TILBYDER AMMEMOR /RESERVEMOR( kat)

Mijv, min maine coon kat har for 11 dage siden født en lille killing. Hun blev enekilling og får derfor en masse mælk fra sin mor.

Skulle der være nogle katteejere der selv står med en killing, hvor katte mor enten ikke gider at tage sig af killingen eller hvor mormis er blevet kørt over, hvor du er nødt til at opfostre killingen selv via. mælkeerstatning og har en evig kamp om at holde den i live, så vil jeg gerne tilbyde min hjælp til dig.

Vigtigt af alt er at du kommer fra Skive. På den måde kan du også stadig følge med i din kats udvikling og se hvordan det går den.

Eneste krav er, at du kan tage dit eget killingefoder med til den lille, når den bliver en 3-4 uger gammel og skal begynde og have normalt foder. Så gør jeg ellers det hele gratis.
Det vil helt sikkert også være en fordel hvis killingen er nogenlunde tilsvarende alder som min egen (11 dage)
Tager kun imod en killing.

Husk dog liige at få aftalt hvem der afholder hvad i dyrlæge udgifter osv. hvis det bliver nødvendigt…

Jeg tror så, det er vigtigere at præcisere, at denne ammemor får lov til at rende frit med risiko for, at den ikke kommer hjem - eller kommer hjem med diverse sygdomme. Jeg tvivler på, at der er mange, der vil overlade deres killinger under de forhold.

Spar mig for dit hån. Den kan jeg ikke bruge til noget alligevel. Jeg har valgt at have min kat til at kunne komme ud Og en som det passer den, fordi jeg mener det er det bedste for katten. Så vær venlig at acceptere og ikke mindst respektere min mening til det at holde kat ! Jeg er ikke noget ondt menneske og ønsker at hjælpe andre, ikke at blive hånet fordi det jeg gør ikke lige passer dig. Der er desuden en grund til at vi vaccinere dyr. var de inde konstant, var der ingen grund i mine øjne til at beskytte dem. Mijv er en glimrende kattemor, og jeg tager mit ansvar alvorlig med pasning af mine katte.

Dyrelæge regninger står jeg naturligvis ikke for, da det er ejeren af katten der må stå for dette. Jeg ønsker blot at hjælpe katte ejere, hvis killinger ikke kan få den optimale mælk og ikke har nogle rigtig kattemor til at lærer dem grund reglerne for det at være kat.

Rolig nu - selvom du vaccinere, så er det ikke ensbetydende med 100% beskyttelse - og ikke mindst man kan ikke vaccinere for alt - noget af det man ikke kan vaccinere for - det dør de altså af.

Der er ingen der betvivler din hunkat moderinstinkter - men hånden på hjertet - så er der flere ricisi ved at din kat kommer ud uanset hvad din holdning end ellers er.

Det er flot af dig at tilbyde det.

Hvis jeg hører om huskattekuld, der mister en mor osv… så siger jeg til… Dog skal du være OBS på smittefare… Men jeg skal nok forsøge at undersøge meget grundigt, hvis jeg henviser nogle… Blot med det forbehold, at jeg ikke har magiske sygdoms-spottende øjne (desværre!:-))

Så kommer der nogle, så husk lige det med smitten…

Ikke alene er det ikke hån - det er en konstatering af faktum - det er heller ikke en udtalelse, jeg kommer med for din skyld og derfor forventer jeg skam heller ikke, at du kan bruge den til noget. Det er udelukkende en oplysning til de, som eventuelt måtte se denne tråd før den anden, hvor du selv fortæller, at din hunkat får lov til at gå frit på trods af, at den har en knap 2 uger gammel killing at passe.

Jeg føler det er hån og du får det til at fremstå at det jeg gør ikke er i orden og du fremstiller mig som en dårlig katte ejer. det vil jeg ikke finde mig i. Ikke mange her på siden er enige med mig, men jeg ved at mange katteejer ude i danmark gør det samme som jeg

Jeg tror du misforstår, jeg ser ingen hån. Men lad os antage jeg havde en lille killing som havde brug for en amme, så ville jeg foretrække at få at vide på forhånd, at misse-plejemor havde mulighed for det frie liv. Jeg ville på det grundlag have mine betænkeligheder, da jeg ikke ville risikere min killing blive smittet …Der er sygdomme som du ikke kan vaccinere dig ud af, og disse sygdomme har fritgående katte altså risiko for at støde ind i. At udbyde sin kat som ammemor og tage imod tilbuddet om en amme, handler i den grad om åbenhed og tillid.

Jeg er helt med på, at du har gjort dig nogle valg, det respekterer jeg, men vil du så ikke osse respektere os som har valgt at have indekatte, eller som sikrer sig sine katte ved hjælp af kattegård eller indhegnet have - For jeg synes nu osse du skyder med skarp mod os med indekatte, og desværre tror jeg ikke du har viden om hvordan indekatte egentlig har det, fordi du er låst fast i, at fritgående katte efter din mening har det bedst - Respekt begge veje, ikk’ ? :slight_smile:

Vil bare lige huske dig på, at missemor også snart kan blive drægtig igen, og KAN risikere at miste interessen for sin egen og en evt. ammekilling, og så er det ikke sjovt at have ansvaret for en andens lille guldklump …

Jeg ser ingen hån - men jeg undres over at jeg tit oplever folk med udekatte føle at de skal forsvare deres valg. Personligt har jeg aldrig skullet forsvare mit valg om indekatte - og jeg bor endda på landet og har byens første løbegård - ikke den eneste, for siden har andre kopieret idéen. Men jeg kunne aldrig drømme om at forsvare det, hvis jeg blev spurgt… Så det undrer mig, at jeg ser folk med fritløbere gøre det så tit.

Tilføjelse: De mennesker jeg har opdræt sammen med har fx fritløbere - jeg har aldrig oplevet dem sidde og forsvare deres valg over for mig med indekatte, ej heller stille spørgsmålstegn ved mit valg, ganske som jeg respektere deres…

Og hvis nogle en dag skulle spørge mig, så ville jeg da bare grine af det og svare at det er mine dyr ikke deres - længere kan jeg ikke se den evige debat er.

Men som sagt - jeg oplever faktisk ikke, at det er os med indekatte, der holder debatten “varm”…

Og der stak jeg nok hånden i en hvepserede, men jeg har virkelig undret mig længe. Jeg oplever det også, når jeg kommer ud til behandlinger - så står folk og forsvare deres fritløb… jeg er faktisk ret ligeglad… Det er ikke derfor jeg kommer… Og jeg gider ikke dømme andre valg - folk skal gøre det de har det bedst med. Det er deres dyr.

MVH

[QUOTE=lenschow;650326]Jeg ser ingen hån - men jeg undres over at jeg tit oplever folk med udekatte føle at de skal forsvare deres valg. Personligt har jeg aldrig skullet forsvare mit valg om indekatte - og jeg bor endda på landet og har byens første løbegård - ikke den eneste, for siden har andre kopieret idéen. Men jeg kunne aldrig drømme om at forsvare det, hvis jeg blev spurgt… Så det undrer mig, at jeg ser folk med fritløbere gøre det så tit.

Tilføjelse: De mennesker jeg har opdræt sammen med har fx fritløbere - jeg har aldrig oplevet dem sidde og forsvare deres valg over for mig med indekatte, ej heller stille spørgsmålstegn ved mit valg, ganske som jeg respektere deres…

Og hvis nogle en dag skulle spørge mig, så ville jeg da bare grine af det og svare at det er mine dyr ikke deres - længere kan jeg ikke se den evige debat er.

Men som sagt - jeg oplever faktisk ikke, at det er os med indekatte, der holder debatten “varm”…

Og der stak jeg nok hånden i en hvepserede, men jeg har virkelig undret mig længe. Jeg oplever det også, når jeg kommer ud til behandlinger - så står folk og forsvare deres fritløb… jeg er faktisk ret ligeglad… Det er ikke derfor jeg kommer… Og jeg gider ikke dømme andre valg - folk skal gøre det de har det bedst med. Det er deres dyr.

MVH[/QUOTE]

Jeg er aldeles enig Helle …der er dog en lidt anden vinkel på emnet her, da der tilbydes en ammemor - Hvilke jeg synes er fantastisk venlig og godt.
Men når man tilbyder at tage ansvar for en andens killing, så er der hensyn man skal leve op til …Både hvad angår smitsomme sygdomme, men vel osse en rimelig garanti for at killingen kan blive opfostret og oplært af missemor - Men hvad hvis missemor så uheldig at blive kørt over ( hvad jeg virkelig ikke håber ) så står man pludselig med egen killing samt en fremmed killing, som mangler en mor. Jeg mener der følger ekstra omhu med, når man pludselig står med ansvaret for en andens killing ?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;650188]Rolig nu - selvom du vaccinere, så er det ikke ensbetydende med 100% beskyttelse - og ikke mindst man kan ikke vaccinere for alt - noget af det man ikke kan vaccinere for - det dør de altså af.

