Til dem med katte i flere størrelse

Har du en lille og en større kat? Så er her en idé til noget de kan lære-
Det er da lidt sødt :slight_smile:

[ame]cat training - one cat going under another - YouTube

KH

Ha-ha, hvor skønt!
Min Ziggy plejer så bare at hoppe over de andre, hvis han synes de er i vejen :rolleyes:

hvor er det sødt :wehuu:

Totalt sødt… Sådan gør vores faktisk hele tiden - men det er under hunden… :høhø:

Det sker også her i hytten…
Ting har bare et problem med at beholde alle fire poter plantet på underlaget, når Thane møffer under hende -LOL

Nanna kravler såmænd også under Thane og de fleste smutter under maven på Dise…

:tak::tak:

Tak for alle de dejlige links om træning af katte - jeg nyder dem alle - men hvad skal man gøre, hvis katten slet ikke tænder på mad ???

Silke ville ikke være det mindste interesseret, uanset hvad jeg tilbød hende - hun er ikke den store spiser - og jeg har endnu ikke fundet nogen former for guf, hun ville arbejde for.

:?:?

Hun kan dog sidde pænt når jeg beder hende om det…

:hjertehop:

Du rammer et af de største problemer med katte der for der findes katte som ikke er ret madglade, og hvad gør man så?

Der er flere måder.

  1. prøv dig frem med andre former for godbidder - min Tara fx ville KUN arbejde for dåsemad på en ske - det var pokkers bøvlet men den gode nyhed er, at når katten først lære principperne at kende, så går der “hul op bylden” og senere vil den begynde at arbejde for andre ting også. Årsagen er, at værdien af at træne og lave sjovt med ejeren smitter til godbidderne, og omvendt. Hvis du først finder en ting hun vil have - måske bare 1 til 2 klik, så klø på - så kommer det lige pludselig.

  2. Overvej om katten er for mæt. Igen gælder det, at når katten først har lært principperne at kende, så vil den gerne arbejde selv om den har adgang til mad ad libitum, men nogle gange skal man kickstarte den lidt i starten ved at tage bare lidt af dens mad væk. Ingen katte skal naturligvis sulte for at træne, men de fleste kæledyr i dag sulter bestemt heller ikke:-)

  3. Anvend noget andet end mad som belønning. Tre af mine arbejder fx gerne for kontakt og kæl og du kan også bruge legetøj som belønnning - klik og leg lidt. Men det er naturligvis sværere end mad at bruge. Igen gælder det, at hvis katten først forstår idéen, så kan du senere bruge mad også

[quote=lenschow;475051]Du rammer et af de største problemer med katte der for der findes katte som ikke er ret madglade, og hvad gør man så?

Der er flere måder.

  1. prøv dig frem med andre former for godbidder - min Tara fx ville KUN arbejde for dåsemad på en ske - det var pokkers bøvlet men den gode nyhed er, at når katten først lære principperne at kende, så går der “hul op bylden” og senere vil den begynde at arbejde for andre ting også. Årsagen er, at værdien af at træne og lave sjovt med ejeren smitter til godbidderne, og omvendt. Hvis du først finder en ting hun vil have - måske bare 1 til 2 klik, så klø på - så kommer det lige pludselig.

  2. Overvej om katten er for mæt. Igen gælder det, at når katten først har lært principperne at kende, så vil den gerne arbejde selv om den har adgang til mad ad libitum, men nogle gange skal man kickstarte den lidt i starten ved at tage bare lidt af dens mad væk. Ingen katte skal naturligvis sulte for at træne, men de fleste kæledyr i dag sulter bestemt heller ikke:-)

  3. Anvend noget andet end mad som belønning. Tre af mine arbejder fx gerne for kontakt og kæl og du kan også bruge legetøj som belønnning - klik og leg lidt. Men det er naturligvis sværere end mad at bruge. Igen gælder det, at hvis katten først forstår idéen, så kan du senere bruge mad også[/quote]

:tak:

Tak, Elle - da jeg for mange år siden lærte Silke at sidde pænt var belønningen ros og nus og høøøøj, tynd stemmeføring :

Dyyyyyygtig, Silke

:høhø::høhø:

Så man kan godt lære dem det uden mad… :ok:

Når jeg en gang om mange år :kryds::kryds: ikke har Silke mere, så flytter der to killinger ind - og dem vil jeg klikkertræne fra små - ikke for, at de skal være robotter der adlyder mine ordrer - men fordi jeg synes, at når man som jeg har indekat(te) - så SKAL de stimuleres hver dag.

:pote::pote:

Og jeg ville elske at lære dem noget - for det er ganske tydeligt, at de godt kan lide det.

:hjerte:

Sidst, men ikke mindst har jeg både tiden og lysten til at bruge tid på mine dyr hver dag - kan faktisk slet ikke lade være.

:hjertehop:

Det er da fantastisk at se hvad dine katte kat, ved det klikketræning - Inponerne :slight_smile:

Tante T: jeg har det på samme måde, og da klikkertræning netop ikke handler om at skabe robotter men at gøre dyret til en aktiv deltagere i dens egen læringsproces, så sker det stik modsatte - man får et selvstændigt tænkende, opsøgende, og selvsikkert individ, der oplever, at det “jeg gør betaler sig og har indflydelse på udfaldet/min verden” - noget som vi jo også ved skaber sunde mennesker at lære :slight_smile:

:ok::ok:

Næmlig…

:hjerte:

Imponerende video.!!!

Min katte er alle af nogenlunde samme størrelse, så de kan ikke udføre dette.

Så hos os er det de mindre hunde, der går under vores Collie.

De kan dog ikke gøre det på kommando… kun ved en fejl

:klapper::klapper: