Til jer med udekatte

Jeg har bare to enkle spørgsmål:

Hvorfor har I valgt at hve jeres katte ude? Og til dem med ude/inde katte - hvorfor har I valgt det?

MVH Helle

da jeg i 1995 fik kat, vidste jeg ikke bedre…nu har jeg så også pladsen, da jeg bor langt ude på landet…og dem der er vant til at gå ude/ inde vil blive frustrerede hvis de skulle laves til indekatte…

Mine to missetøser, Pussimor og Pølse har selv valgt at være ude. Jeg prøvede med kattegård, men de kunne slet ikke trives med dette liv. Så de lever det frie liv, kommer og går som de vil og har det dejligt. Pølse er 6 år og har aldrig været syg eller skadet på nogen måde. Pussimor har haft halsbetændelse, men ellers er hun lige så sund og rask som Pølse. De bliver selvfølgelig passet med dyrlægebesøg, men der er aldrig noget ivejen med de to damer.
Leopold har her på det sidste fået lov til at gå ud et par gange om dagen. Det var et svært valg, men jeg kunne se han ville gå helt i stykker hvis han ikke fik mere en de ture jeg kunne give ham. Vi har så nu en dejlig glad bengal der trives fint med sit udendørsliv, men som altid kommer hjem og sover hos mor her om natten.
Lilli og Otto går for det meste i kattegården, men kommer tit med os ud og gå. De har ikke sele på og kommer pænt når vi kalder på dem. De små kommer kun i kattegården, eller det vil sige Pippi, for Viggo skal være indekat og skal ikke have smag for udendørslivet.
Alle vore katte er inde om natten, sådan har jeg det bedst og misserne ved det. De kommer altid hjem til sengetid, både gimper og drenge;o))
Knus Elin

PS Jeg skylder at sige vi bor langt fra befærdet vej og tæt på skov og mark, så biler er jeg ikke bange for.

Mine katte er inde katte, og skal de ud, må det blive når jeg engang får en have der kan indhegnes.
Grunden til dette valg er; da jeg boede hjemme, skulle vores katte have lov at løbe ude som inde, hvilket resulterede i en kat kørt ned, en der aldrig vendte hjem, en der kom hjem med et stor hul i maven pga hund, og min sidste perser pige, som jeg næste kan garantere blev stjålet.
Jeg har katte med pels, de ligner racekatte men det er jo blandinger, og folk får lange fingre, når de ser katte der er flotte og “specielle”.
Så min holdning er at de er inde, indtil jeg kan lukke dem forsvarligt ud:)

vi lod altid vores piger gå fri da vi boede hjemme. Vi havde hunde der gik frit i haven så kunne ikke holde dem inde. Vi boede et godt stykke fra en stor vej så det var ikke et problem.

de nød at komme og gå som de ville og belønnede os med MANGE MANGE mus :slight_smile:

De blev altid passet og plejet med alt og havde aldrig en sygedag til trods for at de blev fodret med kitekat og selv gik i hundemaden når de ville have tørkost

de var smukke, blanke i pelsen, skinnede som solen… og var de mest kælne piger der altid sov i min seng om natten :slight_smile:

Mine nuværende drenge har jeg inde - for jeg bor på 4.

men når jeg engang flytter hjem - så bliver det i en kæmpe løbegård de skal være i - for så tager jeg ubetinget ingen chancer :slight_smile:

Hej Helle!

Jeg bor langt ude på landet - og vores vej er kun befærdet af os selv.

Mine katte maine coons og norske skovkatte har det mest vidunderlige
liv, nogen missekat kan ønske sig.

Jeg er på arbejde 3 timer dagligt + ½ times kørsel -
Så de har mulighed for at løbe ud og ind dagen lang.
Og det gør de.

De fanger en masse mus og klatrer i træer - og er bare så glade så glade. -breakdance
Det siger de selv. -breakdance

Mange gode hilsner
Mona
-wehuu Du er velkommen til at besøge min hjemmeside, hvor hver kat
fortæller om sig selv. http://monaskatte.dk

Jeg har haft begge dele :slight_smile:

Tidligere mens jeg stadig boede i Jylland …laaaaaangt ude på landet, havde jeg ude/inde katte - Det var en sand mareridt, og uhyggelig dyr i dyrlægeregninger. Masser af skrammer som skulle lappes efter slåskamp med de omkring boende gårdkatte - Altid nervøs for om jægerene ved et uheld skulle skyde dem - Altid betænkelig når jeg så, at mine katte besørge i naboens nysået og snorlige radisebed, og når jeg så en af mine katte, fræk og frejdig mængede sig ved deres frokostbord, hvis de tillod sig at spise ude i deres have. Jeg var især bange for trafikken, for selvom det var langt ude på landet, med kun en meget lille landevej, så var det ofte jeg så en missekat ligge i vejsiden. …Øremider - orm og lopper !!. Jeg får ALDRIG fritlevende katte igen !!

Nu er jeg den glade ejer af 4 skønne indekatte, som alle trives godt med ikke at komme ud. De er født inde, deres generationer baglæns er og har været indekatte …De savner ikke noget, de ikke ved hvad er. Jeg kan sagtens ha’ vores dør ud til opgangen være åben, ikke een af dem, kunne drømme om, at overtræde dørtrinet …Min ældste kat, går en sjælden gang med mig ud til skakten, men hun er straks inde og i sikkerhed igen :slight_smile:

Den store forskel på fritgående og indekatte, er for mig MEGET tydeligt. Man får meget bedre kontakt med indekatte …Lærer dem at kende, ved bare at kaste et blik på dem. Mine daværende ‘frie’ katte, havde jeg slet slet ikke den samme kontakt med - Ofte så jeg dem jo kun, når de var sultne - trætte og mætte på dagens oplevelser, og efter en god lur, så var det ud på eventyr igen :slight_smile:

Vi taler om, at sælge lejligheden her til næste år, og købe hus med have. Det første der bliver lavet er enten sikring af haven, eller osse så bliver der bygget en stor og fin kattegård, det ville glæde mig, hvis mine tøzer kunne få lidt mere vind i pelsen, end vores nuværende altan giver.

Mine katte er kun indekatte…næsten…

Hvis de kommer ud er det i snor (Charlie og Nunuu) eller sammen med mig (Victoria).

For det første kan jeg slet ikke klare tanken om at de skal løbe frit og for det andet tror jeg ikke at det gavner en perserpels.

Løbegård kan selvfølgelig komme på tale, men nu må vi se…

Der var sådan jeg var vant til at der blev holdt kat - nu er jeg ældre og har dannet min egen mening om hvorvidt mine katte skal være ude eller inde/inde m. løbegård :slight_smile:

Mit første bekendskab med abyssinieren var en blanding.
Roady hed han, fundet på gaden, kastreret blev han min.
Holde ham inde var umuligt - en dag 5 år senere var han væk.
Jeg stemte dørklokker, havde billede af ham i avisen, postomdelt efterlysning også i hele lokalområdet, en der kunne noget med hår og et billede, ingen Roady.
Det er over 15 år siden, det gør stadig ondt. Aldrig, aldrig mere kommer nogen af mine katte til at gå frit - og aldrig kan der købes kat af mig der skal gå frit.

Vi bor langt ude på landet 300 m nedad en grusvej, hvor nærmeste asfaltvej er af de små. Vores katte fik lov at komme ud og løbe frit, når vi var hjemme… Lige indtil vi fandt vores skønne blandingskat liggende død på asfaltvejen. Vi havde aldrig set nogle af kattene så meget som på vej opad grusvejen, kun lige hjemme omkring gården.

Så vores øvrige katte blev indkatte fra den ene dag til den anden. Der var nogle frustrationer, men de forsvandt hurtigt - vi ignorerede simpelthen dem, når de ville ud. Efter et par måneder kom vi i tanker om, at vi kunne indhegne vores overdækkede terrasse, så de også kunne bruge den.

Her i foråret har vi så fået indhegnet hele haven og der er sat kattelem i, så de kan løbe ud og ind, som de har lyst. De har også gået et meget stort udhus som de kan gå ind og hygge sig i.

Vi får helt sikkert ikke fritløbende katte mere.

Hmmmm svært spørgsmål…vi startede med Thit og Mulle på anden sal…indemisser selvf.og de trivedes fint…fik flaskebarnet Obie og vi syntes, at pladsen blev for trang og besluttede os for at flytte på landet.

Vi snakkede egentlig ikke om, at de skulle være udemisser, det lå bare i luften, for det var, hvad vi begge var vant til hjemmefra.

Vi havde nogle krav til, hvor vi skulle bo…ingen trafikerede veje, få naboer og kattevenlige sådanne…og det var det, vi valgte huset ud fra, så vi endte med nogle gamle billige faldefærdige mursten, som indtil videre har kostet os en jetjager, men området er næsten perfekt til udemisser…vi tog dog ikke højde for jægere:( hvilket sikkert var det der kostede os Obie…

Huset trænger enormt til nyt tag men vi kører en længere varende og til tider en temmelig ophisset diskusion om, vi skal bruge pengene til en indhegning i stedet…

Har vi fortrudt…ja og nej…ja, for så havde Obie stadig været her-kedog jeg ville ikke være et nervevrag, hver gang en af misserne bryder sin vanlige rytme med at komme hjem…
Og nej for de stortrives alle, vi har ikke haft nogle problemer med syge eller skadet katte…eller jo vi har set øremider 2 gange men aldrig haft lopper…vores naboers katte er alle neutraliseret, så der er ingen ballade dem imellem…fremmede misser ser vi kun, når de er blevet dumpet her:(

At de blev udemisser ligger i Marks og min opdragelse…det var det vi var vant til hjemmefra…var vi flyttet på landet i morgen, så var de blevet inde misser med en kæmpe indhegnet have at boltre sig i…

Mine katte er indekatte, men de har adgang til løbegård , vi har sat kattelem i så de kan selv styre om de vil være inde eller ude:)
Derude er kattebakken også, så det fungerer perfekt.

Vi bor i hus tæt på Vejle centrum så der er meget trafik uden for vores dør, derfor får de ikke lov til og løbe frit, det ville ikke være til og bære hvis de blev kørt over…

Vore 7 katte er inde/udekatte - og det har jeg valgt af hensyn til kattene. Alle - undtagen 1 - er et skønt sammenrend af “glemte” staldkatte og tilløbere, som alle havde været vant til udelivet. 2 stk. var ca. 5-6 år da de kom hertil, 1 sågar 12 år. Et par er forhenværende vildkatte, som vilde gå “banans” hvis de skulle være inde - et andet problem er, at de om natten kommer ind for at sove og skal holdes i 2 adskilte grupper - for de “knus-elsker” ikke ligefrem hinanden.

I det daglige tolererer de hinanden, men det kan give nogle hårde knubs når de render ind i hinanden indenfor - udenfor kan de bedre komme væk.

Heldigvis bor vi i en lille landsby i et skarpt sving, så ingen kan køre stærkt forbi. Det giver dog problemer i forbindelse med mange fremmede “besøgs-katte” og dertil hørende bidsår og bylder. Der er desværre nogen der vender det døve øre til m.h.t. neutralisering.

Jeg har 4 indendørs katte, de har dog løbegård.
Da jeg valgte at skulle ha kat var der ingen tvivl om at det skaulle være indendørs - jeg har simpelthen ikke nerver til at de skulle være udendørs.
Jeg tror ikke mine katte savner det udendørs liv da de ikke kender til det. Mine 2 skovtrolde er født og opvokset indendørs. Min han hustrold er født inden dørs og min hun hustrold var stald killing til hun blev 4 uger så kom hun ind i et bur sammen med sin mor og søskende på Hillerød dyrinternat så jeg tror ikke det er meget hun kan huske af sit frie liv.
Jeg har så prøvet at indrette hjemmet således at mine katte bøde kan kravle og ligge højt og i løbegården er der både klatrestativer og højtliggenede hylder samt huler lidt planter og rindende vand.

Vi har indhegnet hele haven - Fort Egevej - er der nogen, der ynder at kalde det :slight_smile: - og så har vi en kattelem, så kattene selv kan bestemme, om de vil være ude eller inde.

Det var et stort arbejde (for min mand) at indhegne haven, men vi er enige om, at det ubetinget har været alle kræfter værd! Vi bor ikke så langt fra en større vej, og vi har tidligere mistet to katte i trafikken, og det måtte bare ikke ske igen. Nu er det sådan en fantastisk tryg følelse, når kattene er ude - for de er i haven og ingen andre steder, og de nyder jo at være ude og få luft i pelsen, at jagte sommerfugle og visne blade, og vi nyder at kunne være ude sammen med kattene.
-hopla

Som barn og det meste af mit voksenliv har vores/mine katte været udekatte, de skulle da ha’ deres frihed…

Men i 2006 da jeg oplevede min broders kat være totalt smaderet efter at den var kørt ned besluttede jeg mig for at når jeg ikke havde min Dina mere skulle jeg aldrig mere ha’ fritgående kat. Jeg mistede desværre min Dina til en modbydelig jæger der skød langt de fleste katte her i byen.

Mine katte bliver aldrig fritgående, det er sgu slut med det.

[quote=PiaH;54498]Jeg mistede desværre min Dina til en modbydelig jæger der skød langt de fleste katte her i byen.

.[/quote]

-bangbang…JÆGER

-bøllebank…JÆGER

Jeg bor på landet ,derfor får min kat lov til at komme ud .Er godt nok bange for at den en dag bliver kørt ned eller forsvinder .

Men når vi bor som vi gør ,med stor have ,gode klatretræer nænder vi ikke at holde den inde .Nyder faktisk synet af LILLEMISnår den leger i haven .Han løber ikke langt fra huset er 5 m d r gammel og skal kastereres i næste uge.

Jeg synes det er ærgeligt så lidt respekt jægere har for katte, og det faktum at de nok er nogens kæledyr.