Tidlig løbetid

[QUOTE=Kiskan;832804]Vivi, det er ikke så meget underlivsbetændelse jeg er nervøs for, Nej, det er derimod en svækket livmoder, og det ved vi kan ske, ved brug af P Piller.
Jeg håber ikke hun kommer i løb igen, så må jeg tage det derfra.[/QUOTE]

Hvordan svækket? Så hun ikke kan blive drægtig? Så hun ikke kan føde?
Jeg har aldrig hørt om svækket livmoder - kan du henvise til noget der?

[QUOTE=Kiskan;832804]Vivi, det er ikke så meget underlivsbetændelse jeg er nervøs for, Nej, det er derimod en svækket livmoder, og det ved vi kan ske, ved brug af P Piller.
Jeg håber ikke hun kommer i løb igen, så må jeg tage det derfra.[/QUOTE]

Hvordan svækket? Så hun ikke kan blive drægtig? Så hun ikke kan føde?
Jeg har aldrig hørt om svækket livmoder - kan du henvise til noget der?

Heldigvis er vi jo så forskellige, og det kan da også være, at jeg ændre mening engang, når jeg har mere praktisk erfaring i bagagen :slight_smile:

Jeg har dog allerede taget diskussion om p-piller med vores dyrlæger, der oplyste mig, at de ser forandringer på limoderen, på stort set alle de hunkatte, som de steriliserer, der har fået p-piller - også selvom det kun er for en kortere periode, og det får dem til at fraråde brugen af dem kraftigt. Jeg synes også, at det er lidt skræmmende, så det har selvfølgelig været med i mine (vores) overvejelser.

[QUOTE=En forhenværende bruger;832812]
Jeg har dog allerede taget diskussion om p-piller med vores dyrlæger, der oplyste mig, at de ser forandringer på limoderen, på stort set alle de hunkatte, som de steriliserer, der har fået p-piller - også selvom det kun er for en kortere periode.[/QUOTE]

Det er også min erfaring - og naturligvis skal en hunkat ikke gå på p-piller i årevis - ingen tvivl om det.

Men trods forandringer på livmoderen, har jeg ikke erfaret nogen “praktisk” betydning, altså at det har givet hunkatten svækket livmoder (hvad det så end er), livmoderbetændelse eller andre komplikationer.

Ja , dette her har jeg fundet inde på kattens Værn hjemmeside og der findes nok flere artikler ude i cyper space.
"
Ulemper ved p-piller
En lang række af bivirkningerer beskrevet hos katte somfølge af anvendelsen af p-piller.
Følgende bivirkninger ses med varierende hyppighed:
:diamonds: Forandringer i livmodervæggen
:diamonds: Livmoderbetændelse
:diamonds: Cystedannelser på æggestokkene
:diamonds: Ondartede el. godartede knuder i mælkekirtlerne
:diamonds: Sukkersyge
:diamonds: Undertrykkelse af binyrebarken
:diamonds: Øget drikkelyst og dermed øget urinering
:diamonds: Vægtforøgelse
:diamonds: Misfarvning af hud og hår (injektionspræparater)

Forandringer i livmoderen
Forandringer i livm odervæggengiver sig oftest til kendeved en knudret, misfarvet fortykkelse af hele livmoderen eventuelt med cystedannelser.
Disse forandringer påvirk er ide fleste tilfælde ikke katten synderligt, men de øger risikoen for forekomst af andre og mere alvorlige lidelser såsomlivmoderbetænd else ogforskellige typer af celleforandringer
(se foto).
Forandringer i livmodere nspiller naturligvis også en stor rolle hos avlsdyr, idet det unormale miljø ikke yder optimale muligheder for etablering af drægtighed."

Artiklen findes her, scroll ned Kattens værn | Vi elsker katte!

Jeg har en hunkat som i dag er ca. 1½ år gammel. Hun løb som bare fanden og hele tiden i hendes unge alder og hun voksede ikke som vores katte normalt plejer… vi valgte efter den 4. og tætte løbetid at putte damen på P-Piller og samtidigt blev vi enige om, at neutraliserer hende, da hun overhovedet ikke havde en ok størrelse for avl.

Heldigvis var vi lang tid om, at tage beslutningen for lige pludselig var damen begyndt at vokse - og er den dag i dag - “normal” størrelse for vores MCO piger… så nu tør vi godt bruge hende i avl - netop fordi hun nu er af normal størrelse… Om det har noget at gøre med at hun har fået “fred” for sine løbetidshormoner - ved jeg ikke - men hvis jeg en dag får en pige med samme slags “løbetidshormoner” vil jeg ikke tvivle ét øjeblik med at give hende p-piller efter anden løbetid.

[QUOTE=Kiskan;832826]Ja , dette her har jeg fundet inde på kattens Værn hjemmeside og der findes nok flere artikler ude i cyper space."
[/QUOTE]

Al respekt for Kattens Værn og artiklen, men forskellen på hvad de mener og hvad der er brugbart i et opdræt er altså til at få øje på. Ingen af os havde opdræt hvis vi skulle gøre det optimale for kattene, det har vi så, og må så ind i mellem gribe til metoder som ikke er 100% uskadelige.

For mig er p-piller et af de værktøjer jeg har mulighed for at gøre brug af, for at kunne have opdræt. Alternativet var at lade naturen gå sin gang og så lade hunnerne parre når deres krop tilsagde dem det, med akkurat de samme konsekvenser som de ville have i naturen; ex at et kuld går til fordi mormissen ikke er moden.

Så jo, Kattens Værn har ret, det er bare ikke muligt at have opdræt og så leve efter deres retningslinier…

[QUOTE=Kiskan;832826]Ja , dette her har jeg fundet inde på kattens Værn hjemmeside og der findes nok flere artikler ude i cyper space.
"
Ulemper ved p-piller
En lang række af bivirkningerer beskrevet hos katte somfølge af anvendelsen af p-piller.
Følgende bivirkninger ses med varierende hyppighed:
:diamonds: Forandringer i livmodervæggen
:diamonds: Livmoderbetændelse
:diamonds: Cystedannelser på æggestokkene
:diamonds: Ondartede el. godartede knuder i mælkekirtlerne
:diamonds: Sukkersyge
:diamonds: Undertrykkelse af binyrebarken
:diamonds: Øget drikkelyst og dermed øget urinering
:diamonds: Vægtforøgelse
:diamonds: Misfarvning af hud og hår (injektionspræparater)

Forandringer i livmoderen
Forandringer i livm odervæggengiver sig oftest til kendeved en knudret, misfarvet fortykkelse af hele livmoderen eventuelt med cystedannelser.
Disse forandringer påvirk er ide fleste tilfælde ikke katten synderligt, men de øger risikoen for forekomst af andre og mere alvorlige lidelser såsomlivmoderbetænd else ogforskellige typer af celleforandringer
(se foto).
Forandringer i livmodere nspiller naturligvis også en stor rolle hos avlsdyr, idet det unormale miljø ikke yder optimale muligheder for etablering af drægtighed."

Artiklen findes her, scroll ned Kattens værn | Vi elsker katte!
[/QUOTE]

Det er også de bivirkninger jeg har hørt om - dog har jeg selv kun erfaring med forandringer i livmoderen og cyster på æggestokkene. Ingen af delene har jeg opdaget før katten blev neutraliseret og det har ikke haft nogen praktisk betydning.

Det var din betegnelse “svækket livmoder” jeg aldrig har hørt om - men dækker måske over ovenstående eksempler :?

[QUOTE=En forhenværende bruger;832841]
Så jo, Kattens Værn har ret, det er bare ikke muligt at have opdræt og så leve efter deres retningslinier…[/QUOTE]

Derudover skal man lige have i baghovedet, at Kattens Værn naturligvis skriver for at “skræmme” folk til at neutralisere katten fremfor at gå på p-piller hele livet.

Mine hunkatte bliver som regel neutraliseret 2-3 år gamle - og jeg har ingen problemer med at give dem p-piller i disse år.

Tilbage i 2010 fik jeg 2 af mine piger kastreret.
Den ene var på daværende tidspunkt 2 år og 10 mdr. og havde fået p-piller. Den anden var 1 år og 4 mdr. og havde aldrig fået p-piller.
Begge pigers livmoder var meget betændte og begge piger havde cyster på æggestokkene. Iflg. dyrlægen var det godt, at de blev kastreret ellers kunne det være gået grueligt galt :S
Ingen af pigerne havde vist tegn på, at noget var galt. De viste ingen umiddelbare sygdomssymptomer, ingen ændring i adfærd (spise/sove osv.) og ingen af dem havde haft udflåd.

Blev jeg klogere mht. p-piller på den “lille” baggrund :? Nix det gjorde jeg ikke.

Vores sidste kuld, som bestod af 5 piger og 2 drenge, røg alle ud til kæl.

Da jeg hentede tøserne efter neutralisering, fik jeg at vide at 2 af dem
havde haft cyster på æggestokkene, den ene af dem endda en ret stor.
De var på det tidspunkt 14 uger gamle og havde altså ikke fået p-piller.

Hmmmm … jeg tænker lige højt.
De ældre hunkatte, som dyrlægerne får ind til kastration, har (IMO) sikkert fået p-piller på et eller andet tidspunkt.
Hvis dyrlægerne så ser, at der er “forandringer” i deres forplantningsorganer, så er det vel nærliggende at give p-pillerne skylden :?

Jeg tænker lige videre … mon der findes lige så mange tilfælde af cyster og andre forandringer hos katte, der aldrig har fået p-piller. Dette synes jeg “aldrig” man hører om - altså lige bortset fra Annies indlæg og mit eget.

[QUOTE=DK Lindvig;832874]Den ene var på daværende tidspunkt 2 år og 10 mdr. og havde fået p-piller. Den anden var 1 år og 4 mdr. og havde aldrig fået p-piller.
Begge pigers livmoder var meget betændte og begge piger havde cyster på æggestokkene.[/QUOTE]

[QUOTE=DK Thomani;832880]
Da jeg hentede tøserne efter neutralisering, fik jeg at vide at 2 af dem
havde haft cyster på æggestokkene, den ene af dem endda en ret stor.
De var på det tidspunkt 14 uger gamle og havde altså ikke fået p-piller.[/QUOTE]

Meget interessant :gruble:
Måske p-piller slet ikke har noget med cyster at gøre, men det har en helt anden årsag :gruble:

[QUOTE=DK Lindvig;832885]Hmmmm … jeg tænker lige højt.
De ældre hunkatte, som dyrlægerne får ind til kastration, har (IMO) sikkert fået p-piller på et eller andet tidspunkt.
Hvis dyrlægerne så ser, at der er “forandringer” i deres forplantningsorganer, så er det vel nærliggende at give p-pillerne skylden :?

Jeg tænker lige videre … mon der findes lige så mange tilfælde af cyster og andre forandringer hos katte, der aldrig har fået p-piller. Dette synes jeg “aldrig” man hører om - altså lige bortset fra Annies indlæg og mit eget.[/QUOTE]

Jeg ved det ikke, jeg aner ikke, men jeg tænker, de p piller vi giver vores katte er jo menneske p piller, da der ikke findes p piller som er lavet specielt til katte. ( jeg kender ikke til det ihverfald) og det kan aldrig være godt i sidste ende at give menneske p piller til en kat, eller ?
Tja… hvad skal man vælge? jeg ved det ikke.

[QUOTE=Kiskan;832899]Jeg ved det ikke, jeg aner ikke, men jeg tænker, de p piller vi giver vores katte er jo menneske p piller, da der ikke findes p piller som er lavet specielt til katte. ( jeg kender ikke til det ihverfald) og det kan aldrig være godt i sidste ende at give menneske p piller til en kat, eller ?
Tja… hvad skal man vælge? jeg ved det ikke.[/QUOTE]

Jeg har godt nok ikke kigget på deklarationen for de p-piller, jeg giver mine katte, men jeg har aldrig hørt om hverken Perlutex eller Promon til mennesker :?:

Ikke én af de voksne hunner vi har fået neutraliseret gennem årene har haft nogen form for forandringer på livmoderen. De absolut eneste tilfælde vi har set er de ganske få, som vi i sin tid tog chancen og gav p-piller. Og så skal jeg da ellers også love for, at der var noget at bemærke… Never, ever igen.
VH
Susanne

[QUOTE=Kiskan;832899]Jeg ved det ikke, jeg aner ikke, men jeg tænker, de p piller vi giver vores katte er jo menneske p piller, da der ikke findes p piller som er lavet specielt til katte. ( jeg kender ikke til det ihverfald) og det kan aldrig være godt i sidste ende at give menneske p piller til en kat, eller ?
Tja… hvad skal man vælge? jeg ved det ikke.[/QUOTE]

Det meste af det medicin vi giver til vores dyr, er i første omgang udviklet til mennesker - og efterfølgende tilpasset dyrene.

Vi skal alle træffe vores egne valg. Lige hvad angår løbetider/p-piller osv, tror jeg ikke noget valg er optimalt.

De underlivsbetændelser huset her har haft har altid været på hunner der ikke har fået p-piller. Cyster der blev fundet på en hunkat fornylig er en der aldrig har fået en eneste p-pille da hun er nærmest umulig at pillegive.

P-piller er en kortidsløsning - katten skal ikke gå på dem i mange år. Er katten i god kondition, og det er den jo især er den på p-piller kan man snuppe tre kuld på to år og så få hende steriliseret

Jeh kender ikke Promon, men Perlutex er til mennesker. Dog er jeg så heldig at jeg har den alder at jeg ikke har brug for p piller længere :p:ok:

Kan være at løsningen så er at give p piller i forårs/sommer månederne og så stoppe og holde en lang pause igen indtil foråret. ? ja eller Suprelorin Implantat ?