Tilkalkede vandskåle

Her hjemme bliver vandfontænen stillet i blød med kalk væk, eller retter jeg ligger vat med kalk væk på, der hvor kalken sidder. - Pumpen kommer i en kop med kalk væk.
Bagefter vaskes den og skylles som jeg normalt gør. :slight_smile:

Vi har meget hårdt vand, så vi er nødt til at afkalke både pumpe og skål jævnligt. Vi fylder simpelthen krabaten med en opløsning af eddike- eller citronsyre og lader den køre et par timer, uden for kattenes rækkevidde, forstås. Så kan man som regel få kalkresterne af med vand og alm opvaskemiddel, og fontænen er som ny. :slight_smile:

Jeg er heller ikke hysterisk med bakterier (andet end i hakket kød, nu :p) - men jeg ville ikke selv drikke af et tilkalket glas. Så derfor synes jeg heller ikke der er nogen grund til, at mine katte skal :slight_smile:
Jeg kan godt lide deres foderplads ren og pæn, inkl. skåle.

Citronsyre. Pumpen skilles ad og lægges i blød i varmt vand med citronsyrepulver opløst i en gang om ugen, fortænen får samme tur efter behov - ca hver 2-3 uge. Vi har også meget hårdt vand.

Vi har to drikkeskåle af plastic. Jeg afkalker dem med citronsyre og varmt vand, når jeg synes, de bliver for grimme at se på - dvs. udelukkende for min egen skyld, ikke for kattenes eller hundens, for de er såmænd bedøvende ligeglade. :slight_smile:
Som Alice også skrev, så foretrækker de jo ofte at drikke af de mest ulækre steder (som brusenichen med sæberester i vandet, akvariet med alger i, eller vandhullet i haven med rådne blade og frøer) - så lidt kalk gør næppe nogen skade.

Opvaske maskine med citronsyre (fra matas) og samtidig bliver opvaske maskinen ren

jeg holder skåle fri for kalk - og bruger helt almindelig eddike og irmas opvaskemiddel.

bruger eddike til mange rengøringsopgaver - det er super

Jeg bruger enten alm eddike, eller citronsaft. Hvis man tager en citronbåd og køre rundt i skålen og lader den stå lidt, så fjerner det også kalk - også på spejle på badeværelset osv…hvis man har en lidt grisset microovn, så del 2-3 citroner i halve og stil dem med skalen nede og frugt side op og giv den fuld effekt i 5 minutter, så er spild, pletter mm lige til at tørre af (uden knofedt!) med en fugtig klud. Bare lige et lille fif der VIRKER over al forventning!!

Ja, det er et punkt, hvor jeg har rykket mig meget!
Medens jeg boede i Kildekrog Hornbæk, havde jeg vand der, aldrig afsate kalk, så dengang mente jeg , at kattenes ( og mine) glas/skåle skulle være kalkfri! Nu bor jeg i Vejby, hvor jeg tror, at vi har landets mest kalkholdige vand ? ,- og mine grænser er rykket betydeligt, - - - så der er kalkrande på alle vandskålene,- og glassene som mine Singaer foretrækker, at drikke af.:høhø:,
Så kriterierne for hvad man synes er OK , kan altså rykkes:tihi:

Cats og Conni

Nu er vandet i KBH også noget af landets hårdeste på 20-21 dH. Og jeg er opvokset i Faxe med Faxe Kalkbrud og altså kalk i hele undergrunden. Så intet rykket her. Jeg HADER at se på kalk! :slight_smile:
Jeg slår det ofte sammen med, at når jeg har fået samlet det her antal skåle med kalk i, så kører jeg elkedlen med Kalk’væk i det her forhold 1:10, der anbefales. Når den har kogt lidt med det, så bruges vandet til skålene. Så klares det hele lige samtidig, både elkedel og skåle.

[QUOTE=pivnu;569571]Nu er vandet i KBH også noget af landets hårdeste på 20-21 dH. Og jeg er opvokset i Faxe med Faxe Kalkbrud og altså kalk i hele undergrunden. Så intet rykket her. Jeg HADER at se på kalk! :slight_smile:
Jeg slår det ofte sammen med, at når jeg har fået samlet det her antal skåle med kalk i, så kører jeg elkedlen med Kalk’væk i det her forhold 1:10, der anbefales. Når den har kogt lidt med det, så bruges vandet til skålene. Så klares det hele lige samtidig, både elkedel og skåle.[/QUOTE]
Nogenlunde sådan gør jeg også med citronsyren. Og når jeg hælder den ud, sker det i brusenichen, så kalk på gulv og vægge får en forskrækkelse :wink:

Ja det virker meget groft, men da vi boede et sted med mere end meget kalk og okker i vandet og Cilit Bang var det eneste der kunne fjerne det, så bruger vi det der virker. For der skal ikke sidde kalk i mine vandskåle, i den kalk rende kan der sidde massevis af bakterier, og de skal ikke sidde der og hygge sig i mine vandskåle :wink:
Måske vi her hvor vi bor nu kunne bruge noget andet og mildere, men da vi stadig bor et sted med masser af kalk, så fortsætter vi med at bruge det vi ved virker :slight_smile:

[QUOTE=Quivive;569749]Ja det virker meget groft, men da vi boede et sted med mere end meget kalk og okker i vandet og Cilit Bang var det eneste der kunne fjerne det, så bruger vi det der virker. For der skal ikke sidde kalk i mine vandskåle, i den kalk rende kan der sidde massevis af bakterier, og de skal ikke sidde der og hygge sig i mine vandskåle :wink:
Måske vi her hvor vi bor nu kunne bruge noget andet og mildere, men da vi stadig bor et sted med masser af kalk, så fortsætter vi med at bruge det vi ved virker :-)[/QUOTE]

Det jeg mener er, at det er syren i produkterne, der fjerner kalken. Der er ingen grund til at bruge et produkt, der også indeholder alt muligt andet giftigt, som Cilit Bang gør. Du skal bare bruge en kraftig nok syre - og gerne i kombi med kogende vand :slight_smile:

Jeg bruger knofedt på en skuresvamp.
Jeg gør det ofte så det er kun en sjælden gang at jeg bruger de “stykke” ting såsom eddikesyre :slight_smile:
Hilsen Lisbeth