Der er ingen der betvivler din hunkat moderinstinkter - men hånden på hjertet - så er der flere ricisi ved at din kat kommer ud uanset hvad din holdning end ellers er.[/QUOTE]
nej der kan vi godt blive enig at der er flere risisi ved. Ingen tvivl om det.

[QUOTE=Alice;650263]Jeg tror du misforstår, jeg ser ingen hån. Men lad os antage jeg havde en lille killing som havde brug for en amme, så ville jeg foretrække at få at vide på forhånd, at misse-plejemor havde mulighed for det frie liv. Jeg ville på det grundlag have mine betænkeligheder, da jeg ikke ville risikere min killing blive smittet …Der er sygdomme som du ikke kan vaccinere dig ud af, og disse sygdomme har fritgående katte altså risiko for at støde ind i. At udbyde sin kat som ammemor og tage imod tilbuddet om en amme, handler i den grad om åbenhed og tillid.

Jeg er helt med på, at du har gjort dig nogle valg, det respekterer jeg, men vil du så ikke osse respektere os som har valgt at have indekatte, eller som sikrer sig sine katte ved hjælp af kattegård eller indhegnet have - For jeg synes nu osse du skyder med skarp mod os med indekatte, og desværre tror jeg ikke du har viden om hvordan indekatte egentlig har det, fordi du er låst fast i, at fritgående katte efter din mening har det bedst - Respekt begge veje, ikk’ ? :-)[/QUOTE]

jeg prøver skam at have respekten. Kan man overhovedet andet når man ved at i gør det bedste for at sikre jeres katte. I gør det af beskyttelse og kærlighed.
For mig er det bare en unormal ting at holde en kat inde, og det kan jegi mit hovede ikke ændre på , hvad jeg synes er normalt/unormalt rigtigt/forkert.

hvis hun mister interessen på sigt med en andens killing er der jo ikke sket det store, da Min kat kun skal fungere ved at give mælk til den bette for at den kan overleve. ! Og være et godt eksempel i prægningen i den første tid. Killingen er ikke fuldstændig afhændig af sin mor når fravænningen begynder at ske.

[QUOTE=Mijv;650916]
For mig er det bare en unormal ting at holde en kat inde, og det kan jegi mit hovede ikke ændre på , hvad jeg synes er normalt/unormalt rigtigt/forkert.[/QUOTE]

Jeg kan love dig det kan du ændre på, prøver du hvad det vil sige kommer katten ikke hjem eller den skal skrabes op.

Taler af egen erfaring!

hun kan risikere at blive drægtig. Men alt kan jo altid ske. Man må bare beskytte sin(e) kat(te) på bedste vis, og ved at give hende p pilleri to måneder for derefter lade hende neutralisere, kan jeg ikke se hvordan jeg skulle have kunnet gøre mere for hende.

[QUOTE=Alice;650343]Jeg er aldeles enig Helle …der er dog en lidt anden vinkel på emnet her, da der tilbydes en ammemor - Hvilke jeg synes er fantastisk venlig og godt.
Men når man tilbyder at tage ansvar for en andens killing, så er der hensyn man skal leve op til …Både hvad angår smitsomme sygdomme, men vel osse en rimelig garanti for at killingen kan blive opfostret og oplært af missemor - Men hvad hvis missemor så uheldig at blive kørt over ( hvad jeg virkelig ikke håber ) så står man pludselig med egen killing samt en fremmed killing, som mangler en mor. Jeg mener der følger ekstra omhu med, når man pludselig står med ansvaret for en andens killing ?[/QUOTE]

måske er jeg den typiske dansker som siger: uheld sker kun for naboen, men nu har kun gået ude i 4 år. hvor stor er chancen så for at hun lige pludselig nu og her mens hun har en killing ender livet efter 4 år som udekat.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;650924]Jeg kan love dig det kan du ændre på, prøver du hvad det vil sige kommer katten ikke hjem eller den skal skrabes op.

Taler af egen erfaring![/QUOTE]

erfaringer er en god ting, men man kan ikke pakke ting ind i vat hver gang der sker noget frygeligt. Man er nødt til at vende situationen og komme videre. Undskyld hvis det kom til at lyde lidt hårdt.