Tørfoder med lavt fosfor og magnesium indhold

Hvad vil der egentlig være galt med, at fodre en rask ung kat, med foder til f.eks. katte med nedsat nyrefunktion, hvor der reklameres med, at fosfor og magnesiumindholdet er tilpasset “nyrekatte”. Dvs. foderet har et ret lavt indhold af disse 2 stoffer. Det skulle også være godt for urinvejene, at der ikke er for højt indhold af lige disse 2 ting.

Hvad godt gør, et generelt højere indhold, i forhold til unge sunde og raske katte?

Altså hvorfor ikke fodre med et foder med så lavt indhold som muligt, uanset hvilken alder katten har? Hvis disse parametre, som jeg forstår, kan være belastende for f.eks. urinveje og nyrer.

Mine tanker er afledt af, at jeg sidder og overvejer at købe noget nyrevenligt tørfoder hjem til min “passemis” der fik akut nyresvigt sidste år, og hendes ejer aner intet om fodring af aldrende “nyremisser”, de er fortsat ufortrødent som de har gjort hidtil med Kitekats tørfoder og som snack lidt af deres vådfoder i folieposer.

Men så er det jeg tænker - hvorfor er der så meget højere indhold af f.eks. fosfor og magnesium i mange af de produkter, der bruges til de unge sunde og raske katte :? Burde man ikke gå efter et meget lavere indhold - reelt set :gruble:

Går bestemt ikke ud fra, at vores mis vil lide nogen nød ved, at få blandet noget nyrekost op i hendes daglige ration af mange forskellige typer tørfoder - men tænker - hvorfor ikke blot fodre med den slags til dagligt?

Har foder til “nyrekatte” ikke ofte et lavt protein-indhold? Det vil for mig være grund nok til ikke at fodre en rask kat med det.

Jeg kigger lige pt efter nyrefoder til Frederik fordi han har et begynde kronisk nyresvigt, og jo der er meget lavt protein-indhold i mange af dem jeg er stødt på. Derudover kommer det dyriske protein først nede på 5-6 pladsen i ingredienslisten. Skodfoder hvis man spørger mig, men på den anden side kan jeg også læse mig til i den videnskabelige litteratur at det virker, så jeg bliver nødt til at give ham det indtil jeg måske finder noget andet

Den protein der er i nyrediæt er til gengæld af en højere kvalitet og lettere omsættelig. Dét er humlen i nyrediæterne.

Nix, det er jeg overhovedet ikke enig med dig i. Planteprotein er overhovedet ikke højkvalitets ift. animals når man er kat!
Mht. omsætteligheden så skelner de fordøjelsesenzymer der er i fordøjelseskanalen ikke mellem plante og animalsk protein, så det du postulerer der er heller ikke rigtigt

ville det ikke give bedre mening at give vådkost og kød. Det der er hårdt for kattene er jo netop væske niveauet i tørfoder er ALT for lavt og katten er bygget til at skulle have alt sit væske igennem sin mad, og dermed kommer nyren på overarbejde?

protein-indholdet i kosten til en kat med kronisk nyresvigt må ikke være for højt. Når proteinerne nedbrydes inde i katten dannes der affaldsstoffer, og disse affaldsstoffer udskilles gennem nyrerne. Det er ikke noget problem hos en rask kat, men hvis nyrernes udskillelsesmekanismer ikke virker så forværrer man problemet ved at give for meget protein i kosten.

EDIT: og når affaldstofferne ikke kan udskilles ophobes de inde i kroppen også forgifter den sig selv stille og roligt.

er der ikke flere affaldstoffer i en vegetabilsk foderkilde osv kroppen ikke er beregnet til at nedbryde(spørger at uvidenhed omkring nyrekatte)

Alle proteiner er bygget op af aminosyrer og aminosyrer indeholder et kemisk grundstof der hedder nitrogen og det uanset om de er vegetabilske eller animalske. Måden kroppen kommer af med på er at omdanne det til uristof og udskille det via nyrerne. Så hvis man spiser mange proteiner så skal man også af med mere urinstof, også er det underordnet hvilken kilde proteinet kommer fra, man skal stadigvæk have fjernet nitrogenen :slight_smile: Meget forenklet fortalt :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1154391]Nix, det er jeg overhovedet ikke enig med dig i. Planteprotein er overhovedet ikke højkvalitets ift. animals når man er kat!
Mht. omsætteligheden så skelner de fordøjelsesenzymer der er i fordøjelseskanalen ikke mellem plante og animalsk protein, så det du postulerer der er heller ikke rigtigt[/QUOTE]

Jeg siger det videre til mine dyrlæger…det er dér jeg har det fra…:slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1154391]Nix, det er jeg overhovedet ikke enig med dig i. Planteprotein er overhovedet ikke højkvalitets ift. animals når man er kat!
Mht. omsætteligheden så skelner de fordøjelsesenzymer der er i fordøjelseskanalen ikke mellem plante og animalsk protein, så det du postulerer der er heller ikke rigtigt[/QUOTE]

Det er ikke noget jeg selv har fundet på…jeg fik det oplyst første gang af Raiku Sarvå i 1995.
Jeg fik samme besked af dyrlægerne på Aalborg Dyrehospital…men jeg giver din besked videre, så må de ændre deres information …hvis de altså er enige med dig. :slight_smile:

Jamen, er det ikke det samme som jeg skriver i det indlæg du fejer af banen, fordi du ikke er enig…:surrender1:

Men uanset hvad, så fortsætter jeg med at fodre Knirke med RC Renal, vådfoder med tun…det har haft en effekt på hendes nyretal, sammen med behandling med Felimazole.

Berit har skrevet til inde i dit indlæg :slight_smile:

[QUOTE=Sim-Sim;1154715]Det er ikke noget jeg selv har fundet på…jeg fik det oplyst første gang af Raiku Sarvå i 1995.
Jeg fik samme besked af dyrlægerne på Aalborg Dyrehospital…men jeg giver din besked videre, så må de ændre deres information …hvis de altså er enige med dig. :slight_smile:
Nu kender jeg ikke nogen af dem, har dog hørt at Raiku er rigtig god af mange :slight_smile:

Jamen, er det ikke det samme som jeg skriver i det indlæg du fejer af banen, fordi du ikke er enig…:surrender1:
Inden jeg kommenterer her vil jeg gerne lige høre hvilket indlæg vi taler om… er det indlæg #4 (dig) og #5 (mig) vi taler om

Men uanset hvad, så fortsætter jeg med at fodre Knirke med RC Renal, vådfoder med tun…det har haft en effekt på hendes nyretal, sammen med behandling med Felimazole.
Jeg siger jo heller ikke at du skal fodre med andet :slight_smile: … også har din Knirke jo også forhøjet stofskifte (eller havde, går udfra at det er nede nu hun får Felimazole), forhøjet stofskifte er i sig selv hård ved kroppen og organerne herunder nyrerne, så det at din Knirke har fået bedre nyretal hænger sandsynligvis sammen med at Felimazole har justeret hendes stofskifte også bliver hendes nyrer ikke lige så hårdt belastet som før hun fik Felimazole.
[/QUOTE]

Jo, jeg refererer til mit indlæg # 4…

Enig, Raiku var en ganske særlig dyrlæge…min dyrlæge på Aalborg Dyrehospital, Berit Sørensen har jeg kendt helt tilbage fra 1992, hvor hun var ansat på Rødovre Dyreklinik og havde arbejdet sammen med Raiku i et par år, indtil Raiku blev selvstændig med Felina Katteklinik.

Mht Felimazole…jo, Knirke havde forhøjet stofskifte. De mente på Aalborg Dyrehospital, at dét var grunden til, at hun fik forhøjede nyreværdier.
Jeg har tidl haft en nyrekat, men Knirke havde slet ikke samme symptomer mht lugt fra munden, hun havde bare tabt 300 gram…men det var stofskiftet.

Hendes nyreværdier er nu helt perfekte og var det efter en måned på Renal, samtidig med behandling med Felimazole…men da hun eeeeelsker Renal fortsætter jeg med det. Hun synes det er det bedste der findes, men at Sim-Sim så også eeeelsker det…det var ikke lige meningen. :surrender1:

Vil du, for min forståelses skyld, forklare om dit indlæg #5…for som jeg læser det, så er det jo det samme som jeg skriver i mit indlæg #4, nemlig at nyrediæt indeholder mindre protein, men af en højere kvalitet men lettere omsættelig…men det afviser du så, men skriver alligevel det samme i dit indlæg længere nede (#7) og så blev jeg hægtet af. :surrender1:

[QUOTE=Vipstøsen;1154626]protein-indholdet i kosten til en kat med kronisk nyresvigt må ikke være for højt. Når proteinerne nedbrydes inde i katten dannes der affaldsstoffer, og disse affaldsstoffer udskilles gennem nyrerne. Det er ikke noget problem hos en rask kat, men hvis nyrernes udskillelsesmekanismer ikke virker så forværrer man problemet ved at give for meget protein i kosten.

EDIT: og når affaldstofferne ikke kan udskilles ophobes de inde i kroppen også forgifter den sig selv stille og roligt.[/QUOTE]

Jeg er helt enig både mht protein og fosfor. Min erfaring (og jeg mener også at jeg læste mig til det dengang, det er dog små 5 år siden så er en my usikker) er dog at det på en eller anden måde renser kroppen for affaldsstofferne fordi at der kommer mere urin ud, og når nyrerne ikke virker kan katten ikke koncentere urinen på samme måde og få affaldsstofferne ud, men når man giver en del vådfoder og derved får dannet mere urin, så får man også flere affaldsstoffer ud? :slight_smile:

Det vil jeg i hvert fald gerne prøve på, og beklager hvis det kom til at lyde for hårdt ift “at blive fejet af banen”. Det var ikke ment som en “fejen af banen”

[QUOTE=Vipstøsen;1154391]Nix, det er jeg overhovedet ikke enig med dig i. Planteprotein er overhovedet ikke højkvalitets ift. animals når man er kat!
Mht. omsætteligheden så skelner de fordøjelsesenzymer der er i fordøjelseskanalen ikke mellem plante og animalsk protein, så det du postulerer der er heller ikke rigtigt[/QUOTE]

Vi tager lige disse 2 først. Jeg mener at det er en stor fejl at der er så stor en mængde kulhydrat i et nyrefoder at fx. de første 4-5 ingredienser på indholdslisten er fra stivelsesholdige planter. Der er jo også protein i dem, så hvordan kan vi være sikre på at den mængde protein der står angivet i tørstofanalysen hovedsagelig kommer fra kød og ikke fra planter? Så det er derfor jeg ikke mener at proteinindholdet i en nyrediæt kan siges at være højkvalitets (og synes det er rigtig skidt at vi er helt nede på 25 % i protein-indhold i tørstof, også selvom det er en kat med et begyndende nyresvigt). Men hvis du med højkvalitetsprotein mener noget andet end jeg gør, så vil vi selvfølgelig snakke forbi hinanden :). Mht. omsætteligheden så mener jeg stadigvæk at der ikke bør være den store forskel på hvor nemt enzymerne har ved at nedbryde protein i tarmen, og derfor mener jeg at det er forkert du skriver at det er lettere omsætteligt… giver det mening?

[QUOTE=Vipstøsen;1154626]protein-indholdet i kosten til en kat med kronisk nyresvigt må ikke være for højt. Når proteinerne nedbrydes inde i katten dannes der affaldsstoffer, og disse affaldsstoffer udskilles gennem nyrerne. Det er ikke noget problem hos en rask kat, men hvis nyrernes udskillelsesmekanismer ikke virker så forværrer man problemet ved at give for meget protein i kosten.

EDIT: og når affaldstofferne ikke kan udskilles ophobes de inde i kroppen også forgifter den sig selv stille og roligt.[/QUOTE]

[QUOTE=Sim-Sim;1154740]Jo, jeg refererer til mit indlæg # 4…

Vil du, for min forståelses skyld, forklare om dit indlæg #5…for som jeg læser det, så er det jo det samme som jeg skriver i mit indlæg #4, nemlig at nyrediæt indeholder mindre protein, men af en højere kvalitet men lettere omsættelig…men det afviser du så, men skriver alligevel det samme i dit indlæg længere nede (#7) og så blev jeg hægtet af. :surrender1:[/QUOTE]

Det jeg prøver at skrive i indlæg #7 er at jeg synes det er for lidt med de omkring 25 % protein der er i mange nyrediæter, især når der også er så meget kulhydrat i. Mht. at noget omsættes, så er jeg i tankerne i tarmene hvor næringsstofferne fordøjes/nedbrydes til “enkeltstykker” som katten kan optage gennem tarmvæggen → blodet → til cellen hvor det skal bruges (meget forenklet). Undervejs i den her proces dannes det nævnte affaldsstof - urinstof - og det skal udskilles gennem nyrerne for det er det nyrerne gør - udskiller ting. De omsætter ikke ting :). Så kan det være her vi går galt af hinanden fordi vi forståelsesmæssigt er 2 forsk. steder? Håber dette gav mening ?

Det vil jeg i hvert fald gerne prøve på, og beklager hvis det kom til at lyde for hårdt ift “at blive fejet af banen”. Det var ikke ment som en “fejen af banen”

[QUOTE=Vipstøsen;1154391]Nix, det er jeg overhovedet ikke enig med dig i. Planteprotein er overhovedet ikke højkvalitets ift. animals når man er kat!
Mht. omsætteligheden så skelner de fordøjelsesenzymer der er i fordøjelseskanalen ikke mellem plante og animalsk protein, så det du postulerer der er heller ikke rigtigt[/QUOTE]

Vi tager lige disse 2 først. Jeg mener at det er en stor fejl at der er så stor en mængde kulhydrat i et nyrefoder at fx. de første 4-5 ingredienser på indholdslisten er fra stivelsesholdige planter. Der er jo også protein i dem, så hvordan kan vi være sikre på at den mængde protein der står angivet i tørstofanalysen hovedsagelig kommer fra kød og ikke fra planter? Så det er derfor jeg ikke mener at proteinindholdet i en nyrediæt kan siges at være højkvalitets (og synes det er rigtig skidt at vi er helt nede på 25 % i protein-indhold i tørstof, også selvom det er en kat med et begyndende nyresvigt). Men hvis du med højkvalitetsprotein mener noget andet end jeg gør, så vil vi selvfølgelig snakke forbi hinanden :). Mht. omsætteligheden så mener jeg stadigvæk at der ikke bør være den store forskel på hvor nemt enzymerne har ved at nedbryde protein i tarmen, og derfor mener jeg at det er forkert du skriver at det er lettere omsætteligt… giver det mening?

[QUOTE=Vipstøsen;1154626]protein-indholdet i kosten til en kat med kronisk nyresvigt må ikke være for højt. Når proteinerne nedbrydes inde i katten dannes der affaldsstoffer, og disse affaldsstoffer udskilles gennem nyrerne. Det er ikke noget problem hos en rask kat, men hvis nyrernes udskillelsesmekanismer ikke virker så forværrer man problemet ved at give for meget protein i kosten.

EDIT: og når affaldstofferne ikke kan udskilles ophobes de inde i kroppen også forgifter den sig selv stille og roligt.[/QUOTE]

[QUOTE=Sim-Sim;1154740]Jo, jeg refererer til mit indlæg # 4…

Vil du, for min forståelses skyld, forklare om dit indlæg #5…for som jeg læser det, så er det jo det samme som jeg skriver i mit indlæg #4, nemlig at nyrediæt indeholder mindre protein, men af en højere kvalitet men lettere omsættelig…men det afviser du så, men skriver alligevel det samme i dit indlæg længere nede (#7) og så blev jeg hægtet af. :surrender1:[/QUOTE]

Det jeg prøver at skrive i indlæg #7 er at jeg synes det er for lidt med de omkring 25 % protein der er i mange nyrediæter, især når der også er så meget kulhydrat i. Mht. at noget omsættes, så er jeg i tankerne i tarmene hvor næringsstofferne fordøjes/nedbrydes til “enkeltstykker” som katten kan optage gennem tarmvæggen → blodet → til cellen hvor det skal bruges (meget forenklet). Undervejs i den her proces dannes det nævnte affaldsstof - urinstof - og det skal udskilles gennem nyrerne for det er det nyrerne gør - udskiller ting. De omsætter ikke ting :). Så kan det være her vi går galt af hinanden fordi vi forståelsesmæssigt er 2 forsk. steder? Håber dette gav mening ?

Skrevet til inde i indlægget

[QUOTE=Eife;1154747]Jeg er helt enig både mht protein og fosfor. Min erfaring (og jeg mener også at jeg læste mig til det dengang, det er dog små 5 år siden så er en my usikker) er dog at det på en eller anden måde renser kroppen for affaldsstofferne fordi at der kommer mere urin ud
mener du at nyrefoderet renser kroppen for affaldsstoffer?
, og når nyrerne ikke virker kan katten ikke koncentere urinen på samme måde og få affaldsstofferne ud, men når man giver en del vådfoder og derved får dannet mere urin, så får man også flere affaldsstoffer ud? :slight_smile:
tja, det ved jeg ikke rigtig :gruble:Frederik problem er at filtrationen oppe i glomerulus ikke virker fordi hans proteinindhold i urinen er for højt. Resten af hans værdier ligger egentlig i det normale område, så umiddelbart så virker resten af nyrevejen fra glomerus og ned gennem tubuli systemet godt nok, vil jeg tro, fordi han tisser ikke ret meget, taget den mængde væske han får om dagen taget i betragtning - også må hans koncentreringsmekanisme jo virke. Han har ikke nogen infektioner i nyrevejene ud - altså blæren og urinrør, så det er ikke derfra proteinindholdet i hans urin kommer fra - det kan kun være fordi filtrationen i glomeruli ikke virker. Han kreatinin værdi ligger også indenfor det normale, men er oppe i toppen af normalområdet. Men det er det forhøjede protein-indhold og den i-toppen-af-normal-området-for-kreatinin værdi der gør at han bliver placeret i det de kalder IRIS stage 2 - altså et begyndende kronisk nyresvigt. Begge gange han har fået taget blodprøver er han blevet fastet aftenen i forvejen for at udelukke at hans kretinin-indhold er forhøjet pga. kreatinin-produkter fra foderomsætningen
[/QUOTE]

Hov, der står skulle så vædske/vådfoder!
Jeg er helt enig både mht protein og fosfor. Min erfaring (og jeg mener også at jeg læste mig til det dengang, det er dog små 5 år siden så er en my usikker) er dog at vædske fra f.eks. vådfoder på en eller anden måde renser kroppen for affaldsstofferne fordi at der kommer mere urin ud, og når nyrerne ikke virker kan katten ikke koncentere urinen på samme måde og få affaldsstofferne ud, men når man giver en del vådfoder og derved får dannet mere urin, så får man også flere affaldsstoffer ud? :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1154761]Hov, der står skulle så vædske/vådfoder!
Jeg er helt enig både mht protein og fosfor. Min erfaring (og jeg mener også at jeg læste mig til det dengang, det er dog små 5 år siden så er en my usikker) er dog at vædske fra f.eks. vådfoder på en eller anden måde renser kroppen for affaldsstofferne fordi at der kommer mere urin ud, og når nyrerne ikke virker kan katten ikke koncentere urinen på samme måde og få affaldsstofferne ud, men når man giver en del vådfoder og derved får dannet mere urin, så får man også flere affaldsstoffer ud? :-)[/QUOTE]

Er enig med dig i at væske er godt, og jeg vil også mene at mere væske må betyde at flere affaldsstoffer kan vaskes ud!!! Hvis jeg husker rigtigt… og nu er vi ved at være ovre i noget langhåret biokemi og cellebiologi :smiley: … så har mængden af vand jo noget at gøre med koncentrationsgradienten ned gennem tubulussystemet. Men det er jo ikke helt lige meget hvorhenne i nyresystemet det er det galt på et givent tidspunkt - fordi hvem svigter først… er det glomerulus? Er det tubulicellerne som medvirker til at styre hvor lidt/meget vand der hives tilbage i kroppen?

Nu ved jeg ikke hvor lang tid jeg kan holde den gående med Frederik endnu… men han er på så tidligt et stadie at vi kan gøre meget sammenlignet med de katte de så flest af hos min dyrlæge, altså at de er meget længere fremme biologisk i deres nyresvigt (forstår du hvad jeg mener)?

… og som nævnt længere oppe er jeg ikke 100 % enig med dyrlægen om at nyrefoder 100 % er det rigtigste at gi, i hvert fald ikke her hos os. Dels baseret på at kræet ikke vil spise det. Det tror jeg hænger sammen med at der er alt for meget kulhydrat og kulhydrat har ikke lugtmæssigt set “palability” hos katte… ved ikke lige hvordan jeg skal oversætte det til dansk med et godt ord. Det har de for protein og fedt! … og der er ikke ret meget protein i, og jeg tror det er derfor han ikke vil spise det. Selvom om det får en tur i mikroovnen så de her dufte bliver yderligere forstærket vil han stadigvæk ikke spise det, så mon ikke fedtindholdet også er lavt?

… så er der hele historien med at kattens biokemi i forhold til metabolismen af sukker, fedt og protein i stor grad helst vil forbrænde protein også selvom der er sukker i blodet. Jeg så på et tidspunkt en videnskabelig artikel (ved ikke om jeg kan finde den igen), hvor de havde fundet ud af at nogle katte så begyndte at nedbryde deres muskler for at frigøre proteinet i musklerne også blev aminosyrerne fra proteinet dirigeret videre gennem de processer der hiver energi ud af proteiner… i stedet for at tage energien fra sukkerstofferne - de blev kørt videre i fedtlageret. Hvis det virkelig holder (ih… hvor er det irriterende at jeg ikke har den artikel nu :dokdok:) så er det altså noget møg at der er meget kulhydrat i nyrefoderet. Du forstår godt hvor jeg vil hen Eva?

Det hedder smagelighed på dansk :slight_smile: Har diskuteret fænomenet flere gange med IAMS fordi der er en del, der ikke vil æde deres ellers udmærkede Kitten foder. På et tidspunkt lovede de forbedret smagelighed, men det hjalp nu ikke det mindste :slight_smile:
VH
Susanne