Til jer der blander tørfoder - hvorfor?

Læser ret ofte herinde, at den og den giver tørfoder fra RC, Hills, applaws mf…

Hvorfor blander i foderet - er det for at få det bedste af det hele?
Eller kan man slå flere fluer med ét smæk som fx hindre hårboller, sikre pels ect…

Synes bare det lyder interessant og vil såmænd bare gerne vide noget mere om det, for jeg har altid kun holdt mig til 1 slags tørfoder.

:gruble:

Det har jeg faktisk også undret mig over, så vil da lige følge med:)

Jeg gør det for at få “det bedste af det hele”. Plus jeg har nogle kræsne katte, så de kan selv sortere lidt :høhø:

Jeg gør det fordi jeg gerne vil forhindre at de bliver kræsne.
Man kunne jo være uheldig at de stopper med at producere det mærke/variant man bruger. Og så fordi at jeg synes de skal have lidt forskelligt og ikke altid bare det samme, altså samme smag.
:slight_smile:

Her begyndte vi på det, fordi vi havde Tjalfe…
Tjalfe, der var den mindste kræsne kat, jeg nogensinde har kendt… alt kunne og blev spist uden diskussion og med stort velbehag"
På en betingelse…
At han IKKE fik det samme mad to dage i træk!!! :smiley:
Derfor foderopblanding med mindste tre forskellige slags foder - som såmænd sagtens kunne være fra samme producent…

Jeg tror, at det skyldes en kombination mellem følgende:

[ul]
[li]Manglende optimale fodersammensætninger i ét produkt[/li][li]Manglende smagsmæssige varianter indenfor samme produkttype[/li][li]Kræsne katte eller katte med specielle behov, fx allergi[/li][/ul]

Det er ikke alt foder, der indeholder de mest ideelle fodersammensætninger, og dermed er det svært at finde et specifikt foderprodukt med den optimale sammensætning. Dertil vil man jo gerne opnå forskellig smagsmæssige varianter. Vi mennesker gider jo heller ikke spise pasta og ketchup hver dag - og jeg er af den overbevisning at mine katte heller ikke ønsker at spise den samme skål RC, Hills, Olivers eller hvad man anvender som tørfodermærke. Jeg skifter desuden også mellem 2 slags vådfoder-smagsvarianter.

Hmm… Jeg har egentlig ikke rigtigt tænkt på, hvorfor jeg gør det. :slight_smile: Efter noget tid herinde, så havde det vist smittet lidt af på mig :wink:

Men argumenter, som jeg synes har været med til at “farve” mine indkøb har bl.a. været;

  • Sikre at kattene er dækket 100 % ind i forhold til indholdet i foderet. :slight_smile:
  • Dække flere behov på en gang (havde i en periode en ungkat med meget dårlig mave, så der begyndte jeg for alvor at blande)

Nu fodrer jeg hovedsageligt med kornfrit tørfoder, så den blanding jeg har, består af forskellige mærker med kornfrit tørfoder. Dette er nok mest for at holde prisen lidt nede, da et par af de kornfri mærker er relativt dyre.
Dog har jeg valgt at købe noget Hill’s dental for at tilgodese tand-/tandkødsproblemerne her i hjemmet.

Jeg gør det af flere årsager:
Gider ikke kræsne katte, så jo mere de er vant til des bedre.
Gider ikke katte, der får dårlig mave af “ingenting”, så jo mere varieret de er vant til des bedre.
Frygter en dag, at det jeg fodrer med, finder jeg ud af, er skyld i fejlernæring, så blander jeg er sandsynligheden for mangler meget mindre.

De grunde som Vivi skriver - og så fordi jeg ofte får noget i præmie eller som steward på udstillinger, og det bliver altså bare hældt oveni herhjemme :slight_smile:

Jeg køber kun tørfoder på zooplus, og har en håndfuld foretrukne mærker. Hvad der så ryger i kurven, afhænger så af tilbud og kursen på euro og pund.
Så også derfor blander jeg foder.

Som de andre skriver. For at undgå kræsne katte, for at fodre varieret og for at undgå, at man pludselig ikke kan få det vante foder mere.

Jeg gør det for at undgå kræsne katte og fordi jeg tænker at skulle der mangle noget i det ene, så er det nok i noget af det andet.
Og så fordi jeg tænker at det må være kedeligt at kun spise en slags mad hver dag, jeg gider jo heller ikke kun at spise frikadeller :høhø:
Hilsen Lisbeth

For mig var det bare naturligt at gøre det… Jeg har gjort det med mine ildere i årevis…
Så da jeg fik killing fik han i starten foder fra samme spand som ilderne…

Og jeg synes det er hyggeligt. :smiley: Så kan man finde noget med kanin smag, og kylling smag, og fiskesmag… Og alskens lækre ting og sager.
Jeg tror også at kattene synes det er dejligt med lidt forskelligt mad.
De kan jo sortere hvis de har lyst (og det har de hvis der kommer Hill’s t/d i, nøj, det elsker de!).

Grunden til at jeg oprindeligt startede var af samme årsager som de andre.
Med ildere kan man uhyre let komme til at fejlfodre, så der mangler noget. Men det kan en god kvalitets blanding hindre.
At undgå kræsenhed er bare en bonus… :høhø:

Ja, jeg røg jo lige ud i skabet og hev en prøvepose fra Sanabelle op i en skål, og min ekstremt kræsne kat gik fuldstændig amok og åd hele portionen:uha:

Så måske er han ikke kræsen hvad angår tørfoder - ved i om Sanabelle (killing) er godt? Det var en pose jeg fik med gratis da jeg havde bestilt varer på www.godttildyr.dk…og det er han da fuldstændig VILD med!

Synes jeres argumenter har gjort at jeg vil gøre det samme, det giver rigtig god mening det hele. Det bliver jo også lettere at købe på tilbud hvis man kan blande lidt. I mens han er så lille, så er det jo nok killinge produkterne jeg skal gå efter…vil i ikke mene det (han er 15 uger)?

Er der noget i ellers vil anbefale mig til en Ragdollkilling som jo bliver/er semilanghåret?? Jeg kender kun Royal canin.

fordi jeg kan :tihi: :ups:
nu har jeg i 2½ år haft allergi kat… nu får de lidt forskelligt, for at være “vant til det”… og fordi jeg kan…

det er verdens bedste undskyldning! Så længe foderet er grundlæggende i orden - så skifter jeg lidt i mellem det, fordi jeg kan:)

Det er rart at have “alt ædende” katte, især den søndag formiddag, man er på familiebesøg med kattene og foderet slipper op. så er det sq øv, hvis deres maver er så sarte at de går stykker, fordi de må leve af pussy fra super best indtil man kommer hjem tirsdag… (det ville være et typisk scenarie for mig, at jeg får for lidt foder med hjem, i de perioder, hvor jeg er hjemme i flere dage, men stadig så få dage at zooplus kan nå at levere)

så nu har jeg bestemt mig for, at deres maver - og smagsløg! - skal kunne klare lidt forskelligt kattefoder :slight_smile:

[quote=Helene;522770]Ja, jeg røg jo lige ud i skabet og hev en prøvepose fra Sanabelle op i en skål, og min ekstremt kræsne kat gik fuldstændig amok og åd hele portionen:uha:

Så måske er han ikke kræsen hvad angår tørfoder - ved i om Sanabelle (killing) er godt? Det var en pose jeg fik med gratis da jeg havde bestilt varer på www.godttildyr.dk…og det er han da fuldstændig VILD med!

Synes jeres argumenter har gjort at jeg vil gøre det samme, det giver rigtig god mening det hele. Det bliver jo også lettere at købe på tilbud hvis man kan blande lidt. I mens han er så lille, så er det jo nok killinge produkterne jeg skal gå efter…vil i ikke mene det (han er 15 uger)?

Er der noget i ellers vil anbefale mig til en Ragdollkilling som jo bliver/er semilanghåret?? Jeg kender kun Royal canin.[/quote]

Jeg fodrer mine katte med kornfrit foder :slight_smile: Der findes forskellige mærker og prislejer. :slight_smile: Det er bl.a. Feline Porta Sensible Grain Free, Orijen, Acana. Happy Cat har også kornfrit foder (men jeg kan blive i tvivl om kvaliteten. Det er ret billigt) og Applaws, som er ret omdiskuteret i forhold til indhold af taurin (så jeg ville ikke fodre med det som primærfoder)
Tidligere havde jeg ret store problemer med Bernies (MCO - semilanghår) pels. Han fik knuder bare jeg ikke fik kæmmet ham en enkelt dag :surrender1:. Nu får de kun tørfoder om aftenen 25-30 g. pr. kat og ellers råt og vådt for resten. Det har haft en yderst positiv virkning på hans pels, som kun knudrer, hvis han har været ude i sneen på altanen :thumbup:

[quote=PiaB;522821]fordi jeg kan :tihi: :ups:
nu har jeg i 2½ år haft allergi kat… nu får de lidt forskelligt, for at være “vant til det”… og fordi jeg kan…

det er verdens bedste undskyldning! Så længe foderet er grundlæggende i orden - så skifter jeg lidt i mellem det, fordi jeg kan:)

Det er rart at have “alt ædende” katte, især den søndag formiddag, man er på familiebesøg med kattene og foderet slipper op. så er det sq øv, hvis deres maver er så sarte at de går stykker, fordi de må leve af pussy fra super best indtil man kommer hjem tirsdag… (det ville være et typisk scenarie for mig, at jeg får for lidt foder med hjem, i de perioder, hvor jeg er hjemme i flere dage, men stadig så få dage at zooplus kan nå at levere)

så nu har jeg bestemt mig for, at deres maver - og smagsløg! - skal kunne klare lidt forskelligt kattefoder :)[/quote]

Der er sjældent problemer med maverne herhjemme :thumbup: Også selvom de får et helt nyt vådfoder, de aldrig har prøvet eller øgning af mængden af et af de mærker jeg har i tørfoderet. :slight_smile: Det er en befrielse i forhold til i sommer, hvor Bernie havde ustbabil/dårlig mave i nogle måneder! :wehu:

Jeg husket tydeligt, hvordan det var, da jeg havde Devouee og vi kun kunne veksle mellem JW lam og JW fisk…
Så snart de blev præsenteret for noget nyt, så gik maverne i stykker prompte… Så der var jeg hård og kedelig - jeg slæbte altid for meget mad med, for de skulle jo KUN have den slags foder…

men nu er der kun Yasha og Unni - så nu skal de have! Især fordi, jeg tydeligt kan se glæden på Unni når hun får præsenteret noget nyt og spændende :slight_smile: alt lige fra forskelligt tørfoder og vådfoder - men især når det er forskelligt kød hun får :tihi: Hun har tre meget markante forskellige måder at tage i mod kød på, alt efter om det er vildt, svin eller fugl hun får :tihi: det er sjovt at se på og Unni nyder tydeligvis at få en masse forskelligt, så det gør jeg lidt ud af nu, og Yashas mave er tydeligvis også blevet meget mere hårdfør og stabil en før :slight_smile: førhen gik den i stykker for et godt ord, nu har han aldrig tynd mave mere :smiley:

Blander ikke - det er Orijen eller også er man ikke sulten nok. Punktum:)

Jeg har typisk 2-3 slags tørfoder stående fremme, men jeg blander det ikke i skålen for jeg vil gerne at kattene kan spise hvad de foretrækker.

Jeg gør det primært for kattenes skyld så de kan få lidt variation.

Jeg har gennemtiden prøvet mange forskellige slags foder og mine killinger får mange forskellige slags vådt og råt. Men kræsne bliver de alligevel, så min erfaring er at det ikke hjælper noget hos mine katte, og jeg ser generelt ikke maveproblemer ved foderskift så det er ikke noget jeg tager højde for.

Mine er kræsne, men med stædighed vandt jeg da jeg ville have dem over på Orijen og andre mærker jeg mener er gode for dem.