Tips til at fotografere sorte katte?

Ja, jeg har jo en skønhed uden lige, Skade, som lige er fyldt 6 måneder. Hun er min første sorte kat og jeg synes det er svært at få hendes herlighed ordentligt frem på billederne. Så hvad gør i andre? Nogle særlige indstillinger på kameraet? Her er mine sidste forsøg :tihi:

Enten bliver det for mørkt

Eller det bliver for overbelyst

Så er det lettere med Saga, men det kunne sagtens forbedres :wehuu:

Uha - det er svært. Bare jeg vidste det… :slight_smile:
Heldigvis er vores sort med hvid, hvilket til gengæld ofte giver for hård kontrast.
Men jeg vil tro, man skal undgå blitz og kun bruge dagslys.

Tak for dit svar. Det har du sikkert ret i. Men ud over tips ville jeg nu også bare vise hvor fin og stor Skade er blevet, på trods af halv-dårlige billeder.

Jep, godt solskin og dagslys er også min erfaring giver det bedste :slight_smile:

Og begge dine to er da bare for skønne :slight_smile:

Og det glemte jeg helt at kommentere. Ja, Skade:hjerte: er rigtig fin og smuk (især på første billede), men stribemis Saga:hjerte: er nu heller ikke ueffen… :smiley:

Dagslys, ikke nødvendigvis direkte sol på katten, aldrig modlys men dig mellem lyskilden og katten og så altid uden blitz. Så kan det , alt efter kameraets evner, sagtens lade sig gøre.

Og kattene er altså lækre uanset :wink:

Ingen flash, men masser af godt lys. Endelig ikke modlys som i det første billede.
Dagslys eller lamper, gerne med softboxes.

En arbejdslampe kan snildt bruges, bare husk at dæmpe dens lys med bagepapir foran pæren :slight_smile:

Hvis du har mulighed for det - så find et stort stykke stof i en farve der klæder katten ( rødt, hvidt - måske gult) og få den til at sætte sig foran
( f.eks kan du lægge stoffet over en stol eller hænge det foran en dør ) og så tag billederne. Det kan være en god ide med en hjælper til
at underholde katten med legetøj så den ikke går væk fra baggrunden. Det kan give superflotte billeder.
Når du bruger blitz skal du “skyde” blitzen af i en anden retning end katten ( i.e. faktisk have en løs blitz) eller også skal du have en anden stærk
lyskilde der ikke skinner direkte på katten.

Mange tak for alle jeres gode forslag! jeg ved godt at mine billeder her slet ikke er noget nær rigtigt taget, men når ens sengetøj og meget andet er sort, så er det svært at se hende så mange steder. Men jeg må prøve mig frem.

Og ja, de er smukke mine piger :wehuu: sSynes ikke at jeg så ofte ser sorte katte med orange øjne :hjerte:

Sort sengetøj ville jeg aldrig turde med Snehvide i huset - jeg har allerede rigeligt svært ved at få øje på hende, når hun ligger i halvmørket. :lol:

Jeg er lidt spændt, jeg fik Batman fotograferet i Flensborg og fotografen valgte en sort baggrund, til en sort kat. Jeg skulle få billederne om en uges tid, så må vi se om det er det vi skal gøre.

Det kræver jo så en speciel lyssætning :slight_smile: Felicious bruger også gerne sort baggrund til mørke katte - bl.a. blev mine killingebilleder lavet på sort baggrund (mørkbrune, blå og lilla killinger).

Jeg vil også sige du kan benytte en ekstern flash, som skyder bagud eller op i loftet. Men jeg vil ikke anbefale en flash som er indbygget i kameraet og skyder direkte mod katten. - Er der ikke mulighed for en ekstern flash, så er dagslys din ven. :slight_smile:

Held og lykke. :slight_smile:

Hvor er hun smuk på det første billede. Jeg synes jeg har mine problemer med at tage billeder af mine hvide katte…har vænnet mig sådan til min sort/hvide g Men jeg mangler altså også et ordentligt kamera!! Øv.

Jeg kunne godt tænke mig at se det billede af sorte/mørke katte på sort baggrund…? :slight_smile: