Tanker efter tur til Sydafrika

Er vi efterhånden blevet for overbeskyttende herhjemme i lille Danmark, og skal alt der bare kan være den mindste smule farligt væk eller indhegnes :?

Efter vores tur går tankerne tilbage til sidste sommer, hvor hele landet gik amok over en stakkels bortløbet los i Jylland. Et stort antal ville bare skyde det stakkels dyr, og aviserne skrev vidt og bredt om, hvor farlige de kunne være.

Helt ærligt - er vi ikke ved at blive til et land befolket med overhysteriske overbeskyttede mennesker.

I Sydafrika, som ellers er et meget velfungerende land, med forbud mod mobilsnak bag rettet og strikse regler om fartgrænser og alkohol hos billister, lader man mennesker og natur finde en fælles ballance med tillid til at mennesker godt kan tænke sig lidt om.

Samtidig finder man også ud af at vores aviser overdriver farene helt vildt.

bevars løver er da farlige dyr, men der går år i mellem løveangreb i sydafrika, og dyrene undgår i videst mulige omfang mennesker og deres huse. Vi havde da set løvespor lige udenfor campen, men ingen blev hysteriske over det. Det var blot naturligt og i de 11 år campen havde eksisteret havde der aldrig været observeret løver eller spor mellem husene.

Og se hvor tæt vi var på en gamedrive…i helt åben bil :rock:

Vi var på intet tidspunkt utrygge og rangeren læste dyrene godt. De var meget mætte og sløve og på ingen måde agressive. Men i Givskud og Knuthenborg kan vi i frygt for forfærdelige angreb ikke engang køre vinduet 10 cm. ned for at tage et godt billed. Der er ingen tillid til at vi danskere kan opføre os fornuftigt :thumbdown:

I campen gik alle dyr frit, der var ikke hegn ind til resten af reservatet og vil kunne se den store krokodille Bruce fra terrassen. Hver morgen skulle poolen lige checkes, da han godt kunne finde på at gå helt derop i løbet af natten. Vortesvin med voldsomme tænder gik afslappet rundt, og vi fik blot en formaning om ikke at trænge dem op i en krog. Så længe de havdemulighed for flugt ville de vælge det fremfor angreb.

Igen en lidt større tiltro til os mennesker - ligesom på en gamedrive hvor vi kom tæt på et næsehorn og hendes unge.

Dyrene var på ingen måde stressede og fortsatte blot med at græsse. Reservatet er ikke indhegnet og der er fri bane til Kruger og helt op til grænsen til Mosambic, så det er altså ikke tamme dyr på nogen måde.

Også på vores tur til Drakensbjergene oplevede vi en frihed, som jeg mangler lidt herhjemme. Her kunne man komme ganske tæt på kanten af klipperne og rigtig få suset ved kigget ned i canyonen. Ingen hæmmende hegn, blot et bar skilte og et par vagter, der så at vi ikke teede os tossede eller opførte os dumt.

Se mine tøser på kanten :rock:
Klipperne var godt stabile og jeg opfattede ikke situationen som farlig, blot man tænkte sig om. Hvor kunne jeg godt ønske lidt mere tillid her hjemme.

Selv episoden om tigerne i Zoo, som dræbte en mand, har givet grobund til snak om hvorvidt indhegningen er god nok :doh: Helt ærlig, hvor meget skal vi beskyttes imod egen dumhed :besvimer:

Jeg så gerne Los frit i den danske natur og også ulve, hvis det er, men vores frygt og avisernes skræmme historier ødelægger et hvert håb om at den nogensinde vil ske.
Snart skal hugormen vel også udryddes :thumbdown: Den er jo giftig :uha:

Hvad er Jeres mening om vores overbeskyttende samfund, er det helt ok eller er det snart for meget. Er vi blevet helt ude af stand tilselv at tage vare på os selv :? Jeg føler i hverfald det er for snart er lidt for kvælende. Vi må intet og skal i høj grad beskyttes mod od selv og den rest af natur vi har tilbage.

Jeg er helt enig i mange af dine betragtninger - problemet er bare, at der er INGEN STEDER i Danmark, hvor der er plads nok til, at der kan leve losser/ulve/bjørne eller lignende uden at de uværgerligt kommer i karambolage med mennesker/kvæg/tamdyr, og det giver de farlige situationer … Det samme gør sig jo gældende andre steder i verden, hvor vi trænger ind på dyrenes enemærker og fratager dem deres muligheder for at finde føde mv., så kommer der løver og tigre og æder køer, geder osv., og så skal de skydes, for det dur jo ikke. Det ville heller ikke du i Danmark, for vi har ikke vild natur nok til større rovdyr.