Tisser ofte? Blæresten mm

Min kat (knap 5 år) er blevet opereret for blæresten for 14 dage siden, men jeg er bange for at der er noget galt igen :frowning:

Det kostede så 6000 kr, og jeg har ikke forsikring (det overvejer jeg om jeg kan nå at få?), for kan ikke betale sådan en regning en gang til :frowning:

Det startede med at hun for nogle måneder siden tissede rigtig tit, jeg troede det var begyndende blærebetændelse, men det gik i sig selv efter et par dage.

Men det vendte tilbage for 3-4 uger siden, hvor hun tissede rigtig tit, og der begyndte at være blod i. Dyrlægen kunne se i en urinprøve at der var betændelse. Der var ganske få krystaller, men hun mente det var blærebetændelse, da PH værdien mm var fin. Hun fik penicillin men det hjalp ikke og det blødte virkelig meget, så måtte til lægen igen. På et røntgenbillede kunne de se 3 blæresten, så hun fik dem opereret væk. Hun burde være rask nu, og vi er skiftet til Hills D/C der skulle være forebyggende.

MEN i går aftes tissede hun ca. 2 gange, i nat også ca. 3 gange, og i dag kl 8:30 og kl 10.00 (ja jeg tæller :S ). Der kommer noget ud, men det er små tissetåre der kommer. Er virkelig urolig igen nu…troede ellers lige hun var ovre det.

Ringede til dyrlægen nu her, sekretæren sagde jeg kunne komme med en urinprøve. Men nu ligger hun ret fredeligt og soler… ved ikke om jeg skal tage derud? Rigtig træls det lige falder sammen med helligdag i morgen, for ellers ville jeg se tiden an i løbet af i dag og tage derud i morgen tidelig… Jeg synes hun har det ok, spiser dog ikke særlig meget, men ved ikke om det er fordi det pludselig er blevet varmt i vejret?

Efter operationen er hun rigtig hævet på maven hvor stingene er, dyrlægen sagde at det ligner en “normal” allergisk reaktion på stingene, hvis det ikke er bedre inden 2 måneder skulle jeg komme igen, for det kunne måske være brok. Men kan denne “hævning” mon gøre at hun pludselig tisser ofte?

Helt generelt er det meget sjældent, at en hunkat får problemer med blæresten.
Umiddelbart plejer det at være blærebetændelse, når katten tisser ofte.

Jeg tror ikke hævelsen har noget med det at gøre - og er hun syet med indvendige sting, er hævelse meget normalt.

Ja det har jeg godt læst, så det undrer mig også? Tænker om der kan være andre årsager/sygdomme som kan gøre at hun har fået blæresten?

Ja hun er syet med indvendige sting, så det er jeg ikke så urolig for…

Hvad fodrede du med før?

Giver du vådfoder? Blærekatte har godt af MASSER af vådfoder - så bliver urinen ikke så koncentreret.

Jeg giver tørfoder, og det nye D/C fra dyrlægen er også tørfoder :S

Må prøve med noget våd… Hun plejer bare ikke gide det.

Men skal det mon så også være den specielle udgave for blæresten? Jeg har noget almindelig vådfoder fra et supermarked liggende, men ved ikke om det er mere skidt en godt at det ikke er det mod blæresten?

Nej, bare alm. vådfoder er rigtig fint!

Idéen med vådfoder er, at få noget vand igennem, så hvilket vådfoder betyder ikke helt så meget :slight_smile:

Enig - og her i varmen kan det godt betale sig at tilsætte lidt ekstra vand til vådfoderet :smiley:

Hun har nu fået vådfoder med ekstra vand i… Hun er ikke vild med kødstykkerne, men gelé’en/væsken fik hun ned :slight_smile: Kan man mon ikke købe ren gelé til katte??

Jeg nåede ikke ud med en urinprøve i dag, ved ikke om det er skidt!? Det går lidt bedre med tisseriet, dog virker hun lidt dvask. men det kan lige så godt skyldes varmen?

Hun har, fra jeg stod op kl. 8, tisset 4 gange indtil nu, sådan en lille tår hver gang, er det unormalt meget?
Kl. 8:30, 10:00, 14:00 og 19:30

Der, hvor du skal være mest urolig, er “jeg blev ikke helt færdig med at tisse”-adfærden - dvs. at katten går på bakke, tisser (lidt), går ud, går tilbage inden for et par minutter og gentager adfærden. SÅ er der ingen diskussion - det er blærebetændelse.

Du kan i stedet for ren gelé købe vådfoder som paté, det kan sagtens være, din kat hellere vil spise det :slight_smile:

Ja der for et par uger siden gik hun nemlig også op med 5 minutters mellemrum… så slemt er det tros alt ikke. Men er lidt urolig for det alligevel :confused:

Det forstår jeg udmærket - jeg er selv ejer af en “blærekat” :slight_smile: Vådfoder var vejen frem for ham og han har været sygdomsfri i flere år nu, men det var så hyppigt og så voldsomt, at det sad i mig i lang tid bagefter :slight_smile:

Ja det er nemlig det… det er lige før jeg går op og tjekker om natten når jeg kan høre hun graver, for at se hvad hun har lavet :S

Var det blærebetændelse din havde?

Jeg må prøve med noget vådfoder… Dyrlægen sagde bare jeg skulle holde mig til det Hills C/D fordi det forebygger de krystaller der danner sten og noget med PH værdien i deres tis, eller hvordan det nu var… Men ved ikke om det også gælder vådfoder?

Jeg tænker bare, at når det nu ikke var blærebetændelse hun havde (har heller ikke haft det før), men det var blærestenene der gjorde det, og det nu er blevet lidt det samme med hun tisser ofterer, kan det mon ske de ikke har fået alle sten fjernet? Eller der allerede er kommet nye? Frygter for en operation mere :blegne:

Galliano fik diagnosen “kronisk blærebetændelse”, men reelt var det et spørgsmål om kronisk irritation af blæreslimhinden, dvs. der var ingen bakterier, men slimhinden og urinrøret var så hævet af irritation, at de næsten ikke kunne lægge et kateter, selv under bedøvelse :frowning:

Det er altsammen hjulpet med en daglig dosis af vådfoder, tilsat vand og det er nu ca. 3 år siden han sidst havde problemer :slight_smile:

Umiddelbart vil jeg mene, at din kat også kan hjælpes ved vådfoder, der vil hjælpe til med at skylle blæren og urinrøret igennem frem for at give tørfoder, uanset hvad det hedder :slight_smile:

Godt han er kommet over det :slight_smile:

Ja det lyder også mere logisk synes jeg! Jeg prøver at give hende vådfoder for at se om det ikke bliver bedre så :slight_smile:

Med 3 hunkatte der alle danner struvitter (sten) og 1 hankat, så synes jeg altså ikke, at det er sjældent forekommende, at hunkatte danner sten:høhø:

Angående vådmad så prøv dig frem, der findes et utal af varianter og der skal nok være et par stykker af dem din missepige er vild med. Jeg har konstant 10 - 12 forskellige slags i huset varienerende fra de billige Lux og Milady til de dyre Feline Porta 21 og Hills …generalt er mine vilde med sovs men jeg har en gele pige og en pate dreng:tihi: …hvis du kan få hende til at spise 50-50 af vådt og tørt så er du godt hjulpet

Tros alt godt at høre jeg ikke er den eneste med det problem og en hunkat :slight_smile: Har dine også fået dem fjernet ved operation eller hvordan?

Ja jeg må prøve noget forskelligt. Egentlig er det mærkeligt det lige er hende der har problemer, for hun drikker meget mere end min anden kat… Skal altid op i vasken og drikke eller have en tår af min vandflaske (som så ikke bliver brugt som min vandflaske mere), det synes hun er sjovt. Men må prøve med mere vådfoder. Kan det mon hjælpe at hælde lidt vand ved tørfoderet? eller bliver det bare noget splat?

Nej, mine har heldigvis være forskånet for at skulle have fjernet sten operativt 7-9-13. Den der har været hårdest ramt er Shady, der selv på Hills s/d har haft gentagne urinvejsinfektioner med struvitter som kunne ses ved mikroskopi :S
Det var en laaaaang sej kamp at få hende til at spise nogen form vådfoder, hun er min gele pige :høhø: hun vil kun spise Kitekat den blå i gele og Porta 21 Tuna with beef. I en lang periode fik hun en C-vitamin 1 gang om ugen og det hjalp og hun blev endelig infektions/struvitfri:rock:

Ryger de med ud når hun tisser eller hvordan? altså hvis de er så små at de ikke skal opereres væk?

Tror faktisk det er en af de kitekat jeg købte i dag, dem må jeg prøve til hende i morgen :slight_smile:

Nogle katte er mest til kødstykker i gele eller sovs, mens andre foretrækker noget patéagtigt. Men hvis hun spiser udenom kødstykkerne, så prøv at mose det ud med en gaffel. :slight_smile: