Toilet vaner og tabuet

Faldt lige over en faktisk rigtig interessant og tankevækkende artikel

Sådan sidder du rigtig på toiletter.
http://www.dr.dk/sundhed/dinsundhed/artikler/2011/0125152442.htm
Sådan hjælper du din mave via maden
http://www.dr.dk/Nyheder/Levlivet/Dinkrop/Artikler/2013/0410130109.htm

I reklamer for forstoppelse medicin fortæller de op til 1/3 af danskerne har problemer med forstoppelse

Det er da imo lidt tankevækkende og foruroligende at så basis en del af menneskets biologi er SÅ tabu. Er da skræmmende man egentlig ikke lære HVORDAN man skal sidde når man går på toilettet men bare får at vide hvor.
tænkte disse 2 interessante artikler måske kunne hjælpe nogle af dem herinde der måske tilhører den tredjedel men forstop problemer osv hvis ikke det tal er overdrevet. :slight_smile:

Nu er jeg måske lidt arbejdsskadet (arbejdet en del år på plejehjem og i hjemmepleje)- men jeg kan ikke se der er noget tabu i afføring…

På mit nuværende arbejde(som lægesekretærelev) er det helt naturligt at patienterne bliver spugt ind til “om der er gået luft” og ellers om der er hård eller tynd mave…

… men måske jeg er arbejdsskadet…

Jeg ser nemlig ikke et tabu der…

det er i øvrigt en rigtig god video i artiklen… det er godt demonstreret

god træning - især også for nybagte forældre der skal pottetræne børnene… de kan jo lige så godt få det ind med… modermælken så at sige

Jeg er helt enig i at det er lidt sært at det er så tabu-belagt. Men det ER det. Og vores grænser for blufærdighed er meget forskellige :tihi:
Jeg er selv meget blufærdig, og hører til den tossede type der lægger toiletpapir i tønden eller tænder for vandet, hvis jeg skal stort hos andre, så der ikke nogen der hører at det plasker :rolleyes:
Min, til dato, mest ydmygende oplevelse, var en hospitalsindlæggelse, hvor jeg efter en operation, havde så meget ophobet luft i tarmene, at jeg græd af smerte. Det var ganske enkelt forfærdeligt. :uha: Jeg fik placeret et tyndt bøjeligt rør i måsen og blev beordret til at ligge i sengen, på knæene, med rumpen i vejret. De kaldte det et “prutte-rør”, og jeg var ved at dø af skam!

Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg er så blufærdig…om det er tillært eller bare end del af éns medfødte personlighed…

[QUOTE=Theomilou;1007075]

Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg er så blufærdig…om det er tillært eller bare end del af éns medfødte personlighed…[/QUOTE]

for 1/3 af befolkningen er det medfødt, for 1/3 er det en blanding og for den sidste 1/3 er det tillært…

jeg (og min mor) hører til den gruppe hvor det er tillært… men da min mor var den oprørske type - så nægtede hun at have noget som helst at gøre med blufærdighed og tog altin oppe fra og ned…

det smittede af på mig - hvorfor skulle jeg dække mig til, hvorfor skulle jeg være nervøs for det jeg ikke har kontrol over…

dermed ikke sagt at jeg prutter og bøvser uhæmmet - for det er kulturelt ikke velset - men jeg skammer mig aldrig over det… og det må nogengange være svært for gruppe 1, for tænk hele tiden at skulle spekulere på om den man er nu er forkert…

Nemlig. Der er situationer hvor man IKKE bare slår en prut - og så er der tidspunkter hvor man gør :slight_smile:

I toget f. eks. forsøger jeg altid at nå ud i vestibulen hvis jeg mærker at der er noget luft der vil UD… man fiser jo helst ikke sine passagerer lige i ansigtet :klapper: - og er man sammen med andre kan et host i rette tid overdøve de fleste prutter :wink: - så jo, man kan få ondt i halsen af for meget kål… alt den hosten dagen efter :lol: - men jeg har altså ikke list til pludselig at stige til vejrs af alt den ophobede luft, så ud, det skal den jo.

Det eneste tidspunkt hvor jeg synes det er VIRKELIG pinligt at prutte er faktisk mens man har sex. :ups:

Det er en interessant artikel forresten. Jeg læste tilsvarende for ikke så længe siden at det faktisk øgede risikoen for hæmorrider hvis man var typen der skulle nå et helt Anders And hver gang man sad der. Det er ikke sundt, åbenbart. (men vi har nu altid et udvalg af bøger liggende på badeværelset alligevel… fordi det er så hyggeligt at sidde der og læse L - OG så fordi jeg er typen der SKAL læse noget helst hele tiden. Og som ellers griber nærtstående shampooflasker eller pakker med hygiejnebind for bare at læse ET eller andet imens L)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1007133]

. fordi det er så hyggeligt at sidde der og læse L[/QUOTE]

Jep … sk*dehyggeligt :tihi:

:lol: nemlig

det første jeg gjorde på mit nye toilet var da at hænge et bladstativ op :slight_smile: