Tidevand - hvad er det?

Nå ja, jeg har fundet ud af det, men hvad ved et par godtroende københavnere som os om det. Ikke meget, ikke meget. :uha:

Hvilket var skyld i, at vi næsten blev fanget af det i Vadehavet på Mandø. Der stod godt nok, at man ikke skulle køre ud til Mandø, hvis man ikke kendte til tidevandet. Nå ja, hvor slemt kan det da være. Puha, meget slemt.-what
Vi kørte over til øen ved 13 tiden, parkerede og gik lidt rundt. Spurgte en person om tidevandet, hvorefter hun svarede, ”I kan ikke komme tilbage før ved 19 tiden”. Gisp, vi havde godt nok planlagt også at skulle til Fanø, vi havde lige besøgt Rømø.

Nå tænkte vi, vi er næsten lige kommet og der var ingen problemer, så vi racede ud til vadehavet og blev enige om at give den fuld speed over de ”vandpytter” der efterhånden dækkede vejen. Da vi havde kørt halvvejen ca. og vandet sprøjtede langt op over bilruderne og vinduesviskerne kørte på fulde drøn og man ikke kunne se andet end vand, var manden heldigvis så fornuftig og sagde ”dette her går galt vi må vende om”.-what
Jeg havde taget telefonen op og ville ringe 112, men han bad mig om at vente lidt. Og så gik den ellers retur, hvor vandet selvfølgelig var steget yderligere. Hold da op det gik stærkt både med stigning af vandet og bilkørslen. Bilens alarmsystem begyndte at sige vi skulle stoppe og der manglede olie og hvad ved jeg, så der var jo nok noget vand nogle steder der ikke skulle være, men altså stoppe kunne vi jo ikke. Det lykkedes os at komme hele tilbage med en kæmpehøj puls. Hold op, sikken en respekt jeg har fået for tidevandet nu. -surrender

Vi kørte derud for at kigge ved 16 tiden. Vi holdt så ved Vadehavet i ca. ½ time. Bilen kunne hæves, så den blev temmelig høj og vi kunne luske over med 10 km i timen. Så Fanø må blive en anden god gang.
Den ø glemmer vi aldrig, en rigtig hyggelig ø for resten. :slight_smile:

Et par billeder fra hjemturen og øen.

Et billede fra et lavt stykke

Lidt mørke billeder, taget gennem bilruden, mens vi kørte langsomt over. Ja, der er faktisk en vej :uha:

Lidt fra øen

Tak for kigget .

Puha godt I kom hele hjem -surrender
Vi var et smut i sommerferien til det sønderjyske , hvor vi også besøgte Esbjerg, én af de dage hvor det blæste utroligt meget.
Hold da op en orkan , efter vores mening, ikke efter de indfødte, der var det "bare lidt vind " :høhø:

Undskyld men -LOL-LOL:klapper::klapper:

Ej jeg tror også, at jeg ville gå lettere i panik! Jeg har faktisk prøvet næsten det samme inde i Vejle midtby, hvor jeg boede for nogle år siden. Det var da jeg næsten lige havde mødt Flemming, og weekenden blev tilbragt hos ham, jeg skulle dog hjem lørdag og checke op på kattene. Da jeg nærmede mig midtbyen var ALT oversvømmet, og politiet stod og var ved at spærre af, det lykkedes mig dog lige at komme igennem, men det var godt nok lige før bilen stod af. Der gik også flere timer, inden jeg kunne komme afsted igen, og i mellemtiden kunne jeg så se, hvordan vandet steg til over en halv meter nede i gaden - jeg har billeder af det et sted.

EDIT: Jeg fandt lige billederne :slight_smile:

-what lyder skræmmende, godt det ikke gik værre og I måtte have fat i 112.

Tidevandet er et mærkeligt fænomen. Det går bare så uhyggelig stærkt når det kommer. Jeg har stor respekt for det.

Jeg ved godt at det ikke er pænt, men jeg måtte altså lige grine :tihi:

Uha ja, tidevandet skal man ikke tage så let på… Men så lærte i det :tihi:

Godt i klarede jer ud af pinen - og håber bilen klarede saltet.

-what-what-what Sikke en gyser

Jaja…“Kun Kjøwenhaunere og tyske turister frygter ikke Vesterhavet” -LOL-LOL

Godt I kom helskindet i land…men sørg nu for at få bilen spulet godt og grundigt i alle hjørner og kroge.
Det saltvand er meget hårdt ved en bil, og hvis den sådan lige skal sælges her og nu, bør du nok ikke fortælle den har været ude at soppe i Vadehavet :stuck_out_tongue:

:klapper::wehu::wehu: tak for et godt grin, og dejligt at det ikke gik værre

Milde kineser, der er jo farligt derude :besvimer:

Godt i slap med skrækken :slight_smile:

He he, tak for kommentarer. Ja bagefter kunne vi godt grine af det. Og da vi skulle hjem opdagede vi, at havde vi fortsat var det gået slemt, for længere ude var der meget mere vand, så det havde vi ikke kunne komme igennem første gang -what
Claus har vasket bilen både underneden og det hele. Det er ikke vores bil gudskelov, vi havde fået fat i en firmabil, så vores egen led ikke overlast :sshh:

Ha ha… Ja tidevand er ikke sådan at spøge med.

Flotte dejlige billeder af den “farlige” vestkyst :))

Hold da op en tur I har haft… :tihi::tihi: godt i slap med skrækken… Super gode billeder :ok: