Tegn på livmoderbetændelse eller underlivsbetændelse

Jeg priser mig lykkelig for, at jeg endnu ikke i min karriere som opdrætter har oplevet en hunkat med hverken underlivsbetændelse eller livmoderbetændelse:kryds:, så jeg ville ikke nødvendigvis kunne genkende de tidligste tegn på en sådan - kan de beskrives:? Hvad er de tidligste tegn på en evt livmoderbetændelse eller underlivsbetændelse:? hvad skal man se efter:? Jeg er næsten klar over, at behandlingen er antibiotika - og at ved lukket livmoderbetændelse vælges ofte neutralisation - men ved hvilke tegn tager man til dyrlægen med mistanke om betændelse:? Jeg forestiller mig, at tegnene ikke nødvendigvis er entydige - det er sygdomstegn hos katte egt sjældent.

Jeg har ikke en specifik situation i tankerne. Spm er tankespind. Jeg vil gerne lære, hvad jeg skal være obs på, hvis situationen skulle opstå…

Tegnene kan være som en urinvejsinfektion - ud og ind af bakken
Og kommer der flåd naturligvis
Katten virker utilpas
God ide at have styr på kattens temperatur

Jeg har desværre prøvet det på et par katte her :frowning:
Tegnene har været at de slikker sig bagi meget ofte og gult snask fra skeden.

Min fik både underlivsbetændelse og betændelse i dievorterne, og vi opdagede det ved, at de to bagerste dievorter hævede op og blev røde.

Tak, Lis:)
Er der noget særligt ved flådet, man skal bemærke (fx tykkelsen eller en lugt):? Jeg mener, nogle hunkatte har lidt flåd, bare de i løbetid - de er jo ikke syge (selvom mangen en katteejer har klaget deres nød til dyrlægen i hunkattens første løbetid:tihi:) :wink:

[QUOTE=Coon Danica;774714]Jeg har desværre prøvet det på et par katte her :frowning:
Tegnene har været at de slikker sig bagi meget ofte og gult snask fra skeden.[/QUOTE]

OK - tykt, gult flåd kan være et tegn. Løbetidsflåd er ofte mere hvidligt…

Hunkatten var ikke parret eller havde killinger, formoder jeg - for så har de jo hævede og rødlige dievorter…

Da Djamilla fik åben livmoderbetændelse, var der ingen ændringer i hendes adfærd, kun at det flød med betændelse fra skeden.
Hun var frisk, legede, spiste og drak, og alle de ting hun plejede.
Faktisk har jeg haft 2 med åben livmoderbetændelse, hvor der ingen ændringer i adfærden var.
Så kun fordi det flød blev opdaget.

[QUOTE=dkkorat;774723]OK - tykt, gult flåd kan være et tegn. Løbetidsflåd er ofte mere hvidligt…

Hunkatten var ikke parret eller havde killinger, formoder jeg - for så har de jo hævede og rødlige dievorter…[/QUOTE]

Hunkatten havde 3 uger gamle killinger.

Åben livmoderbetændelse, kan hunkatten have det ganske fint, men har flåd fra skeden.
Løbetidsflod er helt klart og vandigt - betændelsesflåd er tykkere og med “farve”.

Lukket livmoderbetændelse kan man ikke “se”, men katten får det oftest dårligt og man tager så til dyrlæge med en “syg kat”.
Jeg har aldrig selv prøvet en lukket livmoderbetændelse.

Tak, Lene:) Katte er enormt dårlige, til at vise at de er syge…:S

Fik hunkatten livmoderbetændelse, mens hun havde killinger:? Dén har jeg dog aldrig hørt før - det lyder da utroligt uheldigt:(
Brystbetændelse ses vist ind i mellem ved diende killinger, kan jeg bl.a. læse herinde. Det har jeg så heller ikke opleve endnu…

[QUOTE=Vivi_Fletcher;774727]Åben livmoderbetændelse, kan hunkatten have det ganske fint, men har flåd fra skeden.
Løbetidsflod er helt klart og vandigt - betændelsesflåd er tykkere og med “farve”.

