Taurin

Jeg har planer om at købe Taurin hjem fra Tyskland.

1 kg koster 55,99 € + fragt

1 kg er meget - tænkte om nogen ville være med på en deler? Kan medbringes til Strøby

samme sted er L-Lysin 23,99 € for 250 gram + fragt

Lidt hurtig tilbagemeldig ved interesse - skal snart bestilles skal jeg tage med til Strøby

Lis…hvad bruges Taurin til :slight_smile:

Taurin er en aminosyre som katten ikke selv kan danne. Der er tilsat Taurin i foderet.

Taurinmangel er årsag til hjertefejl DCM - ved ikke om det har effekt på HCM - og kan give blindhed.

Det er smagløst - let opløseligt i vand.

F.eks. ved man taurindholdet dykker i katte der kommer i narkose - jeg booster altid før planlagte operationer.

Har kendskab til to katte der døde af DCM ca. en måned efter operation - i begge tilfælde spurgte patalogen om disse katte var fodret med hjemmelavet mad = taurinfattig. Det var de ikke.

Men ikke alle dyr optager alt ens …

[quote=Lis Dahlstrøm;409011]Taurin er en aminosyre som katten ikke selv kan danne. Der er tilsat Taurin i foderet.

Taurinmangel er årsag til hjertefejl DCM - ved ikke om det har effekt på HCM - og kan give blindhed.

Det er smagløst - let opløseligt i vand.

F.eks. ved man taurindholdet dykker i katte der kommer i narkose - jeg booster altid før planlagte operationer.

Har kendskab til to katte der døde af DCM ca. en måned efter operation - i begge tilfælde spurgte patalogen om disse katte var fodret med hjemmelavet mad = taurinfattig. Det var de ikke.

Men ikke alle dyr optager alt ens …[/quote]

Lis…du imponerer mig gang på gang. :slight_smile:
Utroligt…alt det du har kendskab til.

Du er virkelig en kapacitet her på Kattegale.

Jeg kan se, at man kan få l-carnitin derinde også - ved du noget om at give tilskud med det, Lis? (eller andre)

Nope - jeg ved ikke noget om L-carnitin.

Hammer god side iøvrigt.

Jeg er ihvertfald med på en deler af Taurin. :thumbup:

Mine får via deres foder - men jeg kender en hundeejer, der måske vil være med. Må jeg sende hende dine oplysninger? Hjemmeside fx?

Nye undersøgelser viser, at store hunderacer også skal have mere taurin end hidtil troet

[quote=lenschow;409620]Mine får via deres foder - men jeg kender en hundeejer, der måske vil være med. Må jeg sende hende dine oplysninger? Hjemmeside fx?

Nye undersøgelser viser, at store hunderacer også skal have mere taurin end hidtil troet[/quote]

Ja vist får de via deres foder - jeg har så en ide om at nogen måske ikke får nok - og fremfor alt set er par kedelige tilfælde hvor jeg er rimelig sikker på at Taurin niveauet er dalet fatalt i forbindelse med narkose.

Jepper - de er blevet klar over at hunde der godt nok selv kan danne Taurin ikke alle får nok.

Giv du bare oplysningerne videre

Lis: Hvordan kan man se det på en kat efter narkosen fx?

Jeg havde jo Tip, der gik i kramper efter tandrensningen for et års tid siden…

Tak jeg sender det til hende, så hører du fra hende, hvis hun er interesseret eller kender andre der er. Det er folk, der råfodrer deres hunde, så de tilsætter en del forskelligt, og er nu blevet opmærksomme på denne del også. Tak:-)

det ser du ikke umiddelbart efter narkosen - du ser det først når hjertet er ved at stå af og katten faktisk er død.

Obduktion viser at den ene side af hjertet er uden muskel = DCM.

Katten lyttet på flere gange uden anmærkninger, kastreret - ca en måned senere død

[quote=Lis Dahlstrøm;409639]det ser du ikke umiddelbart efter narkosen - du ser det først når hjertet er ved at stå af og katten faktisk er død.

Obduktion viser at den ene side af hjertet er uden muskel = DCM.

Katten lyttet på flere gange uden anmærkninger, kastreret - ca en måned senere død[/quote]

Hvis først de har fået konstateret DCM kan det så ændres ved at tilføre taurin, og dermed få det op på normalt niveau?

Ha ha kan se du skriver at det først opdages når de er døde. Er der ingen som har fået det konstateret før?

Tip er den eneste af mine, der ikke spiser råt. Men han døde nu ikke, så så er det nok ikke det

Tak:)

har sendt “hundedamen” din hjemmeside, så kontakter hun dig hvis hun får behov nu eller senere.

KH

Ja

Det kan faktisk opdages før ved at måle taurinniveauet i blodet - men ved ikke om det kun er noget der sker i laboratorieforsøg.

IBD - en tarmsygdom som er megt svær at behandle, fandt man i USA ud af kunne kureres ved at fodre med rå kanin. Det fodrede man så en stak katte med - og de kom sig forbavsende hurtigt. Dog undrede forskerne sig over at et par skred i svinget -årsagen var DCM. De kunne så i de tilbagelevende konstatere et meget lavt taurinniveau - og hjerter der var ved at stå af pga DCM. Kødet blev tilsat taurin - kort tid efter var der normal tilstand.

Altså Lis, kan sådan noget ikke sendes? For så er jeg med på både Taurin og L-Lysin :slight_smile: Har nogle som skal i narkose her om ikke så længe. Følger der dosering med måske? Evt lavet af dig, Lis?? BLink Blink :kryds:

Jo det kan det - men endnu et fordyrende led.

Spørgsmålet er så om det ikke bedre kan betale sig at bestille selv. Fragt i DK er også dyr.

Send mig en pb hvis du have med på den betilling jeg laver idag eller i morgen.

Taurin drysser jeg på vådmad som var det salt - kan ogå kommes i drikkevandet

Kære Lis. :hjerte:

Mine skal ikke i narkose p.t.

Har det er forebyggende effekt på raske katte.
Her tænker jeg på, om det evt. styrker imunforsvaret.

Jeg bor jo ikke synderlig langt fra Grenå 5 kvarter, så det var da til at du kunne komme hjem hos mig og henter det, for jeg skal jo til Strøby.

[quote=Mona Jensen;409962]Kære Lis. :hjerte:

Mine skal ikke i narkose p.t.

Har det er forebyggende effekt på raske katte.
Her tænker jeg på, om det evt. styrker imunforsvaret.[/quote]

Det er også godt for immunforsvar og nerverne.

Alle rygere burde tage et tilskud. Morgenhosten forsvinder:-)

[quote=Mona Jensen;409962]Kære Lis. :hjerte:

Mine skal ikke i narkose p.t.

Har det er forebyggende effekt på raske katte.
Her tænker jeg på, om det evt. styrker imunforsvaret.[/quote]

Hvis dine katte er sunde og raske med god trivsel kan jeg ikke se nødvendigheden af tilskud. Er kroppen i balance hvad aminosyrer, mineraler og vitaminer angår er der ingen grund til, ved at give et overskud, at skubbe til det, vi ved jo ikke hvilke problemer en evt. overdosering kan føre til.

Marina