Tørfoder med lavt fosfor og magnesium indhold

[QUOTE=Vipstøsen;1154754]Det vil jeg i hvert fald gerne prøve på, og beklager hvis det kom til at lyde for hårdt ift “at blive fejet af banen”. Det var ikke ment som en “fejen af banen”

Vi tager lige disse 2 først. Jeg mener at det er en stor fejl at der er så stor en mængde kulhydrat i et nyrefoder at fx. de første 4-5 ingredienser på indholdslisten er fra stivelsesholdige planter. Der er jo også protein i dem, så hvordan kan vi være sikre på at den mængde protein der står angivet i tørstofanalysen hovedsagelig kommer fra kød og ikke fra planter? Så det er derfor jeg ikke mener at proteinindholdet i en nyrediæt kan siges at være højkvalitets (og synes det er rigtig skidt at vi er helt nede på 25 % i protein-indhold i tørstof, også selvom det er en kat med et begyndende nyresvigt). Men hvis du med højkvalitetsprotein mener noget andet end jeg gør, så vil vi selvfølgelig snakke forbi hinanden :). Mht. omsætteligheden så mener jeg stadigvæk at der ikke bør være den store forskel på hvor nemt enzymerne har ved at nedbryde protein i tarmen, og derfor mener jeg at det er forkert du skriver at det er lettere omsætteligt… giver det mening?

Det jeg prøver at skrive i indlæg #7 er at jeg synes det er for lidt med de omkring 25 % protein der er i mange nyrediæter, især når der også er så meget kulhydrat i. Mht. at noget omsættes, så er jeg i tankerne i tarmene hvor næringsstofferne fordøjes/nedbrydes til “enkeltstykker” som katten kan optage gennem tarmvæggen → blodet → til cellen hvor det skal bruges (meget forenklet). Undervejs i den her proces dannes det nævnte affaldsstof - urinstof - og det skal udskilles gennem nyrerne for det er det nyrerne gør - udskiller ting. De omsætter ikke ting :). Så kan det være her vi går galt af hinanden fordi vi forståelsesmæssigt er 2 forsk. steder? Håber dette gav mening ?[/QUOTE]

Ja, det gav mening…med let omsætteligt mener jeg, at det ikke belaster nyrerne lige så meget når det “går gennem systemet”, som fx Porta21…der jo er højproteinfoder og er ikke godt for en nyrekat.

Din forklaring om “tarmen og nedbrydning af protein” aner jeg intet om…:surrender1:

Mht om der er kulhydrat i Renal…det er jeg helt ligeglad med, Knirke eeeeelsker sin Renal vådfoder med tun…og i Knirke’s alder kan en smule kulhydrat næppe nå at gøre skade. Så længe jeg har Knirke, så får Sim-Sim også lov at spise det…:tihi:
Jeg hælder kogende vand på Knirke’s portion, hun elsker nemlig lunken sovs, så på den måde får hun mere væske end det, der er i foderet. :tihi:

Tak for forklaringen…og du skal sørme ikke beklage noget Carina…jeg har bare min måde at skrive på, som fx “feje af banen” kan også siges på denne måde: Du er ikke enig i mit argument… :slight_smile:

[QUOTE=Sim-Sim;1154790]Ja, det gav mening…med let omsætteligt mener jeg, at det ikke belaster nyrerne lige så meget når det “går gennem systemet”, som fx Porta21…der jo er højproteinfoder og er ikke godt for en nyrekat.
Så er vi vist i bund og grund enige om de fleste ting, formulerer os bare ikke helt på samme måde :wink:

Din forklaring om “tarmen og nedbrydning af protein” aner jeg intet om…:surrender1:

Mht om der er kulhydrat i Renal…det er jeg helt ligeglad med, Knirke eeeeelsker sin Renal vådfoder med tun…og i Knirke’s alder kan en smule kulhydrat næppe nå at gøre skade. Så længe jeg har Knirke, så får Sim-Sim også lov at spise det…:tihi:
Jeg hælder kogende vand på Knirke’s portion, hun elsker nemlig lunken sovs, så på den måde får hun mere væske end det, der er i foderet. :tihi:

Tak for forklaringen…og du skal sørme ikke beklage noget Carina…jeg har bare min måde at skrive på, som fx “feje af banen” kan også siges på denne måde: Du er ikke enig i mit argument… :slight_smile: [ /QUOTE]

Godtså :wink:

… og Susanne tak for oversættelsen! Det er lidt skidt når man begynder at tænke lidt for meget på engelsk med de her fagudtryk… og ikke kan finde ud af at oversætte det til dansk :smiley: