Til jer der barfer!

Jeg vil i gang med at fodre mine to katte med BARF. De er i forvejen meget glade for vådkost og er ikke tørkostjunkies, så jeg forestiller mig en langsom overgang på et par måneder fra vådkost til rå mad, så deres maver kan følge med. :slight_smile:

Jeg har nu bestilt 2 kg fjerkræ, 500 g andekød og 500 g kalkunkød (det er produkter fra Rigtighundemad). Alt sammen rent kød, da kattene lige skal vænne sig til det først, før de får kød med ben i.

Derudover har jeg bestilt lakseolie, og når de er tilvænnet den rå mad, vil jeg kigge på andre nødvendige tilskud (fx Felini Complete fra zooplus). Derudover vil jeg selvfølgelig undersøge nærmere, hvad kattene helt specifikt har brug for i forhold til naturlige byttedyr, variation, mængder etc.

Mit spørgsmål lyder: Er der andre, der har prøvet de nævnte varianter fra Rigtighundemad til deres katte? Der står, at fjernkrækødet er løstfrosset, og ande-/kalkunkødet er ‘nemt at opdele efter optøning’. Betyder det, at jeg IKKE kan brække ande-/kalkunkødet af i frossen stand og lave individuelle poser til optøning? Nogen der har erfaring med det? For her i starten går jeg ikke ud fra, at de spiser så meget ad gangen, så det vil være spild at optø 500 g på én gang.

På produktbillederne af andekød og kalkunkød ligner det heller ikke noget, man lige kan brække over, når det er frossent, men måske tager jeg fejl. :frowning:

Jeg kender ikke varianterne, men jeg ved at der er nogle af mine katte, som aldrig ville røre BARF, men jeg håber det vil lykkes for jer.

Jeg har givet mine Hest, Kallun, kalkun i håndskårne stykker og hakket diverse, hvis det ser godt nok ud, og daggamle kyllinger for sjov.

Men ofte må man selv lave dagsrationer, når man finder ud af hvad hver af kattene spiser og evt. nægter at spise. :wink:

Jeg giver en af mine katte (Milo) råt kød fra Rigtighundemad. Han får Fjerkræ mix og Indmads mix i 500 grams pakker, fra dem.
Jeg lader den frosne pakke med kød ligge i stuetemperatur i ca 10 - 15 minutter. Så kan pakken knækkes på midten, og posen skæres op.
Så tager jeg en kraftig og skarp kniv, og skærer de to stykker ud i passende mængder. Lægger et stykke kød i en ny pose, sætter en klemme på og så endnu et stykke i posen, så en klemme osv. indtil der ikke kan være flere kødstykker med klemmer imellem, i posen.
Så skriver jeg uden på endnu en ny pose, hvilken slags kød der er i, og lægger så poserne med kød og klemmer i den.
I fryseren med det hele, og så kan man tage et enkelt stykke ud til optøning ad gangen. Som så bliver tilsat Felini Complete, inden servering.

Milo får også rå fisk, der har været frosset i mindst et par døgn, og salmonella frit kyllingbryst. Han vil ikke have ben.

Tak for svarene, Sheer og Milles mor. :slight_smile: Og tak for den udførlige instruks, Milles mor! Får din Milo andet end råt, eller er han 100 % råtfodret?

Milo får både vådt og tørt ved siden af. Om dagen vådfoder med ekstra vand i, og så lige 10-12 g tørfoder inden sengetid.
Jeg bruger vådfoder til at medicinere i, når det er nødvendigt, da jeg ikke kan håndtere ham på anden måde.(Milo er ligesom sine to søstre genudsætnings vildkatte, som vi har taget ind, efter gentagne overfald af bøllekatte.)