Tidsbegrænset spinden?

Nu har jeg lige ligget og nulret mave med Tiger, en fast tradition når jeg overnatter hos min mor, og jeg lagde mærke til noget der undrede mig.

Når han kommer og ligger/sætter sig ved min armhule spinder han allerede, men efter ca 10-15 min, stopper han?
Jeg ved han stoppede, da jeg har problemer med at høre med venstre øre, og derfor ligger det højre på ham så jeg kan nyde at han spinder.

Er det noget i har oplevet/har erfaring med?
At der ligesom er grænser for hvor længe katten “orker” at spinde?
Hans bror, Tutter, stoppede som regel også efter noget tid, men det var hvis man holdte op med at nusse. Skulle knapt nok røre en finger, så gik han i gang igen… :tihi:

Uanset hvor meget jeg prøvede, kunne jeg ikke få gang i hans motor igen, men jeg kunne høre hans hjerte slå. :slight_smile:

Jaeh altså Phumba gør det samme. Hun spinder som en lastbilmotor når jeg går i seng og hun kommer for at vaske mig og putte ovenpå mig, Men efter et stykke tid så stopper motoren, og så er det ganske rigtigt ikke altid lige til at få den startet igen :slight_smile: Personligt synes jeg nu det er meget rart hun stopper L Det lyder hyggeligt, men det LARMER… og ideen er jo at jeg skal sove :wink:

Det er forresten meget forskelligt hvor meget mine spinder. Ib spinder bare man kigger på ham, Stevie somme tider, men langt fra altid nr man nusser ham. Ozzy spinder højt når han skak charme sig ind under dynen og så stopper han når han er landet. Og Adelie… jo hun spinder, men det meste af tiden kan man kun mærke det, ikke høre det :slight_smile: Det tog mig lang tid at finde ud af at hun rent faktisk spandt når hun hyggede… fordi alle de andre spinder så højlydt :slight_smile:

Spinden er et socialt fænomen, så når der ikke er nogen at spinde for, kan katten jo lige så godt slukke for maskinen. :slight_smile:

Det er stor forskel på katte også på deres måde at spinde.
3 af vores katte spinder bare man kigger på dem. De er meget sociale, opsøger os mange gange dagligt og puffer/stanger til os for at blive nusset :love2: alt imens de spinder. Selvsamme katte elsker at putte under dynen (dog ikke samtidig), hvor de ofte ligger og spinder samt potebokser i op til 20 min. Når de “endelig” stopper, skal der kun et lille nus eller en lille bevægelse til, så starter de igen … men stopper forholdsvis hurtigt igen, for nu skal de sove :zzz:
Lidt pudsigt er der tale om 3 generationer: morfar Xander, mor Dooley og datter Felina.

De fleste af vores katte spinder på et mere “normalt” niveau :høhø:
En enkelt af vores katte spinder sjældent. Når den gør det, mærker jeg det faktisk, før jeg kan høre det … og jeg skal virkelig lytte godt efter, for den spinder utrolig sagte og kun i kort tid.
Jeg elsker lyden af en kat, der spinder, og synes det er lidt fascinerende, at de både kan spinde på ud- og indåndingen.
Killinger er ikke mange dage gamle, før de ligger og spinder med dievorten i munden. Det er den sødeste knirke, klikke lyd :wehuu:
Sidst, men ikke mindst, katte der har ondt eller er døende, kan også finde på at spinde … muligvis for at berolige sig selv.

Her er der stor forskel på kattenes “spinden” Oline gør det så sjældent og så i så kort tid, at man bliver helt rørt, når det sker. Lille Fisen spinder når hun lægger sig op til mit, ansigt, for, at komme under dynen,- og så er det slut. Face spinder næsten aldrig, hunkan dog godt. Charmer spinder når han vil opnå noget eks, sidde foran min PC skærm, og sidst men ikke mindst Pixen, spinder højt og inderligt, al den tid man gider kæle med hende. Til gengæld spinder de alle ofte når de ligger sammen og vasker hinanden Cats og Conni

Sigga spinder som regel, når vi nusser, men hun gør det tit så lavt, at det kan være svært at høre. Og når hun går gør det højt, lyder det som om hun er ved at drukne i sit eget mundvand. Eller når min morfars gamle Lada var ved at gå i stå… Det virker som om, at det faktisk er lidt svært for hende at få spindelyden til at blive høj - og især at blive ved med at være det. Ved ikke om det kan hænge sammen med, at hun har en meget smal snude og også “piber”, når hun sover eller bare trækker vejret dybt. Hun blev jo dyrlægetjekket i hoved og numse, da jeg fik hende, og dyrlægen sagde, at den smalle snude ikke var et problem for hende. Den lyder bare sjovt og er en del af charmen. Ligesom Lada-lyden går jeg ud fra;)