Tips og tricks til "at køre med kat i bil"

Jeg så denne ude på det store net men syntes faktisk den er ret god, så derfor deler jeg den her.
Nu har jeg maine coons og de er totalt ligeglade med at køre i bil, bare kassen er blød :slight_smile: Men ja det er jo ikke alle der er så heldige, så måske kan denne give jer et hint til hvordan det kan lykkedes for jer at få en tryg og rolig oplevelse næste gang I skal transportere jeres kat. Pøjpøj :slight_smile:

http://www.dyrlaegeringen.dk/images/Katteskolens-Tips-til-Tryg-Transport-af-din-kat.pdf?fbclid=IwAR2bjyVakk2R1Qc4qtGPYnoXz3V0HQiGzIKIJTr8mSPEIU89NEOI9oibRVM

Indhold
Forord… 3
#1 En transportkasse skal der til …4
#2 Køb din egen transportkasse … 5
#3 Hvilken transportkasse skal jeg vælge? …6
#4 Brug transportkassen som en hyggehule … 7
#5 Transportér altid hver kat i sin egen kasse …8
#6 Træn din kat til transport, langsomt og gradvist …9
#7 Hvor skal transportkassen stå i bilen? … 13
#8 Få katten ind i transportkassen …14
#9 Video med transporttips … 15
#10 Lad os sørge for transporten … 16
#11 Tjek venteværelset før du tager katten ind… 17
#12 Væk med hundesnuderne … 18
#13 Placér ikke transportkassen på gulvet… 19
#14 Ud af kassen igen… 20
#15 Efter besøget hos dyrlægen … 21
#16 Gode hjælpemidler … 22
#17 Del dine egne guldkorn … 23
#18 Har du brug for hjælp?.. 24

4 Synes om

Det er en rigtig god guide :ok: men tænker at den mangler et lille tvist der hedder, at har man eks to katte der er uadskillelige kan det være en god ide for tryghedens skyld, at de er i samme kasse :slight_smile:
Eller bare en selskabspapegøje som Brian :laughing:

3 Synes om

God pointe med selskabspapegøjerne.

Jeg kører med hele kuldet i en kasse når de skal til dyrlæge og have deres første vacc. så ja lige den regel med “en kat en kasse” er jeg enig med dig at der er undtagelser.

2 Synes om

Der har vi så altid vores killinger i hver deres kasse både pga sikkerhed men også fordi de jo er fikset og de ofte jo er lidt omtåget efter opvågning vi sætter dog alle kasser front mod front (2 og 2) så de altid kan se hinanden eller på den måde putte ved hinanden sikkert.

Så engang en udenlandsk film godt nok med små hunde hvor man viste hvor store skader to dyr i kassen fik vs. 1 pr. Kasse G kraft er noget voldsomt noget - den ene test dummy hund knækkede nakken fordi den anden ramte ind i den og maste den mod enden af kassen mens hoved var ved hjørnet :see_no_evil::scream: så jeg tør simpelthen ikke have 2 i én kasse. (De test hunde vejede 3kg så ikke langt fra kattevægt!)

7,9,13 har vi aldrig haft nogle som ikke har været ok med sådan vi har gjort det til nu.

1 Synes om

Vi har heldigvis heller ikke de store problemer med transport af kattene, og må tilstå vi også har flere sammen i kasserne, da det giver større tryghed til at starte med.

vores voksne katte vaccineres løbende gennem året og har vi killinger kommer de altid med for hyggens skyld, det er god træning i transport og dyrlægebesøg :slight_smile:

Når man har hørt på Brian råwe og skrige i 10 stive timer over han savner en at sidde med i bilen og gerne vil hjem nu, så har man en makker med :laughing:

1 Synes om

Tja, det ligner en samling gode og dårlige råd i ukritisk blanding. Mon de selv har prøvet at gøre det hele?

Hvis du har flere katte, skal de have hver sin kasse. Stress under turen kan føre til aggression mod en anden kat i kassen og usikkerhed kan smitte til en kat, der ellers havde det fint med at blive transporteret.

Vores erfaring er anderledes. Hvis den ene kat piver, kan den anden trøste den. Så det er en god ide at have to katte i samme kasse. Hvis ellers de kan sammen til daglig.

Træningsplan for en kat, der ikke er transportangst:

8: Start bilen og stop den igen med det samme, eller få en anden til det.
9: Start bilen og kør lidt frem og tilbage med den. Beløn katten.
10: Kør en helt kort tur på fx en km. Beløn katten for at være rolig.

Vores erfaring er, at der er piv på den første kilometer. Når vi kommer ud på landevejen, bliver billyden stabil, og der kommer ro bag i bilen. Den foreslåede træningsplan tværer bare rundt i den ubehagelige fase.

Det er også de færreste katte-transportkasser, der er store nok til, at der kan være to voksne katte i dem.

Jamen, så køb dog en kasse til 10 kg hund.:dokdok: Det er her, jeg mister tilliden til forfatternes indsigt.

4 Synes om

kunne ikke være mere enig, man skal aflæse sine katte, og indrette sig efter den enkelte

vores Diamond sang så det var et mareridt, med mindre hun var i bur med Finn, så var der nogenlunde ro, hun sang kun ganske kort, efter vi begyndte at køre.

Marikix fungerede til ug med vores andre katte herhjemme, men når vi kørte bil, ja ville hun have eneværelse :slight_smile:

2 Synes om

Jeg tror, det som udgangspunkt er ganske gode råd til hr. og fru Danmarks huskatte. Selvfølgelig kan der være undtagelser, men jeg ville ikke tage chancen. Ryger kattene trods alt, hvad man tror, man ved, i totterne på hinanden, kan man ikke uden videre gøre en masse, hvis man selv er chauffør, og så kan et ellers godt forhold være ødelagt for altid. Hvis de overlever …

3 Synes om

Lidt OT og har jo kun haft et kuld der er blevet snippet, så ‘plejer’ er vel næppe korrekt ord :wink: Men…

Mine killinger var på ingen måde omtåget da jeg hentede dem efter de var snippet. De var kække og på høje ben og den ene af drengene havde været ‘klinikkat’ da han 4 gange møvede sig ud af de bur han var sat i. Han skulle bare være der hvor der var mennesker og ikke i noget kedeligt bur :joy:

Så ja jeg kan sagtens følge logikken med at være alene i hver transportkasse efter operation; men som med alt andet er der også undtagelser til den regel.

Vores er letter omtåget fordi vi får dem direkte med hjem så de sover deres brænder ud her hjemme og ikke i klinikken :laughing: dem vi har hentet senere har været lige så friske som når de blev afleveret.

1 Synes om