Tjekkiet første og IKKE sidste gang

vi er jo draget på ferie, og ´mine forældre installeret i huset, så kattene får toppleje - imens går vi og nyder det ganske ok vejr hernede i Tjekkiet…Idag stod den på bjergtur til Europas største naturbro - v/Hrensko. Hold fast det var flot

Ja, det ser flot ud på afstand:ok: - jeg får kuldegysninger ved tanken om at skulle over den bro:uha:

Der er rigtig lækkert der nede, jeg har været med skolen engang og det var super. Mine drenge var afsted med deres farmor/farfar sidste år i 10 dage i sommerferien og de nød det

MVH
Gitte

Er det på grund af den bro, at det er et “Barskt emne” - eller ligger der en historie bag???

:?:?:?:?

Jeg har også været på ferie i Tjekkiet en enkelt gang - helt tilbage i 95’. Det var en fantastisk ferie og det kan varmt anbefales :slight_smile:

Jeg har dog været i Tjekkiet efterfølgende - senest her i foråret - i forbindelse med mit arbejde. Her fik jeg heldigvis genset lidt af Prag. Hotel Bohemia kan iøvrigt varmt anbefales :slight_smile:

Pyhaaa - ved heller ikke om jeg turde gå over den bro. Men på den anden side, så har jeg været langt nede, via en ret usikker elevator for at se en drypstens hule i Tjekkiet - og der sad nerverne godt nok temmelig meget uden på - og det overlevede jeg jo :slight_smile:

Knus Gitte

det skal du ikke have - den er lukket for turister pga nedslidning af klippen. Det er sandsten og ikke "hårdt " produkt…derfor er der også mange spor i området, som er slidt igennem klipperne - utrolig… men sikke smukt sted. Virkelig den “barske” gåtur værd - men IKKE handicapvenlig. Men slette ikke så “barsk” som turen dagen efter, hvor vi gik i andre sandklipper, hvor vi gik steder, hvor der var så smalt, at jeg næste ikke kunne komme igennem sidelæns…det er lidt svært at skubbe til klipper nemli. Men sikke smuk område i Czesky Ray…Det bøhmiske paradis, og ja det er virkelig paradis

Ja da Eva: det er da barsk at gå sådan en tur :klapper::juhu::tihi::p:D:hjerte:

Heidi, som stadig har ondt i benene efter nogle vild aktive feriedage

[QUOTE=Eva;645097]Er det på grund af den bro, at det er et “Barskt emne” - eller ligger der en historie bag???

:?:?:?:?[/QUOTE]

Helt enig, det valgte præfix til trådens overskrift er noget malplaceret , da beretninger om positive ferioplevelser vist ikke er omfattet af kategorien “barske emner”

Herre gud da… læs da teksten til billedet og ta ting med “humor”

Heidi

[QUOTE=Con Meo;647883]Herre gud da… læs da teksten til billedet og ta ting med “humor”

Heidi[/QUOTE]

Min humor fejler nu ingenting, jeg tænkte bare på, at det for en tid siden var oppe til diskussion, netop om misbrug af prefixet “Barskt emne”, hvor en af HAerne udtalte sig i den forbindelse

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?29809-quot-Barskt-emne-quot&highlight=prefix

der er bare så super flot i tjekkiet, vi elsker bare det land og kan ikke komme derned tit nok. og lige præcis det sted du viser billede af er bare et af de steder vi skal ha besøgt, indtil videre er det kun prag og omegen vi har besøgt, men da næste års ferie igen skal gå til tjekkiet vil vi ud og se meget mere af landet

[QUOTE=Felis;648501]Min humor fejler nu ingenting, jeg tænkte bare på, at det for en tid siden var oppe til diskussion, netop om misbrug af prefixet “Barskt emne”, hvor en af HAerne udtalte sig i den forbindelse

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?29809-quot-Barskt-emne-quot&highlight=prefix[/QUOTE]

det var dejligt at den ikke fejler noget :smiley: nu har jeg ikke læst den tråd da den åbenbart var “hot” ej heller endnu…så jeg aner ikke hvad jeg er gået glip af eller hvad det drejser sig om.

skulle det være et problem for nogle, at jeg og måske andre er så frække, at bruge div. tiltag for at synliggøre noget…og det ikke falder i andres gode jord, så kunne det være mega fedt, hvis I gider høre adm. af, om vi så ikke kan få flere muligheder end det som er nu…eks en “humorPrefix”…:tihi::hjerte: og ja ellers bare miste mulighederne overhovedet…så påvirker det jo ihvertfald ikke nogle i en retning, så de finder det “anstødeligt” eller hvad følelse der nu lige tilgives folk

Heidi, som ikke kan lade være med at :tihi:

det er et total vidunderligt land - jeg fatter selv ikke, at folk har så travlt med at komme til Pragh…Ok jeg er også total fan af Rom, og DER kan Prag slet slet ikke være med i min term…JO en overskuelig “lille” by, hvor det som folk tager afsted for er i den radius af 2,5 km i Centrum, og det er billigt at spise og drikke der…men de snyder sig virkelig for at opleve det orginale Tjekkiet, ved ikke at komme uden for byen…ok HVIS man ikke er til smukke skønne landsbyer med sjæl, flotte træhuse, total lækre bjerge og vandre ture, og spændende zoo, og ikke kan undvære souviniersbutikkerne mv så forstår jeg godt Pragture… Nej Prag er helt klart en vidunderlig by og super fordi der kan gåes til alt inden for rimelighedens grænser - altså i centrum. Men det land har SÅ meget andre at byde på.

John og jeg lige under den store bro… så smukt sted

Så ta for gudskyld til Hrensko - og vandre den lange tur til Broen. Det er virkelig en oplevelsen og har I tiden, så gå videre til byen på den anden side af broen, og ta bussen retur… det tager vel 4 timer i alt at gå.
og så skal I videre over mod Polen - til Ceska Ray - et 125 km2 stort område ala Hrensko, bare endnu mere imponerende - og er du vandre eller bare amatør hyggetursinteresseret, så er det virkelig en super ting at gå en dejlig hård tur i det Bøhmiske paradis - den tjekkiske naturpark - så vidunderlig. 5 km nordvest for Jicin, som iøvrigt også er en meget smuk by i centrum - torvet er helt unik. Men ellers en grå by, og forholdsvis dyr at bo i sammenlign med Pragh.
Nå men jeg uploader gerne en stak billeder af landet som jeg er faldet total for…ØV…troede IKKE noget land kunne overgå Italien…jeg bøjer mig…

Heidi - som lige vil give dig, Johnny, en sang som jeg holder af - total sommerlandeplage troede jeg det ville blive…men det er ikke så slemt…

//youtu.be/WgtwNm1TebU

ja ja vent i bare til I skal i BIO og se “missing”… formodentlig en amerikansk genindspilning af en ældre film…nu skal den foregå i Frankring bla…meeeennnn tro mig det er total snyd og bedrag…den er nemlig filmet i Prag, med tjekkiske filmmænd, amerikans instruktør og tjekkiske skuespillere bla… vi havnede midt i filmen…vi gik rundt i det jødiske kvarter…og så stod der to fuldvoksne sikkerhedsfolk og passede på en gammel port :høhø: jeg er jo født nysgerrig og spugte hvad de vogtede…DET måtte jeg ikke vide…så bliver jeg jo RIGTIG nysgerrig…og fik af vide, at det var hemmeligt hvad der var bag…ja ja…nå men så skulle en mand ind af porten og jeg så en masse spisetelte og fuld af mennesker… sagde til bodymanden, at nu havde jeg jo set, at det bare var en flok sultne mennesker og jeg nok skulle lade være med at fortælle det til nogen…han grinte og så fik vi af vide, at det var 3 udenlandske filmhold, som var i gang med at filme… ja så er jeg ikke dum, og vi så straks film bilerne (var ellers meget neutrale) og så sedler, som ingen jo ville aner faktisk var henvisninger til skuespillerne hvor de skulle gå hen - tror vi nok - så dem gik vi efter og vupti havnede vi midt i en film…det var meget sjovt at se…jeg må indrømme, at jeg ikke nåede at fatte på de timer vi stod og så på, hvad der var skuespillere og alm. tourister… men et billede af klaptræ så jeg, og en sød instruktør, som bare var rolig og cool…her kunne Lars von Trier vist lære noget…

på billedet ses bla scooter - de er med fransk nummerplader og de to peogeuter er også med franske nummerplader…og billogoet dækket til - formodentlig fordi pegout ikke ville sponsoere penge til brugen af bilerne… så får de ikke den reklame med i usa…ærgelig palle pophår

når vi er i prag er vi så heller ikke så meget inde i selve prag midtby længere, jo vi er derinde en enkelt dag men ellers udforsker vi yderområderne af prag og omegnene af prag.
nu i er dernede skulle i prøve at tage til markedet i byen redhost som ligger ca 50 km nord for prag. det er en oplevelse, det er hel landsby som bliver omdannet til marked hver søndag fra kl 6 morgen til ca middag.

[QUOTE=Johnny;649036]når vi er i prag er vi så heller ikke så meget inde i selve prag midtby længere, jo vi er derinde en enkelt dag men ellers udforsker vi yderområderne af prag og omegnene af prag.
nu i er dernede skulle i prøve at tage til markedet i byen redhost som ligger ca 50 km nord for prag. det er en oplevelse, det er hel landsby som bliver omdannet til marked hver søndag fra kl 6 morgen til ca middag.[/QUOTE]
ja omegnen af Prag er vidunderlig også - min mand HADER butikker og markeder…der er vi godt nok ikke enige, så når vi er sammen, så er det aldrig for at shoppe eller kigge på markeder…jeg lokkede ham dog til et på Cypern - men det er ikke en fornøjelse, fordi hans non-verbalesprog fortæller dig noget jeg ikke gider se ;O)
NÅ men han siger så også det er ok, at jeg selv tager afsted - men ;O) hvor fedt er det alene ;O)

nå men havde vi haft tid, så var turen også gået til “det gule market” i Prag, som vist skulle være herlig også

Lov mig Johnny, at I skal til det Bøhmiske paradis en dag - det er så vidunderligt, men IKKE i regnvejr…det kunne jeg ihvertfald ikke forestille mig

kan du lide min sang til dig?:høhø: I love it

najjjj den sang var absolut ikke mig, teksten el mangel på samme er helt ude i skoven og så er den genre slet ikke mig, er mere til rock

det gule marked i prag er tjaaaa en oplevelse første gang man er der, men så er det osse det, vi kommer der ikke længere, dels er det alt for dyrt og folkene i butikkerne er meget lidt venlige . vi har så istedet fundet ud af hvor dem på det gule marked køber deres varer og der kan vi osse handle og shoppe og til ca 1/3 af prisen i forhold til det gule marked.
vi skal helt sikkert besøge det bøhmiske tjekkiet osse, dog er min fysik ikke så god til lange traveture og det er desværre ikke vilje der mangler