To spørgsmål...eller ihvertfald undren!

Hej alle sammen :slight_smile:

Tusind tak for den varme velkomst - nu vil jeg så prøve at spørge jer kattekloge folk, om I har nogle tanker/noget viden som jeg kan bruge til at blive klogere på min vildbasse.
1: En gang i mellem, lige når han er faldet i søvn, så vågner han igen og miaver et par gange, mens han klatrer hele vejen op og lægger sige og prøver at die på min hals/hage/kraveben/hvad end der nu er varmest og mest fyldt med mit hår. Så sutter han løs i et par minutter, inden jeg enten flytter ham eller han selv stopper og kravler ned igen og lægger sig helt til at sove… Jeg fik ham først da han var 12 uger, så jeg forstår ikke helt hvorfor han gør det. Nogle gode bud? Han gjorde det ikke de første par dage jeg havde ham; der bed han bare i mit hår.:?

2: Jeg troede katte var sådan nogle private dyr - men hver eneste gang jeg tømmer kattebakke, så sætter han sige liiige og laver noget, fuldstændig uanfægtet af, at jeg er der. :uha: Er han bare ligeglad med, at han burde være privat?

[QUOTE=Ukapalmen;1123646]Hej alle sammen :slight_smile:

Tusind tak for den varme velkomst - nu vil jeg så prøve at spørge jer kattekloge folk, om I har nogle tanker/noget viden som jeg kan bruge til at blive klogere på min vildbasse.
1: En gang i mellem, lige når han er faldet i søvn, så vågner han igen og miaver et par gange, mens han klatrer hele vejen op og lægger sige og prøver at die på min hals/hage/kraveben/hvad end der nu er varmest og mest fyldt med mit hår. Så sutter han løs i et par minutter, inden jeg enten flytter ham eller han selv stopper og kravler ned igen og lægger sig helt til at sove… Jeg fik ham først da han var 12 uger, så jeg forstår ikke helt hvorfor han gør det. Nogle gode bud? Han gjorde det ikke de første par dage jeg havde ham; der bed han bare i mit hår.:?[/QUOTE]

Det er gået op for ham, at du gerne vil vikariere for hans mor, nu hvor hans biologiske mor synes, han burde være gammel nok til at klare sig selv.
Tag det som en kompliment :slight_smile:

Det er igen den mor-rolle, han tillægger dig: Mor roder i tissebakken, altså må det være på tide at bruge den.

  1. Vil jeg springe over. Det er der garanteret nogle opdrættere, der kan sige meget mere om.

  2. Du vil blive forbavset over at høre, hvor mange herinde der har katte, der gør nøjagtig det samme :høhø: Kattebakken er aldrig mere interessant, end når den skal tømmes, og der er i hvert fald ingen af mine, der døjer det mindste med blufærdighed :slight_smile:

Jamen, fedt! :wink: Det er da også en hyggestund af format!

Da vi havde vores lille hunmis Chloe (RIP), pattede hun gerne løs på vores hankastrat med de mindste nipples i verden :høhø: Hold da op det kunne ‘larme’ men de syntes begge det var så hyggeligt :slight_smile:

Det med bakken gør vores også. Første række show får man :wink:

Du vil hurtigt finde ud af at de fleste indekatte opfører sig anderledes end udekatte. De er MEGET nysgerrige og kontaktsøgende. De bliver ikke rigtigt voksne på samme måde, som udekatte, da de har de samme “bekymringer” omkring patruljering og forsvar af deres territorium. De bruger deres tid på at spise, sove og lege. Du skal huske på at indekattes verden ikke er så stor, så det er vigtigt at lege med katten og aktivere den.
Der er masser af gode tråde omkring hvordan man kan aktivere sin kat, så den får en mere spændende hverdag.

Jeg vil også komme med en venligt ment opfordring om at få ham kastreret og øremærket.

Han skal kastreres lige så snart, jeg kan komme til det. Er det ikke 6 måneder de skal være, før man må kastrere? :slight_smile: Og selvfølgelig skal han også øremærkes! :slight_smile:

Hvis de først må kastreres ved 6 måneders alderen er der MANGE opdrættere derude, der ville rive sig selv i håret :høhø:

Nej det kan gøres langt tidligere - vores er kastrerede ved hhv. 12 og 16 ugers alderen

Hvor fint! Jeg har hele tiden læst, at de skal være 6 måneder gamle. Men fedt, at han kan kastreres før det. Så må jeg få bestilt en tid snart - og nok lige tage en fridag, så jeg kan være sammen med ham lige når han kommer hjem. :slight_smile:

Jeg kan anbefale fredag som en god dag at kastrere på. Du afleverer ham om morgen og henter om eftermiddagen, og så har du weekenden til at kigge efter ham. Kastration er som regel ikke noget katten lader sig mærke med når bedøvelsen er fordampet. Han skal dog have lidt smertestillende i dagene efter - det fik mine da de havde været under kniven.

Det er bare ikke alle dyrlæger, der er lige begejstrede for at gøre det, når katten er 12-16 uger. Det skal du også være forberedt på. Der er mange, der har en tommelfingerregel om, at de skal veje 2 kg. Det har blandt andet noget med narkosen at gøre. Så selv om det kan lade sig gøre og også er fuldt forsvarligt, kræver det, at man har en dyrlæge, der vil gøre det.

Men det er godt, at du er indstillet på, at få det gjort. For det kan nemt spare dig for nogle ærgrelser senere. Få ham også chippet eller øretatoveret, når han skal neutraliseres. Er han vaccineret? Ellers har de fleste dyrlæger en pakkeløsning, hvor de (kattene, ikke dyrlægerne) neutraliseres, mærkes og vaccineres i samme ombæring. Vaccineringen foregår dog ad to omgange med en måneds mellemrum.

Jeg kan jo se, at du også bor i Aalborg…vi er så heldige, at vi har Aalborg Dyrehospital, der kan neutralisere, når killinger er 12-16 uger.
En af medejerne er opdrætter af NFO, Elaine Derry…og hendes killinger ordnes der inden de flytter hjemmefra… www.aad.dk

Jeg vil så ikke undlade at oplyse om Dyrekassen…det koster 918 kr pr kat år år…det er en god sygekasse at have, hvis katten bliver syg eller kommer ud for et uheld, falder ned fra en reol eller lign…den dækker også det ekstrahonorar der er udenfor åbningstid, hvis det er akut sygdom eller uheld.

Det gør mig glad helt ind i marven at se en katteejer der med “glæde” går ned og får kastreret deres katte tidligere, og det siger meget at du gerne vil være hos ham mens han vågner op af narkosen. :hjerte:

Der er rigtig mange tråde om hvordan man bedst bør forholde sig til en kat der er totalt omtåget, men som gerne vil vakle rundt og risikerer at komme til skade.
Sådan som jeg har læst mig til, er det bedste at lade dem sove rusen ud, og hvis de ikke vil det, have dem i transport-kassen indtil mis er kommet sig. :slight_smile:

[QUOTE=Ravn;1123750]Det gør mig glad helt ind i marven at se en katteejer der med “glæde” går ned og får kastreret deres katte tidligere, og det siger meget at du gerne vil være hos ham mens han vågner op af narkosen. :hjerte:

Der er rigtig mange tråde om hvordan man bedst bør forholde sig til en kat der er totalt omtåget, men som gerne vil vakle rundt og risikerer at komme til skade.
Sådan som jeg har læst mig til, er det bedste at lade dem sove rusen ud, og hvis de ikke vil det, have dem i transport-kassen indtil mis er kommet sig. :)[/QUOTE]

En killing i den alder er der formentlig fuld fart på, allerede når den hentes hjem…narkosen er hurtigt ude af systemet igen…endnu en grund til at neutralisere tidligt…:ok:

Voksne katte er længere om at komme til sig selv igen…så de får altid væsketerapi, når de er i narkose. Jeg synes, det har en god effekt. De er hurtigere på højkant…og jeg får altid dyrlægen til at trykke på blæren så de tisser på en ble, inden vi kører hjem.
Og så ligger de i deres transportkasse til de kan styre benene igen…jeg lægger et badehåndklæde over kassen, så de sover deeeejligt.:tihi:

Jeg synes slet, slet ikke at der er grund til ikke at neutralisere ham så snart jeg kan! :slight_smile: En ting er, at han kan komme til at larme mere end mine naboer vil synes er sjovt, en anden - og vigtigere - ting er, at der bestemt ikke er grund til at han skal løbe rundt her, propfyldt med hormoner han ikke kan få ud af systemet. Den stakkel!

Jeg har godt nok aldrig hørt om, at der bliver givet smertestillende til en hankat - og slet ikke en killing. Det er bestemt ikke nødvendigt til hankatte, voksne hunkatte derimod bør have det, for det er et noget større indgreb de skal igennem.

Når det nu er en hankat er det også en god ide at få ham kastreret inden han “lærer” at strinte :slight_smile: ikke at du behøver flere gode argumenter :smiley: du har jo allerede fint styr på det :slight_smile:
Vores hankillinger, de to af dem vi selv har fået snippet, har der været fuld fart på med det samme. Og ingen smertestillende udover muligvis noget depotmedicin, vi har aldrig fået “ekstra” med til dem . På hankatte er det jo et ganske lille indgreb, de er ikke engang blevet syet, bare limet :slight_smile: så der var heller ingen tråde at bekymre sig om.

Forresten hader jeg at planlægge operationer eller andre dyrlægeting på en fredag, for sker der så et eller andet mht komplikationer, så er det så meget mere bøvlet, for slet ikke at tale om DYRT at skulle afsted i en weekend tol dyrlæge. Vores bliver helst “repareret” en mandag eler tirsdag. Men det kræver selvfølgelig at man har mulighed for at være hjemme på en hverdag, det er jo ikke alle der kan det :slight_smile: Desværre kan man endnu ikke få “kats første sygedag” :wink:

Jeg kontaktede Aalborg Dyrehospital og de sagde, at de gerne ville lave en kombineret vaccine+kastration+chipning/øremærkning af ham, så det skal jeg have gjort… når altså den lille spirrevip engang er tungnok…han mangler stadig 600-700 gram før han rammer de 2kg. :tihi: