Til tortie-elskere og genetik-nørder

Gosh. Spændende!

Jeg synes da det er mange Maine Cooner som bliver vist på facebook som har samme skillelinje, som huskatten i Janes sidste post.

PiaHs Aicha har os det der meget todelte ansigt - så hun er muligvis kimær? Eller opfører tortie sig også sådan?

(@Pia: Jeg håber det er ok jeg har nævnt hende - kom bare til at tænke på smuksakken med det samme jeg så katten i linket :))

[QUOTE=Lykke;1021138]PiaHs Aicha har os det der meget todelte ansigt - så hun er muligvis kimær? Eller opfører tortie sig også sådan?

(@Pia: Jeg håber det er ok jeg har nævnt hende - kom bare til at tænke på smuksakken med det samme jeg så katten i linket :))[/QUOTE]

Det er helt fint med mig :smiley: Ser bare først denne tråd nu.

Her lige et billede af Aicha.

[QUOTE=Susanne W;1021099]Snippet fra Birma Focus 3-07, hvor jeg lavede en lang artikel om det røde gen - her kommer delen om tortie hanner:

Tortie hanner
Der findes hele 4 forskellige muligheder for at blive født som tortie han.

Somatisk mutation: Hos nogle røde katte finder man små, sorte pletter forskellige steder på kroppen. De betragtes imidlertid ikke som tortie, for der er tale om en mutation der gør, at den sorte farve (eumelanin) alligevel ”trænger igennem” den røde farve (phaeomelanin). Denne slags mutation er selvfølgelig helt ufarlig og betragtes som en fejl i udviklingen under fostertilstanden. Kattene er almindeligt fertile og avler som røde.

XXY genotype: Den næste forklaring er et unormalt antal X-kromosomer. Kun ét X-kromosom ad gangen kan fungere i kroppens celler, og de fleste tortie hanner har et ekstra X-kromosom. (Ja, alle hunner indeholder 2 X-kromosomer, men kroppen inaktiverer det ene, hvorfor hunner lever fint med 2 X-kromosomer) Kroppen indeholder 2 forskellige XY konstellationer, og hvis det ene er et X(O)Y, så får vi en tortie han. Da dette er en unormal sammensætning af kromosomerne, er denne form udgave af en tortie han steril! Denne kromosomsammensætning kaldes også Klinefelder syndrom.

XX og XY mosaik: Den tredje forklaring er endnu mere usædvanlige kromosomsammensætninger, hvor katten består af en mosaik af XX og XY celler; XX og XXY celler eller XY og XXY celler. Skal en han blive tortie, skal han i hudcellerne bære både X-kromer MED og UDEN rødt. Han vil sædvanligvis være steril som mosaik, men teoretisk kan hans kønsceller bestå af ene XY kromosomer, og så vil han være fertil.

Kimærer: Den sidste forklaring er kimærer. En kimær et dyr, som har 2 eller flere forskellige populationer af celler, som er genetisk forskellige og som oprinder i forskellige zygoter (zygot= befrugtet æg).
Kimeraer har enten 4 forældre (2 befrugtede æg eller tidlige fostre smelter sammen til ét) eller 3 forældre (et befrugtet æg smelter sammen med et ubefrugtet æg, eller et befrugtet æg sammensmelter med endnu en sædcelle) Hver gruppe af celler beholder sine egne træk, og resultatet er et dyr, som er en mosaik af dele, som ikke passer sammen. Forklarende eksempel: 2 puslespil, som har samme brikmønster - men forskelligt motiv! Man kan godt samle puslespillet, men motivet kommer jo til at se lidt spøjst ud :slight_smile: Kimærer er ofte fertile, men afkommets fertilitet og udseende afhænger naturligvis af hvilken gruppe celler der har formet æggestokke eller testikler!
Som regel vil de rent genetisk kun avle som værende enten rød eller sort, fordi enten har det røde eller det sorte gen dannet hans testikler. Han kan også have et ekstra kromosom, og så vil han kunne avle som en tortie. Men så vidt jeg har kunnet grave mig frem til, så er det mest almindelige åbenbart at han kun er én af farverne, når han sættes i avl.
Kimeraer kan også laves i et reagensglas :slight_smile: Her er et interessant link: http://arbl.cvmbs.colostate.edu/hbooks/genetics/medgen/chromo/mosaics.html - der forklares også lidt om mosaik. Det mest interessante er måske billedet forneden af det lille lamseben med besynderligt udseende pels! Det er en kimær (fremstillet i laboratorium…!) Det er ikke en krydsning mellem en ged og et får - man har altså ikke parret et får og en ged. Det er en kimær, dvs. at et befrugtet fåreæg og et befrugtet gedeæg er smeltet sammen og har givet en… går - eller en fed…!!! J Her viser pelsen tydeligt, at nogle steder på kroppen er det et får, der er fremtrædende, og andre steder er det geden, der har overtaget. Den slags halløj forekommer selvfølgelig ikke i naturen, da her er tale om 2 forskellige arter - men hvis man overfører det til katten, så kan man bedre forstå hvorfor en tortie han nogle steder er sort, nogle steder er rød, for det er jo samme arts æg der er sammensmeltet - derfor kan det sagtens forekomme i naturen. De er relativt sjældne - men ikke ligefrem nogen sensation. Det kan være svært at vide hvilken udgave en tortie hankat, er, men kan kan forsøgsvis lade ham parre eller lade ham blodteste.

[I]Nu ved vi så alt, hvad vi behøver vide om det røde gen —så er det vist tiden at gå fra genetik-lokalet over i historie-lokalet og kigge lidt på hvornår og hvordan vi fik det røde gen ind i birmaen.

[/I]VH
Susanne[/QUOTE]

susanne ku man evt få et link til hele artiklen eller en mail med den.

Ja, den er jo ret ny… Men det mest mærkelige ved den kat er for mig hvor det der blå øje kommer fra!! Er den 3 embryoer smeltet sammen (næppe), eller hvad pokker er der sket af genfejl for at en rød kat har blå øjne? :slight_smile:

Jeg tror nu ikke Elle er kimær:

Nicki kaldte hende ikke andet end Two Face :wink:

Den ligger ikke på nettet, den findes kun i bladet. Men jeg skal se om jeg kan få kringlet en pdf fil en af dagene. Artiklen beskriver også hvordan den røde farve fandt ind i birmaerne, og så er der selvfølgelig lidt billeder også :slight_smile:
VH
Susanne

Genetik er en sjov størrelse, som vi nok aldrig kommer helt til at forstå :slight_smile:

Jeg er ret sikker på, at det ikke er alle katte med den slags 2-farvede ansigter, der er kimærer, men der er da sikkert en del af dem, der er, men hvor det så bare aldrig bliver opdaget.

[QUOTE=En forhenværende bruger;1021218]Genetik er en sjov størrelse, som vi nok aldrig kommer helt til at forstå :slight_smile:

Jeg er ret sikker på, at det ikke er alle katte med den slags 2-farvede ansigter, der er kimærer, men der er da sikkert en del af dem, der er, men hvor det så bare aldrig bliver opdaget.[/QUOTE]

Ja, faktisk er jeg ikke helt overbevist om at den der er kimær, eller hvad den er, for selvom jeg ikke fulgte intensivt med, s¨å dukkede der i hvert fald aldrig info op om at katten var blevet testet :slight_smile:

Det kommer ingen til at vide for han er kastreret :slight_smile:

Ah, det kunne jeg så ikke lige huske om han var… :slight_smile: Bare at han var klasse 11

[QUOTE=En forhenværende bruger;1021106]Spændende emne! Meget fascinerende!

Jeg fandt lige denne artikel, hvor der også nævnes noget om menneskelige kimærer og gives nogle eksempler på dette:
http://www.messybeast.com/mosaicism6.htm[/QUOTE]

Ja, det er enormt spændende. Det er faktisk Flemmings “skyld” at jeg faldt over den hjemmeside jeg linker til i allerførste indlæg så du må lige sige ham tak :slight_smile:

Hvis du kan kringle den pdf af artiklen du snakker om Susanne senere i tråden, så vil jeg også meget gerne bede om en kopi :slight_smile:

Ja, den lurer jeg også lidt over. Det kan jo være at det er noget så "simpelt som en somatisk mutation der er sket :øhmm:
Må erkende at hovedet ikke er helt samarbejdsvilligt til udtænkning af større tanker lige nu :høhø:

[QUOTE=Vipstøsen;1021255]Ja, det er enormt spændende. Det er faktisk Flemmings “skyld” at jeg faldt over den hjemmeside jeg linker til i allerførste indlæg så du må lige sige ham tak :slight_smile:
[/QUOTE]

Afledt af hans tråd om golden gætter jeg på :slight_smile: Men jeg har også allerede videresendt linket i første indlæg til ham :wink:

Ja, nemlig ja :smiley:

[QUOTE=Vipstøsen;1021255]Hvis du kan kringle den pdf af artiklen du snakker om Susanne senere i tråden, så vil jeg også meget gerne bede om en kopi :slight_smile:
[/QUOTE]
Her er en pdf fil af hele bladet :slight_smile: Det er nok nemmest at få styr på hvis man printer det ud, idet siderne ligger trykklar.
VH
Susanne

Øv min iPad driller så kan ikke linke til billedet, men ser man på dansbjerg.dk og tidligere hanner. Ringo nederste er jo netop både tortie og blå øjet. Desværre kan man ikke se hans sorte plet i nakken på dette billede

[QUOTE=GitteS;1021265]Øv min iPad driller så kan ikke linke til billedet, men ser man på dansbjerg.dk og tidligere hanner. Ringo nederste er jo netop både tortie og blå øjet. Desværre kan man ikke se hans sorte plet i nakken på dette billede

[/QUOTE]

Nårh, men han har jo en høj grad af hvid, så der er det jo slet ikke unormalt med blå øjne? :slight_smile:

Ringo

Venus

[QUOTE=Susanne W;1021263]Her er en pdf fil af hele bladet :slight_smile: Det er nok nemmest at få styr på hvis man printer det ud, idet siderne ligger trykklar.
VH
Susanne[/QUOTE]

TAK :ok:

[QUOTE=Susanne W;1021263]Her er en pdf fil af hele bladet :slight_smile: Det er nok nemmest at få styr på hvis man printer det ud, idet siderne ligger trykklar.
VH
Susanne[/QUOTE]
1000 tak glæder mig til at nærlæse det på en togtur.