Tidlig løbetid

Min hunkilling, ja andet kan jeg ikke kalde hende, hun er 5 1/2 mdr gammel, og er kommet i løbetid igen, for anden gang. Der er ikke mere end 2 uger siden sidst.
Hun ruller, kalder, kurrer og er meget forelsket i en af mine andre hunner.

Jeg har ikke lyst at give hende p piller eller Suprelorin da hun ikke er ældre end de 5 1/2 mdr, og hun er alt alt for ung til at blive parret. Hvad gør jeg?

Er der nogle gode råd? Hyppige løbetider er jo heller ikke godt og kan muligvis udvikles til underlivs betændelse?

Jeg har også hørt, at om jeg ikke stopper hendes løbetider, så “kan” hun blive en lille kat , da løbetiderne muligvis kan stoppe hendes udvikling/vækst. Har nogen erfaringer med det?

Jeg har valgt at give mine p-piller. Der er fordel og ulempe ved alt, lige meget hvordan man vender og drejer det. Desværre :frowning:

Jeg har selv en “tidlig” hankat gående, der begyndte at interessere sig for piger, da han var 4 ½ md.

Der er nok ikke andre muligheder for dig end for os andre :wink:

Jeg har mange gange startet tidligt op på p-piller og har aldrig haft problemer med det.

Jeg vil også foretrække p-piller i en periode frem for mulig underlivsbetændelse.

P-piller udelukker vel ikke underlivsbetændelse?

Jeg ville også give p-piller.

Jeg tror såmænd ikke, der er noget, der udelukker underlivsbetændelse. Det er altid et valg mellem pest og kolera og personligt ville jeg aldrig lade en hunkat gennemgå den ene løbetid efter den anden “bare” for at undgå hormoner. Konstante løbetider er heller ikke sundt for en kat.

Jeg tror, jeg ville prøve et homøopatisk middel som fx. homeoestril først, men jeg er også MEGET imod p-piller. Hjalp det ikke, ja, så ville jeg nok vælge p-piller i en kortere periode for at se, om det kunne stoppe løbetiderne lidt.

Næh, det gør det ikke, men der er heller ikke lighedstegn mellem p-piller og livmoderbetændelser sådan pr automatik. De to tilfælde vi har haft har ikke været på katte, der har fået p-piller.

Jeg går bestemt også helst naturens vej, men jeg ved også at jeg ikke altid kan det, ex parre en hun fordi hun er for ung, og så må jeg give køb på min “naturlighed” og handle med de midler jeg har til rådighed. Det er også altid klogt at lade dem få mindst et par løbetider, så man kan se at der er et mønster. At de løber tidligt en gang, eller sågar to, er ikke det samme som det vil fortsætte. Vores Selma løb som 6-7 mdr og så holdt hun ellers pause til hun var tæt på de to år, og jeg er da glad for at jeg ikke fik proppet p-pillen i hende, men afventede hendes cyklus.

[QUOTE=En forhenværende bruger;832743]Næh, det gør det ikke, men der er heller ikke lighedstegn mellem p-piller og livmoderbetændelser sådan pr automatik. De to tilfælde vi har haft har ikke været på katte, der har fået p-piller.
[/QUOTE]

Nej, det ved jeg godt, men p-piller er noget djævlen har skabt på en dårlig dag - det er selvfølgelig min egen personline mening, og derfor vil jeg gå langt for at undgå dem :slight_smile:

Men ellers helt enig med dig.

[QUOTE=Kiskan;832685]Min hunkilling, ja andet kan jeg ikke kalde hende, hun er 5 1/2 mdr gammel, og er kommet i løbetid igen, for anden gang. Der er ikke mere end 2 uger siden sidst.
Hun ruller, kalder, kurrer og er meget forelsket i en af mine andre hunner.

Jeg har ikke lyst at give hende p piller eller Suprelorin da hun ikke er ældre end de 5 1/2 mdr, og hun er alt alt for ung til at blive parret. Hvad gør jeg?

Er der nogle gode råd? Hyppige løbetider er jo heller ikke godt og kan muligvis udvikles til underlivs betændelse?

Jeg har også hørt, at om jeg ikke stopper hendes løbetider, så “kan” hun blive en lille kat , da løbetiderne muligvis kan stoppe hendes udvikling/vækst. Har nogen erfaringer med det?[/QUOTE]

Jeg står i samme situation med min Inca.
Hun startede på ca. samme tidspunkt som din med at gå i løb, og hun var meget interesseret i en af vores andre hunkatte Dooley.
Anden gang Inca gik i løb agerede Dooley hankat. Hun bed simpelthen Inca i nakken (dette “fænomen” er omtalt i en anden tråd) og jeg venter nu spændt på, om dette nakkebid kan udsætte Incas næste løb.

Anyway, så ændrer det ikke på det faktum, at jeg står med en hunkat(killing) der startede med at løbe tidligt.
Jeg overvejer at begynde at give Inca p-piller … og så må fremtiden vise om hun skal parres tidligere end ellers planlagt.

Mht. at tidlige løbetider vil kunne hæmme en kats vækst, så søger jeg informationer, der kan bekræfte dette … HJÆLP :surrender1: Er det fakta eller er det “ammestuesnak”.

Dooley gik også tidligt i løb - dvs. 6 mdr. gammel. Hun har udviklet sig ganske normalt og er i dag, hvor hun er 2 år en pæn stor pige på ca. 4,5 kg.

Jeg er meget enig med dig Pia.
Jeg vil også helst se 3-4 løbetider inden jeg træffer min beslutning … af præcis samme årsager som du nævner.

Jeg tilslutter mig En forhenværende bruger. - jeg har selv en hunkilling, som har været i løb to gange med 5 ugers mellemrum, men nu ser det ud til at løbetiderne er stoppet igen, så nu må jeg vente og se hvornår det starter igen. Jeg er heller ikke så vild med p-piller, men ville nok have valgt at bruge dem hvis løbetiderne havde fortsat

Mange tak for alle jeres svar. Jeg venter og ser om hun fortsat kommer i løb , regelmæssigt. Så må jeg handle derefter.
Det kan være at om hun fortsætter så bliver hun parret sent efteråret, hvilket ikke var planen. Nu ser vi.

Hanne Lindvig "Mht. at tidlige løbetider vil kunne hæmme en kats vækst, så søger jeg informationer, der kan bekræfte dette … HJÆLP :surrender1: Er det fakta eller er det “ammestuesnak”.
Hvor har du fundet informationer om dette.
Jeg råber også HJÆLP :surrender1:… Håber at det er ammestuesnak…

Jeg har netop ingen informationer, der kan bekræfte udsagnet :slight_smile:
Jeg hører og læser bare “tit” om, at tidlige løbetider kan hæmme kattens vækst.
Jeg kan ikke lade være med at relatere til os mennesker, som jo også udvikles tidligere og tidligere - piger på 10 år eller yngre, der får deres første menstruation - og alligevel bliver vi større og større :S Så kan man selvfølgelig diskutere om det er pga. evolutionen eller kemiske påvirkninger (den må høre hjemme i en anden tråd)

Jeg leder blot efter facts, der kan be- eller afkræfte, at tidlig løb = hæmmet vækst hos katte.

[QUOTE=DK Lindvig;832748]
Mht. at tidlige løbetider vil kunne hæmme en kats vækst, så søger jeg informationer, der kan bekræfte dette … HJÆLP :surrender1: Er det fakta eller er det “ammestuesnak”.
.[/QUOTE]

Jeg har ingen links eller henvisninger til mere videnskabelige afhandlinger… Men…
Jeg har ladet mig fortælle, at den tidlige fertilitet i nogle tilfælde kan forsinke (ikke hæmme!) kattens udvikling… Katten har potentialet til at blive en for racen almindelig størrelse - men kønshormonerne tager så at sige over, så katten ikke når at udvikle sit potentiale…
Meget ofte vil disse katte nærmest vokse når de bliver neutraliserede…der bliver lagt til både i størrelse og tyngde…
Et eller andet sted lyder det logisk, da man jo ved, at tidligt neutraliserede kattes vækst er en smule forlænget i forhold til de fertile… Vækstpladerne lukker sig senere, formentlig fordi de ikke forstyrres af kønshormonerne…

Jeg har lige søgt herinde på vækstplader Link og kan læse mig frem til, at disse lukker ca. når katten er 11 mdr.
Hvis du har ret i det du skriver, så har kønshormonerne en indflydelse på kattens vækst, idet de hæmmer væksten.
Altså vil en kat, der går i løb i en tidlig alder blive hæmmet i sin vækst pga. kønshormonerne. (dobbeltkonfekt - jeg skal bare lige have det sat på plads i eget hoved :tihi:)
Hmmmm spændende, spændede … men er det mon bevist :cool2:

Da tidlig neutralisering var nyt, husker jeg at man sammenlignede med heste, som der vist var lavet undersøgelser på… har aldrig undersøgt det må jeg så indrømme… og det drejede sig om et par cm som de blev højere. Omsat til kat, så er det ikke mange mm vi snakker om der så :wink: Jeg tror som ikke det er spor synligt, og ja, kastrater kan se bredere og længere ud, men da vi ikke ved hvordan de ville se ud hvis ikke de var neutraliserede så…

Jeg køber ikke helt den med vækstpladerne, i al fald ikke synsmæssigt. Jeg synes ofte jeg ser vores hunner, skal vi sige forandre sig kropsligt, efter de har fået første kuld. De bliver måske ikke større, men i al fald fyldigere og “sætter sig” mere som den voksne kat af udseende. Jeg ser ikke at kastrationen giver det samme som første kuld gør i fht udviklingen til at blive en voksen og udvokset kat, i så fald ville de også ændre sig ved en kastration som fire årig ex, og der synes jeg ikke der sker det samme som efter første kuld som 1-2 årige.

[QUOTE=En forhenværende bruger;832745]Nej, det ved jeg godt, men p-piller er noget djævlen har skabt på en dårlig dag - det er selvfølgelig min egen personline mening, og derfor vil jeg gå langt for at undgå dem :slight_smile:
[/QUOTE]

Min personlige mening er, at det er et glimrende hjælpemiddel, når man har katteopdræt. Jeg har brugt p-piller til mine katte “altid” og det har aldrig voldt mig problemer. De få gange (3 tror jeg), der har været underlivsbetændelse her, har været efter parring.

Vivi, det er ikke så meget underlivsbetændelse jeg er nervøs for, Nej, det er derimod en svækket livmoder, og det ved vi kan ske, ved brug af P Piller.
Jeg håber ikke hun kommer i løb igen, så må jeg tage det derfra.