Teoretisk spørgsmål

Jeg har jo den lidt ‘ældre’ kat Mulle (snart 10 år)…som da hun var omkring 8 mdr. brækkede hø. forpote…hvordan hun kunne afsted med det vides ikke:S

Det ben er begyndt at bekymre mig mere og mere, det har altid været lidt udadroteret men i løbet af det sidste års tid er det blevet meget udtalt + det ser ud som om der har været et sammenfald af knoglen…meget svært at forklare og fuldstændig umuligt at få et ordenlig billede af…hun virker ikke på nogen måde generet af det…endnu men jeg kan ikke lade være med at bekymre mig og tænke, hvad nu hvis, hvad gør jeg så:uha:

Jeg spurgte dyrlægen for et stykke tid siden om man kunne opererer men det mente han vist ikke var en mulighed idet brudet/sammenfaldet er lige omkring knæledet, så skulle benet gøres stift med en skinne, hvilket jeg kunne forstå ville være mere til gene end gavn.

Så tænker jeg jo…okey så må vi jo ambutere, hvis det ben bliver et smertehelvede for hende på et tidspunkt, hvor svært kan det være, en kat kan da sagtens leve et godt liv med 3 ben ikk?

Så er det, at det går hen og bliver et etisk spørgsmål for mig for, hvad er det egentlig jeg byder hende, hvis jeg vælger at få benet ambuteret…havde hun været ren indekat ville jeg ikke tøve et sekund, hvis det kom dertil men det er hun jo ikke…godt nok er hun ikke den store naturdyrker men hun tager da en time eller to udenfor de fleste dage om sommeren…og ved at ambutere benet gør jeg jo hende handicappet, hvilket gør hende til et oplagt mål for andre rovdyr og fremmede katte:( og det tør jeg heller ikke risikere eller gør jeg:?.

Hvad du gøre, hvis det var dig og hvorfor?

Her er 3 billeder af hende, hvor man kan se hendes ben, de er ca. et år gamle, så det ser værre ud i dag men man får en ide om, hvordan det ser ud i dag.

Havde hun været indekat, eller kun haft adgang til en løbegård eller lukket have, så havde jeg ikke været i tvivl - jeg havde fået benet amputeret. En kat kan fint klare sig med 3 ben, selvom det dog giver lidt flere prolemer når det er forbenet fremfor bagbenet…
Men når hun som her, løber frit… ja så ved jeg det dælme ikke… Har du ikke mulighed for at indhegne en have, eller lave løbegård, hvis det skulle komme så vidt?

Edit: Det kommer også an på hvor godt hun ville kunne klare sig med 3 ben… ville hun kunne flygte fra en hund hurtigt nok op i et træ eller andet?

Jeg ville ikke tage sorgerne på forskud…
når misse-pigen ikke er generet - så vent og se.

Jeg kan godt forstå, at du tænker på det.
For du elsker hende jo :wehuu:

Jeg ville aldrig ambutere et ben på en kat.:ked:
Jeg kender heller ikke nogen, som har fået det gjort.

Jeg har fundet et par film med katte der mangler et forben… hvor der er leg mv :slight_smile:

De ser i hvert fald ud til at klare det pænt :ok:

Men jeg ville nu heller ikke tage sorgerne på forskud :slight_smile:

Vent og tag det en dag af gangen

Det gør jeg også, det er derfor det er et teoretisk spørgsmål:tihi:

Men derfor kan man godt forberede sig på, hvis og såfremt:)

Ja bestemt. Det har du ret i.

Først: Hun ser dejlig ud! Skævben eller ej:-)
Hvis du vælger at fjerne benet på sigt - hvis dyrlægen bakker dig op - så skal du nok forberede dig på, at mange vil se skævt til den beslutning. Så er det, at du skal huske på, at hvis både du som ejer, katten og dyrlægen er enige, så er det det rigtige valg - uanset hvad andre mener.

Den enkelte ejer kan bedst træffe valg for deres enkelte dyr - det kan andre ikke. For den enkelte ejers moral og vilje til at genoptræne osv er ikke den samme. Vores grænser er forskellige.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg ville… aflive tror jeg desværre… men det afhænger meget af, hvad dyrlægen mener - og her ville jeg spørge mere end en - og om, hvordan kattens psyke og fysik er samt om hvor lang genoptræningsperioden ville være…

I sidste ende ser jeg altid på om jeg træffer valg for min eller kattenes skyld. Det skal helst aldrig være for min alene.

Du må ind og mærke i dit hjerte og se på din dejlige kat og spørge nogle dyrlæger om operationer af denne art… det ville jeg gøre. Og så tage stilling derfra.

MVH

For nogle år siden havde jeg en kat, der blev påkørt - der brækkede noget i bagpartiet.

Teknisk set kunne der opereres, men katten ville miste meget af sin springkraft. Katten var og havde altid været udekat - så den klare melding fra dyrlægen var, at han ville anbefale aflivning. Når/hvis katten blev jaget, ville den opleve, at den ikke længere kunne klare sig så godt, katten ville søge mere ind og sandsynligvis ville der opstå adfærdsproblemer - altså ikke længere en glad kat. Jeg fulgte dyrlægens råd :ked:

Jeg er godt klar over, at springkraften sidder i bagbenene, og at din kat har et dårligt forben - men skulle det komme dertil, ville jeg tage en indgående snak med dyrlægen om i hvilken grad, det vil påvirke kattens liv kun at have 3 ben.

Kan kun tilslutte mig de andre - tag ikke sorgerne på forskud - lige nu har du en glad kat, der lever et godt katteliv - nyd det.

Nu har jeg lige et par gange erfaret hvor handicappet Ziggy var, blot fordi han haltede og vægrede sig ved at støtte på et forben.

Så han ville aldrig kunne klare sig på kun tre ben, og slet ikke som udekat, hvor han skal kunne klare sig mod fremmede katte, hunde og ræve.
Det ville jeg ikke turde i dag.

Men det er der stor forskel på, for på gården hvor jeg boede som barn, var en kat med kun to ben, og den klarede sig godt i nogen år, og var heldig at den ikke kom i nærheden af en ræv eller hund.

Det var en stor, sort halvvild hunkat.
Og dengang klippede man græs til hø, med sådan en maskine med en lang savtakket klinge, (næsten som en elektrisk hækkeklipper, bare meget større) og når dyrene så ikke var hurtige nok, ja så mistede de et ben.
Man vidste det måske bare ikke lige med det samme, for det blev som regel ikke opdaget, eller også stak de af så man ikke kunne finde dem…og så kom de som regel ikke tilbage før et stykke tid efter, og så klarede de sig…
Første år mistede hun et bagben…året efter forbenet i modsatte side.

Men hun klarede sig godt, havde endda killinger, og kunne komme op og ned ad stigen til høloftet. Indtil få år efter, så kom hun i klipperen igen, og blev så såret, at hun måtte slås ihjel.

Så længe din kat ikke har smerter, ville jeg lade hende have sit skæve ben i fred.

Min gamle Musse, som blev 17 år, havde i mange år problemer med et haseled, som gjorde at hun i perioder haltede. (Dyrlægerne kunne kun konstatere, at det var fortykket).
Hun fik i de perioder Metacam (smertestillende), og så haltede hun ikke, men da hendes “dårlige” perioder blev længere end de gode, valgte jeg at lade hende aflive.

En ung kat vil hurtigere og nemmere omstille sig til et liv på tre ben, end en gammel kat vil kunne. Så ville jeg i stedet for operation lade den aflive.