og vådfoder - men dette er altså, hvad hun primært vælger. Hun er vaccineret med Felovax / Purevax og har så vidt vides ikke haft calici.

mvh. tina

[quote=Chicabee;278568]
Vi vaccinerer med Purevax RCP og har aldrig haft Calici[/quote]

[quote=Lis Dahlstrøm;278581]Præcis den har jeg haft problemer med.

Har igen meget bedre tandkødsstatus efter jeg gik tilbage til Felocell.[/quote]

Akkurat som Lis ha jeg bestemt ikke gode oplevelser med Purevax, det er ikke en vaccine der bliver brugt her.

[quote=Chicabee;278584]Har man smittebærer i huset, vil man som regel få udbrud på killingerne…og det kender jeg flere opdrættere der får (de vaccinerer med anden vaccinetype) . Vi har pt haft ialt 10 killinger fordelt på 2 kuld…3 af dem har endda været ude i ammeplejer før de kom hjem til flokken, og stadig ingen udbrud af nogen art…så jeg vil 100 % påstå at vi ikke har calici…(endnu), og det på trods af jeg har én kat, som burde have det med sig fra opdrætter, som ser det i alle kuld. Ifølge min dyrlæge er Purevax Rcp den der dækker bedst mod calici.

Desuden ses caliciudbrud oftest på uvaccinerede killinger i 6-8 ugers alderen…de voksne vil meget sjældent blive ramt.[/quote]

Umiddelbart lyder det næsten vanvittigt at du kan sige at du ikke har haft calici. Hvis man udstiller, og får katte ind og ud af huset så tror jeg ganske enkelt ikke det er til at undgå. At det så kan udarte sig meget forskelligt, altså hvorvidt nogen bliver syge af det, det er en anden snak, men helt fri for det, det tror jeg ikke er muligt i dag.

Min dyrlæge mente også at Purevax var den bedste, lige til vi og andre opdrættere kunne melde tilbage at det ikke lige var verdens bedste valg for os. Dermed ikke sagt at det ikke kan være et rigtigt valg for andre, alt efter behov og hvilke katte vi har, så kan produktvalget være forskelligt og med forskelligt udfald.

1: Mine katte er fritgående og har ikke tandproblemer.
Vi fodre med Royal Canin Outdoor og Sterilised 37. Af vådfoder spiser de Whiskas med sovs. Derudover får de tørrede fisk, som er rigtig godt til at rense tænder. Rejer bruges til når jeg træner dem.

Man kan selfølgelig aldrig sige aldrig…men jeg har set flere killinger ude hos opdrættere eller killingeejere som umiddelbart ikke virkede syge, men som havde små erosioner på tungen (hvilket er det man oftest ser hos killinger) udover lidt halteri. Jeg har altså kendskab til flere opdrættere som aldrig har haft problemer med calici og som aldrig får udbrud på killingerne.

Dyrlægerne er ikke altid ret gode til at diagnosticere calici…iær ikke den gren der giver halteri.

Personligt udstiller jeg ALDRIG når jeg har killinger i huset. Så jeg glæder mig som et lille barn til jeg skal til Hobro, der er mine små nemlig flyttet hjemmefra.

Nu blev det vist OT ifht til tråden…og en evig debat om vacciner :ups:

p.s jeg fik engang det gode råd af en gammel erfaren opdrætter. Kig ALTID på tandkødet når du er ude at kigge på petentiel ny avlskat. Evt rødme eller andet vil afsløre om killingen har haft eller har problemer.

Nu har vi her sat fokus på tandkødsproblemet og dets årsag og har fokuseret på mad og vac.

Er der noget der taler for at de nye loppemidler vi putter i kattene ikke er synderen?

Det er det i hvert fald ikke for mig, eftersom jeg ikke giver loppemidler :slight_smile:

Jeg har én kat, der har fået fjernet 3 tænder pga. FORL (det er - så vidt jeg ved - noget, der ikke kan forebygges) og én kat, der har tid på mandag til at få fjernet (2) tænder pga. tandkødsbetændelse - muligvis forårsaget af, at han som stor killing døjede med calici.

De får samme slags foder, nemlig 1/4 tørt og 3/4 vådt/råt.

Fanny har ingen tandproblemer - og får det forhåbentlig heller ikke :slight_smile:

[quote=Babette;278642]Nu har vi her sat fokus på tandkødsproblemet og dets årsag og har fokuseret på mad og vac.

Er der noget der taler for at de nye loppemidler vi putter i kattene ikke er synderen?[/quote]

Min pige med tandproblemer har aldrig fået en loppekur

Ingen katte i mit hus har set skyggen af en loppekur - ormemidler ej heller - kun når når der er behandlet for Giardia

[quote=Chicabee;278613]
p.s jeg fik engang det gode råd af en gammel erfaren opdrætter. Kig ALTID på tandkødet når du er ude at kigge på petentiel ny avlskat. Evt rødme eller andet vil afsløre om killingen har haft eller har problemer.[/quote]

Det tror jeg da vi er mange der gør - også når vi køber parring. Men det giver nu ikke den endegyldige løsning for alle.