Lukket livmoderbetændelse kan man ikke “se”, men katten får det oftest dårligt og man tager så til dyrlæge med en “syg kat”.
Jeg har aldrig selv prøvet en lukket livmoderbetændelse.[/QUOTE]

Tak, Vivi :slight_smile:

[QUOTE=dkkorat;774732]Fik hunkatten livmoderbetændelse, mens hun havde killinger:? Dén har jeg dog aldrig hørt før - det lyder da utroligt uheldigt:(
Brystbetændelse ses vist ind i mellem ved diende killinger, kan jeg bl.a. læse herinde. Det har jeg så heller ikke opleve endnu…

Tak, Vivi :)[/QUOTE]

Ja, som sagt havde hun killinger på 3 uger, da hun fik konstanteret begge dele. Hun fik galastop og penicilin selvfølgelig, og så stod den på sutteflaske.

Tak, Susanne :slight_smile:

udover de nævnte ting, vil der som regel være kraftigt forøget tørst hos katten. Men ses ofte ved bakteriel infektion og ikke så ofte ved hormonelle pyo.

Det var så lidt :slight_smile:

Findes der både bakteriel og hormonel livmoderbetændelse:? eller misforstår jeg dig:?:confused:

Enig med Vivi om beskrivelse. Åben kan du se - og fordi den er åben er den heller ikke så lumsk. Man skal jo dog alligevel være ret opmærksom på katten for at se det, for kattene er jo renlige og slikker hurtigt flåden væk. En af mine plejemisser sidste år havde jo åben livmoderbetændelse, og der var ikke mange chancer for at se det direkte på hende. Men hun plettede lidt på den pude, hun konstant lå på, og så var det jo hurtigt at kæde sammen, og hun kom til dyrlæge og fik fremskyndet den neutralisering, der alligevel skulle foretages før eller siden.
Lukket har jeg ikke set - men det skulle kunne ende ud i, at livmoderen sprænger. Og det kan blive ret lumsk, hvis man ikke aflæser almen sløjhed hos katten.

[QUOTE=Quanti´s;774724]Da Djamilla fik åben livmoderbetændelse, var der ingen ændringer i hendes adfærd, kun at det flød med betændelse fra skeden.
Hun var frisk, legede, spiste og drak, og alle de ting hun plejede.
Faktisk har jeg haft 2 med åben livmoderbetændelse, hvor der ingen ændringer i adfærden var.
Så kun fordi det flød blev opdaget.[/QUOTE]

Sådan var Missebarnet også.
Helt frisk og normal.

Hun blev behandlet med Alizin, og blev parret ved næste løbetid med fremragende resultater :slight_smile:

Meget præsist beskrevet af Vivi :slight_smile:

Jeg var også meget i tvivl om jeg ville opdage det, men da jeg havde den første pige med åben underlivsbetændelse, så var jeg ikke i tvivl. Synes det har været meget tydeligt hver gang, de vasker sig meget og længe.
Lukket har vi prøvet en gang, og heldigvis opdagede vi det, hun ville ikke spise sin daggamle kylling, så vidste vi noget var i vejen, og hun var meget varm. Så afsted til dyrlæge det gik. Underlivet var ikke til at redde, men hun blev stereliseret med det samme.
Har oplevet hos en anden opdrætter at vi sad og snakkede og en hunkat kom og tiggede kage, hun fik lidt kage, og virkede helt som hun plejer. Så sprang hun ned på gulvet, skreg og var død. Vi kørte straks til dyrlægen som åbnede hende og konstaterede et sprængt underliv. Så de lukkede er noget PIS!

[QUOTE=Quivive;774790]
Har oplevet hos en anden opdrætter at vi sad og snakkede og en hunkat kom og tiggede kage, hun fik lidt kage, og virkede helt som hun plejer. Så sprang hun ned på gulvet, skreg og var død. Vi kørte straks til dyrlægen som åbnede hende og konstaterede et sprængt underliv. Så de lukkede er noget PIS![/QUOTE]

Sikke dog et chok det må have været:uha: