Ticked Tabby

Hej

På det seneste synes jeg det myldrer frem med ticked tabby Maine Coons, men synes ikke rigtig jeg kan få baglandet til at stemme og det fik mig til at spekulere over arvegangen for ticked…hvordan er det overhovedet kommet ind i racen…og nogle steder står en kat til at være solid og andre steder den samme kat som ticked tabby…giver jo ingen mening…så vidt jeg husker så er arvegangen noget anderledes for ticked tabby…eller rettere sidder et helt andet sted end de racetypiske tabby mønstre.

Andre som har gjort sig tanker om dette og evt. ved noget om det?

Hilsen Pia

Ticked tabby er et dominant gen, T. Det sidder ikke samme sted/er samme gen som makrel/blotched (Mc/mc).

Som med de makrel/blotched kan det bæres skjult på en solid (non-agouti) kat. Homozygoten ser ud som en aby mht mønster/striber, heterozygoten har striber på ben, hale og ansigt :slight_smile:

Jeg har set tydeligt blotched tabby stambogsført som makrel tabby af flere omgange, og både en hetero- og homozygot ticked tabby kat ser jo noget anderles ud end en makrel/blotched kat, måske det er der problemet er.

Ticked tabby har så vidt jeg ved været i MCO i en årrække, har i hvert fald set billeder af sådanne af ældre dato :slight_smile: Maine coon er i øvrigt også godkendt (hos FIFe) i denne tabbyvariant (ems kode 25), så det er måske ikke helt rigtigt at snakke om at den ikke er racetypisk :slight_smile:

(ps tilgiv alle fejlene, ipad sucks at skrive på)

og når man ser billeder af dem, så forstår jeg næsten godt at man kan blive småforelsket i den variant…

fandt dette billede af en creme-sølv ticked tabby hankat via google

kilde: http://blog.williamina.com/?month=201008

i mine øjne er det altså en smuk farve! :slight_smile:

Han er godt nok smuk… :slight_smile:

[QUOTE=Eife;925217]
Ticked tabby har så vidt jeg ved været i MCO i en årrække, har i hvert fald set billeder af sådanne af ældre dato :slight_smile: Maine coon er i øvrigt også godkendt (hos FIFe) i denne tabbyvariant (ems kode 25), så det er måske ikke helt rigtigt at snakke om at den ikke er racetypisk :))[/QUOTE]

Med racetypisk mener jeg netop at det ikke er så udbredt - ved godt at det altid har været der, men pt. er det meget trendy virker det til…og derfor blev jeg lidt nysgerrig på arvegangen…sæt nu man pludselig stod med sådan en tingest i et kuld :slight_smile:

Medmindre du bruger en kat der er det, eller en solid der kommer ud af en lang række solide katte, så er der ikke mulighed for det :slight_smile: Det er som sagt dominant (men kan bæres skjult på non-agouti katte), også over makrel/blotched tabby-genet.

[QUOTE=PiaB;925222]og når man ser billeder af dem, så forstår jeg næsten godt at man kan blive småforelsket i den variant…

fandt dette billede af en creme-sølv ticked tabby hankat via google

kilde: http://blog.williamina.com/?month=201008

i mine øjne er det altså en smuk farve! :-)[/QUOTE]

så vil du elske min imhotep - han er godt nok ikke ticked på stamtavlen - han er solid - men jeg vil gerne se den der kan fortælle mig at han ikke ligner en ticked til forveksling :)¨ jeg synes personligt han chancerer ned over ryggen nøjagtig som ticked,.

Spændende tråd! :slight_smile:

Jeg synes de ticked og shaded katte er enormt spændende i form af genetikken - men også i form af deres flotte udtryk i pelsen, altså der apperence :slight_smile:

Min hunkastrat Noni har en shaded mor, og derfor har jeg selvfølgelig fundet interesse for dette. I den forbindelse er jeg for et par år siden stødt på dette link:

The Genetics of Shaded Silver American Shorthairs som faktisk også fint forklarer noget om det ticked gen. Hermed er det delt :slight_smile:

Knus Gitte

Jeg læser også med her, for jeg har ret meget en mistanke om at både min nye han og mit opdræts stamhun også har en del tickning derinde under tabbymøstrene.

Hvordan får man det ud?

[QUOTE=Sheer;926651]Jeg læser også med her, for jeg har ret meget en mistanke om at både min nye han og mit opdræts stamhun også har en del tickning derinde under tabbymøstrene.

Hvordan får man det ud?[/QUOTE]

Hvis dine katte ER tabby alle sammen, så er de ikke ticked tabby. Som jeg skrev længere oppe, så dominerer ticked tabby over makrel/blotched (og dermed også spotted), og kan altså ikke bæres på en tabby kat. Det er kun på en non-agouti kat, hvor man ikke kan se tabby mønsteret, at katten kan bære det uden man kan se det…

min dreng bærer det så ikke - men jeg vil næsten vove den påstand at sætter vi de 2 coons op mod hinanden - så er der ikke den vilde forskel i nuancerne :slight_smile: