Til jer der blander tørfoder - hvorfor?

Ja, jeg må have fat i nogle prøveposer på alt det forskellige, så jeg kan finde hans favoritter. Nu ved jeg i hvert fald at Royal canin og Sanabelle glider ned - specielt Sanabelle, hold op hvor han åd!!!:uha:

Næste stop må blive Orijen og Hills…eller hvoad jeg nu lige kan få fingrene i.

Min mor bruger main coon fra RC til hendes Ragdoll.

Jeg blander foderet og skifter lidt imellem mærkerne, da jeg mener dyrene har lige så stort et behov for variation i deres foder som vi mennesker.

Samtidig undgår man kræsne katte og sarte maver.

Jeg blander også for at:

undgå kræsne katte
fodre alsidigt
ikke at være afhængig af at have et bestemt foder hjemme

Knus Gitte

Tænk, jeg har haft katte hele mit liv, og tanken om at blande har aldrig rigtig strejfet mig:tihi:

  • vådfoderet har været varieret, men tørfoderet, altid det samme…

Men i har fået mig overbevist om, at det er en rigtig god ide:D

Jeg gjorde det for at få lidt af det hele. - Jeg brugte; 4-5 forskellige. Men efter en snak med dyrlægen gik jeg ned på 2-3 forskellige. Eneste slags der altid er i, er dental. Og så er der orijen og/eller acana.

Jeg bruger også 2 -3 forskellige slags foder, men har det også i forskellige skåle, og blander det ikke sammen. Det nyder mine 5 misser meget.:slight_smile:

Det er forskelligt hvad de har lyst til. Derudover får de altmuligt rådt og vådt.

Hvorfor egentlig?

Ja, det er ikke ment som et provokerende spørgsmål :slight_smile: Jeg vil bare gerne høre, hvad dyrlægen sagde, da jeg selv lige for øjeblikket bruger fire forskellige. Af den simple og meget lidt videnskabelig årsag, at jeg har fire poser, der af forskellige årsager er taget hul på, og som derfor skal bruges.

samme grunde som Vivi

  • at jeg havde 6 katte med dårlig mavse på skift…

så røg der 50% hairball i porta 21 duck/rice - og vupti - så forsvandt alle problemerne med den tynde mave

det har jeg holdt ved lige siden… aldrig nogen hårboller, aldrig dårlig mave og slanke katte :slight_smile:

[quote=Battlestar;524140]samme grunde som Vivi

  • at jeg havde 6 katte med dårlig mavse på skift…

så røg der 50% hairball i porta 21 duck/rice - og vupti - så forsvandt alle problemerne med den tynde mave

det har jeg holdt ved lige siden… aldrig nogen hårboller, aldrig dårlig mave og slanke katte :)[/quote]

Den der hairball…hvem er det nu der laver den ??
Tænker det lyder som en god blanding jeg måske skal afprøve.
Bruger kun Hills C/D, da jeg har været panisk bange for urinvejssygdomme.
Men nu er jeg jo gået ind, med heftig indsat, for at få dem til at spise vådfoder, så jeg tænker jeg godt kunne gå fra Hills

det er iams…

der er nogle der har oplevet at deres katte tog på da de tilføjede det - jeg har oplevet det modsatte med alle 7

Jeg blander ikke det daglige foder…
Men man får så mange prøvepakker, når man er på udstillinger og dem blander jeg sammen, og så får misserne dem som godbidder og på deres aktivitetsbræt :slight_smile:

[quote=galath;524138]Hvorfor egentlig?

Ja, det er ikke ment som et provokerende spørgsmål :slight_smile: Jeg vil bare gerne høre, hvad dyrlægen sagde, da jeg selv lige for øjeblikket bruger fire forskellige. Af den simple og meget lidt videnskabelig årsag, at jeg har fire poser, der af forskellige årsager er taget hul på, og som derfor skal bruges.[/quote]

Helt ok du spørger. :slight_smile: Men hæng mig ikke op på det, det er snart 1½ år siden jeg snakkede med dyrlægen om det, så jeg er ikke helt sikker.

Jeg mener det var noget med at fordi det var: Orijen, Acana og Applaws, så kunne de 3 sammen være for meget pga. protien i de forskellige. Men jeg kan ikke helt se forskellen. - Men jeg droppede jeg Applaws helt, og valgt at bruge 2 højest 3 sammen. :slight_smile:

Min dyrlæge prøvede faktisk at hjælpe mig, med at få kontakt til Applaws og hører ang. indholdet i deres mad, især tørfoder. Men de vil ikke ud med det. Hun måtte opgive… Spændende…

Jeps, har selv forsøgt at få indholdsfortegnelsen på Applaws tørfoder, men det har indtil nu været HELT umuligt…

Zooplus kunne dog fortælle mig at magnesium indholdet i killigefoderet var på 0,12% hvilket i min optik er alt for meget…

[quote=Helene;524970]Jeps, har selv forsøgt at få indholdsfortegnelsen på Applaws tørfoder, men det har indtil nu været HELT umuligt…

Zooplus kunne dog fortælle mig at magnesium indholdet i killigefoderet var på 0,12% hvilket i min optik er alt for meget…[/quote]

Ja de vil ikke rigtig ud med det - Min dyrlæge har selv forsøgt at ringe og skrive flere gange, plus en klinikassistent, og forsøgt at sige de vil sælge foderet men søger mere viden om det. Men intet bedre info end på poserne. - Det kunne min dyrlæge ikke rigtig lide, og heller ikke jeg. Så det droppede jeg fluks.

Men jeg har ikke alverdens forstand på den foder jungle der, så igen. Hæng mig ikke op på noget.

[quote=Battlestar;524262]det er iams…

der er nogle der har oplevet at deres katte tog på da de tilføjede det - jeg har oplevet det modsatte med alle 7[/quote]

Jeps. Freja tog 1 kg +/- på efter jeg introducerede Iams Hairball Control. :S

[quote=Helene;524970]Jeps, har selv forsøgt at få indholdsfortegnelsen på Applaws tørfoder, men det har indtil nu været HELT umuligt…

Zooplus kunne dog fortælle mig at magnesium indholdet i killigefoderet var på 0,12% hvilket i min optik er alt for meget…[/quote]

Ja, og til den pris så vil jeg da langt hellere fodre med Orijen og Acana, hvor det er muligt at få en analyse og der ingen hemmeligheder er. :slight_smile:

Jøsses, “vi” spiser meget forskelligt. Så meget jeg end ikke kan huske det hele. Men p.t. står her VetPro/killing p.gr.a. størrelsen, en smule Yarrah(købes ikke igen), det sidste af RC sensetive, Hill og Pro Plan.
Desuden er der i formiddag serveret Gourmet vådmad…især den med Becemelsovs er et hit. Iaften skal der ovnsteget 2 pakker kyllingeoverlår.
Vi tobenede skal have medister og broccoligratin og grønsager.
Det ER både min fulde overbevisning OG desuden dokumenteret herhejje, at får man et varieret OG lødigt foder eksisterer dårlig mave nærmest ikke.
Den eneste der kan reagerer på foderskift er Findus…men han får ikke dårlig mave…blot en lille smule lind.
Af samme grund (stærke mavser) får mine killinger også et varieret menukort at forholde dem til. Og jeg kan ikke erindre blot en eneste gang mine købere har skrevet noget om sarte maver.

Jeg er desuden så heldig jeg ikke behøver at fodre specielt. Og det på trods af vi er fra 13 til 2 år…kastrater som fertile. Men her ER også et par stykker der burde tabe sig. Det ER svært at efterkomme alles stofskifte og den arv man slæber rundt på m.h.t. vægt.
Chelsea har været overvægtig i 11 år, men trods dèt er det eneste der figurèrer i hans journal hos dyrlægen, de vaccinationer han har fået i de snart 13 år han har levet.
Simba 2 er også en klump og jeg har stadig blå mærket efter nattens vandringer PÅ mig :yikes:

Jeg blander så ikke, fordi mine katte ikke gider blandet foder. Jeg er “opdraget” med, at de skal have flere forskellige varianter stående, så mine katte har normalt tre til fire skåle med forskellige slags foder. Begrundelsen for ikke at blande det, var noget i retning af, at mennesker jo heller ikke spiser bøf og frikadeller sammen… Så ingen blanding af foder herhjemme.

Dog er vi ved at skifte fra RC til Applaws, så lige nu får de 50/50 for ikke at deres maver skal tage skade. På sigt skal de over på kun Applaws.