Til jer med udekatte

Det er mere deres grund til at skyde kattene, der hisser mig op…jeg ved ikke, hvor mange gange jeg har fået stukket i næsen, at kattene tager vildtet og det er derfor de skyder kattene…øhhhhh hvad-what siden hvornår har der været jagtsæson på mus, plejer min kommentar så at være…humor har de så heller ikke:S

Det er det jeg mener med det, modbydelig, deres grund til det, en skide dårlig grund.
Min kommentar plejer at være at jeg aldrig har set en kat nedlægge en hjort.

Jeg har af og til diskuteret emnet katte med jægere - vi blir aldrig venner - jeg kan heller ikke lide størstedelens måde at træne hunde!

De påråber sig retten til at skyde en kat. Jeg mener ikke, at man som menneske bør dræbe andres kæledyr.

De siger, at vi bare kan holde vores katte inde.

Jeg siger, at det gør jeg skam - men det kunne jo ske, at en af mine smuttede ved en fejl.

De siger, at det er de lige glade med - de ville også skyde Tara, Nanoq, Nemo og Tip - og måske endda min hund Ace - hvis de så dem på deres jord.

Jeg er altid grædefærdig efter sådan en samtale. Og dybt panisk ved tanken om at en af mine elskede venner en dag kunne gå ud ved et uheld (Tara har været det TO GANGE ved en fejl), se et menneske( som de jo kun kender for noget godt), løbe glad imod det menenske med halen oppe og miauve i hilsen - og blive pløkket ned med iskold blod.

Jeg har bedt dem komme og fortælle det, hvis de en dag skød en af mine katte - jeg vil hellere vide det end leve i uvished.

Jægerne herude siger, at det har de ikke tid til.

Og så spørger folk mig, hvorfor jeg hader dem? Jeg mener det virkelig - hader dem!
Jeg håber aldrig, at en af mine dyr slipper ud.

Hvis de gjorde ville jeg muligvis skulle en tur ind og spjælde - sådan cirka 14 til 16 år…

K

Nu er jeg gift med en jærger og bliver lidt ærgelig over den generalisering der ofte er.
Lige som med alle mulige andre mennesker, er der meget stor forskel på hvordan jæger ser på både jagt generelt, deres hunde, katte osv.

Mht ude katte. Vi har haft en kastrat som vi fik da han var 8 år og altid havde været udekat.
Vi prøvede at gøre ham til indekat, men efter 1/2 år måtte vi give op og lade ham komme ud.
Selvom han altså ikke var ung samt kastrat var han en slagsbror af format!
Vi var advaret om, at hvis han var væk mere end 3 dage ad gangen, skulle vi forberede os på en dyr dyrlæge regning…og det skal jeg ellers love for :S
Han har haft dræn i ben, hals samt hoved/kæbe imens vi har haft ham (på forskellige tidspunkter) pga slåskampe (han kom jø først hjem nogle dage efter, så der nåede altid at komme bylder)
Han er desværre ikke mere, men fik trods alle odds en høj alder.

Der gik så nogle år før vi fik kat igen, det er Ariel som vi har nu.
Hun var vild/stald kat. De første par mdr. rendte hun frit for hun var jo født vild og vi bor ved en lille grusvej med over 600m til nærmeste nabo.
Alligevel var jeg dybt bekymret hver gang hun kom ud.
Jærgerne i det her område (ikke manden, han har ikke jagt her :wink: ) men jærgerne i det her område havde gjort os klart at de skød samtlige katte de mødte på deres jagter. Desuden er der en del ræve i området, der bliver høstet (ved ikke om det er en skrøne, men har hørt der hvert år er uheldige katte der ryger genne mmejetærskere…det er bare en skræmende tanke når ens kat løber ude og majetærskerne køre over alt -bleg )
Så nu er Ariel og de katte vi efterfølgende har fået, alle indekatte indtil vi får lavet en løbegård/hægnet noget af haven. Heldigvis trives Ariel med det, andet havde ikke været til at bære.

Urbrand - Nu er min far også jæger. Han kunne aldrig drømme om at skyde en kat ned på den måde. Men derfor skriver jeg stadig som jeg gør, fordi jeg har set hvordan jægere skriver på deres forummer. Har endnu aldrig set en jæger derinde (kan selvfølgelig have set de forkerte steder) modsige andre der snakkede om at plaffe katte ned. Så så længe der ikke er nogen jægere der protesterer højlydt, må det være den generelle holdning blandt jægere :slight_smile:

Desværre er det holdningen blandt jægere her hvor jeg bor.

Tip var faktisk tæt på at smutte ud i dag… apropos!

Jeg har klart også hørt dem der kæfter op sammen med de andre jægere om at katte bare skal skydes, men som aldrig selv ville gøre det.
Det er rigtigt det ligesom er “yt” at indrømme man synes det er forkert. Ikke destomindre har jeg på tomandshånd snakket med en del jæger der faktisk ikke skyder katte fordi de ikke synes det er ok at skyde dyr bare for at skyde, men synes der skal være en form or formål, enten at få en pæls, kød eller en opsats (tror jeg det hedder??) De vil som sagt bare ikke indrømme det over for andre jægere for ikke at falde “udenfor”

Dem der bor her i området/har jagten her, skyder også alle de katte de ser og det er også min store skærk at en af mine render ud, så kender det bestemt godt.

[QUOTE=Urbrand;54700]

Dem der bor her i området/har jagten her, skyder også alle de katte de ser og det er også min store skærk at en af mine render ud, så kender det bestemt godt.[/QUOTE]

hvad i alverden får dem dog til det… har de ikke koner og børn der elsker deres kæledyr??

hvilket menneske kan få sig til at berøve andre deres elskede dyr ? jo syge folk selvfølgelig (det ser vi jo hver dag i nyhederne) - håber virkelig ikke man kan generalisere så meget blot fordi de er jægere ?

i mine øjne burde det straffes ekstra hårdt… der burde da følge dobbelt ansvar for andre folks dyr med når man får jagtegnet…

men det er jo bare min mening…

Jeg giver dig helt ret, det er meget koldblodigt og også derfor jeg reagere over generaliseringen, for ved der er en del jægere der aldrig ville skyde andres kæledyr :slight_smile:

Min bror er jæger OG dyrlæge OG har kat. Han kunne i hvert fald ikke finde på sådan noget .

Vi havde vores første huskatte, som fritløbende - dvs de havde en kattelem, hvor de kunne gå ind og ud hele døgnet rundt som det passede dem. Det betød i de 15 år;

  • Andre katte indenfor i huset, der åd maden
  • Andre katte indenfor i huset, der strintede
  • Evige slåskampe, der især gik udover vores hankastrat
  • Bylder og et øje der blev ødelagt
  • Mus og fugle indenfor også i sengen !
  • Nogle gange mareridt, når kattene var væk i længere tid

Men vi troede at det var det bedste for kattene, og var ikke klogere og kendte ikke til andre alternativer. Vi bor ned af en markvej, så heldigvis er her ikke meget trafik - men de kunne ligeså godt være blevet kørt over.

Så svaret må være uvidenhed og at det var nemt -shhhh

Nu har vi hele forhaven indhegnet - det tog tre aftener, og aldrig har både jeg og kæresten været så glad for noget ! Kattene elsker deres have, og vi behøver ikke længere bekymre os om en masse ting -thumbs

[quote=lenschow;53357]Jeg har bare to enkle spørgsmål:

Hvorfor har I valgt at hve jeres katte ude? Og til dem med ude/inde katte - hvorfor har I valgt det?

MVH Helle[/quote]

Vi har indekatte der har løbegård og nu også indhegnet have.
Vores første misser var udekatte deres første 6 år, men mine nerver kunne ikke rigtigt holde til det, for de satte sig midt ude på vejen og vaskede sig, eller de løb tagfat tværs over vejen uden at se sig for. Og hver aften var jeg ude for at kalde dem ind og hvis de ikke kom med det samme, så rendte jeg og ledte efter dem. Så blev de indekatte med sele og lang snor i haven.
Briterne fik så løbegård og gik også i haven med sele og lang snor. Vi fik så indhegnet haven med plastic hegn på et tidspunkt - dum ide at det var plastic, nogle tyggede det i stykker, tror det var ræven, og jeg gik og reparerede huller alle vegne, og kattene var pludselig i naboens have, og han kan IKKE kan fordrage katte. Men de gik løs og jeg holdt øje med dem.

Sidste år fik vi så sat ordentligt hegn på haven udenpå det andet med el i toppen og nu kan kattene være i haven og klatre i træer. Så det er bare super.

Nej, jeg kunne aldrig have fritløbende katte igen, muligvis hvis jeg boede langt ude på landet.

Fik mulighed for at tale med to jægere om sagen i går - de blev helt tavse, da jeg sagde, at en af mine jo kunne smutte og fortalte, hvad det ville betyde for mit hjerte hvis en af dem blev skudt… Det var rar oplevelse… tror en del af dem handler i uvidenhed om, at katte kan betyde noget for mennesker - og at der ikke følger ganrantier med at indekatte altid er inde…

Jeg ved godt, at det ikke er alle jægere (også mht til hundetræning). Min bror er fx jæger, min fætter og totedjedele af min svigerfamilie - de har ikke den tilgang til hverken hund eller kat. Og jeg har da også været hos en jæger for at adfærdsbehandle hans hund - det skyldtes, at han havde sgat nej til at vikle pigtråd om dummyen for at lære hunden ikke at tygge på appporten - så ja der er bestemt gode folk iblandt…

Knus