Til Birma folket

Jeg håber det er det rigtige sted jeg ligger denne tråd, ellers må en der har forstand på det flytte den.

Men til Birma folket.
Jeg har lige læst på en hjemmeside at Birma’en ikke har underuld og derfor skulle være nem at pelspleje.

Så er det jeg tænker, ja ja, det skrives alle steder med semilanghårs katte,
Men vil det sige, at når der ingen underuld er, duller og knudrer pelsen så ikke:?

Nu er jeg jo ikke birma ejer, men har været med til at gøre en birma klar til show et par gange og vil sige at der er lige så meget pelspleje ved dem som der er ved en skovkat.

MVH
Gitte

Ja det er jeg klar over, men duller og uller pelsen også, som på skovkat og Maine Coon, som er dem jeg har haft mellem hænderne.

Altså jeg syntes det er meget det samme, måske ikke i helt så stor stil, dog havde denne kat her også en del duller i krave/bukser - altså de udsatte steder. Men om det er normalt ved jeg ikke s

MVH
Gitte

Okay, nej jeg ved det hleer ikke, og i bøgerne står der at de ikke filtrer, men det er jo ikke sikkert det passer.
Men jeg syntes det er ret intresant da NFO og MCO filtrer i underulden. Og har Birma’en ikke underuld kan den ikke filtrer i det, så derfor mit spørgsmål.

jep det gør den på den bimse jeg har gående, dog ikke så meget som på perserne:tihi:

Ja, de får også duller :slight_smile:

Okay, tænkte det nok

Hvis en birma har korrekt pels, så filtrer den aldrig! Korrekt pels har ganske ringe mængde underuld, og er nærmest “wash and wear” - virkelig plejelet og silkeblød halvlang pels. Men man finder da jævnligt birmaer, der får en lille dulle i ny og næ.
VH
Susanne

Tak Susanne.
Har du en Birma med den pels du der beskriver :?

[quote=Susanne W;426554]Hvis en birma har korrekt pels, så filtrer den aldrig! Korrekt pels har ganske ringe mængde underuld, og er nærmest “wash and wear” - virkelig plejelet og silkeblød halvlang pels. Men man finder da jævnligt birmaer, der får en lille dulle i ny og næ.
VH
Susanne[/quote]

:S hvad er en korrekt birma pels :S

Nu har jeg selv birma og man kan ikke undgå at skulle børste og der komme en dulle en gang imellem , så undre mig meget over det du skriver

[quote=Susanne W;426554]Hvis en birma har korrekt pels, så filtrer den aldrig! Korrekt pels har ganske ringe mængde underuld, og er nærmest “wash and wear” - virkelig plejelet og silkeblød halvlang pels. Men man finder da jævnligt birmaer, der får en lille dulle i ny og næ.
VH
Susanne[/quote]

Jeg har da hørt om flere Bimser som nærmest har perserpels og så må de altså dulle, blot engang imellem :høhø:

Korrekt pels vs. duller: Det er nok ligesom med Diego - fantastisk flot pels, men meget mere underuld end normalt for racen - og derfor meget pelspleje-krævende. Og så er der Jako med korrekt MCO pels, der bare lige skal have en kam en gang hver 3.-4. uge uden for fældningsperioden :slight_smile:

Jaja, men så har de ikke korrekt birmapels :slight_smile: Korrekt birmapels som er som standarden beskriver den - de filtrer aldrig, tro mig :slight_smile: Perserpels har intet, absolut intet at gøre på en birma.
VH
Susanne

[quote=R500;426563]:S hvad er en korrekt birma pels :S

Nu har jeg selv birma og man kan ikke undgå at skulle børste og der komme en dulle en gang imellem , så undre mig meget over det du skriver[/quote]
Helt officielt:
CoatStructureLong to semi-long. According to the actual part of the body: short on the face, gradually growing longer on the cheeks to a full frill, long on the back and the flanks. Silky texture. Little undercoat.

Silkeagtig textur, ganske lidt underuld. Der er masser af birmaer der har denne pels - de fleste af mine filter aldrig, og sammenlignet med perserpels er de meget lette at føntørre fordi de stort set ikke har underuld. Mine går ude dagligt, og en dulle hører til sjældenhederne :slight_smile:
VH
Susanne

Kære Pia.

Jeg har 2 birmaer. Den ene har om sommeren tendens til at få en dulle på indersiden af hvert ben, især sidste sommer var der en periode, hvor hun ofte fik en dulle her, men ikke andre steder.
Den anden får aldrig duller.

[quote=Susanne W;426582]Helt officielt:
CoatStructureLong to semi-long. According to the actual part of the body: short on the face, gradually growing longer on the cheeks to a full frill, long on the back and the flanks. Silky texture. Little undercoat.

Silkeagtig textur, ganske lidt underuld. Der er masser af birmaer der har denne pels - de fleste af mine filter aldrig, og sammenlignet med perserpels er de meget lette at føntørre fordi de stort set ikke har underuld. Mine går ude dagligt, og en dulle hører til sjældenhederne :slight_smile:
VH
Susanne[/quote]

Det lyder intresant, tak for dit svar :slight_smile:
En dag må jeg altså besøge dig og dine misser :slight_smile:
Har du Birma med til Vrå?

[quote=Jane K;426585]Kære Pia.

Jeg har 2 birmaer. Den ene har om sommeren tendens til at få en dulle på indersiden af hvert ben, især sidste sommer var der en periode, hvor hun ofte fik en dulle her, men ikke andre steder.
Den anden får aldrig duller.[/quote]

Tak for dit svar :slight_smile:

[quote=PiaH;426587]Det lyder intresant, tak for dit svar :slight_smile:
En dag må jeg altså besøge dig og dine misser :slight_smile:
Har du Birma med til Vrå?[/quote]

Yes, jeg har nogle killinger med - kom bare og kram :slight_smile:
VH
Susanne

[quote=Susanne W;426593]Yes, jeg har nogle killinger med - kom bare og kram :slight_smile:
VH
Susanne[/quote]

Åhhhhh gud da, så skal du være der til at gribe mig når jeg dåner, Birma killinger, det er helt klart til at :besvimer: over.
Men jeg kommer og krammer Søndag :D:tak: