? til jer, der har iPad

Jeg kørte i dag ud for at købe den iPad, jeg har lovet mig selv, nu hvor jeg får penge tilbage i skat. Men jeg mødte virkelig så mange tåbelige mennesker der, hvor jeg var inde, at jeg kom hjem med uforrettet sag. I den første forretning blev jeg omklamret af personalet, der endelig fik en kunde. Det andet sted var der ingen betjening, og jeg fik en fræk bemærkning, da jeg spurgte, om man kunne få hjælp.

Nu har jeg så besluttet at købe den online, men jeg har stadig et par spørgsmål, jeg ikke har fået besvaret, så jeg håber, nogen af jer, der kender iPad, kan hjælpe.

Jeg vil have den seneste version, den med retinaskærm, og om den er sort eller hvid, er ligegyldigt :slight_smile: Men jeg kan ikke finde ud af, hvor stor den skal være. Så jeg vil gerne høre, hvor store jeres andres er, og om I synes, I har plads nok. Man kan vælge mellem 16 GB, 32 GB og 64 GB. Jeg kan nu ikke forestille mig, at den behøver være 64, men hvad tænker I?

Jeg kan heller ikke finde ud af, om jeg har brug for cellular eller ej. Herhjemme kan jeg jo koble den på WiFi, og det vil jeg fx også kunne på arbejde. Oplever I, at I har presserende brug for at kunne tilslutte på andre tidspunkter, end hvor I har adgang til WiFi?

Håber, I kan hjælpe, så jeg kan få den bestilt i aften :slight_smile:

GB afhænger jo helt og holdent af, hvad du skal bruge den til.

Jeg blev kraftigt frarådet at købe den mindste iPhone, gjorde de alligevel og har så rigeligt med plads endnu. Jeg har nemlig kun en håndfuld apps som jeg bruger.

Skal du bruge din iPad til sådan noget som billeder, ville jeg helt klart købe en, der er lidt større.

Mhm, er det nu jeg skal sige at jeg faktisk ikke ved det? :tihi:

Kan man se det et sted på den, eller? :slight_smile: Vi har i hvert fald ingen problemer med pladsen, og Casper har da alligevel en del spil derpå…

Tja min er den første iPad der kom og den er på 16 GB og den ervså rigelig stor til mig, tror aldrig jeg får brug for en større

Jeg ville personligt købe en der selv kan gå på nettet.

Jeg har så en Samsung og ikke en iPad, men jeg er GLAD for at den selv kan gå på nettet med sim-kort når det er nødvendigt. Som regel er der et hotspot man kan koble op imod, men ikke altid :slight_smile:

Men det kommer selvfølgelig også an på hvor meget du regner med at ha’ den med, og ikke mindst hvor eget du regner med at være online dår du er hjemmefra :slight_smile: Er det til at læse en bog med f. eks. er det jo ikke nødvendigt at den er online :slight_smile: - men er det for at tjekke KatteGale indimellem, f. eks. på en udstilling… så er det rart at den selv har net osse. Mange haller har ganske vist WiFi… men det er som regel låst :frowning:

Hvordan foregår det, Lisbeth? Har du et særligt abonnement til tabletten?

Jeg har jo også næsten lige købt min en 4’er med 32 GB og cellular :slight_smile:

Jeg valgte, at købe en 32 GB, da jeg kommer til at bruge den til billeder og småspil, hvilket hurtigt kommer til at fylde.
Da jeg ikke har haft den så længe, kan jeg jo endnu ikke sige, om den er stor nok - Men det tror jeg bestemt den er.

Min Iphone er 16 GB og den har jeg allerede fyldt halvt op :slight_smile:

Jeg valgte også cellular, da jeg ikke ville stå et sted på en ferie eller hvor jeg ellers tager den med hen og ikke kunne komme på nettet, fordi der ikke var trådløst internet eller vedkommende ikke kunne huske koden dertil.
Jeg er hos Telenor og jeg fik et ekstra simkort gratis til at putte i iPad’en, så de kører over samme konto :slight_smile:

Håber du fik svar på nogle af dine spørgsmål ellers må du skrive igen :slight_smile:

PS jeg købte min i Bilka og fik en super service - Den unge gut havde virkelig styr på Apple verdenen :slight_smile:

[QUOTE=DK Mammarazzi;1037402]Jeg har jo også næsten lige købt min en 4’er med 32 GB og cellular :slight_smile:

Jeg valgte, at købe en 32 GB, da jeg kommer til at bruge den til billeder og småspil, hvilket hurtigt kommer til at fylde.
Da jeg ikke har haft den så længe, kan jeg jo endnu ikke sige, om den er stor nok - Men det tror jeg bestemt den er.

Min Iphone er 16 GB og den har jeg allerede fyldt halvt op :slight_smile:

Jeg valgte også cellular, da jeg ikke ville stå et sted på en ferie eller hvor jeg ellers tager den med hen og ikke kunne komme på nettet, fordi der ikke var trådløst internet eller vedkommende ikke kunne huske koden dertil.
Jeg er hos Telenor og jeg fik et ekstra simkort gratis til at putte i iPad’en, så de kører over samme konto :slight_smile:

Håber du fik svar på nogle af dine spørgsmål ellers må du skrive igen :slight_smile:

PS jeg købte min i Bilka og fik en super service - Den unge gut havde virkelig styr på Apple verdenen :)[/QUOTE]

Jeg har faktisk lige trykket send til en ordre på en 32 GB med cellular - i Bilka! :klapper:

Men tak for at dele dine overvejelser. Det er lidt de samme, jeg har haft, og som gjorde, at jeg valgte lige som dig. Faktisk var jeg inde i Bilka. Der var kun en mand til at betjene hele afdelingen med tv og computere og kameraer og dvd’er og batterier, og han stod bare omme bag disken og fedtede med et eller andet. Og så var han fræk, da jeg spurgte, om der kun var ham til at betjene hele den afdeling, så derfor gik jeg igen. Så jeg ville faktisk slet ikke have købt den fra Bilkas webshop, men sådan blev det så alligevel :slight_smile:

Jeg må høre Telmore, om de også har sådan et ekstra simkort.

Jeg har en 16 GB og den er bare for lille til mig.
Jeg har pt en opdatering til den, som jeg dælme ikke kan finde plads til, selv om jeg syntes jeg har slettet det jeg kan undvære.

Jeg bruger den mest herhjemme trådløst, men skal jeg have en anden på et tidspunkt ville jeg vælge en der selv kan gå på nettet.

[QUOTE=galath;1037379]Hvordan foregår det, Lisbeth? Har du et særligt abonnement til tabletten?
[/QUOTE]

Ja :slight_smile:

Min er på 64 og går på nettet. Jeg tager den ofte med i sportshaller, hvor
der kan være ventetid mellem kampe osv., så der er det jo smart at være
uafhængig af andres net. Jeg har delt simkort i mit abonnement på min iPhone
10 GB - og det er for meget, jeg har aldrig været i nærheden af at bruge så
meget. Herhjemme er den jo sat op til at gå på det trådløse.

Tillykke med den - du bliver SÅ glad for den!

Hvad er forskellen på en iPad og en Galaxy Tab - grin bare, det tåler jeg sagtens:-)

Det med pladsen - jamen, det kommer an på, hvad du vil bruge den til. Hvis du vil have film, lyd, den slags på, så kræver det plads. Mit (store og voksende) musikbibliotek på computeren kræver den store iPhone - og tilsvarende, hvis jeg ville ha’ det hele på iPad. Har du ikke den slags planer må den mellemste eller måske endda den mindste være rigeligt. Ang. sim-kort… Jeg kan gå på nettet med telefonen, og jeg rejser ikke meget. Desuden er min iPad mini købt til noget ganske bestemt. At læse bøger på. Der er minien det perfekte format. Derfor savner jeg overhovedet ikke det simkort. Skulle jeg derimod bruge den på farten og havde jeg ikke telefonen - så ville jeg ubetinget vælge sim-versionen.
Så - hvad tænker du at bruge den til?

Nåh - jeg kan se du har købt en :pose: Så bare glem det :wink: Og held og lykke med vidunderet :slight_smile:

Ang. det med størrelsen, er det så ikke “lidt lige meget” når man kan købe micro sd kort og fylde på der?
Nu henter jeg ikke mange apps men har en del film, dertil har jeg købt micro sd kort og benytter det.

Jeg har godtnok ikke en iPad. Men jeg har en iPhone med 16 GB. Det er alt for lidt for mig. Jeg har været nødsaget til, at slette en masse apps, billeder og musik, for at have lidt plads.

Musik, billeder og specielt film fylder RIGTIG meget! Jeg kan se du har bestilt i 32 GB. Det tror jeg også er en fin størrelse. For jeg kunne da forestille mig, at du vil bruge den til måske at fange lidt billeder eller film af kattene!
Min næste iPhone skal også være med 32 GB.

[QUOTE=Kimilla;1037451]Ang. det med størrelsen, er det så ikke “lidt lige meget” når man kan købe micro sd kort og fylde på der?
Nu henter jeg ikke mange apps men har en del film, dertil har jeg købt micro sd kort og benytter det.[/QUOTE]
Er det et hukommelseskort, som dem der sidder i et kamera? Så skal man også købe en kortlæser - hvis der findes en, der passer i stikket? Eller hvordan gør du det?

Ja de bruges vel også i kamera, sorry kan ikke sige det med sikkerhed da jeg bruger CF og (alm) SD kort i mine DSLR kamera.
Men det må være det samme som til fx. smart phones osv. - Jeg købte mit her: Kingston MicroSDHC / SDHC C10 - 32GB | Billig Desværre fandt jeg et billigere dagen efter jeg modtog det, men sådan er det jo bare.
Har ikke selv overført til det endnu, men jeg forventer det bare er at sætte det i sin tablet og forbinde til pc’en og overfører på den måde. Ellers er der adapter med, så det kan fungere som alm simkort og passe i en kortlæser.
Har lige sat min tablet til PC, og der kommer en mappe frem for mit ekstra kort og en mappe for selve tabletten.

[QUOTE=Eife;1037362]Mhm, er det nu jeg skal sige at jeg faktisk ikke ved det? :tihi:

Kan man se det et sted på den, eller? :slight_smile: Vi har i hvert fald ingen problemer med pladsen, og Casper har da alligevel en del spil derpå…[/QUOTE]

Settings - General - Usage

Der kan du se størrelsen og hvor meget der er brugt.

Jeg har første udgave med 64 GB, det får ret hurtigt ben at gå på. Fik den i julegave lige da de var kommet af mine søde Charley :wink:
Den var ‘kun’ med Wifi.
Den havde ind i mellem problemer med at connecte til mit netværk og jeg nåede at reinstallere den med Apple-support i røret.
Da den blev ved med at glemme netværket anbefalede Apple at jeg fik den byttet.

Så ned i Fona med den, de var først sådan lidt på tværs, det var ikke Apple der skulle bestemme om de ville bytte eller sende ind til reperation.
Men jeg fik den byttet og valgte denne gang en med 3G og købt data-micro-sim hos 3.
Det er nu byttet med et fra TDC

Jeg bruger ikke mit data-abonnement ret meget, men er glad for det, rart at have når man er udenfor rækkevidde af andet net.

Held og lykke med dit nye legetøj

:slight_smile:

Prisen :wink: og fabrikanten. Ligesom iphones generelt er dyrere en androidtelefoner, så er ipads dyrere end android tablets. Derudover er ipads fabrikeret af Apple, hvorimod Galaxy er Samsungs varemærke og en android udgave.

Jeg har ikke hørt om noget, ipads kan (udover samkøre med iphones og andre Apple-produkter, som jo er relevant, hvis man allerede har andre), som android produkter ikke kan, så for ‘nybegyndere’ er det vist mest et temperamentsspørgsmål, hvad man vælger :slight_smile:

[QUOTE=Kimilla;1037468]Ja de bruges vel også i kamera, sorry kan ikke sige det med sikkerhed da jeg bruger CF og (alm) SD kort i mine DSLR kamera.
Men det må være det samme som til fx. smart phones osv. - Jeg købte mit her: Kingston MicroSDHC / SDHC C10 - 32GB | Billig Desværre fandt jeg et billigere dagen efter jeg modtog det, men sådan er det jo bare.
Har ikke selv overført til det endnu, men jeg forventer det bare er at sætte det i sin tablet og forbinde til pc’en og overfører på den måde. Ellers er der adapter med, så det kan fungere som alm simkort og passe i en kortlæser.
Har lige sat min tablet til PC, og der kommer en mappe frem for mit ekstra kort og en mappe for selve tabletten.[/QUOTE]

Hvordan sætter du det i? Den eneste åbning der er i min iPad er der, hvor man sætter lightning cablet i, det man også bruger til at forbinde til computeren. Der kan ikke sidde to ting i? Du kan købe en reader hos Apple Lightning til SD kortkameralæser - Apple (DK)
Kan man bruge ting direkte fra hukommelseskortet på tablet’en, som hvis det var en ekstern harddisk? Jeg troede man skulle overføre det til iPad’en - og så skal man jo stadig bruge plads på den? (Nej, jeg er ikke så vant til de kort - bortset fra at der er et i mit kamera :slight_smile: )