Ting der klør?

Min hankat KLØR! - mest hen ad ryggen, men også andre steder på kroppen. Han går helt i ekstase, vasker mig eller smasker med tungen ud ad munden, når jeg klør ham. Og man kan IKKE klø for hårdt! Han får loppekure, og dr. dyr har tjekket for lopper, øremider og ringorm.

Han har fået lykkepiller i et par måneder ud fra en mistanke om, at det var hypersignering. Efter pillerne er de store bare pletter forsvundet, men der ligger stadig hårbunker hist og pist, og jeg går ikke ud fra, at den voldsomme kløe er med i det psykiske sygdomsbillede?

Så - jeg vil sætte STOR pris på bud på, hvad der kan få en kat til at klø sådan. Han er udegående, kastrat og vaccineret imod alt, der kan vaccineres imod.

mvh. tina

Mit bedste gæt er foderallergi.

Jeg ville sætte ham på allergifoder i min 8 uger kombineret med en Prednisolonkur.

Mine kløede sig af foder - jeg gav den gang RC Young male/Female - fedtprocenten var for lav.

foderet - Min Ramses mistede hele kraven pga Perfect fit og han kløede sig i en uendelighed

Tjae…du skriver, at man ikke kan klø for hårdt -høhø

Men det kan man altså, sådan at hårene knækker og falder af , især hvis man klør mod pelsretningen :stuck_out_tongue:

Han går helt i ekstase, vasker mig eller smasker med tungen ud ad munden, når jeg klør ham.
Det er altså helt normalt hvis man klør en kat på den måde. Katten forbinder det instinktivt med hvordan det føles når den selv “bider/gnufler” i pelsen når den klør sig, og laver derfor de samme bevægelser med munden.
En af mine katte gør det endda også når han bliver børstet. Først slikker han på min arm, og hvis jeg så børster lidt hårdere begynder han at smaske og gnufle i armen i stedet.

Men derudover så kan der være masser af årsager til at det klør på en kat.

Den er tjekket for lopper, ringorm, øremider.

Men hvad med hårsækmider, skab, fnat o.s.v.

Allergi…over for foder, ting i omgivelserne (rengøringsmidler, sæbe, skyllemiddel, fabriksimprægnering på møbler/tæpper)

Forkert foder så kattens hud er for tør.

http://www.netdyredoktor.dk/sw15573.asp

http://www.netdyredoktor.dk/sw12544.asp#516_7760

her er et par links om foder allergi…

der er kapitel i denne bog om allergi & foder:

læs også mere her:

http://drschoen.com/articles_L1_08.html

det kan være en god ide er at sætte din kat på hjemmelavet diet - så er det meget nemmere at lave en korrekt eliminering af hvad han evt ikke kan tåle. i kommercielt foder er der jo så mange ingredienser & tilsætnings stoffer at det kan være næsten umuligt at vide hvad der er problemet…

du kan også prøve Carnibest (Fuldfoder til katte)

http://www.prof-pet.dk/SiderDK/PPkatte.htm

her er indhold:
http://www.prof-pet.dk/SiderDK/DokumentationKat.htm

og som der skrives så kan det jo også være andre ting - men foder er et åbenlyst sted at starte…

Tak for jeres svar. Jeg har nok lidt ubevidst tænkt “udenom” foderallergi, fordi jeg har fundet et godt foder, som fungerer rigtig fint med hensyn til urin-ph og tandsten. Men jeg kan høre, at jeg SKAL tænke i den retning…

Vivi, hvad er prednisolon? Dyrlægen snakkede om binyrebarkhormon, som han normalt ville give, men har var bange for at tricke den calici-virus, som vi tror, han har… katten altså :tihi:

Lenschow, hvor høj skal fedtprocenten være? Jeg har lige tjekket, her er den 20 - gad nok vide, om man simpelt hen kan supplere med olie, hvis det er problemet?

Battlestar, tak for dit svar - det lader til, at det slet ikke er unormalt, at sådan noget kan være foderbetinget.

Felis - nu tænkte jeg ikke på knækkede hår, men mere på hvad katten synes er behageligt. Normalt indbyder han ikke til at blive kløet på den måde, og da slet ikke ned ad ryggen. Tak for dine bud, dem tager jeg med til dyrlægen - meeeen jeg skal vist kigge på foderet først :slight_smile:

Musashi, tak for links og boghenvisning. Det er jo lige til at blive klogere af! :slight_smile:

mvh. tina

hvad er prednisolon? Dyrlægen snakkede om binyrebarkhormon, som han normalt ville give, men har var bange for at tricke den calici-virus, som vi tror, han har…

Prednisolon = binyrebarkhormon, hvilket man kun bør gi’ til katte som sidste udvej, da det ved længere tids brug kan lave uoprettelige skader på kattes organer

Felis, tak for forklaringen :slight_smile:

mvh. tina

[QUOTE=Felis;213472]hvad er prednisolon? Dyrlægen snakkede om binyrebarkhormon, som han normalt ville give, men har var bange for at tricke den calici-virus, som vi tror, han har…

Prednisolon = binyrebarkhormon, hvilket man kun bør gi’ til katte som sidste udvej, da det ved længere tids brug kan lave uoprettelige skader på kattes organer[/QUOTE]

Nu skyder du altså gråspurve med kanoner. Katte tåler pednisolon = binyrebarkhormon langt bedre end mennesker.

Kender mere end en kat der stort set hele livet har været på pred - en af dem blev aflivet 12 år gammel.

[quote=Lis Dahlstrøm;213511]Katte tåler pednisolon = binyrebarkhormon langt bedre end mennesker.

Kender mere end en kat der stort set hele livet har været på pred - en af dem blev aflivet 12 år gammel.[/quote]

Nej det mener jeg så ikke, men derudover så holder jeg mig til hvad dyrlægerne siger om det, og som i øvrigt også kan læses i et af de link jeg lagde i indlægget:

*Hvordan behandles kløe?
Kløe kan behandles med kløestillende medicin (binyrebarkhormon). Den behandling holder kun kløen nede, så længe katten får medicin, og den kan give bivirkninger, f.eks. sukkersyge, lever og nyreproblemer ved længere tids brug. Derfor bør årsagen til kløen findes.

Derfor er brugen af det også lidt det samme som at P**** i bukserne for at holde varmen.

For binyrebarkhormon noget af et mirakelmiddel til mange ting…og altså KUN som symptomfjerner…MEN, binyrebarkhormon kurerer ingenting, derimod virker det forstærkende/accellererende på visse sygdomme og endvidere kan det medføre uoprettelige hudforandringer.

[QUOTE=Felis;213571]Nej det mener jeg så ikke, men derudover så holder jeg mig til hvad dyrlægerne siger om det, og som i øvrigt også kan læses i et af de link jeg lagde i indlægget:

*Hvordan behandles kløe?
Kløe kan behandles med kløestillende medicin (binyrebarkhormon). Den behandling holder kun kløen nede, så længe katten får medicin, og den kan give bivirkninger, f.eks. sukkersyge, lever og nyreproblemer ved længere tids brug. Derfor bør årsagen til kløen findes.

Derfor er brugen af det også lidt det samme som at P**** i bukserne for at holde varmen.

For binyrebarkhormon noget af et mirakelmiddel til mange ting…og altså KUN som symptomfjerner…MEN, binyrebarkhormon kurerer ingenting, derimod virker det forstærkende/accellererende på visse sygdomme og endvidere kan det medføre uoprettelige hudforandringer.[/QUOTE]

Det er korrekt det KAN give f.eks. sukkersyge, lever og nyreproblemer ved længere tids brug.

Men alt har en pris - kan man ikke på anden måde få has på det at det da at foretrække katten har så godt et liv som muligt - også selvom det MÅSKE så bliver kortere.

Desværre er der få der magter at forsøge at fodre sig ud af problemet - det kræver man ikke fodrer den mindste stump af andet foder.

[quote=Lis Dahlstrøm;213581]
Men alt har en pris - kan man ikke på anden måde få has på det at det da at foretrække katten har så godt et liv som muligt - også selvom det MÅSKE så bliver kortere.

Desværre er der få der magter at forsøge at fodre sig ud af problemet - det kræver man ikke fodrer den mindste stump af andet foder.[/quote]

der er altså mange katte og specielt hunde ejere der med stor succes rå fodre deres dyr som dermed helt er blevet fri for allergi-symptomer…

hvis ens kæledyr har allergi (og taler jeg generelt - det er jo ikke fastslået hvad problemet er for katten i denne tråd) så mener jeg altså man er forpligtet til at forholde sig til årsagen og gøre noget ved det - og ikke bare symptom behandle fordi det er det nemmeste - den holder ikke.

og det ovenfor nævnte eksempel på foder fra carnibest - det er altså ikke besværligt at bruge - og det er fuldfoder…

Ja, predinosol (binyrebarkhormon) vil kun fjerne symptomerne, men som jeg skrev, bør det gives i forbindelse med overgang til allergifoder.
Jeg ville heller ikke give det til katten “for evigt” uden at forsøge, at finde ud af, hvorfor det klør.

Men “recepten” hos min dyrlæge på en kat, med mistanke om foderallergi, er altså minimum 8 uger på fx Hills z/d med samtidig prednisolonbehandling.
Det virkede fortrinligt på min søsters kat, da den havde store sår af at klø sig :ok:

Endnu en gang mange tak for jeres input, jeg sætter stor pris på det, og jeg både læser og overvejer som en gal :slight_smile:

Billy er lige kommet ind med dagens bytte - resterne af en fransk hotdog i papiret. Hvilket egentlig så udmærket illustrerer problemet ved at sætte ham på diæt i mange uger, når jagten er kombineret med en meget stærk udetrang, en imponerende røst og tendens til at stresse op… suk!

I dyrlægelinket fandt jeg et dejligt forslag: orm! Han har gået ude i et år nu, uden at jeg har set orm på ham, og han har altså ikke fået en ormekur endnu. Han jager trods alt også andet end skraldespande, så der starter vi!

Hvad der derefter skal ske, ved jeg ikke. Jeg er begyndt at hælde imod at bruge noget råfodring, som lyder til at kunne løse faktisk alle kræets problemer, men det bliver jeg altså lige nødt til at sætte mig lidt mere ind i. Så nu bestiller jeg lige et par bøger og sådan :slight_smile:

Jeg ville rigtigt gerne give ham noget tid på diætfoder for at få afklaret, om det er foderet, men jeg er ikke sikker på, at jeg tør at lukke ham inde - jeg er bange for at han kan finde på at stresse så meget op, at han begynder at tisse rundt omkring. Og jeg magter simpelt hen ikke mere kattetis i mit hjem lige nu, slet ikke efter flere gode måneder, som gerne skulle danne basis for nogle gode vaner, som skal holde i maaaaange år -høhø

Det er ikke fordi, at jeg vil gå på kompromis med kattens sundhed, der er bare lige en tre-fire problematikker, der skal jongleres rundt med omkring ham her, og det nytter ikke at få helt styr på det ene, hvis de andre så går helt i kage…

Jeg starter med ormene og de andre fysiske ting, der er foreslået, og så læser jeg…

mvh. tina

Hvis han har tør hud, evt. pga. fodderet, kan man så ikke give ham lakseolie…

Har har givet det imod skæld/tør hud, og det har hjulpet meget på min…
Tror jeg har giver 75 kr for ca. 250 ml. hos en dyrhandel, dyrlægen har det også…
Jeg har givet det i 3-4 uger, og det har hjulpet meget, næsten alt skæld er væk = huden er ikke så tør…

Det var det en let ting at forsøge, hvis det var…

Decideret kløe lyder ikke rart.
Uanset hvad, så sker der vel aldrig noget ved at skifte tørfoderet, selvom katten også fanger mellemmåltider selv? Det er jo ofte proteinkilderne i netop vores industrielle foder, der kan forvolde problemer. Især korn, nogle gange oksekød, kylling eller fisk, og æg og mælk har heller ikke noget at lave i kattemad…
Dyrlægens allergifoder er lavet således, at de fuldstændig smadrer proteinerne til ukendelighed, så kattens krop ikke kan genkende dem og derfor ikke reagerer allergisk.
Alternativt kan man give katten foder med proteinkilder, den normalt ikke har fået. F.eks. lam eller and. Men her skal der nærstuderes varedeklarationer, så der ikke også samtidig er f.eks. kylling eller udefinerbare animalske kilder eller korn i.
Jeg må så indrømme, at jeg også godt kunne tænke mig et større sammenfald imellem godt, lødigt kattetørfoder - der samtidig var stort nok til at blive knaset.

Sussie, tak for forslaget, det er bestemt værd at prøve. Hvad er det for nogle katte du har, de ser da helt fantastiske ud, men ikke noget, jeg har set før? :slight_smile:

Pivnu, det nuværende tørfoder kan holde hans urin-ph på 6. Da jeg liiiiige blandede noget af det gamle i, det skulle jo bruges, ræsede den op til 7. Han har tidligere haft blærebetændelse og struvitter og tisser underlige steder, så jeg er hys med foderskift - har fået tjekket urin-ph tre gange i starten på dette foder, og det vil han også få på nyt foder - så det er altså ikke “bare lige” at skifte foder :slight_smile: Det er ellers rigtig smart, det du skriver om dyrlægens allergi-foder!

Som jeg forstår det, er pointen ved at skifte til et og kun et foder i en periode, at man kan be/afkræfte, om det er noget i det, som katten plejer at spise, der sætter allergien i gang. Og altså om det overhovedet er allergi over for foder. Det kan man jo ikke, hvis katten fortsat fanger mus og henter franske hotdogs i naboens skraldespand. For hvis den stadig klør sig, når testperioden er slut, står man tilbage med “enten er den allergisk for det, den henter udenfor - eller også er det noget helt andet” i stedet for konklusionen “Det er noget helt andet”.

mvh. tina

Ja, mellemmåltiderne er selvfølgelig ikke optimale, men det ville trods alt være et sted at starte at skifte foderet derhjemme. Man hører jo ikke så tit om allergi overfor mus :wink:
Men jeg kan godt se, at det er knapt så simpelt med urinvejsproblemerne.
Det klassiske spørgsmål er jo så, om din kat drikker nok?
Og har du en dyrlæge, som kan snakke om andet end tørfoder?
Tørfoder er uanset pH-værdier og krystal-dæmpende ingredienser problematisk i forhold til, at katte ofte ikke drikker nok.
Men jeg forstår så udemærket din forsigtighed. Jeg føler mig selv lidt fanget i tørfoderkarusellen, hvor man endelig har fundet et foder, der løser eet problem, men så er der bare nogle nye problemer. Jeg er ikke BARF-entusiat, men jeg tror på, at der må ses ud over ren tørfodring.

[QUOTE=taina;213910]
Som jeg forstår det, er pointen ved at skifte til et og kun et foder i en periode, at man kan be/afkræfte, om det er noget i det, som katten plejer at spise, der sætter allergien i gang. Og altså om det overhovedet er allergi over for foder. Det kan man jo ikke, hvis katten fortsat fanger mus og henter franske hotdogs i naboens skraldespand. For hvis den stadig klør sig, når testperioden er slut, står man tilbage med “enten er den allergisk for det, den henter udenfor - eller også er det noget helt andet” i stedet for konklusionen “Det er noget helt andet”.

mvh. tina[/QUOTE]

Jeg vil vædde på, at din kat er allergisk overfor kylling - det er 80-90% af allergikattene. Problemet er, at for at få kløen væk, er det ofte ikke nok, kun at skifte foderet, men der skal yderligere behandling til (prednisolon).
Jeg tror ikke, at problemet er mus og lign. - der skal lang tids indtagelse til, før man udvikler allergi - og jeg tvivler på han fanger så meget af det samme i naboens skraldespand :slight_smile: