Tjalfe og lopper suk

Ja vi har ikke været særlig heldige. For 6 uger siden fik han frontline og havde stadig lopper. Så skulle der lige gå mindst 2 uger og så skulle han lige kasteres og have tid til at gro sammen igen inden ny kur. I mellemtiden fik både Tjalfe og Thea så capstar piller for at holde lopperne nede. For 3 uger siden fik han så bayvantic (og Thea advantage) samtidig med at hele hytten blev vasket ned og sprøjtet … Og han har stadig lopper :doh:
Og klør og klør og klør den lille stakkel. Thea lader til at være gået fri så hendes advantage kur har tilsyneladende virket… på hende. Men hvad pokker gør vi med ham ?

Prøver Advantage til hund oven i alt det andet ? Og hvornår må vi det ? Og er Advantage til hund ligså giftig for kat som folk herinde siger bayvantic er ? Skal vi købe et loppehalsbånd ved siden af og vil Thea kunne tåle at bide i sådan et ?

Ja jeg indrømmer jeg er ved at være træt af loppekure uden effekt suk.

Bayvantic er udgaven til hunde, og må ikke bruges på katte.
Advantage er udgaven til katte, du må give en pipette til dem hver når det er tre uger siden den sidste pipette er givet

[QUOTE=kitiradk;718658]… Og er Advantage til hund ligså giftig for kat som folk herinde siger bayvantic er ? Skal vi købe et loppehalsbånd ved siden af og vil Thea kunne tåle at bide i sådan et ?

Ja jeg indrømmer jeg er ved at være træt af loppekure uden effekt suk.[/QUOTE]
Advantage til hund og til kat har samme koncentrering. Faktisk kan man med økonomisk fordel købe Advantage til stor hund og bruge til katte på den måde, at man til en kat på op til 4 kg. bruger 0,4 ml og til større katte 0,7 ml. Jeg suger det op i en tynd engangssprøjte á 1 ml.

Loppehalsbånd ville jeg ikke bruge til dyrene, men i stedet for klippe det i flere stykker og komme et stykke i støvsugerposen, da den ellers virker som kuvøse for opsugede larver og æg.

Man må under ingen omstændigheder bruger bayvantic til katte, det er giftig og flere katte er døde på den konto.

En god opskrift til og blive lopperne kvit er:
Advantage i nakken, kan sagtens købes til stor hund og doseres ud til kattene uden problemer, det har jeg selv gjort.
Capstar hver 2. dag og gerne i en periode på ca. 6-10 dage , igen kan du bruge dem til hund og dosere ud.
Program vet. gives så samtid, der kan du også købe til hund og dosere ud, det er en pille som holder 3-4 uger og forhindre æg/larver i at udvikle sig.

Har selv brugt denne metode med rigtig god erfaring de 2 x jeg har prøvet at få bæsterne inden for dørene, samtid gjorde jeg godt rent, kattenes ting blev vasket grundigt og alt sprøjtet med Trinol 810.
Ved andre har haft samme gode erfaring med metoden, det er dyrt - men der er til mange behandlinger og tingene kan gemmes til senere brug hvis du køber tingene til hund og dosere ud

MVH
Gitte

Gez <.< Hvorfor misforstår I mig altid… Jeg har IKKE givet Thea Bayvantic, kun Tjalfe. Thea fik advantage og bliver nok ved med det siden det virkede på hende. Bayvantic fik jeg anbefalet af rigtigt mange inkl min dyrlæge da frontline ikke virkede på Tjalfe, altså fik han Bayvantic. Spørgsmålet var så om Thea kunne blive syg af at slikke Advantage af Tjalfeefterfølgende. (Jeg spørger fordi en del herinde fik et føl på tværs da jeg havde købt Bayvantic til Tjalfe, han havde derfor en sok om halsen mens skidtet tørrede).

Mega du siger man kan bruge Advantage til stor hund til både hund og kat. Betyder det at man også kan gå den anden vej og bruge Avantage Kat til en hund ? Vægtmæssigt vejer de jo omtrent det samme og jeg har allerede Kat varianten hjemme da det var det Thea fik sidst. Hvis jeg kan “nøjes” med at købe en variant til begge de kan deles om er det da klart at fortrække (især da både frontline og bayvantic er dyrere end avantage). Desuden tak for ideen med loppehalsbånd i støvsugeren.

GitteS Er du sød at forklare hvordan man deler pillerne op ? Er det dem til store hunde du mener og hvor meget skal de så deles op ? Er de virkelig store nok til at kunne deles en 4-5 gange for at få delt den op mg mæssigt ?

vs
http://www.webapoteket.dk/produkter/program-vet-filmovertrukne-tabletter-6-stk-blister-413963?menu=gjvmo
Ja jeg vil ikke bare købe noget i blinde, da det har været et super dyrt efterår. Begge dyr har været syge på skift og så kan vi ikke slippe af med lopperne trods gentagende forskellige behandlinger og rengøringer :doh:

ja du kan sagtens bruge advantage kat til hund, det er det samme produkt, bare i forskellige str. doser :slight_smile: Det andet har jeg sendt svar på i PB, men er lidt itvivl om der er tale om 2 katte eller en kat og en hund. Så derfor min advarsel omkring Bayvantic til kat

MVH
Gitte

Tjalfe = chihuahua hund på 4,3kg og Thea = huskat på ca 2,5kg (hun vokser stadig).
Der var jo en grund til jeg spurgte i hunde sektionen :wink: Indrømmer jeg stadig er i tvivl om doseringen hvis pillerne skal deles når deres størrelser er forskellige. Thea’s advantage pakker siger op til 4kg og Tjalfe vejer lige lidt extra, så jeg bliver vel nødt til at købe til ham alene ? eller betyder de 3-400gram ikke noget ?

nej jeg ville personligt ikke være nervøs for de 3-400 gr så køb du bare og del ud så godt du formår - det har altid virket her uden nogle problemer

MVH
Gitte

Takker Gitte.
Så når Thea’s Advantage pakke er brugt op kan jeg købe sådan en her
http://www.webapoteket.dk/produkter/advantage-vet-til-hund-kutanoploesning-4-x-2-5-ml?q=gercw&category=geqfn&searchType=brand&menu=gkfsz&page=1
Og fordele med 1 ml til Tjalfe og 0,5 ml til Thea ? Kan man få 5ml engangs sprøjter på apoteket eller skal de bestilles hjem andet steds fra ?

Program Vet de små piller til hund er på 67,8mg. Hvis jeg deler en af de store piller i 6 vil det ca være 68mg, hvilket er passende til Tjalfe men er det for stor en dosering til Thea ?

Undskylder at være en spørgejørgen, men vil gerne være sikker så jeg ikke laver fejl.

[QUOTE=kitiradk;719178]Takker Gitte.
Så når Thea’s Advantage pakke er brugt op kan jeg købe sådan en her
http://www.webapoteket.dk/produkter/advantage-vet-til-hund-kutanoploesning-4-x-2-5-ml?q=gercw&category=geqfn&searchType=brand&menu=gkfsz&page=1
Og fordele med 1 ml til Tjalfe og 0,5 ml til Thea ?
Nej, de skal begge to have 0,4 ml.
Kan man få 5ml engangs sprøjter på apoteket eller skal de bestilles hjem andet steds fra ?
Du kan købe engangssprøjter på apoteket, men du skal kun have dem til 1 ml.
De er inddelt i 10 streger á 0.1 ml.

Undskylder at være en spørgejørgen, men vil gerne være sikker så jeg ikke laver fejl.[/QUOTE]
Godt du spurgte, for det var du lige ved!

Men Tjalfe er jo over 4kg og ifølge Advantage pakker skal han så have mellem størrelsen på 1ml ? Eller er han så lidt over at det ikke betyder noget og kan nøjes med de 0,4ml ? I så fald er det jo dumt at købe den helt store pakke hvis jeg så skal smide 1,7ml ud. Så må det være bedre at tage mellem størrelsen på 1ml og fordele.

Jeg ville købe en med 1 ml og så 2 med 2 ml.

Og så give Tjalfe 0,8 ml og Thea 0,4 ml.
Resten suger du så op i de større sprøjter og gemmer, man kan på apoteket får nogle små sorte dutter og sætte på enderne så det ikke render ud. Ellers ser fordelingen helt ok ud

MVH
Gitte

Du mener købe 3 sprøjter Gitte ? en 1 ml og to 2 ml ?
Også den advantage til stor hund og gemme det der bliver tilbage (hvis jeg kan få dutterne?)

Program Vet de små piller til hund er på 67,8mg. Hvis jeg deler en af de store piller i 6 vil det ca være 68mg, hvilket er passende til Tjalfe men er det for stor en dosering til Thea ?

jeps, det er lige det jeg mener og doseringen er helt ok. Mine har før fået lidt mere end beregnet og aldrig har det været nogen komplikationer

MVH
Gitte

Takker, så tror jeg at jeg er ved at have styr på det og kan få bestilt. :slight_smile:

Gitte, er du sikker på at man må give Program Vet pillerne som er beregnet til hunde til katte? :slight_smile:

Og hvordan med Trinol 810? Skal man vente med at åbne rummet man har sprøjtet i et stykke tid eller?

Har aldrig haft lopper, men har lige fundet loppe ekstrementer på en af mine :frowning: :frowning: Jeg er ikke selv blevet angrebet og kan intet finde ved kæmning - Men for at være på den sikre side får de en super kur, så vi ikke skal trækkes med det fremover!

Ja, det er jeg helt sikkert på, har gjort det efter anbefaling fra dyrlægen og har ingen problemer/gener haft, ej heller da jo måtte ty til det og benytte det til 10 ugers killinger en enkelt gang.

MVH
Gitte

Tak Gitte!! :ok: