Til jer med fritløbene katte

Jeg er blevet gjort bekendt med at der er katte leukæmi i omløb.
En mellem Hvalsø og Tølløse og en i Holbæk og en i St Merløse…

så jer der bor i området Merløse-Holbæk og Lejre, får jeres katte vaccineret mod katte leukæmi…

Der skal lige indskydes katten skal testes negativ først

sorry… tak

[quote=Hanne P;288152]Jeg er blevet gjort bekendt med at der er katte leukæmi i omløb.
En mellem Hvalsø og Tølløse og en i Holbæk og en i St Merløse…

så jer der bor i området Merløse-Holbæk og Lejre, får jeres katte vaccineret mod katte leukæmi…[/quote]

:? :? :?

Smitter det via luften, hvis de drikker af den samme vandpyt - eller via bid ??

Jeg mener det i ramme alvor - jeg har INGEN kendskab til den slags - men det lyder da grimt.

:blegne:

Det kan kun være via bid.

:tak::tak::tak:

Så er chancen vel trods alt ret lille ??

:kryds:

Nej, det smitter også via fx spyt. Et hvæs i hovedet på den anden kan også gøre det.

og vask, da det smitter via spyt

-what -what -what

Uha-da - det var pokkers !

Så kan jeg søreme godt forstå, at der bliver advaret herinde - det var dog skrækkeligt.

:brist:

FeLV smitter via ‘kropsvæsker’ - gennem direkte kontakt, men det kan også smitte via mad/vand skåle og bakker - MEN for indirekte smitte skal forhold altså være optimale for at virus smitter (for at virus kan overleve uden for kattens krop længe nok til at smitte anden kat).

i det jeg har læst om FeLV står der også tit at det er ‘længerevarende kontakt’ der skal til - jeg har ikke kunnet finde info om hvor meget virus der egenligt skal til for at smitte - ved ikke om et enkelt hvæs, slurk vand ect egentlig er nok …men det vil jeg nok stille spørgsmåls tegn ved

jeg har læst at FeLV primært smitter mellem katte der er ‘venner’ (katte der har daglig kontakt og deler bakker, mad, vand, legetøj, slikker hinanden, leger ect) mens FIV primært smitter mellem katte der er ‘uvenner’ (specielt bid/slåskampe)

vaccination er i øvrigt ikke 100% beskyttelse - husker jeg ret er er lidt forskel afhængig af producent - mener det er 60-70% beskyttelse - men vaccineret kat der smittes kan have en ‘forsinkelse’ i udvikling af sygdom

at teste sin kat er vigtig før vaccination - og test med PCR - de små snap/ELISA test dyrlæge selv laver kan vise både falsk positiv og falsk negativ !

syntes det vigtigste er at teste sin kat - for at få identificeret smittende katte…og sørge for at de ikke smitter andre. tester alle (og tog konsekvenser) ville FeLV være ‘nem’ at stoppe.

OG især killinger er FeLV farlig for - så farlig at de i USA nu snakker om at gøre vaccinen standard for killinger.

Det tilrådes kun at vaccinere voksne ude katte i risikoområde - den sunde voksne kats immunforsvar kan holde holde det nede

Jeg har fået mine vaccineret.

Alle sammen, selv om jeg har nogle der ikke kommer ud.

Det fik jeg da killingerne i sin tid fik herpes, da var der én i en tråd herinde der gjorde mig opmærksom på at man kunne vaccinere mod FelV. (tak Lis)

Min daværende dyrlæge sagde pjat med dig.

Så jeg fandt en anden.

han mente det var ret vigtigt at jeg vaccinerede når nu jeg havde killinger, og tog usle katte ind engang imellem.

så han kom og testede hele banden, og så vaccinerede han dem allesammen.

Og når der kommer nye ind, er proceduren den samme, med mindre de selvfølgelig er vaccinerde.

Nårh ja, og så fik jeg det hele for 800,- det er vidst pænt billigt for et hjemmebesøg med test af 22 katte og vaccine af samme antal.

[quote=Musashi;288210]

syntes det vigtigste er at teste sin kat - for at få identificeret smittende katte…og sørge for at de ikke smitter andre. tester alle (og tog konsekvenser) ville FeLV være ‘nem’ at stoppe.[/quote]

:ok::ok: Ja det ville være rimelig nemt at mindske/udrydde hvis folk bare tog det lidt alvorligt og tænkte sig om.