Tip ved slidgigt søges?

forestil jer dette er en kat(kunne være der var noget alternativt på markedet og ildere kan godt få katte medicin)?
Min ilder Birdie er netop sat på smertestillende hun reagere rigtig godt på pga slidgigt, nerve i klemme eller diskus. Vi tror mest på det er slidgigt, da hun er ret stivbenet lige når hun vågner men får styr på benene når hun lige er vågen, sådan har mennesker med gigt det også. Hun reagere rigtig godt på medicinen, var ret pivet før jeg startede medicin nu er hun ikke pivet mere og ÆDER mere end hun plejer og virker generelt glad Er der nogle der har tip til hvordan man kan gøre det mere behageligt for hende. Der er lagt senge ned på gulvet så hun ikke behøver at skulle op i sofa for at putte og der ligger en masse tæpper og dyner så hun kan sove dejlig varmt:) Har i flere ideer eller gør jeg hvad jeg kan for hende.
Hvis medicin stopper med at virke er der selvfølgelig kun en vej er jeg desværre klar over.

glucosamin måske ?..det er jo oprindeligt en hestemedicin, men i dag bliver det betegnet som vidundermedicin mod slidgigt, men om smådyr kan tåle det eller have gavnlig effekt er nok noget at vende med dr. dyr

  • det skulle virke ved at genopbygge slidt brusk, og virker derfor ikke på al gigt

Canosan fx. For glukosamin, chondroitin og msn er de kosttilskud man bruger til kat ved slidgigt, og canosan indeholder glukosamin, der findes andre tilskud der indeholder et eller flere af de tre ting der :slight_smile:

enig med Eva og Jim - Glukosamin, canosan osv. er klart det nemmeste :slight_smile:

Da jeg havde Devouee med svært gigt i flere led, da fik hun metacam som smertestillende og canosan som tilskud. Den kombi fungerede rigtig godt til hende! :slight_smile: (hun syntes heldigvis at det smagte som slik og elskede at skulle have to gange dagligt af begge dele - hun så det som ren forkælelse :slight_smile: )

i Fredercia er der akuvet, der er en dyrlæge med mange års erfaring som nu bruger alternative metoder. På fyn er der Højby dyreklinik hvor du skal have fat i Kirsten Brock. Kender ingen med det speciale på Sjælland. Men ja der er meget man kan gøre. Send evt. en pb.

Jeg har en gigtkat, Knirke på 19 år…hun får Metacam og Canosan, det hjælper hende og hun har det godt.

Fremfor at du udleverer oplysninger pr pb, er det da smartere at du skriver det herinde i tråden…på den måde kan alle se det. :slight_smile:

Jeg ved ikke om man kan bruge kiropraktik på ildere. Men vi blev det anbefalet og ville have prøvet det til Grevens slidgigtramte lænd så snart han var kommet sig over det lille brud han havde. Desværre blev han jo syg af kræft og måtte aflives før vi kom så langt.

og det er vel så op til mig hvor meget jeg vil lægge frem offentligt som ny bruger? Men tak for kaffe - så er tonen da lagt.

Dén bemærkning forstår jeg så ikke :gruble:…det er vel en god ting, at man deler informationer i et katteforum…jeg forstår helt ærligt ikke, hvorfor info om behandlingsmetoder til gigtdyr er hemmelige…men det er måske bare mig :surrender1:

Junior får Metacam for hans slidgigt og vi er ved at finde det niveau der passer til at holde ham smertefri. Derudover får han med jævne mellemrum laserbehandling hos dyrlægen og det har en tydelig virkning på ham (mere tydelig end jeg selv oplever med menneskevarianten på mig selv for min egen slidgigt).

Har netop fået Canosan hjem til ham som jeg også gerne vil starte ham op på, men typisk nok tilhører han så lige den lille procentdel der rynker på næse af det. Har efterhånden prøvet det hele (tilbudt som det er, sammen med andre godbidder, lagt i tørfoderet, lagt i vådfoderet og knust og drysset over både det ene og det andet) og han nægter at spise det. Sidste udvej er vel efterhånden at tvinge det i ham, hvilket jeg egentlig helst ville undgå, men ved ikke helt hvad jeg ellers skal finde på.

Udover det har jeg gjort det lidt lettere for ham herhjemme med trinbræt til nogen af hans favoritsteder.

Testen for om han har det godt består i om - og hvordan - han hopper op på køkkenbordet fra gulvet for at komme til deres kattegræs :wink:

Mon ikke klinikken i Fredericia er denne : http://www.alterna-vet.dk/om-alterna-vet-2/

jeg har tidligere brugt Gitte Kongshammer som dyrlæge, og har kun godt at sige, rigtig sød dyrlæge :slight_smile:

Jeg opfattede det absolut ikke som om at “tonen var lagt” :S Tværtimod.
Når du har lært forummet at kende, vil du formentlig opdage, at der yderst sjældent er grund til at føle sig trådt over tæerne på KG. De fleste brugere skriver af oprigtig interesse.

Vi er flere herinde, der har katte (eller andre dyr) med gigtproblemer, og jeg er ret sikker på, at alle informationer om behandlingstyper er meget velkomne … uanset om det er veldokumenterede produkter, test af nye produkter/behandlinger eller alternative behandlinger.
Selv har jeg en kat, der har haft store problemer pga. gigt i forpoterne. Gigten blev dokumenteret ved røntgenbilleder hos dyrlægen.

Jeg har prøvet mange ting for at finde “noget” der kunne hjælpe ham:
Smertestillende over en længere periode, laserterapi, Canosan, Glukosamin, Fiskeolie-piller og sidst men ikke mindst Hills j/d vådkost, som jeg er meget overrasket over effekten af.
Efter nogle måneder på vådkosten er kattens gigt forsvundet som dug for solen :juhu: … og i dag spurter han rundt som en anden vårhare.

ja jo flere muligheder man kender jo flere valg har man. Kikkede lidt på den dyrlæge ser ikke ud til de behandling metoder er ret velegnet til ilder, men vil da høre om hun har nogle tip. i første omgang prøver vi metacam og så canosan og ser om det hjælper. nåja dyrlæge sagde også det kunne være der var vokset nogle led sammen eller sådan noget. min fysioterapeut sagde det ikke var et “unormalt” fanomen ved især slidgigt og almene skader hos mennesker.

Ved ikke hvor varmesøgende hun er, men Devouee var om sommeren ret glad for krøyerkuglepuden og om vinteren en stor opvarmet hvedekernepude :slight_smile:

Heller ikke unormalt hos katte. Det var sådan vi opdagede Zutti’s slidgigt. Han fik pludselig akut meget ondt i ryggen - det var en af sammenvoksningerne, der var knækket. Det voksede sammen igen i løbet af et par måneder. Imens var han på metacam. Bagefter var de så han skulle have været i kiropraktorbehandling, nok kombineret med smertestillende.

Ivan så lige Birdie var blevet større. Hun er gået fra 600 gram til 700 :smiley: så det er meget glædeligt hun har nemlig ligget lidt for lavt i vægt.så hun reagere rigtig godt på det smertestillende :slight_smile: