Tillidstræning?

Nu er der jo så mange, der har erfaringer med træning osv… :slight_smile:
Så tænkte på om der er noget tillidstræning agtigt noget…
Nu er Misty jo begyndt at falde meget til herhjemme… Kommer op og putter osv. Men når man går hen til hende, løber hun sin vej… Ellers snuser hun lige og så går sin vej…
Kan man træne hende til at “vide at vi ikke gør hende noget”?

Uden at have den store (hvis overhovedet nogen) forstand på det, så ville jeg sige generel klikkertræning i det hele taget… :slight_smile:
Bare det er du er den der giver godbidder og roser ved en rigtig reaktion, kunne jeg da forestille mig kunne have en virkning.

[quote=Bølle-missen;476636]Uden at have den store (hvis overhovedet nogen) forstand på det, så ville jeg sige generel klikkertræning i det hele taget… :slight_smile:
Bare det er du er den der giver godbidder og roser ved en rigtig reaktion, kunne jeg da forestille mig kunne have en virkning.[/quote]

Jeg havde også tænkt på klikkertræning ville være rigtig godt for hende, men hun går sin vej, og jeg har prøvet med tun, og ja… det er bare SÅ svært… for hun går bare og er ikke interesseret i maden…

Hmm… Er der slet intet hun bliver helt ekstatisk over?
Her hjemme har vi det omvendte problem. Kan ikke træne med Freja fordi hun fokusere udelukkende på godbidden - også selvom det er hendes normale tørfoder… :tihi:

[quote=Bølle-missen;476671]Hmm… Er der slet intet hun bliver helt ekstatisk over?
Her hjemme har vi det omvendte problem. Kan ikke træne med Freja fordi hun fokusere udelukkende på godbidden - også selvom det er hendes normale tørfoder… :tihi:[/quote]

Haha…:tihi:kan vi ikke overføre noget at Frejas træng til mad til Misty…
Jeg har prøvet alt muligt…men må vel bare prøve alt muligt mad til jeg finder noget…?

Det vigtigste i min træning med Frigg har været tålmodighed. Frigg kommer til mig når hun vil kæles med. Jeg har på intet tidspunkt tvunget hende til at blive løftet fordi jeg havde lyst til at nusse (selvom det kan være svært at modstå ;)). I dag kan jeg kalde på hende (Friiig eller Frigger) og så er hun der med det samme, så i dag er hun ikke svær at få fat på. For det meste (glemmer det nogle gange), sætter jeg mig ned når jeg løfter hende, så jeg er i højde med hende. Når jeg glemmer det eller er for hurtig i mine bevægelser så smutter hun væk, men kommer så snart jeg kalder igen. For mig at se er det bare en naturlig reaktion i Frigg, at trække sig væk ved en hurtig bevægelse. Hun virker ikke bange og så længe hun ikke gør det, så er jeg tilfreds.

Så ja, jeg vil sige at du skal lade hende komme til dig i første omgang. Klikkertræning er rigtig fint og det synes jeg også fint du kan benytte dig af, men måske du lige i nogle uger skal arbejde stille og roligt med hendes tillid til dig. Sæt dig på gulvet, hvor hun er og lad hende komme hen til dig - læs en bog, se fjernsyn osv., så du ikke stirrer på hende. Det har som sagt virket her - Frigg er gået fra en nervøs vild tamkat, til en harmonisk kælepot…som blot ikke kan lide hurtige bevægelser. Nu ved jeg ikke hvordan din kat er, men Frigg er også meget opfindsom og har f.eks. selv fundet på “aport”-legen, så hun henter nu ting til mig, som jeg så kan kaste indtil armen gør ondt, for det er sååååå sjovt at aktivere sine mennesker :slight_smile: Det er noget der er kommet med tiden ved at være opmærksom og give plads til hende.

Hun lyder som min Basil! Han gider heller ikke godbidder, og har i laaaaang tid snuttet fra os når vi gik mod ham.

Vi klikkertræner selvfølgelig, hvilket specifikt i det tilfælde giver ham en samhørringhed med mig. Der bliver han mere tryg.
Så har vi også arbejdet med at gå forbi ham, hvis han fx ligger midt i stuen. Bare gå forbi, lidt udenom så han ikke følte sig overtrumfet. Vi kan gå hen over ham nu uden problemer. Når vi gjorde det kiggede vi ham ikke i øjnene i lang tid.

Sidst men ikke mindst læste vi hans signaler. Nu kender vi Basil, og hans signaler for - tøm min kattebakke - giv mig vand - giv mig mad - leg med mig - og nus mig.
Jeg er sikker på at der vil komme flere signaler fra ham når vi lærer at tyde dem…

Held og lykke! Det skal nok lade sig gøre!

