Tisset på dynen - Hvorfor?

I aftes da vi var gået i seng, opdagede min kæreste en våd plet på dynen. Og det kan kun være en kat der har tisset der. Ved ikke hvilken af mine katte der har gjort det, men Kaiser har dog gjort det 2 gange før da han var killing, men slet ikke siden.

Jeg havde netop lige lagt rent sengetøj på og vi har fået noget skyllemiddel som lugter meget anderledes end det gamle - Kan det have noget med den fremmede lugt at gøre??

Katte vil jo normalvis ikke tisse hvor de sover, og de sover tit i fodenden af sengen??

Håber der er nogen der kan hjælpe:?

Der kan være flere årsager til, at katte tisser steder, de normalt ikke plejer at tisse … en af dem kan sagtens være, at det nu pludselig lugter anderledes end det plejer, men i den alvorligere ende kan det også være et urinvejsproblem, for så vælger katten nogle gange at tisse andre steder end på bakken, fordi det gør ondt på den.

Hvis det var et engangstilfælde, så ville jeg ikke gøre noget - men hvis det fortsætter, så ville jeg forsøge at holde øje med hvem der er, og i øvrigt få checket katten for eventuelle urinvejsproblemer.

Jeg håber det bare var et enkeltstående tilfælde :slight_smile:

[quote=Camischa;489856]Der kan være flere årsager til, at katte tisser steder, de normalt ikke plejer at tisse … en af dem kan sagtens være, at det nu pludselig lugter anderledes end det plejer, men i den alvorligere ende kan det også være et urinvejsproblem, for så vælger katten nogle gange at tisse andre steder end på bakken, fordi det gør ondt på den.

Hvis det var et engangstilfælde, så ville jeg ikke gøre noget - men hvis det fortsætter, så ville jeg forsøge at holde øje med hvem der er, og i øvrigt få checket katten for eventuelle urinvejsproblemer.

Jeg håber det bare var et enkeltstående tilfælde :)[/quote]

Kaiser har haft blærebetændelse før, men der var han faktisk ikke urenlig.

Men jeg forsøger i hvert fald at holde godt øje med om det sker igen og evt. hvem af dem der er synderen.

Hvis en anden kat har fået det til at lugte så vil de sætte sig der. Det gælder alle steder ikke blot på dynen. Jeg har oplevet en der satte sig på dynen som selvfølgelig blev vasket og straks satte den sig igen. Ud røg dynen og så fik den ny dyne lov at være i fred.
Når vi vasker får vi ikke vasket al lugt af. Derfor skal den lugt der er overrules af ny lugt.

Vi havde engang samme problem. Men der var vi heller ikke i tvivl om, at han havde urinproblemer, for han tissede overalt. Jeg ville i hvert fald holde øje med det. Så må vi håbe det kun er den ene gang…

Hej Vics:)

Katte er jo ret teritoriale, og det kan være at den har følt at din dyne skulle afmærkes, så det lige blev slået fast, at den tilhøre den kat:) Hvis du giver din kat et tæppe med hjemmefra hvis den skal passes et sted, kan de også godt finde på at tisse derpå, simpelthen fordi det er mere bekendt og “normalt” i lugten for dem…

Jeg har selv prøvet at jeg en gang havde skiftet til en ny slags kattegrus, og det virkede for ubekendt, så vi havde også et par uheld før jeg fik skiftet tilbage til den normale. Har du gjort noget du ikke plejer der?

Jeg tror bare dynen skulle afmærkes, så det burde jo være gjort nu, og ikke ske igen… men måske skal du overveje at skifte tilbage til den anden skyldemiddel:)

Håber jeg kunne hjælpe:)
-Elvira

[quote=Elvira;490236]Hej Vics:)

Katte er jo ret teritoriale, og det kan være at den har følt at din dyne skulle afmærkes, så det lige blev slået fast, at den tilhøre den kat:) Hvis du giver din kat et tæppe med hjemmefra hvis den skal passes et sted, kan de også godt finde på at tisse derpå, simpelthen fordi det er mere bekendt og “normalt” i lugten for dem…

Jeg har selv prøvet at jeg en gang havde skiftet til en ny slags kattegrus, og det virkede for ubekendt, så vi havde også et par uheld før jeg fik skiftet tilbage til den normale. Har du gjort noget du ikke plejer der?

Jeg tror bare dynen skulle afmærkes, så det burde jo være gjort nu, og ikke ske igen… men måske skal du overveje at skifte tilbage til den anden skyldemiddel:)

Håber jeg kunne hjælpe:)
-Elvira[/quote]

Det eneste jeg har gjort som jeg ikke plejer, er som sagt at have skiftet skyllemiddel. Synes endda selv at dynerne lugtede ret specielt efter det nye skyllemiddel, så kan da godt forstå hvis katten ikke lige brød sig om duften :slight_smile:

Der er ikke sket nogen ‘uheld’ hele dagen i dag, så tror også det lige har været for at afmærke dynen. For at få den til at lugte ‘godt’ igen :stuck_out_tongue:

Ha ha… ja, så lugten den jo også dejligt!!! så er det bare ærgeligt for os mennesker at vi ikke kan lide den lugt hva?:smiley:

Men det var da dejligt at det ikke blev ved med at være et problem:)

[quote=Elvira;490983]Ha ha… ja, så lugten den jo også dejligt!!! så er det bare ærgeligt for os mennesker at vi ikke kan lide den lugt hva?:smiley:

Men det var da dejligt at det ikke blev ved med at være et problem:)[/quote]

Haha, ja det kan du have ret i :smiley: Åndssvage kat :stuck_out_tongue:

Jeps, har slet ikke været noget siden, så det er dejligt! Så må vi se om det sker næste gang sengetøjet bliver vasket, eller om de har vænnet sig ti lugten :slight_smile:

Kan fortælle dig jeg var i praktik ved en vognmand der kørte Daka affald (døde dyr ) den første gang jeg kom hjem der strittet min bengals hale han væste af mig og det vasketøj jeg havde på bryggers gulvet satte han sig ned og tisset i …

Så ja lugte kan betyde noget ,