TILBYDER AMMEMOR /RESERVEMOR( kat)

Ja det lyder sgu hårdt! Nærmest kynisk set fra min stol

det er jeg ked af at du synes. Det var ikke meningen at det skulle være kynisk. Men nu referere jeg ikke kun til katte, men generelt. Man er nødt til at komme videre og leve uden at blive hæmmet af ting der sker eller kan ske.

Det synes jeg er total forrykt holdning til noget, som du med lethed kan ændre via simple indgreb i virkeligheden.

De tider, hvor jeg siger lev og lad leve handler om ting, som jeg ikke KAN ændre. I dette tilfælde anser jeg det for en regulær sovepude og misbrug af begrebet at leve i nuet.

[QUOTE=lenschow;650976]Det synes jeg er total forrykt holdning til noget, som du med lethed kan ændre via simple indgreb i virkeligheden.

De tider, hvor jeg siger lev og lad leve handler om ting, som jeg ikke KAN ændre. I dette tilfælde anser jeg det for en regulær sovepude og misbrug af begrebet at leve i nuet.[/QUOTE]

Det anser du jo også fordi vores holdninger til at ville katten det bedste er himmelvendt fra hinanden.
Så længe mine katte har det godt med at komme ud og som det vigtigste kan skabe sig nogle nye indtryk af omgivelserne og andre katte i naturen, i stedet for de altid skal dufte til de samme dufte og de samme omgivelser.

Hvem ved i det hele taget hvad der er bedst for vores katte? Mon katten overhovedet ved det selv.? Jeg kan kun referere min holdning på, at vi kender dens normale instinkter og natur, også selvom vi har avlet dem til os som kælekatte idag.

Det kan vi vel kun måle ud fra levealder på fritgåendekatte contra indekatte og sygdomsstatistik …Desuden kan erfarne katteejere nu sagtens se og føle om katten er veltilpasset. En indekat med udelængsel, vil vise skrækkelig adfærd og mistrives, det tror jeg ingen tager fejl af.

men det katten føler bedst er jo ikke altid det rigtige.
Det bedste kvalitetsfoder til din kat, er det ikke sikkert at katten vil spise, bare fordi det er det bedste for den, og omvendt.
Mange er helt syge med whiskas, men det er jo ikke den bedste for den.
Så bare fordi en kat har adfærdsproblemer fordi den ikke må komme udenfor længere og ikke trives, hvem siger så, at det er bedst for den at være udenfor alligevel - og omvendt.

Jeg mener mig nu fint i stand til at vurdere en kats trivsel:-) Men tak for din omsorg

jeg har lige spurgt en dyrelæge og hun mener bestemt at kunne katten selv vælge ville den være ude. Men alle løsninger er gode. Som første priotet ser hun at katten også kommer ud.

Og spørger du min dyrlæge, vil svaret ikke være så generelt, men givet ud fra kendskabet til den enkelte kat.
Spørger du igen andre dyrlæger, vil du nok få mange forskellige svar.

Dyrlæger ved meget om sygdomme - ved adfærd og ernæring ville jeg ikke sætte min lid til en dyrlæge. Desuden hvis det på nogen måde skulle vægte mere, hvad en dyrlæge siger, så må denne dyrlæge have fakta og undersøgelser at bygge sine påstande på.

[QUOTE=Mega;651806]Og spørger du min dyrlæge, vil svaret ikke være så generelt, men givet ud fra kendskabet til den enkelte kat.
Spørger du igen andre dyrlæger, vil du nok få mange forskellige svar.[/QUOTE]

jeg tror heller ikke at du kan finde et svar der er ens på det punkt da folk, og også dyrelæger har forskellige meninger om den sag.

Nu kommer til nok til at lyde ond og som om jeg ikke holder af begge mine katte, for det gør jeg ! Men jeg kan godt se ideen i at beskytte killingen. Mijv er vant til at komme ud og hun kender området og ved hvordan hun skal forholde sig, og hvad hun skal være bange for.
At sætte en killing udenfor når den ER BLEVET 12 uger som minimum, kender den ikke faren. Jeg vil igen aldrig få en indekat, heller ikke i killingen, men jeg vil gerne, hvis det var muligt, vende den til kun at benytte haven, og ikke den anden vej ud af huset, hvor bilerne holder.

det er ikke fordi jeg ikke stoler på jer, men jeg tror at jeres meninger er sagt meget i en opdrætters perspektiv/vinkel.
Jeg tror måske også det fiser bedre ind med en person der har en vis faglighed og ser mange forskellige katte hver dag i sit arbejde.
Derudover så giver det lidt ekstra at være enig med hende og lytte til hende, når hun fortæller det direkte i tale og ikke over skrift.

[QUOTE=Mijv;651871]det er ikke fordi jeg ikke stoler på jer, men jeg tror at jeres meninger er sagt meget i en opdrætters perspektiv/vinkel.
Jeg tror måske også det fiser bedre ind med en person der har en vis faglighed og ser mange forskellige katte hver dag i sit arbejde.
Derudover så giver det lidt ekstra at være enig med hende og lytte til hende, når hun fortæller det direkte i tale og ikke over skrift.[/QUOTE]

Jeg har heldigvis en dyrlæge der klart melder ud - at der er ting vi som opdrættere ved mere om end han gør. Kommer det til syge dyr så er dyrlægen naturligvis den med uddannelse og erfaring.

Men har du det godt med din dyrlæges udtalelser - så er det som det skal være - det er dig der skal bruge dem

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;651875]Jeg har heldigvis en dyrlæge der klart melder ud - at der er ting vi som opdrættere ved mere om end han gør. Kommer det til syge dyr så er dyrlægen naturligvis den med uddannelse og erfaring.

Men har du det godt med din dyrlæges udtalelser - så er det som det skal være - det er dig der skal bruge dem[/QUOTE]

ja - jeg er i hvert fald ikke glad for at skulle vælge at holde mine dyr indespærret… Og det får jeg det aldrig. Dermed ikke sagt at det måske en dag sker, hvis jeg føler det nødvendigt, så kattene ikke kommer til skade.

Med den holdning, du har til det spørgsmål, skal der nok desværre lig på bordet - eller vejen - før du ændrer mening :frowning:

Fik du aldrig kigget på det link siden du stadig siger indespærret?

Generalforsamling i grundejerforeningen er noget jeg nyder - når folk begynder at brokke sig over de fritgående katte der besørger i sandkassen, vader på deres biler, pisser her og der - så læner jeg mig tilbage i forvisning om at mine katte de generer ikke nogen - de bliver ikke smittet med noget derudefra - og de skal ikke i en uendelighed lappes sammen efter slåskampe - de forsvinder ikke ud i det blå, bliver ikke kørt over eller bliver offer for syge folks underlige gerninger.

[QUOTE=Mijv;651871]det er ikke fordi jeg ikke stoler på jer, men jeg tror at jeres meninger er sagt meget i en opdrætters perspektiv/vinkel.
Jeg tror måske også det fiser bedre ind med en person der har en vis faglighed og ser mange forskellige katte hver dag i sit arbejde.
Derudover så giver det lidt ekstra at være enig med hende og lytte til hende, når hun fortæller det direkte i tale og ikke over skrift.[/QUOTE]

Jeg bliver nødt til at starte med at sige at jeg ikke er sikker på jeg forstår hvad du mener.
Jeg er ikke opdrætter, så det har ikke noget med det at gøre.
Jeg er fløjtende ligeglad med folks faglighed, hvis de ikke kan henvise til undersøgelser/fakta. Nu er jeg jo jurist og via mit arbejde som studentermedhjælper (jeg er lige blevet færdiguddannet) har jeg oplevet folks store respekt for de advokater jeg har arbejdet sammen med. Ja, min gamle chef har endda sagt at han elsker at være advokat, da det åbner nogle døre at have den titel. Men hvad nytter en titel egentlig? Jeg beklager, men jeg kan altså ikke bruge folks titel til noget som helst - andet end at jeg har en formodning for at de ved hvad de taler om, men så forventer jeg også de kan svare fagligt, hvis jeg spørger ind til noget. Min dyrlæge kender mig og alle sygdomme vi taler om får jeg noget om på skrift, så jeg selv kan undersøge videre. Jeg stoler på min dyrlæge med hensyn til sygdomme, men derfor vil jeg alligevel gerne selv undersøge sagen. Jeg stoler ikke på min dyrlæge med hensyn til ernæring og adfærd - så det spørger jeg hende ikke om.
Hvad nytter det i øvrigt at dyrlægen ser nogle katte om dagen, hvis der er tale om en landdyrlæge (du har sagt du bor på landet), der ikke ser andet/stort set kun ser fritløbere - jeg siger ikke det nødvendigvis er tilfældet med din dyrlæge, men jeg ved jo ikke hvilke katte din dyrlæge ser og det har altså betydning for dyrlægens holdning :slight_smile:
Ja, jeg holder meget på fakta og undersøgelser - påstande kan alle komme med. Jeg kan også sige at månen er lyserød…det gør det jo ikke rigtigt.
Jeg forstår ikke det med skrift og tale. Hvis det folk siger er korrekt, så er det vel underordnet i hvilken form man modtager det? På skrift er tit lettere, da man så selv kan tjekke og læse det de henviser til.
Men måske jeg helt har misforstået det du skriver. Som jeg forstår det er du meget autoritetstro? Det er jeg som sagt ikke :slight_smile:

Men det er jo ikke anderledes end så mange af os andre. Medmindre vi er født ind i en omgangskreds, hvor det er normalt med indekatte (indhegnede haver, volierer), så har de fleste af os vist mistet en eller flere katte inden vi åbnede øjnene for at katte kan holdes på en anden måde. Det er rigtig trist, at det skal være sådan, men jeg tror desværre tabet af en god ven er den bedste motivation til at ændre holdning.

[QUOTE=Nevadaisy;651898]Jeg bliver nødt til at starte med at sige at jeg ikke er sikker på jeg forstår hvad du mener.
Jeg er ikke opdrætter, så det har ikke noget med det at gøre.
Jeg er fløjtende ligeglad med folks faglighed, hvis de ikke kan henvise til undersøgelser/fakta. Nu er jeg jo jurist og via mit arbejde som studentermedhjælper (jeg er lige blevet færdiguddannet) har jeg oplevet folks store respekt for de advokater jeg har arbejdet sammen med. Ja, min gamle chef har endda sagt at han elsker at være advokat, da det åbner nogle døre at have den titel. Men hvad nytter en titel egentlig? Jeg beklager, men jeg kan altså ikke bruge folks titel til noget som helst - andet end at jeg har en formodning for at de ved hvad de taler om, men så forventer jeg også de kan svare fagligt, hvis jeg spørger ind til noget. Min dyrlæge kender mig og alle sygdomme vi taler om får jeg noget om på skrift, så jeg selv kan undersøge videre. Jeg stoler på min dyrlæge med hensyn til sygdomme, men derfor vil jeg alligevel gerne selv undersøge sagen. Jeg stoler ikke på min dyrlæge med hensyn til ernæring og adfærd - så det spørger jeg hende ikke om.
Hvad nytter det i øvrigt at dyrlægen ser nogle katte om dagen, hvis der er tale om en landdyrlæge (du har sagt du bor på landet), der ikke ser andet/stort set kun ser fritløbere - jeg siger ikke det nødvendigvis er tilfældet med din dyrlæge, men jeg ved jo ikke hvilke katte din dyrlæge ser og det har altså betydning for dyrlægens holdning :slight_smile:
Ja, jeg holder meget på fakta og undersøgelser - påstande kan alle komme med. Jeg kan også sige at månen er lyserød…det gør det jo ikke rigtigt.
Jeg forstår ikke det med skrift og tale. Hvis det folk siger er korrekt, så er det vel underordnet i hvilken form man modtager det? På skrift er tit lettere, da man så selv kan tjekke og læse det de henviser til.
Men måske jeg helt har misforstået det du skriver. Som jeg forstår det er du meget autoritetstro? Det er jeg som sagt ikke :)[/QUOTE]

Jeg har valgt at benytte Roslev dyreklinik, så er det op til dig om du vil læse mere om denne? Jeg vil ikke kalde det for en land dyrelæge, eller hvad du kaldte det, men det er et lille sted i en lille by hvor den ligger.
Når jeg tænker på faglighed tænker jeg slet ikke autoiteter overhovedet. Jeg er ligeglad med deres titel, men ved at de har titlen indebære det også en uddannelse og en masse læsning i deres uddanneles til dyrelæge, så man må formode at de ved hvad de snakker om når de rådgiver kunderne. Og jeg stoler derfor fuldt ud på min dyrelæge.
Når man så også allerede har den holdning i forvejen omkring udendørskatte, skal der heller ikke så meget til før man igen bevæger sig i den retning når en anden mener det samme som en selv (langt om længe)

Som jeg skrev tidligere, så har jeg ændret min holdning lidt. Jeg kunne måske finde på at holde indhegnet have eller volerer hvis jeg boede i byen eller i et villakvarter, men boede jeg ude på landet skulle de have den mulighed. Jeg vil altid, uanset dødsfald af katte i traffikken eller ej, aldrig holde kat i fangeskab, (ja det synes jeg stadig at det er) hvis jeg boede ude på landet.
Jeg vil altid mene, at en kat der kommer ud er det bedste for den på trods af ulykker. Men ja, man er også indimellem nødsaget til at tage den næst bedste løsning for alle partner for at det hele skal ende godt. Og så må man lære at affinde sig med dette.

Det er ikke fordi jeg ikke stoler på jer, men jeg tror at jeres meninger er sagt meget i en opdrætters perspektiv/vinkel.

Mijv - Nu er jeg nyopstartende opdrætter. Men min holdning til indekatte (eller mere præcis, katte med adgang til forsvarligt indhegnet have) opstod altså flere år inden jeg begyndte på min spæde opdrætter start :slight_smile: