Titler og festivitas

Jeg fejrede også Nimbus’ første (og eneste) CAP med muffins. Jeg er ikke så meget til alkohol, så her bliver alle fejret med kage og katte-godbidder (til kattene selvfølgelig, men hvis der er nogle der er friske på at smage en Whiskas Temptation med ost, så sig endelig til :p).

Ih - så vil jeg håbe lidt på at Missebarnet får et cert mere på søndag.
Så er hun nemlig champion. Vores første racekat og også første titel.

Det kan man så godt fejre med en pebernød eller to?

Og får hun ikke noget cert - så er der alligevel pebernødder i massevis :smiley:

Pia - Det kan man absolut :smiley: Jeg var også stolt som en pave da Diego blev Premier :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;504549]Skal der festes - ja, så lad det blive ved champion - de færreste af mine når længere.

Titelrytteri interesserer mig ikke - og jeg sikker på det heller ikke interesserer mine aktte :høhø:[/quote]

Præcis sådan en udtalelse som titelrytteri eller som nogle også siger at man er titelliderlig, synes jeg er så nedladende at komme med. Det stinker simpelthen væk af jantelov at man ikke må tro man er noget blot fordi ens kat er heldig at få titler eller være heldig at opnå højeste titel…hvorfor pokker må man da ikke prøve at se hvor langt ens kat kan gå …for titel hierakiet er nu engang en del af organisationens udstillingsgrundlag og som man har valgt til at bruge som “målestok” for hvor godt ens kat lever op til den skrevne standard.

Ofte hører jeg at man synes det er så fint at ens kat har den og den titel, men nææ nej man skal sandelig ikke stræbe efter det. Hvad er det så lige vi skal bruge de forskellige titel trin til :uha:

[quote=MoMo;504682]Præcis sådan en udtalelse som titelrytteri eller som nogle også siger at man er titelliderlig, synes jeg er så nedladende at komme med. Det stinker simpelthen væk af jantelov at man ikke må tro man er noget blot fordi ens kat er heldig at få titler eller være heldig at opnå højeste titel…hvorfor pokker må man da ikke prøve at se hvor langt ens kat kan gå …for titel hierakiet er nu engang en del af organisationens udstillingsgrundlag og som man har valgt til at bruge som “målestok” for hvor godt ens kat lever op til den skrevne standard.

Ofte hører jeg at man synes det er så fint at ens kat har den og den titel, men nææ nej man skal sandelig ikke stræbe efter det. Hvad er det så lige vi skal bruge de forskellige titel trin til :uha:[/quote]

Jeg anser stadig der er en masse der er titelryttere - det er der intet nedværdigende i for mig - jeg vil bare ikke være med skal det foregå over en årrække. Hvad er en titel værd hvis katten skal udstilles i flere år for at opnå den.

Jeg ville godt nok nødig basere mit opdræt på titler (hvor godt kattene lever op til standarden) - den opdateres stort set aldrig, og bruger dommerne den, ikke min oplevelse. Jeg ved godt det for mange er meget vigtigt - det er det så ikke for mig.

Opfat du mig bare som en sur gammel mokke - jeg har godt nok set og oplevet for meget gennem årene i FIFe.

Indrømmet, jeg glæder mig vildt til jeg skal på CFA show i morgen - tre stykker medbringer jeg. Det system passer mig bedre - katten opnår ikke et certifikat fordi den tilfældigvis er alene i sin klasse - nix - den optjener point alt efter hvor mange andre katte den “slår”. Og så skal katten i det her tilfælde op til 6 forskellige dommere - lidt mere retfærdigt end at møde en dommer fra et østland der mener en aby skal se som i 1920 - og så er den fest forbi for den udstilling.

Indimellem finder jeg nogen af FIFe dommerne (desværre flere og flere) tæerkrummende …

Det er hverken nedladende eller hovski-snovski - det er min mening og erfaring, Jeg har ingen problemer med du, eller for sin sags skyld andre, har en anden - det rykker ikke min opfattelse.

[quote=MoMo;504682]Præcis sådan en udtalelse som titelrytteri eller som nogle også siger at man er titelliderlig, synes jeg er så nedladende at komme med. Det stinker simpelthen væk af jantelov at man ikke må tro man er noget blot fordi ens kat er heldig at få titler eller være heldig at opnå højeste titel…hvorfor pokker må man da ikke prøve at se hvor langt ens kat kan gå …for titel hierakiet er nu engang en del af organisationens udstillingsgrundlag og som man har valgt til at bruge som “målestok” for hvor godt ens kat lever op til den skrevne standard.

Ofte hører jeg at man synes det er så fint at ens kat har den og den titel, men nææ nej man skal sandelig ikke stræbe efter det. Hvad er det så lige vi skal bruge de forskellige titel trin til :uha:[/quote]

Jeg anser stadig der er en masse der er titelryttere - det er der intet nedværdigende i for mig - jeg vil bare ikke være med skal det foregå over en årrække. Hvad er en titel værd hvis katten skal udstilles i flere år for at opnå den.

Jeg ville godt nok nødig basere mit opdræt på titler (hvor godt kattene lever op til standarden) - den opdateres stort set aldrig, og bruger dommerne den, ikke min oplevelse. Jeg ved godt det for mange er meget vigtigt - det er det så ikke for mig.

Opfat du mig bare som en sur gammel mokke - jeg har godt nok set og oplevet for meget gennem årene i FIFe.

Indrømmet, jeg glæder mig vildt til jeg skal på CFA show i morgen - tre stykker medbringer jeg. Det system passer mig bedre - katten opnår ikke et certifikat fordi den tilfældigvis er alene i sin klasse - nix - den optjener point alt efter hvor mange andre katte den “slår”. Og så skal katten i det her tilfælde op til 6 forskellige dommere - lidt mere retfærdigt end at møde en dommer fra et østland der mener en aby skal se som i 1920 - og så er den fest forbi for den udstilling.

Indimellem finder jeg nogen af FIFe dommerne (desværre flere og flere) tæerkrummende …

Det er hverken nedladende eller hovski-snovski - det er min mening og erfaring, Jeg har ingen problemer med du, eller for sin sags skyld, har en anden - det rykker ikke min opfattelse.

Titelrytteri er et skægt ord :tihi: og det kan på ingen måder støde mig.

Da Whiskey var blevet IC fejrede vi det på næste udstilling.
DK Guldal og DK Hass havde også en titel at fejre, så det blev et “langbord” med div. lækkerier.

Det var rigtig hyggeligt og der kom folk forbi (Hr. og Fru Danmark incl.), der smilede, hilste på og sagde neiiii og ihhhh og åååhhh :høhø: til/om vores smukke katte.
Det varmer da én.

For mig er det super-hyggeligt at fejre min kats titel og jeg deltager gerne i andres fejringer også.
Det giver udstillingerne et “dash” af ekstra hygge :thumbup:

Jeg har kun fejret Why Forget Oline Mavepine, da hun blev EU Champ. efter 27 udstillinger i 4 forsk. lande med 10 x BIS/BOX foruden 4 x NOM + utallige BIV’er

Jeg synes ikke, at jeg har været “titelrytter” , men har gerne villet vise hvordan. en en smuk burmeser kan se ud!

Den der udtalelse viser igen, hvor stor forskel der er på opdrættere/udstillere og holdninger indenfor de forskellige kategorier!
Nej - jeg er enig med dig i at en aby ikke burde være fertil i en alder af (lad os sige) 4 - 5 år. Og at den burde have opnået de titler som den kan få som fertil forholdsvist hurtigt, hvis vi taler om FIFes system… En aby vil som fertil sjældent bleve meget mere end GIC. De højere titler vil være somkastrat, hvis ellers udstillingskarrieren fortsætter efter neutraliseringen…
MEN - sådan er det ikke hos andre racer, hvor deres langsomme udvikling faktisk betyder, at de først er fertile, når abyen har haft sit første kuld og muligvis endda er kastrat!
Den (for nogle skovkattefolk) dybt savnede Henning Vigold sagde det faktisk i en klumme i Huldrekatten for over ti år siden - at folk havde alt for travlt med at udstille deres skovsere til høje titler i alt for ung en alder! Han så langt hellere at racen først kunne opnå CH efter at den var fyldt et år! Og at der var tider på de øvrige titler, sådan at man sikrede sig at det der blev præmieret var den fuldt udviklede og udvoksede skovkat - og ikke det ungdyr, der på udstillingsdagen var mindst ranglet og puberitær i sit udseende! Henning manede til at folk skyndte sig lidt langsommere - dog selvfølgelig stadig uden at have fertile katte på 10 år! Og selvfølgelig også at være kritiske - ikke slæbe hvad som helst med, fordi alt på et eller andet tidspunkt nok skulle få et cert! Han var lidt trist over at skovkatten var ved at blive en af de dominerende racer på udstillingerne - det sænkede i hans øjne kvaliteten af de udstillede katte!
Jeg talte med hans kone så sent som for ½ år siden - spurgte om hun havde stoppet opdrættet… Nej det havde hun ikke - men hun udstillede ikke mere, da hendes katte lignede noget der er løgn i den alder, hvor alle andre hev den ene titel hjem efter den anden - og når hun var tilfreds med deres udseende, så mente “alle andre” at de da var allllt for gamle til at komem på show (eller bare være fertile) Hun gad simpelthen ikke diskussionen!

Indrømmet, jeg glæder mig vildt til jeg skal på CFA show i morgen - tre stykker medbringer jeg. Det system passer mig bedre - katten opnår ikke et certifikat fordi den tilfældigvis er alene i sin klasse - nix - den optjener point alt efter hvor mange andre katte den “slår”.

Jeg kender intet til CFAs udstillingssystem, men kan forstå at det minder en del om TICAS…
Jo - den udstillingsform tiltaler også mig mest! Og nok endda af nogenlunde samme årsager :slight_smile:

Indimellem finder jeg nogen af FIFe dommerne (desværre flere og flere) tæerkrummende …

Der er heldigvis stadig dommere imellem, som jeg meget gerne ser dømme mine katte…
:gruble: Gad vide om de kan overtales til at uddanne sig i TICA også :klapper:

Det er hverken nedladende eller hovski-snovski

Hm… nå… ja, hvis du siger det :slight_smile:

  • det er min mening og erfaring, Jeg har ingen problemer med du, eller for sin sags skyld andre, har en anden - det rykker ikke min opfattelse.

Næ… men det er heller ikke helt rart at blive kaldt titelrytter…
Jeg føler mig da ramt af udtalelsen - nahh ikke helt, men jeg kunne vælge at gøre det :wink: … Jeg udstiller udelukkende kastrater, hvilket jeg jo dybest set ikke behøver! Jeg har ikke et opdræt, som jeg skal vise frem eller pleje ved kontakter på udstillingerne…
Mine katte opnår da titler ind i mellem… hvilket jeg faktisk synes er ret sjovt :slight_smile:
Mine manglende ambitioner viser sig dog ved at jeg ofte ikke kan huske, hvilke katte, der har opnået hvad… fordi det er lidt ligemeget for deres vigtigste funktion som sofapuder :slight_smile:

Hej,

Jeg fejrer også kun SC, og det har jeg da gjort nogle gange efterhånden,(men jeg er alligevel ikke titel-rytter!)

Men jeg burde faktisk have givet champagne, juice og chips m.v. på udstillingen i Middelfart, men det var ikke pga. kattene men mig! Men pga. helt andre omstændigheder, som nogle ved hvad er, så har jeg valgt at udsætte til januar.

Jeg har nemlig lige haft 25 års udstilller jubilæum!!!

Jeg udstillede første gang i Tinghallen i Viborg i november 1985.

Er katten så god den får sine certifikater - så er der intet titelrytteri i det. Det er der tilgengæld når katten slæbes på hver eneste udstilling der er i årevis - i håbet om at få et certificat.

Jeg har sågar set en opdrætter slæbe katten med i en laaang periode - stort set hver eneste gang med E1 - cert som resultat.

Lidt selvkritik og omsorg for dyret - det skader ikke …

Jer har nu ikke kaldt nogen herinde titelrytter - men sådan opfattes det åbenbart, hmmmm …

[quote=Ann K;505003]DenJeg kender intet til CFAs udstillingssystem, men kan forstå at det minder en del om TICAS…
[/quote]

Ja, hvad kom først hønen elelr ægget?

Jeg vil nu sige det er TICA’s udstillingsform der minder om CFA’s - CFA er den ældste klub …

Potato… potato :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;505018]Er katten så god den får sine certifikater - så er der intet titelrytteri i det. Det er der tilgengæld når katten slæbes på hver eneste udstilling der er i årevis - i håbet om at få et certificat.

Jeg har sågar set en opdrætter slæbe katten med i en laaang periode - stort set hver eneste gang med E1 - cert som resultat.

Lidt selvkritik og omsorg for dyret - det skader ikke …

Jer har nu ikke kaldt nogen herinde titelrytter - men sådan opfattes det åbenbart, hmmmm …[/quote]

Hej Lis

Jeg er jo een af dem der opfordrer nye opdrættere til at gå på udstilling , og se på de katte indenfor den race de ønsker at opdrætte, og her synes jeg da, at det er vigtigt, at vide hvordan de bedste ser ud!
Senere når man selv “ved hvad man vil” kan man jo bare sellektere og gå sine egne veje!
Jeg har bl. haft meget glæde af Olines konkurrencer m. div. ABY’er - og ved godt hvordan jeg synes , at en Aby skal se ud:) og min omsorg for mine dyr, har været: hvis en kat ikke gider udstillinger, gider jeg heller ikke!

[quote=Lis Dahlstrøm;505018]
Jeg har sågar set en opdrætter slæbe katten med i en laaang periode - stort set hver eneste gang med E1 - cert som resultat.[/quote]

Jamen, det kan man da ikke?
Man kan da ikke bare hente uanede mængder cert’er?

Når katten har indhentet x antal cert’er, skal den da videre til næste klasse?
Man kan ikke bare blive hængende og tage fx 25 cert’er?

Lad os tage Missebarnet som eksempel.
Hun er i åben klasse og har to cert’er nu. Får hun så et i morgen, så bliver hun champion og rykker op i næste klasse som er klasse 7.
Der kan hun så tage kun tage 2 cert’er i DK og skal derefter til udlandet for at få det næste.

Eller har jeg totalt misforstået noget?

Ja Pia… du misforstår…
Det Lis mener er at katten er blevet hevet med i årevis, hvor den godt nok har fået Ex! men hvor dommerne har valgt at undlade at give certifikat… altså E1 - cert som udtales Ex1 (exellent 1) minus cert(ifikat)…

Den slags tager jeg også afstand fra…
Selv om jeg jo nok ville tage katten med endnu engang for lige at se om det virkelig kunne være rigtigt!

(Kender katte som er dømt MG på en udstilling og to uger senere er blevet BIS… så én dårlig bedømmelse vil ikke få mig til at trække en kat - men flere, jo selvfølgelig :slight_smile: )

[quote=Ann K;505135]Ja Pia… du misforstår…
Det Lis mener er at katten er blevet hevet med i årevis, hvor den godt nok har fået Ex! men hvor dommerne har valgt at undlade at give certifikat… altså E1 - cert som udtales Ex1 (exellent 1) minus cert(ifikat)…

Den slags tager jeg også afstand fra…
Selv om jeg jo nok ville tage katten med endnu engang for lige at se om det virkelig kunne være rigtigt!

(Kender katte som er dømt MG på en udstilling og to uger senere er blevet BIS… så én dårlig bedømmelse vil ikke få mig til at trække en kat - men flere, jo selvfølgelig :slight_smile: )[/quote]

Nåårh!
Jeg læste det som EX1 og/eller cert, og ikke EX1 MINUS cert.

[quote=conninissen;505048]Hej Lis

Jeg er jo een af dem der opfordrer nye opdrættere til at gå på udstilling , og se på de katte indenfor den race de ønsker at opdrætte, og her synes jeg da, at det er vigtigt, at vide hvordan de bedste ser ud!
Senere når man selv “ved hvad man vil” kan man jo bare sellektere og gå sine egne veje!
Jeg har bl. haft meget glæde af Olines konkurrencer m. div. ABY’er - og ved godt hvordan jeg synes , at en Aby skal se ud:) og min omsorg for mine dyr, har været: hvis en kat ikke gider udstillinger, gider jeg heller ikke![/quote]

Selvfølgelig skal nye opdrættere gå på udstilling - det kan de lære en masse af. Det har i mine øjne ikke det mindste med titelrytteri at gøre - men med en læreprocess.

Jo det er vigtigt at vide hvordan de bedste i den race man opdrætter ser ud - men det er mindst ligeså vigtigt at vide om det også er det man selv syntes. En dygtig opdrætter er tro mod eget ideal og lader sig ikke styre af dommernes til tider luner.

Nu er systemet som det er - men føler egnetlig ikke jeg har glæde af dommernes preferencer med andre racer.

Jeg kan være meget mere glad for et BIV i nogen situationer end for et BIS

Her mener jeg så at det er ikke kun nye opdrættere som bør gå på udstilling men alle opdrættere bør tage på udstilling også med eget afkom, for som du selv er inde på er det at gå på udstilling en læreproces.

Men er det virkelig titelrytteri at prøve at se hvor langt ens kat/afkom kan gå pointmæssigt ???

Men okey jeg må jo så være en titelrytter siden jeg har gået i 4 år sammenhængende med min kastrat dels fordi det var spændende at se hvor langt han kunne gå men også fordi han faktisk synes det var hyggeligt og nød opmærksomheden fra dommerne. At han så faktisk opnåede at få en del titler er en ting men det har dælme været en læreproces jeg ikke ville være foruden mht til hvordan jeg fremover vil køre mit opdræt på flere punkter.

Og ja jeg tager kun katte med som synes det er hyggeligt at være på show, kan katten ikke lide det så kommer den sandelig ikke med

Med hensyn til at man ikke synes at dommernes preferencer er i orden, jamen det har man da lov til at synes men hvis man bruger det til at ponke systemet så synes jeg man skal tage skeen i anden hånd og seriøst overveje selv at stille op til dommergerningen. For en ting er at man hurtigt finder ud af at det at bare blive dommer trækker man altså ikke i en automat. Jeg tager hatten af for de opdrættere som stiller op og gennemgår den lange proces det er at blive dommer, for uden dem havde vi ingen katteudstillinger !

[quote=Lis Dahlstrøm;505019]Ja, hvad kom først hønen elelr ægget?

Jeg vil nu sige det er TICA’s udstillingsform der minder om CFA’s - CFA er den ældste klub …[/quote]

Hm er det ikke underordnet hvilken klub er ældst?? Pointen er at showformerne minder om hinanden :stuck_out_tongue: