Tanker om kattens immunforsvar

Da jeg fik Frederik og Bastian for et års tid siden havde Frederik forfærdelig øjne. De løb og løb. Spurgte ind til det hos tidligere ejer, som fortalte at de havde fået det undersøgt hos dyrlæge og de havde fundet ud af at han havde sarte tårekanaler. Det slog jeg mig til tåls med.

Så var han igennem en længerevarende infektion i starten af i år (ca. midt jan til ca. midt april), blev til sidst tjekket for om han var rask, og der havde han rigtig fine immuntal.

Over længere tid har jeg så lagt mærke til at hans øjne slet slet ikke løber på samme måde som tidligere, og til det årlige sundhedstjek sidste uge havde han så fine tænder (en tandrens førte bla. til ovenstående nævnte sygeforløb).

Når jeg ligger de ting sammen, kan jeg ikke lade være med at spekulere på om hans i en periode knap så gode immunforsvar har hængt sammen med hans løbende øjne :gruble:Spørgsmål: er der nogen af jer andre med “øjen”-katte der har observeret samme sammenhæng?

Jeg tror også jeg vil give ham samt de 2 andre Immunocare forebyggende, da de alle 3 blev erklæret for at være i superfin kondition her sidste uge. Hvis man skal være krakilsk havde Bastian en smule tandsten, men ikke noget de ville gøre noget ved nu, det var ikke omfattende nok. Såvidt jeg kan forstå på nogle af de andre tråde herinde har flere af jer brugt Immunocare med rigtig gode resultater, så jeg tror det skal prøves af om ikke andet for at være et godt kosttilskud til dem. Spørgsmål: hvor er det nu lige I plejer at købe Immunocare billigst?

Jeg har tjekket og tjekket for noget tid siden. Der var det billigst på immunecare.uk.

Jeg bruger det selv til kattene. I maj måned var de hos dr dyr og Gucci havde problemer med tandkød. De første 3 uger efter jeg kom hjem rensede jeg med klorhexidin og det hjalp GEVALDIGT. Samtidig begyndte jeg på Immunecare og det får de nu dagligt. Hans mund ser rigtig fin ud og nu nøjes jeg med at rense ca 2gange/måneden - men jeg holder nøje øje, for så rød og betændt han var, kan ikke have været rart for ham.

De er desuden begyndt at få Hills T/D (store bidder) i tørfoderet. Om det har en effekt ved jeg ikke.

Gucci er herpes bærer og normalt får han udbrud ved stress. Jeg begyndte på E-lysin efter aftale med dr dyr - men det har han ikke fået i snart en måned. Jeg flyttede for en måned siden og vare MEGET obs på hans nysen og hans øjne. Vi havde hele TO dage, hvor han havde lidt løbeøjne og sov en masse, men ellers INTET - og det var inden vi rykkede i den nye lejlighed Jeg håber og tror at Immunecaren har virket på ham - for det er den jeg har været mest standhaftig med (af de to produkter) - så jeg fortsætter i hvert fald med det. :slight_smile:

[QUOTE=Marianne;907180]Jeg har tjekket og tjekket for noget tid siden. Der var det billigst på immunecare.uk.

Jeg bruger det selv til kattene. I maj måned var de hos dr dyr og Gucci havde problemer med tandkød. De første 3 uger efter jeg kom hjem rensede jeg med klorhexidin og det hjalp GEVALDIGT. Samtidig begyndte jeg på Immunecare og det får de nu dagligt. Hans mund ser rigtig fin ud og nu nøjes jeg med at rense ca 2gange/måneden - men jeg holder nøje øje, for så rød og betændt han var, kan ikke have været rart for ham.

De er desuden begyndt at få Hills T/D (store bidder) i tørfoderet. Om det har en effekt ved jeg ikke.

Gucci er herpes bærer og normalt får han udbrud ved stress. Jeg begyndte på E-lysin efter aftale med dr dyr - men det har han ikke fået i snart en måned. Jeg flyttede for en måned siden og vare MEGET obs på hans nysen og hans øjne. Vi havde hele TO dage, hvor han havde lidt løbeøjne og sov en masse, men ellers INTET - og det var inden vi rykkede i den nye lejlighed Jeg håber og tror at Immunecaren har virket på ham - for det er den jeg har været mest standhaftig med (af de to produkter) - så jeg fortsætter i hvert fald med det. :)[/QUOTE]

Så må jeg prøve og kigge på deres hjemmeside :slight_smile:

Hm… kunne da være at jeg skulle prøve at rense med klorhexidin… Nu er jeg ikke så meget inde i klorhexidin… kan den købes i forsk. koncentrationer? Hvis ja…hvilken en har du så brugt til at rense mund med?

Så i forhold til Gucci’s herpesudbrud… så ser du altså også at hans øjne løber mere end normalt?

Min erfaring er, at katte med løbeøjne meget ofte har en herpesinfektion - enten kronisk eller stressrelateret.

De sidstnævnte har jeg set katte, hvor de har haft løbeøjne i halve og hele år, ved flytning til andet miljø, kan det stoppe fuldstændigt.

Min erfaring er at killinger der er lidt kortsnudede eller med store øjne kan have tendens til lidt løbeøjne mens de er små. Det er noget de ofte kan vokse fra i takt med at hovedet udvikler sig - i de værste tilfælde er det et problem katten må leve med hele livet. Det er derfor det er så vigtigt at opdrættere er opmærksom på dette og sikrer at man ikke skaber problemer for kattene.

Det kan naturligvis også være eksempelvis herpes, men jeg ville bare nævne at der kan være racebetingede ting der kan spille ind. Nu ved jeg ikke hvordan katten ser ud og om det overhvoedet er relvant i dette tilfælde.

[QUOTE=Vipstøsen;908104]Så må jeg prøve og kigge på deres hjemmeside :slight_smile:

Hm… kunne da være at jeg skulle prøve at rense med klorhexidin… Nu er jeg ikke så meget inde i klorhexidin… kan den købes i forsk. koncentrationer? Hvis ja…hvilken en har du så brugt til at rense mund med?

Så i forhold til Gucci’s herpesudbrud… så ser du altså også at hans øjne løber mere end normalt?[/QUOTE]

Ja, Gucci har altid “våde” øjne - men når alt stresser omkring ham og han får sine udbrud, løber de. Både med klar væske og med “gult snask”. Og det kan sagtens fortsætte i en uges tid. Men jeg syntes at hans øjne er blevet meget bedre. Jeg skyller dem ikke nær så ofte med saltvandsopløsning, som jeg har gjort tidligere. Han er heldigvis kun “mildt” ramt af de her udbrud - men jeg gør og vil gøre alt jeg kan for at minimere problemerne for ham - og derfor er jeg begyndt på de 2 produkter.

Klorhexidin køber jeg på apoteket. Det er deres mundskylde væske på 0,12%. Jeg har den altid stående til mig selv, da jeg ind imellem får blister og efter råd fra dyrlæge og nogle “af de kloge” herinde, begyndte jeg at gnubbe hans tandkød med dette. Først med en vatpind og sidenhen med engangs vaskeklude (i mindre stykker selvfølgelig). Især da han var meget betændt nød han at blive gnubbet lidt på gummerne. Vi har ellers aldrig brugt at rense tidligere, så det var lidt et sats at få en 9 årig stædig banan til at finde sig i det. Men det GØR han heldigvis :slight_smile:

Jeg TROR at immunecaren virker. Ellers har Gucci bare en yderst god periode til trods for flytning med den stress der følger med. Så nu efter ca 2 måneders brug er jeg tilfreds. Jeg blander pulveret rundt i deres tørfoder. Så får de begge nytte af det. Lige omkring flytningen (start juli) fik de også i deres vådfoder. Det smager åbenbart godt (eller måske ikke af noget) for det ryger fint ned lige gyldigt hvad :slight_smile:

Han er en birma… og jeg kan ikke huske om birmaer har større tendens til løbeøjne end andre katte :?

Som sagt sagde forrige ejer at dyrlægen havde undersøgt ham på kryds og tværs og at de ikke havde fundet noget.

Men det kunne måske godt være en slags stress, som så måske nu er helt ude af kroppen på ham? Stress forstået på den måde at han boede sammen med et lille barn. Tidlige ejer sagde at begge katte var vokset op med deres lille knægt (3 år) og han slæbte altid rund på dem. Her hos mig løber begge katte næsten skrigende væk når her er små børn, så mit bud er at han overhovedet ikke kan lide små børn. Men hvis det så har været stress, så har det udmøntet sig på en helt anden måde end hos Bastian, som jo også var kronisk stresset, men der var det adfærdsrelateret…

Vivi… i forhold til herpesudbrud som er stress-relateret… har du så også set stresstegn på anden måde en løbeøjne hos sådan en herpeskat?

Ikke nødvendigvis - det har netop ikke været direkte udbrud, hvor katten bliver sløj, men kroniske løbeøjne.
Men jeg tror det kan vise sig på flere måder - kattene reagerer jo forskelligt på stress.

Jeg fik faktisk anbefalet Immunocare (eller immunecare? Hvad hedder det) af dyrlægen. Hun var så løbet tør for det… s jeg har ikke fået noget med hjem… måske heldigt nok hvis det er billigere online,…

Men jeg kan se der er flere typoer af Immunecare… Hvilken en bruger man til katte? Immunecare Colostrum? Eller hvad? Og hvordan giver man dem det? Drysses det bare over maden? Jeg kan se det er kapsler… hvor meget skal de så ha?

Det er immunecare colostrum. Dem jeg har nu er kapsler men jeg ved man også kan få pulver. Mine får en kapsel blandet med deres tørfoder. 1 uge inden og efter flytning fik de 2 kapsler i alt. Den ene hældte jeg over vådfoder og den anden over det tørre. Der findes forskellige størrelser mg i kapslerne - eller hvad sådan noget hedder. Men hvad “størrelse” mine har må jeg lige vende tilbage med senere :slight_smile:

Kom lige til at tænke på at jeg fandt et sted (også England) der var lidt billigere end Immunecare - hjemmesiden. Skal lige prøve at finde mine papirer frem, hvori jeg har skrevet det. Joan (Jojo) har også nogle gode sider, hvis man vil have pulver i stedet for :slight_smile:

ja, jeg regner med at kigge lidt på priser i aften…

og Marianne, du må meget gerne melde tilbage på hvor meget dine får pr. gang. Det er nok i mg… ?

http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=339&bid=5

Her købte min veninde sidst - og det er dem, jeg har fået en bøtte af…

Mine får én af disse dagligt. Til deling. Ja, som sagt fik de mere, da vi flyttede for at prøve at afhjælpe stress…

takker :slight_smile:

Nu har jeg også lige købt en portion hos bigvits :slight_smile: Så må vi se om det hjælper :slight_smile:

Skal det bare drysses over maden? for så skal jeg lige udtænke hvordan jeg får det i Adelie som jo helst ikke spiser vådmad… udover sovsen L

Ja, sådan gør jeg i hvert fald :slight_smile: Det er kapsler der kan åbnes og det smager ikke af noget (eller i hvert fald ikke slemt). Jeg ville hælde på Adelies portion uden at røre det rundt. Evt dele kapslen så hun får flere gange/dag sammen med det våde. Mon ikke hun så bare slikker det af, hvis det ligger OVER den lækre sovs? (sådan gjorde Gucci i hvert fald, da jeg også havde det over det våde. Han slikkede den lækre sovs af INDEN han spiste - og fik dermed det her pulver som han skulle). Eller over det tørre som de alle spiser måske - så alle får gavn af det?

Der er en del af mine katte der synes det er slik! Dem kan jeg bare lige blande det i en lille smule vand til og så er jeg sikker på de får det. Ellers som de andre har skrevet drysse ud over enten våd eller tørkost.

Med hensyn til herpes og løbeøjne så har jeg to med det problem konstant og det er min erfaring at det helt klart hjælper at gi colostrum. Den ene af dem Batman har så også clamydia og er på et tidspunkt blevet opereret for hornhindesår. Hans øjne er meget tit røde og vildt hævede i slimhnderne og vi sku lige til at skifte til en anden slags medicin, da jeg begyndte at give ham en høj dosis colostrum, det gjorde trikket! Nu kan vi holde det nede på at acceptabelt niveau ved at gi ham colostrum hver dag og da det er et naturprodukt vil jeg hellerer fylde det i ham en alt muligt kunstigt medicin :slight_smile:

tilføjelse:

  • det er også min erfaring at løbeøjnene/herpesen er meget stresrelateret!
  • det står på det colostrum jeg har at dyr skal have samme dosis som der er skrevet til børn.

Lige præcis Elisabeth - til det hele :slight_smile: Tak for input - jeg syntes altså også jeg mærker forskel på Gucci :slight_smile: Fedt at andre også har positive oplevelser. Det er jo super svært med kosttilskud. Der vil altid være for/imod - men lige her er jeg solgt :slight_smile:

OT - fine nye bannere I 2 har lavet, også selv om din er på baggrund af noget sørgelig Elisabeth.

Tak Marianne :slight_smile:

Én ting mere, jeg synes også colostrumen har den beroligende effekt som der før har været skrevet om herinde, men ikke på alle kattene, det er ret individuelt.

[QUOTE=HeroldDesign;908972]Der er en del af mine katte der synes det er slik! Dem kan jeg bare lige blande det i en lille smule vand til og så er jeg sikker på de får det. Ellers som de andre har skrevet drysse ud over enten våd eller tørkost.

Med hensyn til herpes og løbeøjne så har jeg to med det problem konstant og det er min erfaring at det helt klart hjælper at gi colostrum. Den ene af dem Batman har så også clamydia og er på et tidspunkt blevet opereret for hornhindesår. Hans øjne er meget tit røde og vildt hævede i slimhnderne og vi sku lige til at skifte til en anden slags medicin, da jeg begyndte at give ham en høj dosis colostrum, det gjorde trikket! Nu kan vi holde det nede på at acceptabelt niveau ved at gi ham colostrum hver dag og da det er et naturprodukt vil jeg hellerer fylde det i ham en alt muligt kunstigt medicin :slight_smile:

tilføjelse:

  • det er også min erfaring at løbeøjnene/herpesen er meget stresrelateret!
  • det står på det colostrum jeg har at dyr skal have samme dosis som der er skrevet til børn.[/QUOTE]

Men Frederik er jo ikke diagnosticeret med herpes? Men har stadigvæk haft løbeøjne næsten konstant i den tid jeg har haft ham. Kommer faktisk lige i tanke om at han blev behandlet for øjenbetændelse kort tid efter hans luftvejs- og tandkødsinfektion var overstået… så måske hænger det sammen der? Så kombineret med at hans immunsystem er oppe og køre igen jvf. de prøver Dr. Dyr tog?

Kan jeg ikke lige få symptomerne på herpes… spørger meget pænt :høhø:

Advarsel, der er nogle ret klamme billeder i dette link, men hvis du kan tåle at se dem, så står der også en hel masse om herpes :slight_smile:
http://www.oejendyrlaegen.dk/herpesvirus.shtml

Er Frederik blevet testet spicifikt for herpes?