[quote=Nevadaisy;476698]Det vigtigste i min træning med Frigg har været tålmodighed. Frigg kommer til mig når hun vil kæles med. Jeg har på intet tidspunkt tvunget hende til at blive løftet fordi jeg havde lyst til at nusse (selvom det kan være svært at modstå ;)). I dag kan jeg kalde på hende (Friiig eller Frigger) og så er hun der med det samme, så i dag er hun ikke svær at få fat på. For det meste (glemmer det nogle gange), sætter jeg mig ned når jeg løfter hende, så jeg er i højde med hende. Når jeg glemmer det eller er for hurtig i mine bevægelser så smutter hun væk, men kommer så snart jeg kalder igen. For mig at se er det bare en naturlig reaktion i Frigg, at trække sig væk ved en hurtig bevægelse. Hun virker ikke bange og så længe hun ikke gør det, så er jeg tilfreds.

Så ja, jeg vil sige at du skal lade hende komme til dig i første omgang. Klikkertræning er rigtig fint og det synes jeg også fint du kan benytte dig af, men måske du lige i nogle uger skal arbejde stille og roligt med hendes tillid til dig. Sæt dig på gulvet, hvor hun er og lad hende komme hen til dig - læs en bog, se fjernsyn osv., så du ikke stirrer på hende. Det har som sagt virket her - Frigg er gået fra en nervøs vild tamkat, til en harmonisk kælepot…som blot ikke kan lide hurtige bevægelser. Nu ved jeg ikke hvordan din kat er, men Frigg er også meget opfindsom og har f.eks. selv fundet på “aport”-legen, så hun henter nu ting til mig, som jeg så kan kaste indtil armen gør ondt, for det er sååååå sjovt at aktivere sine mennesker :slight_smile: Det er noget der er kommet med tiden ved at være opmærksom og give plads til hende.[/quote]

Tak for dit svar… Jeg vil prøve at sætte mig ned og så lade hende komme til mig… Lade hende bygge en tillid op til mig. Det ser i hvert fald ud til det er det der sker nu? Nu hvor hun pludselig vil op og nusse i sengen, og idag gjorde hun tegn til hun ville under dynen -what… Så jeg skal vel bare vente så?

[quote=Bamse;476701]Hun lyder som min Basil! Han gider heller ikke godbidder, og har i laaaaang tid snuttet fra os når vi gik mod ham.

Vi klikkertræner selvfølgelig, hvilket specifikt i det tilfælde giver ham en samhørringhed med mig. Der bliver han mere tryg.
Så har vi også arbejdet med at gå forbi ham, hvis han fx ligger midt i stuen. Bare gå forbi, lidt udenom så han ikke følte sig overtrumfet. Vi kan gå hen over ham nu uden problemer. Når vi gjorde det kiggede vi ham ikke i øjnene i lang tid.

Sidst men ikke mindst læste vi hans signaler. Nu kender vi Basil, og hans signaler for - tøm min kattebakke - giv mig vand - giv mig mad - leg med mig - og nus mig.
Jeg er sikker på at der vil komme flere signaler fra ham når vi lærer at tyde dem…

Held og lykke! Det skal nok lade sig gøre![/quote]

Jeg håber også at det hele bliver bedre med hende:kryds::kryds: hun har Aldrig været en kælekat,… har villet altid villet været udenfor, og kom kun ind når hun skulle have mad…
Nu er hun jo blevet indekat, og det er faktisk ikke noget problem… Hun er også stoppet sin mjiaven!?

Men når alt det her tillid er bygget op osv… Jeg ved godt det tager virkelig lang tid, men ville klikkertræning så være en god ting?

[quote=Saphiira;476706]Tak for dit svar… Jeg vil prøve at sætte mig ned og så lade hende komme til mig… Lade hende bygge en tillid op til mig. Det ser i hvert fald ud til det er det der sker nu? Nu hvor hun pludselig vil op og nusse i sengen, og idag gjorde hun tegn til hun ville under dynen -what… Så jeg skal vel bare vente så?

Jeg håber også at det hele bliver bedre med hende:kryds::kryds: hun har Aldrig været en kælekat,… har villet altid villet været udenfor, og kom kun ind når hun skulle have mad…
Nu er hun jo blevet indekat, og det er faktisk ikke noget problem… Hun er også stoppet sin mjiaven!?

Men når alt det her tillid er bygget op osv… Jeg ved godt det tager virkelig lang tid, men ville klikkertræning så være en god ting?[/quote]

Jeg synes klikkertræning er en rigtig god ting og synes også bestemt du kan begive dig ud i det. Jeg ville nok bare lige vente et par uger, hvor jeg ja…ville vente :slight_smile: Hun er jo begyndt at folde sig ud og vise “sit nyt jeg”, så jeg ville lige give hende lidt plads inden du begynder på decideret træning. Der er nok nogle, der er uenige og måske har din misser ikke behov for du venter, men jeg ved at med Frigg har det været helt rigtigt bare at give hende tid. Det er jo svært, at vurdere når jeg ikke kender katten, men med de ændringer du beskriver vil jeg sige “giv det tid nogle uger endnu” og lær hende bedre at kende/vær opmærksom på de signaler hun sender til dig.

Jeg tror, hun skal have tid, som du siger… Måske det med at jeg sidder ned og lader hende komme til mig…
Men synes det er mærkeligt, at hun ændrer sig så markant… Altså ikke at det er dårligt… Men nok fordi hun er blevet indekat og har heller ikke sine killinger mere?

Med hensyn til hendes miauwen, så tror jeg det kommer igen. Basil miauwede ikke så meget, og vi sagde det var fordi han var brite, og de ingen stemme havde til det. Med efterhånden som han er blevet tryg så miauwer han der ud af… dog stadig lidt fesent… men han er jo brite :slight_smile:

Hmm… Jamen er der en grund til mjiaven?

Det der sker, når man klikkertræner er, at dyret oplever, at det

1)betaler sig at opsøge ejeren
2)selv har indflydelse på omgivelsernes reaktion på ting, som dyret gør. Fx kan katten ved at gøre en ting få dig til at klikke og give den en godbid. Det giver selvværd og en følelse af kontrol

3)får det rart generelt, fordi kliklyden, når den er indlært korrekt øger produktionen af dopamin i hjernen. Dette er der lavet flere undersøgelser på.

Og så er det sådan set ikke vigtigt, hvad du lærer katten af ting. Det er selve grundprincipperne i klikkertræning, der gør dette ved dyr uanset art og tidligere erfaringer

Jeg ville ikke vente, men det afhænger af hvor stor klikker-erfaring du har. For hvis mis er lidt utryg så er det bedre at vente lidt, før du begynder, så kan du bruge tiden indtil da på at øve dig i at time og klikke UDEN katten er i rummet.

Kast en bold og øv dig i at klikke i det splitsekund den er lige ud for en bordkant i stuen fx.

lad en bold hoppe op og ned og øv dig i at klikke i det øjeblik bolden rammer gulvet igen.

Dette er små øvelser, som klæder dig på til, når du skal arbejde med katten.

MVH

[quote=lenschow;477278]Det der sker, når man klikkertræner er, at dyret oplever, at det

1)betaler sig at opsøge ejeren
2)selv har indflydelse på omgivelsernes reaktion på ting, som dyret gør. Fx kan katten ved at gøre en ting få dig til at klikke og give den en godbid. Det giver selvværd og en følelse af kontrol

3)får det rart generelt, fordi kliklyden, når den er indlært korrekt øger produktionen af dopamin i hjernen. Dette er der lavet flere undersøgelser på.

Og så er det sådan set ikke vigtigt, hvad du lærer katten af ting. Det er selve grundprincipperne i klikkertræning, der gør dette ved dyr uanset art og tidligere erfaringer

Jeg ville ikke vente, men det afhænger af hvor stor klikker-erfaring du har. For hvis mis er lidt utryg så er det bedre at vente lidt, før du begynder, så kan du bruge tiden indtil da på at øve dig i at time og klikke UDEN katten er i rummet.

Kast en bold og øv dig i at klikke i det splitsekund den er lige ud for en bordkant i stuen fx.

lad en bold hoppe op og ned og øv dig i at klikke i det øjeblik bolden rammer gulvet igen.

Dette er små øvelser, som klæder dig på til, når du skal arbejde med katten.

MVH[/quote]

Jeg er jo i gang med at klikkertræne Snebold, men SÅ erfaren er jeg jo heller ikke… For så længe har jeg ikke trænet Snebold…

Min teori er at miauwen hænger sammen med hvor tilopas katten er. Sådan føler vi det har været med Basil… Jeg ved ikke om det har en sammenhæng…

Ingen er dødt erfarne, men ved at øve sig blir man det, så bare klø på:-)

Nu kender jeg ikke katten, men det er ind imellem en god ide at lade katte være lidt alene og i fred. Man KAN presse dem for meget ved at kræve for meget af dem, hvor hvis man lader dem være i fred så kommer de på et eller andet tidspunkt af sig selv.

Som jeg kan forstå det står katten nu i en ny situation fordi hun er blevet indekat. Katte er meget konservative og har svært ved at håndtere flere ting ad gangen. Det betyder at hun lige nu er ved at bearbejde den nye situation hun er i. Det tager tid og i den tid kan det godt være at hun ikke er “klar” til at tage så meget kontakt til andre. Det vil normalt komme i løbet af et par uger eller hurtigere.

Klikkertræning synes jeg er fint - men jeg tror også at man skal vente til katten er klar til det. Der er katte der “bakker bagud” hvis de føler at man går over deres grænser og det kan klikkertræning eller et forsøg på at skabe meget kontakt godt være for en kat hvis den for øjeblikket er ved at vænne sig til en ny situation.

Heldigvis har du jo masser af tid - så giv hende noget af den :smiley: og når du kan se at hun er ved at være klar så kan du begynde på klikkertræning m.m.

Held og lykke,

Teresa

Nemlig - og det er derfor jeg skriver det om erfaring, for når man klikkertræner korrekt så presser man nemlig aldrig nogen sinde. Kan man ikke selv principperne, så bør man øve sig på en kat, der ikke er bange først