Tandsten

Tror desværre at min hankat har tandsten så her næste måned tager jeg ham til dyrlæge men ville lige hører om hvad det cirka Koster for sådan en omgang tandrensning hos dyrlægen? :uha:

Et par tusinde nok… Det er svært at sige uden at kende din dyrlæge :slight_smile: Fjernelse af tænder + tandrøntgen plejer at stå i en 2500 kr hos min. Og når han har tandsten skal han i hvert fald lige have taget røntgen, for at tjekke om nogle af tænderne har taget skade og er ved at “smuldre” op indvendigt fra

Han skal hverken have fjernet tænder eller have røngten for da jeg for en måned siden fik et gratis tandtjek fik jeg af vide at det ikk var nødvendigt men at det bare var nok at få tænderne renset… Tjekker lige hos min dyrlæge i morgen.

Hvad koster røngten ? Han har altid haft Gode tænder så det er først nu her det er kommet - inden fof de sidste 2 -3 måneder…

du kan da selv fjerne det hvis det ikke er værre end som så,det gør jeg selv. Eller giv ham daggamle kylling, kylling lår eller andet han vil gnaske af så renser han selv tænderne

[QUOTE=PunkPerry;1137887]Han skal hverken have fjernet tænder eller have røngten for da jeg for en måned siden fik et gratis tandtjek fik jeg af vide at det ikk var nødvendigt men at det bare var nok at få tænderne renset… Tjekker lige hos min dyrlæge i morgen.

Hvad koster røngten ? Han har altid haft Gode tænder så det er først nu her det er kommet - inden fof de sidste 2 -3 måneder…[/QUOTE]

Nu er det ikke alt der kan ses med det blotte øje, og derfor kræver røntgen - så selv om tænderne ser fine ud, så kan de være så dårlige at de skal fjernes.

[QUOTE=PunkPerry;1137887]Han skal hverken have fjernet tænder eller have røngten for da jeg for en måned siden fik et gratis tandtjek fik jeg af vide at det ikk var nødvendigt men at det bare var nok at få tænderne renset… Tjekker lige hos min dyrlæge i morgen.

Hvad koster røngten ? Han har altid haft Gode tænder så det er først nu her det er kommet - inden fof de sidste 2 -3 måneder…[/QUOTE]

Fik han taget røntgen til det tandtjek eller hvad? For så meget ekspert er jeg ikke, men til det foredrag jeg var til ved Pia Bisgaard forstod jeg det nu sådan at man ikke kan se om tanden er angrebet indefra uden at tage røntgen?
Prøv evt. at læse denne artikel, den fortæller meget godt om hvorfor plak giver tandsten, og det gør at tanden bliver angrebet indefra
http://www.tanddyreklinikken.dk/general/katte/tandkoedsbetaendelse.pdf

Og denne tråd fra Lindvig viser i øvrigt at selvom man kun kunne se det på 2 af tænderne på katten, så viste røntgen at 6 af tænderne var angrebne og skulle fjernes
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=50095&p=1137878#post1137878

vi tager et røngten For at være sikker men tror ikke det er så Slemt.

Men lad os nu ikk male fanden på væggen, det har jo ikk været der længe og hende dyrlægen der tjekkede sagde ikk det hastede men at det var en god ide at få det renset - desuden tjekker de jo også tænderne til udstillinger og der har aldrig været nogeg at anmærke :slight_smile: vil enlig bare have det gjord for at være helt sikker.

Hvad renser du det Med tzari?

Tandsten har jeg nu aldrig oplevet at man kan fjerne manuelt. Plak og belægninger kan derimod holdes nede med daglig tandrensning.

Helt enig.
Jeg har ofte oplevet at se dyr på klinikken der kommer ind til en simpel tandrensning, men går hjem flere tænder fattigere.
Mennesker får jo også anbefalet at få taget røntgen jævnligt for at holde øje med hvad der sker “under overfladen” :slight_smile:

Har lige “renset” hans tænder med en fugtig klud, han tog det ret pænt… tror vi vil begynde at gøre det og “forebygge” men han kommer afsted alligevel :slight_smile:

Som du måske læste i artiklen jeg linkede til, så kan man altså ikke “bare lige” fjerne tandsten. Men NÅR han har været afsted og fået dem renset, så kan du fjerne plakken på den måde, og så forebygge at han får tandsten igen…

jeg bruger en tandlæge rense ting købt til formålet. Fik vist hvordan da jeg var i praktik hos en dyrlæge der selv brugte denne metode, du skal selvfølgelig vide hvordan du gør og have en kat der er rolig/vant til det.

Jeg tror jeg gav ca. 12-1300 for tandrensning OG røngten af Baileys bisser i juli. Men ok, der var nok noget mængderabat ind over, da der også var rens og tandfjernelse og røngten hos Alban og undersøgelse/røngten af Artemis’ ryg og aflivning etc.

Men mon ikke et par tusind er meget realistisk. Hvorfor ikke ringe og spørge dyrlægen på forhånd? :slight_smile:

Det vil jeg også tro. Jeg gav 2800 for Magic i går, men fik også lavet helbredstjek og blev vaccineret i samme ombæring.

Køber pleagueoff idag og så kommer han til dyrlæge næste måned :stuck_out_tongue:

Plaque Off er spild af penge - spar dem :slight_smile:
Tænder skal renses “mekanisk” - der findes ingen midler, der får tandsten til at glide af selv :wink:

Rigtig god ide at få klaret tandrøntgen samtidig! Ud over den potentielle risiko for at der kan være noget skjult, så skal du også se sådan på det, at det absolut dyreste (og hårdeste for katten) ved sådan en tandrensning, er at den skal i narkose. Så når nu katten skal lægges i narkose, så udnyt det endelig fuldt ud med en grundig undersøgelse :slight_smile: