Tanker i marts

Nogen mennesker har bare en underlig opførelse.
I går var jeg til guldbryllup og efter vi havde spist spurgte en mand jeg ikke kender om hvor jeg bor og hvad jeg laver, da jeg sagde jeg er førtidspensionist, ja så uden et ord rejser han sig og henter en øl og setter sig ved et andet bord.

Note to self:
Udstillingskatte - særligt storspisende udstilllingskillinger - bør nok ikke havd hvid som primær farve. :roll_eyes:

:grin:

4 Synes om

Hold da op en opførelse. :thumbdown:

Af en eller anden grund ender jeg gerne op med dem der endte spørg ind til hvad jeg fejler, hvilket jeg som psykisk syg og med kronisk diarre, sjældent har den store lyst til at tale med fremmede om, hvilket de hellere ikke har, når de høre det. :grin: Eller dem som prøver at sætte os i samme båd, for de har også været syg på et tidspunkt i deres liv, jajo det er så ikke helt det samme. Det er jo venlig nok ment, men kan virkelig godt være anstrengende.

2 Synes om

Pelsbamserne og jeg har været nogle timer i haven bla for at hakke kanter på græsplæne og lave nye højbede.

Gik ind og lavede farserede porrer med de sidste 4 porrer fra sidste sommer.
Det er god søndagsmad - tror lige jeg må have en lur… :wink:

Hvor lang tid kan dine porrer holde sig :uha:

Ja det er en underlig opførelse, men har dog prøvet det før, dog aldrig til en familiefest.
Nej det er ikke alt man har lyst til at fortælle om, men at blive totalt afvist på den måde er dog under lavmålet.

Når de stod på rod kunne de have holdt sig nogle uger endnu.
Risikoen her om foråret er at de kan finde på at gro igen; derfor tog jeg dem op af jorden.

Det er iøvrigt den nemmeste måde at opbevare mange grøntsager. Jeg har også haft gulerødder i jorden indtil sidste uge.

2 Synes om

Så de gulerødder, vi har i højbedet, er måske stadig ok?

Højst sandsynlig - mine var fine. De stod også i højbed og det samne gjorde min porrer.

Hvis I såede sommergulerødder kan de godt blive lidt træede.

Tog også de sidste knoldselleri i denne uge.

Jeg syntes du skal være glad over han viste sit sande jeg så hurtigt! Så slap du da for at spilde din tid på sådan en type!!

3 Synes om

Ikke uenig, men det ændre ikke på at man let sidder tilbage med en følelse af ikke at være god nok, at blive fravalgt af samfundet. En følelse der er meget let at få, når man ender op på en førtidspension.

Jeg er blevet rimelig god til at få samtaler med folk jeg ikke taler med normalt, til at handle om alt muligt andet end ens arbejde og uddannelse. Men det er lidt svært hvis folk når at spørge en hvad man laver.

Nu er jeg selv lidt en hat til den slags smalltalk :ups:
Men i stedet for at sige “førtidspensionist” som eneste svar - kunne man så ikke fortælle, hvad du så får hverdagen til at gå med? :slight_smile:
Jeg indrømmer, at hvis en svarede førtidspensionist, så ville jeg faktisk ikke ane, hvordan jeg så skulle føre samtalen videre :ups:
Men dens lags sociale interaktioner med fremmede er ikke min stærke side - mildest talt - og derfor forsøger jeg faktisk på, at aldrig at stille sådan et spørgsmål :slight_smile: for jeg er for dårlig til at føre den videre efter svaret, hvis det pludselig drejer sig til noget, jeg enten ikke aner en klap om eller ikke lige har et “socialt korrekt” svar/spørgsmål til at føre det videre derfra :slight_smile:

Ens arbejdsrolle/indhold i hverdagen er en stor del af folks identitet og måde at lære hinanden at kende, så det er meget naturligt at spørge om jo.

1 Synes om

Jeg plejer at sige, at jeg er uddannet lærer, men nu går hjemme og fokuserer på min familie og mine katte. :slight_smile: Den er lettere at sluge for både fremmede og mig selv.
Jeg har heldigvis ikke oplevet uhøflige og tydelige afvisninger. Derimod har jeg mødt pludselig begravelsesstemning og medlidenhedsvioliner, når jeg har nævnt min hjeresygdom, og det synes jeg er så fælt, at jeg foretrækker min alternative forklaring.
Jeg (og du) skylder i øvrigt ikke at fortælle fremmede noget som helst, og det vælger jeg at holde fast i.

2 Synes om

Ja og nej. Hvis folk spørg mig hvad jeg arbejder med, svare jeg ikke førtidspensionist men jeg bruger min tid på dit og dat. Men heldigvis kan jeg snakke med de fleste, så jeg kan normalt godt forsætte samtalen og dreje den i en retning hvor enten vi begge har noget at snakke om, eller jeg får personen jeg snakker med, til at snakke om noget de går op i.

Hvis jeg bliver spurgt hvad jeg bruger min tid på, skal jeg sno mig så samtalen drejer. For jeg har ikke et problem med at folk ved at jeg er førtidspensionist, men jeg har et problem med at fortælle dem at jeg er så syg og så alene, at mit liv er at sidde i min stue med mine to katte, og grundlæggende bruger al min tid på at være online på min computer. Så jeg forsøger gerne at finde noget vi enten er fælles om, noget de har lyst til at snakke om, eller tale interesser, for så kan snakke gå med de fleste.

@PiaB Til de fleste mennesker, kan man spørge “hvad kan du så lide at bruge din tid på?”. Det er rimeligt åbnet, og der er en god mulighed for at der i det svar vil være noget at snakke om. :slight_smile:

1 Synes om

@PiaH, ja det var da en ubehøvlet person.

Jeg er bare bange for at det simpelthen handler om at folk ikke ved hvad de skal sige til det. Det er så langt væk fra de flestes hverdag at de slet ikke kan forestille sig hvordan det er at have noget at slås med så man ikke kan passe sit arbejde. Uanset om det så er noget psykisk eller fysisk. Desværre er det psykiske stadigvæk sådan et kæmpe tabu at mange går helt i koma når man nævner det.

Nu her jeg har undervist på Uni, så er der rigtig mange af de ansvarlige undervisere der har været min øverste VIP, som har spurt til hvad jeg har lavet inden jeg startede PhD’en for de kan jo godt se at jeg er lidt ældre end de fleste er, når jeg så fortæller at jeg næsten gennemførte en PhD også blev syg pga. min chef og hvor lang tid jeg var syg, så ved de slet ikke hvad de skal gøre af sig selv. Det er et kæmpe tabu blandt PhD-studerende, og der er rigtig mange PhD-studerende ovre hos os der bliver kørt rigtigt hårdt af deres vejledere, og ikke tør sige fra. Sådan er det jo desværre også i den virkelige verden uden for sådan et studie

1 Synes om

Vi er helt enige i at jeg ikke skylder at fortælle fremmede noget. Men jeg vil så gerne have en verden hvor vi mennesker er grundlæggende mere åbne og rummelige. Og jeg har ikke et problem med at folk ved at jeg er førtidspensionist, men jeg kan godt have et problem med hvordan de reagere på det. Derfor er jeg grundlæggende ret åben, om dette og det meste andet. Men jeg passer også på med hvor meget jeg lægger over på folk, jeg ved selv det kan være svært hvis folk fortæller hele deres sygdomshistorie, eller livshistorie. Jeg tror ikke et menneske kan ændre verden, men vi kan ændre den hvis nok gør en forskel. Og det kan være så simple ting, som at være åben om sygdom. Vi føler os jo mest trygge i ting vi kender, så jo flere ting vi kender, jo mere plads vil der blive til alle. :hjerte:

2 Synes om

Det er jeg skam også

1 Synes om

Det gør man, for i min verden er man ikke det laver, det er “kun” et job, hele mennesket bag er det man er

Nej så kan man ikke komme uden om