"Tavle-navn"

Jeg har her til aften haft en diskussion omkring de navne der oftest bruges på stamtavlerne til kattene.

Det er ofte lange navne og ikke noget man umiddelbart kan bruge som kalde navn.
Personligt har jeg altid givet mine killinger navne der kan bruges som kaldenavn, det synes jeg nu en gang bedst om :slight_smile:

Så nu er jeg nysgerrig for at vide, hvorfor I navngiver jeres katte som I gør…

Mine killinger får altid navne efter karakterer i film, både fordi jeg ikke er tilhænger af a-kuld, b-kuld osv Men netop også fordi det er et navn der rent faktisk kan bruges:)

Mine har navne som regel efter temaer.
Et af mine temaer var det sexede kuld.
Hende som blev hjemme hos mor var… Sex Bomb…hun hedder bare i dag Bomben…
Ellers er der Panter Princess som er prinsessen.
Og ellers hedder dem som jeg har døbt det stadig…altså ikke lige Monopoly…hans far er min elskede afdøde Matador, derfor hans søns navn…men vi kalder han bare " Nåpololy" hi hi og forresten Tomb Raider som vi bare kalder Tomber og Calamity Jane som hedder Calamity…

a-kuld: Avalon, Aragon og Anakina
d-kuld: daylight delight (kaldet delight eller nu Delle) daylight Joy kaldet Joy…de hedder begge daylight fordi de er født tidligt om morgenen.
venter måske mit g-kuld, og har slet ikke tænkt i navne endnu

Jamen jeg har tidligere haft både temanavne til mine kuld og ellers efter alfabetet, oftes så finder deres nye ejere alligevel på nye navne når de flytter hjem til dem, dog holder en del ved, men med forkortelser af deres navne som kælenavne eller lign. Selv er jeg jo ejer af Hanebens Daylight Delight og hun kaldes Delle, Dellen, Frk. Delle :wink: Så er der Bubbles og det kaldes han skam i dagligt tale ss

MVH
Gitte

Jeg har ikke haft mit første kuld endnu, men tror hverken jeg kommer til at køre a, b, c eller tema-kuld. (og så alligevel - måske et enkelt tema engang)
Jeg har selv været så heldig ved 2 af mine 3 katte, at jeg har reseveret dem så tidligt, at jeg selv har fået lov til at bestemme navnene på tavlen, så jeg har fået det præcis som jeg gerne ville. Jeg valgte henholdsvis Zeus og Athene. For mig betyder det åbenbart noget at tavle-navnet er det samme som jeg gerne vil kalde mine katte…
Dette tror jeg at jeg vil give videre til mine killingekøbere i fremtiden, såfremt at killingen er reserveret i god nok tid i forhold til søgning af tavler…
Min 3. kat hedder på tavlen, og i daglig tale, Qaiser… (det eneste navn som jeg ikke selv har valgt, men jeg eeeelsker det, hvilket rigtig mange herinde alle ved:-))

Der er SÅ mange forskellige meninger om hvad der er gode og pæne kattenavne, at jeg aldrig ville forsøge at basere mit valg af navn på hvad andre Måske vil kalde deres kat :slight_smile:

Alle mine katte kaldes det samme af mig som de hedder på stamtavlen eller en omskrivning eller forkortelse. Det er bevidst når jeg navngiver dem at dele af navnet skal være noget, som kan bruges i daglig tale. Det er faktisk kun meget få, som har fået nye navne i deres nye hjem, men det må folk helt selv om - katten er nok ligeglad.

Helt enig med Eva :slight_smile:
Jeg har kørt med a-b-c osv. på burmeserne og temaer på aby’erne, abymeseren var bare en overraskelse, så hun kunne selvfølgelig ikke hedde andet end Surprise!

Nogle af mine katte har ‘fjollede’ navne, men flere har noget brugbart, som man kan kalde dem - men uanset hvad, så er der stadig nogle, som synes katten skal hedde Bølle fx, og det gider jeg ikke kalde mine killinger på stamtavlen …

Mine egne katte:
Camischa’s Mary X-mas = Mary
Camischa’s Vincent Vega = Vinnie
Camischa’s Black Celebration = Bassen (startede som Blackie, men så blev han fed og så passede Bassen bare bedre)
Camischa’s Rumba = Rumba/Lillefis
Camischa’s Nougat Nips = Baby … hun kunne bare ikke hedde andet i daglig tale, fordi hun er så lille og nuttet
Bearcloud Take A Bow = Bowie

Mit første kuld er jo navngivet og flytter i næste weekend. Selvom de fleste af dem var reserveret i en meget tidlig alder, er det suverænt mig, der har bestemt stamtavlenavnene. Jeg har ikke haft nogen forventninger om, at deres nye købere ville beholde dem, men bortset fra én ser det faktisk ud til, at de er glimrende tilfredse.

Temple Bar Avoca for Cocoa - her i huset Avoca - nyt hjem Maggie
Temple Bar Aidan’s Comfort - her i huset Aidan - nyt hjem Aidan
Temple Bar Amaretto in the Ghetto - her i huset Amaretto - nyt hjem Amaretto
Temple Bar Amazing Anya - her i huset Anya - nyt hjem Anya
Temple Bar Ana Banana - her i huset prinsesse pudderkvast eller prinsessen

Så ups :ups: Det er vist næsten mig selv, der går mest skævt af stamtavlenavnet :tihi::tihi:

Første gang jeg gik gennem alfabetet fik alle mine killinger navne efter skrifttyper. Mit andet kuld hed fx Bembo, Bodoni og Baskerville. Det synes jeg var sjovt dengang.
Nu er jeg på anden runde af alfabetet og jeg går ikke synderligt op i, hvad killingerne hedder - ud over at jeg stadig fastholder alfabetrækkefølgen - simpelthen fordi det er lettere for mig selv, når jeg skal huske tilbage på de enkelte kuld.
Mit sidste kuld blev primært navngivet af børnene: Glitter, Glamour og Golden Guy (han fik lidt hjælp med herfra).
Køber man kat hos mig før stamtavlerne bestilles, kan man selv vælge navnet - blot det er med det rigtige forbogstav.

[QUOTE=Temple Bar;564995]Temple Bar Ana Banana - her i huset prinsesse pudderkvast eller prinsessen

Så ups :ups: Det er vist næsten mig selv, der går mest skævt af stamtavlenavnet :tihi::tihi:[/QUOTE]

Jeg vil altså gerne høre dig stå i havedøren og råbe “Prinsesse Pudderkvast”, når hun skal ind at spise :stuck_out_tongue:

for min skyld må opdrætterne kalde kattene hvad det passer dem - jeg er så underlig at jeg gerne vil finde et navn selv der passer til katten og dens personlighed, først når jeg har navngivet den er det rigtig min kat.

lige nu har jeg blueberry muffin og chikatoshi gående - men det kan jeg s… ikke stå på terassen og kalde, så det blev til silke og günther .

den eneste tavlekat jeg har beholdt navnet på var magnus, fra god gammel opdrætter hvor størstedelen af kattene har et “normalt” navn.

Jeg finder helst navne der ligesom passer sammen…Det starter altid med at jeg kommer på et navn til en af killingerne, f.eks Sugar bang. og ja så må jeg jo finde navne der passer til til det, så kom Blue Berry Pie… ja, så Honye Pie, så Fie the Candy Girl her for Fie da det ville hendes farmile gerne have hun hed. så Creme de La creme, og til sidst Ice coffie… i daglig tale, Sugar Bang, Berry, La Creme eller Creme bollen, Honye og Ice Baby…

Jeg forsøge så vidt som muligt at give dem to navne… og navne der er til at udtale.

Jeg bestemmer hvad der står på stamtavlen, men jeg blander mig ikke i hvad køberne kalder deres killinger :slight_smile:

Nu har vi ikke fået vores første kuld endnu, men vi har tænkt på en kombination af alfabet og tema. Alfabet fordi det er nemmere, fordi man alene ud fra killingens navn kan se hvilket kuld, de er fra.

Så f.eks. kunne “P”-kuldet være “Pink Floyd”-kuldet, hvor navnene på killingerne så enten kunne være albumtitler, sangtitler, navne på musikere i bandet eller noget andet relateret til Pink Floyd.

/Flemming

Jeg kalder mine katte, hvad jeg vil… nogle gange kan stamtavlenavnet sagtens bruges, ofte bliver det dog lavet om…
Nogle gange bliver navnet bevidst lavet om - andre gange kommer det af sig selv…

Thane hedder fx Monty på stamtavlen… det navn kunne jeg ikke forlige mig med! Jeg har vist set filmen “The Full Monty” en gang for meget :smiley:

Ting skulle aldrig have heddet sådan! Vi var i fasen med at finde noget udfra hendes stamtavlenavn CanCan Dancing Satine - enten Satine eller måske Dancer (selv om det navn i mit hoved hører til en border collie) men vi kom vist til lidt for ofte de første dage, at kalde eller omtale det lille myr som Lille Ting, både til hende selv men også til resten af Banden. I hvert fald var Ting selv i løbet af den første uge helt overbevist om at hun altså hed (Lille) Ting :smiley:

Leo kom med sit kaldenavn. På stamtavlen hedder hun Leonore Christine, men dét er der ingen som kalder deres kat! Så i hendes gamle hjem hed hun Leo og havde kælenavnet Lus. Her er de to efterhånden blevet kombineret til kaldenavnet LeeLoo :slight_smile:

Brian blev halvt i spøg navngivet af Jan, da han var en ca 8 uger gammel killing, som ikke skulle bo her… Navnet er givet, fordi Jan kunne se et glimt i killingens øje, som han ikke har kunnet se hverken før eller siden hos en perser. På stamtavlen hedder han Red DeLong og hans opdrætter forsøgte sig virkelig i en periode med at kalde ham DeLong - helt dødfødt! Først da kræet blev kaldt Brian kom der en reaktion… Brian er nemlig stolt af sit navn! :klapper:

Aske hed Ashe… for at undgå uheldig udtale af navnet blev det fordansket en smule…
Namacoola blev kaldt Nambi, Coola eller bare Lillepigen…
Kludetæppet hed TiaMaria og blev dagligt kaldt Tia…
Jarl hed BallBreaker…

Min Opus hedder Opus på stamtavlen og jeg ELSKER ELSKER ELSKER det navn! Så fik vi en kat der på tavlen hed Charlie. Det kunne jeg bare ikke leve med, så ham døbte vi Orpheus. Det hedder han stadig hos hans nye ejere :ok:. Så fik vi Katinka, der hedder Katinka på tavlen og stadig hedder det herhjemme. Hun bliver dog kaldt Tinken eller Tinka. Eller bare Katinka :tihi:
Jeg prøver så vidt som muligt at bibeholde deres tavlenavne - det er nemmere når de skal udstilles :ups: Da jeg udstillede Pheus blev jeg altid forvirret når folk spurgte om det var Charlie…

Af de 12 Maine Coonmisser jeg beriger mit liv med er de 10 hjemmelavet og de hedder alle som èn hvad de gør i stamtavlen. Dog kan jeg godt finde på at kalde Cedille for dyllen, Tabita for musen, Findus for smukke, Ranya for gadedrengen eller kvarthjernen, men når der kaldes på dem hedder de deres navn. Mandalay er den eneste jeg ikke selv har navngivet. Hun kaldes af og til for Laise.
Jeg bruger alfabetet og det er jeg glad for, for det er jo noget lettere af vide f kom før s, h før l end man skal huske om det tema kom før et andet, så alfabetet-rækkefølgen bliver der aldrig lavet om på her.
Næste gang er det W og jeg har allerede en del navne i støbeskeen.
Farmis er halvfinne så jeg vil udover at bruge W også skele til Finland en smule.
De 83 mislinger jeg har solgt kaldes omkring halvdelen dèt jeg har kaldt dem i stamtavlen, den anden halvdel har fået helt andre navne og en lille smule har fået navne der lægger sig op ad det oprindelige stamtavlenavn eksempelvis kaldes Anekla for Neller, La-Rissa for Rissa. Nogen gange tænker jeg NÅR jeg navngiver mine killinger at dèt navn vil køber med garanti ikke bruge, MEN bliver overrasket. Det blev jeg i hvert tilfælde da Anker og Majken valgte at bibeholde Sahè’s navn og det hedder han den dag idag.
Det er faktisk lige før jeg kan huske i hovedet hvad de alle hedder og hermed mener jeg ikke hvad de hedder i stamtavlen for det kan jeg, men også hvad ca. halvdelen hedder af andet navn. :tihi:
Lo-Oya hedder forøvrigt Nimbus, men hans kuldbror hedder stadig Lo-Touli.

Kat og navn ska passe sammen men dermed ikke sagt at der ikke opstår pudsige ting som får indflydelse på navngivningn som f.eks da Bøll Bob blev ovrsat til Bully Bob for min engelske venner og derefter blev hængende på den andn røde dreng så han kom til at hedde Bully Bob.

Kryller da ofte tær når jeg oser på hjemmsider efter ny avlskat. Har da skyndt mig videre fordi det navn der ska min ny kat virkelig ikke hedde. Ved jo hvor ofte jeg skal skrive det på pcen. Kort og godt er nu min egen opskrift.

Vi har haft et kuld ind til nu.

Og det er jo som bekendt en flok vulkanbørn.
De blev opkaldt efter islandske vulkaner pga udbruddet sidste år - og fordi vi skulle på en fantastisk ferie rundt i Island da de var 6-8 uger gamle.

Næste kuld bliver også et temakuld.
Krydderier, NFL, sushi, drinks, oste, der er så mange muligheder og de kan for det meste også udtales på andre sprog :slight_smile:

Og så har jeg det temmelig svært ved totalt uudtalelige navne.